Obrazkowy storytelling – jak stworzyć dobrą infografikę?

obrazkowy storytelling

Obrazkowy storytelling – jak stworzyć dobrą infografikę?

Infografika jest coraz bardziej popularna. Nic dziwnego – jest przystępna, zawiera wiele ciekawych informacji w przyjemnej formie i szybko się ją przyswaja. W czasach, kiedy każda minuta jest na wagę złota, infografika oszczędza czas użytkownika i pomaga zapamiętać mu informacje. Jak więc stworzyć dobrą infografikę?

Dobra infografika

Obrazki są przyjazne dla oczu i są o wiele lepiej odbierane niż „suchy” tekst. Infografikę jest dużo łatwiej zapamiętać – o ile autor podczas jej tworzenia przestrzegał pewnych zasad. Z pewnością nie raz natknęliśmy się na infografiki, których nie doczytaliśmy do końca. Może były nieciekawe, zawierały nieprzydatne informacje lub niedobrane kolory. Dlatego przed stworzeniem własnej infografiki, powinniśmy najpierw przejrzeć inne i zapisać sobie, co nas przyciągnęło, a co odrzucało podczas jej czytania i oglądania. Dzięki temu będziemy wiedzieć jakie cechy powinna posiadać dobra infografika, która pozostanie w pamięci użytkownika.

Ciekawy wykres

Niektóre dane, jakie chcemy umieścić w infografice, mogą być trudne do opisania w sposób, który nie zniechęci odbiorcy. Z pomocą mogą przyjść nam wykresy. Rozumie je każdy – dlatego są takie lubiane. Jednak nie korzystajmy z najbardziej popularnych wykresów słupkowych lub kołowych. Wysilmy wyobraźnię i stwórzmy taki wykres, który będzie jak najbardziej przyjazny. Infografika musi być przychylna wizualnie, a zwykły wykres słupkowy może odstraszać, bo kojarzy się z dużymi liczbami i niezrozumiałymi danymi statystycznymi.

Wykres na infografice powinien być dopasowany do całości. Przykładowo, jeśli piszemy o ludziach, zamiast zwykłych słupków użyjmy postaci mężczyzny i kobiety w różnych wielkościach.

Masz tylko kilka sekund

Przeciętny użytkownik internetu daje tylko kilka sekund na zaciekawienie go. Jeśli po zerknięciu w infografikę uzna on, że nie przyciąga wzroku, z pewnością jej nie przeczyta. I chociaż mówi się, żeby nie oceniać książki po okładce, w internecie ta zasada nie istnieje. Musimy zrobić wszystko, żeby nasza infografika spodobała się odbiorcy i po przeczytaniu nagłówku, obejrzał ją do końca.

Nie tylko ładny wygląd

Ładna infografika może przyciągnąć uwagę, ale jeśli nie będzie zawierała przydatnych i ciekawych informacji, odbiorca zrazi się i z pewnością przedwcześnie wyłączy zakładkę.

Infografika ma za zadanie ułatwić zrozumienie lub przyswojenie tekstu dzięki łatwemu i atrakcyjnemu przekazaniu danych. Powinna też pomóc zapamiętać, to co przedstawiliśmy. Nie bójmy się używać kolorów, kontrastów i zabawnych obrazków, którymi otoczymy wartościową treść.

O czym pamiętać przy tworzeniu infografiki

Aby nasza infografika wyróżniała się na tle innych, warto zapoznać się z poniższymi radami:

  1. Wykorzystaj programy do tworzenia infografik – wiele z nich jest darmowych i mogą pomóc nam w znalezieniu ciekawych pomysłów oraz rozwiązań. Warto korzystać z nich szczególnie na samym początku naszej przygody z obrazkowym storytellingiem.
  2. Inspiruj się innymi infografikami i zapisuj, co Ci się w nich spodobało, że włączyłeś właśnie tę.
  3. Zrób w biurze lub w domu pracę mózgów – może znajdzie się wśród wielu dziwnych pomysłów ten idealny?
  4. Wyłącz logiczne myślenie – pomyśl nieszablonowo. Baw się pomysłami i spróbuj przestawić rzeczy oczywiste w sposób absurdalny. Być może okaże się to fantastycznym rozwiązaniem.

Czytanie obrazu

Podobno wszystko da się przekazać za pomocą obrazu bez słów. I właśnie taka powinna być dobra infografika. Użyte przez nas obrazy powinny mówić same za siebie. Gdy stworzymy infografikę, zakryjmy w niej tekst i zostawmy tylko liczby i obrazy. Zastanówmy się, czy mimo tego grafika jest jasna w odbiorze. Jeśli nie potrafimy podejść do tego obiektywnie, poprośmy o pomoc inną osobę, która nie znała wcześniej tekstu. Dzięki temu dowiemy się, czy nasza infografika jest dobrze wykonana.

Na koniec

Podczas tworzenia infografiki za każdym razem powinniśmy odpowiadać sobie na pytania:

  • Czy ułatwia zrozumienie treści i zamienia dane w przystępny w odbiorze wykres?
  • Czy zachęca do przeczytania?
  • Czy pomaga zapamiętać informacje?
  • Czy tekst i obraz są ze sobą spójne?
  • Czy bez tekstu, obrazy „powiedzą” nam o czym jest infografika?

I co najważniejsze – pamiętajmy, że doświadczenie jest najlepszym nauczycielem.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Coolbrand © 2018

Newsletter

Informacje o nowych artykułach i sposobach na rozwój biznesu prosto na Twój e-mail

FreshMail.pl