Prestashop – profesjonalne sklepy internetowe

Prestashop to profesjonalna platforma służąca do budowy sklepów internetowych. Dzięki swojej elastyczności i dużej liczbie pożytecznych funkcji Prestashop zyskał dużą liczbę zwolenników na całym świecie. System ma budowę modularną dzięki czemu możemy dostosować go do wymagań dużych wdrożeń jak również wdrażać średnie i mniejsze sklepy, odpowiednio włączając i wyłączając poszczególne moduły. Prestashop posiada intuicyjny i ergonomiczny panel administracyjny co daje mu przewagę nad takimi systemami jak Magento. Duże znaczenie przy niestandardowych wdrożeniach ma wsparcie międzynarodowej społeczności oraz ogromna liczba dodatkowych modułów komercyjnych. Jeśli jakiejś funkcji nie ma w podstawowej wersji platformy to prawdopodobnie uda znaleźć się komercyjny moduł, który pokryje dodatkowe zapotrzebowanie biznesowe.

Prestashop jest system darmowym więc całkowite koszty wdrożenia są niższe niż w przypadku systemów komercyjnych, gdzie dodatkowo dochodzą koszty licencji.

Jedną z podstawowych zalet Prestashop jest otwarty kod, co oznacza, że system może być dowolnie modyfikowany przez programistów z odpowiednim doświadczeniem. Programiści mogą również opracowywać i wdrażać dodatkowe moduły, które następnie mogą być stosowane przy innych wdrożeniach e-commerce. Dzięki takim właściwościom systemu, firmy wdrożeniowe z odpowiednim doświadczeniem są w stanie zmodyfikować system w celu dokładnego odzwierciedlenia procesów zachodzących w przedsiębiorstwie klienta. Od strony wizualnej platforma pozwala na wdrażanie indywidualnych szablonów graficznych, co pozwala grafikom na zaprojektowanie atrakcyjnych, wychodzących poza standard szablonów. Duża elastyczność systemu a także możliwość rozbudowy i zmian wbudowanych funkcji pozwala na zastosowanie Prestashop w nietypowych wdrożeniach e-commerce takich jak B2B.

Standardowa instalacja Prestashop wymaga wdrożenia projektu graficznego, parametryzacji oraz wprowadzenia dodatkowych modułów, takich jak integracja z kurierami, bramkami płatniczymi czy integracji z systemem magazynowo-księgowym. Duży wybór gotowych wtyczek do systemów płatności online, takich jak payu, przelewy24, dotpay czy firm kurierskich takich jak DHL, DPD, Pocztex, Apaczka, Paczkomaty, Paczka w Ruchu ułatwia proces integracji sklepu z dostawcami powyższych usług.

Prestashop posiada również gotowe integracje z popularnymi systemami magazynowo księgowymi takimi jak Comarch Optima, WFMAG, Subiekt a także możliwość dopisania integracji z oprogramowaniem klasy ERP, dzięki wykorzystaniu wbudowanych metod API.

Przyjazny i ergonomiczny panel administracyjny powoduje, że Prestashop jest jednym z najchętniej wybieranych platform e-commerce. Łatwe zarządzanie produktami, kategoriami, atrybutami, cechami, producentami, dostawcami, cenami, promocjami oraz zamówieniami oszczędza czas managera sklepu i pozwala skoncentrować się na prowadzeniu skutecznej polityki sprzedażowej oraz innych działaniach zwiększających obrót kanału online.

Platforma Prestashop zapewnia relatywnie szybkie wdrożenie sklepu w oparciu o standardowe funkcjonalności e-commerce. Oczywiście bardziej skomplikowane i rozbudowane wdrożenia wymagają więcej czasu i zwiększonych nakładów na dodatkowe prace związane z dostosowaniem systemu do wymagań biznesowych oraz programowaniem niestandardowych modułów. Aby określić czy wymagania w stosunku do wdrożenia sklepu online wymagają dodatkowych modułów lub dodatkowego programowania należy przeprowadzić dogłębną analizę funkcjonalną poszczególnych obszarów. Często zdarza się, że funkcje istniejące w Prestashop nie do końca spełniają wymagania zamawiającego i należy je przerobić zgodnie z ustaleniami lub zaprojektować i wdrożyć nowy moduł. Przed przystąpieniem do analizy wymagań dobrze jest wypełnić brief, który udostępniamy na stronie w celu poznania potrzeb naszych klientów i lepszego zrozumienia zakresu projektu.

Najlepszym podejściem jest przeprowadzenie analizy od strony frontu, czyli przygotowanie makiet pudełkowych wszystkich obszarów oraz od strony backendu, czyli rozpisanie wszystkich funkcjonalności i procesów zachodzących w silniku sklepu. Dopiero na podstawie takiej analizy można dokonać rzetelnej oceny pracochłonności projektu, przygotować realny harmonogram prac jak również przygotować kosztorys. Niestety taka analiza jest płatna, ponieważ wymaga od wykonawcy dodatkowego zaangażowania. Niemniej jednak jest to jedyna słuszna koncepcja otwierająca drogę do dobrej współpracy pomiędzy wykonawcą a zleceniodawcą.

Prestashop posiada zaawansowaną funkcję multishop, umożliwiającą prowadzenie kilku niezależnych sklepów na jednej platformie. Idea polega na zbudowaniu wspólnej bazy produktowej obsługiwanej przez jeden panel administracyjny i ekspozycji różnych produktów w różnych sklepach występujących pod innymi domenami. Jednym z przykładów może być producent asortymentu wielobranżowego, który sprzedaje część asortymentu z jednej branży w sklepie z domeną XYZ.pl a część asortymentu z innej branży w sklepie z domeną ABC.pl. W panelu administracyjnym obsługa sklepowa określa, które produkty mają być wyświetlane i sprzedawane przez XYZ a które przez ABC. Taki zabieg umożliwia prowadzenie kilku czy kilkunastu sklepów bez konieczności przełączania się pomiędzy panelami. Prowadzenie wspólnej bazy towarowej w jednym sklepie mulishop ma szereg zalet, np. w zakresie integracji z zewnętrznym oprogramowaniem wdrażamy jeden interfejs a nie kilka do różnych sklepów.

Obsługa sklepu wraz z systemem zostaje zaopatrzona w rozbudowane narzędzia marketingowe w zakresie promocji produktowych, promocji koszykowych, kuponów, punktów lojalnościowych oraz programu polecania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zarządzanie produktami

Informacje podstawowe

Produkty w panelu administracyjnym w Prestashop prezentowane są w formie tabelki grid. Grid jest zaopatrzony w wyszukiwarkę po nazwie, indeksie, kategorii, cenie, ilości. Grid można rozszerzyć programistycznie i wyświetlić dodatkowe pola. Tabelka posiada również możliwość filtrowania produktów wg. wybranej kategorii z możliwością ustawienia kolejności w wybranej kategorii metodą „przesuń i upuść”. Ma to spore znaczenie z punktu widzenia marketingu, ponieważ w ten sposób możemy sterować kolejnością wyświetlania produktów na listach kategorii w sklepie.

Każdy produkt w Prestashop posiada informacje ogólne, ceny, powiązania z kategoriami oraz innymi produktami, informacje niezbędne dla kuriera, takie jak gabaryty i waga, informacje o tzw. kombinacjach atrybutów, czyli zestawieniach różnych opcji, np. kolorystyczno-rozmiarowych, ilości danego produktu na magazynie, galerię zdjęć, zestaw cech, listę załączników (np. instrukcja obsługi, licencje), listę dostawców oglądanego produktu.

Tworząc produkt musimy zdefiniować jego typ. Do wyboru mamy produkt standardowy, paczkę istniejących produktów, czyli zestaw oraz typ wirtualny, który dotyczy usług, rezerwacji lub produktów do pobrania takich jak e-booki.

W informacjach ogólnych znajdują się takie dane jak nazwa produktu, jego opisy, kod produktu, EAN. W tej sekcji możemy określić widoczność produktu, czy jest włączony czy nie, określić, czy sprzedaż jest dostępna i pokazujemy jego cenę. Dla sprzedaży typu komis czy antykwariat możemy określić, czy produkt jest nowy, używany, odnowiony. Do produktu możemy wpisać również tagi, które następnie mogą być wykorzystywane przez wyszukiwarkę.

Zarządzanie cenami

W sekcji ceny definiujemy cenę hurtową produktu (cenę zakupu), cenę sprzedaży netto, wysokość podatku VAT, cenę jednostkową za daną objętość lub wagę. Wysokości podatków VAT definiowane są w innym miejscu. W zarządzaniu cenami korzystamy z gotowej listy predefiniowanych stawek podatkowych. Poniżej podstawowych informacji o cenach mamy możliwość zdefiniowania cen specjalnych, które są promocjami produktowymi szerzej opisanymi w sekcji #promocje produktowe. (tutaj dajesz kotwicę do „promocje produktowe”)

Optymalizacja SEO pod pozycjonowanie

W produkcie możemy ustawić atrybuty niezbędne do optymalizacji produktu pod kątem pozycjonowania. Do dyspozycji mamy meta tytuł, meta opis, przyjazny adres URL. Znaczniki meta nie są widoczne dla użytkownika, ponieważ są to znaczniki sekcji head, która nie jest wyświetlana w przeglądarce klienta. Za to te znaczniki są bardzo istotne dla wyszukiwarki Google, która indeksuje strony sklepu. Przyjazne linki polegają na pozbyciu się z adresu URL dodatkowych parametrów takich jak indeks produktowy czy indeksy związane z kombinacjami atrybutów.

Powiązania

Sekcja powiązania służy m.in. do przypisania produktu do odpowiednich kategorii. Prestashop umożliwia przypisanie produktu do wielu kategorii na różnych poziomach drzewka na raz. W tej sekcji ustawiamy również domyślną kategorię co ma znaczenie przy niektórych funkcjach korzystających z domyślnej kategorii produktu. W sekcji powiązania można również ustawić produkty powiązane, które następnie prezentujemy w karcie produktu jako produkty komplementarne. 2 mankamenty tej funkcjonalności polegają na tym, że nie możemy zarządzać listą produktów powiązanych w zakresie ustawiania kolejności na liście. Brakuje również zwrotnej relacji, czyli automatycznego powiązania z produktem, który występuje jak produkt powiązany. Pomimo tych niedoskonałości funkcjonalność produktów powiązanych znakomicie podnosi wartość koszyka i jest chętnie stosowana jako prosta forma up-sellingu. W sekcji powiązania można również powiązać produkt z producentem, który go wyprodukował. Ma to znaczenie np. dla wyszukiwarki, którą można ustawić na wyszukiwanie również po polu producent.

Wysyłka

W sekcji wysyłka możemy zdefiniować takie parametry produktu jak szerokość, wysokość, głębokość i waga opakowania, w którym transportowany jest produkt. Parametry te można będzie później wykorzystać do obliczenia kosztów transportu jak również do określania, który z dostępnych kurierów jest w stanie przewieźć ten produkt i za jaką cenę. W sekcji wysyłka możemy również określić dodatkowe koszty dostawy produktu związane np. z jego niestandardowymi wymiarami lub narzuconymi warunkami transportu (temperatura, wilgotność, produkt kruchy). Na końcu możemy wykluczyć niektórych dostępnych kurierów tak aby klient nie mógł ich wybrać, gdy dany produkt znajduje się w zamówieniu.

Atrybuty

W systemie Prestashop możemy zdefiniować bazę atrybutów oraz ich wartości tak aby przypisywanie do konkretnych produktów było łatwiejsze i szybsze. Podstawowe atrybuty, które możemy zdefiniować w Prestashop to lista rozwijalna, przyciski jednokrotnego wyboru, kolor lub tekstura. Do zdefiniowanego atrybutu przypisujemy odpowiednie wartości. Atrybut kolor przyjmuje wartości koloru wybierane z palety kolorów w postaci numeru hex lub wstawiana jest tekstura w postaci pliku graficznego z teksturą. Po zdefiniowaniu listy atrybutów oraz wartości każdego atrybutu można utworzyć kombinacje atrybutów.

Kombinacje atrybutów

Dla każdego produktu można stworzyć dowolną kombinację atrybutów bazując na liście dostępnych atrybutów oraz ich wartości. Podczas tworzenia kombinacji atrybutów wybieramy, które atrybuty oraz ich wartości mają utworzyć kombinację. Np. możemy wybrać produkt krzesło i utworzyć dla niego kombinację składającą się z atrybutów takich jak nogi : aluminiowe, siedzisko : skórzane, kolor: pomarańczowy. Każdy z wybranych atrybutów ma kilka wartości, ale do określenia konkretnego modelu krzesła wybieramy konkretne wartości, pomimo że atrybut nogi ma jeszcze wartości: drewniane, stalowe, tworzywo sztuczne a atrybut siedzisko ma jeszcze wartości: syntetyczne, skóra ekologiczna, plastyk. Oczywiście liczba atrybutów wchodzących w skład kombinacji może być większa, ale dla każdego atrybutu wybieramy konkretną wartość. Po zdefiniowaniu par atrybut:wartość możemy dla danej kombinacji atrybutów wprowadzić unikalny kod oraz EAN. Jest to przydatne, ponieważ zwykle Prestashop jako system e-commerce jest połączony z systemem magazynowym lub ERP gdzie każdy model produktu jest zdefiniowany swoim kodem. Oprócz ustawienia unikalnego kodu i EAN-u możemy ustawić hurtową cenę zakupu danej kombinacji produktowej, określić, jak zmieni się cena sprzedaży w stosunku do ceny ogólnej za produkt (możemy podać o ile cena się zwiększy lub o ile zmniejszy). Możemy zdefiniować wpływ na wagę, np. krzesła a nogami stalowymi będą ważyły więcej niż krzesła z nogami drewnianymi. Możemy również ustawić wpływ na cenę jednostkową. Kolejną zmienną jest minimalna ilość produktu w koszyku, która pozwoli na zakup tego produktu przy tej kombinacji atrybutów. Ciekawą opcją jest data dostępności, czyli data, kiedy produkt o danych atrybutach będzie znów dostępny, kiedy obecnie nie ma go na magazynie. Każda kombinacja atrybutu może mieć swój zestaw zdjęć, które wybieramy z listy zdjęć dodanych do produktu. Tworzoną kombinację atrybutów można oznaczyć jako domyślną. Ma to znaczenie dla innych funkcji Prestashop, m.in., gdy dodajemy produkt z listy do koszyka to w zamówieniu pojawia się domyślna kombinacja danego artykułu. Kombinacje atrybutów pojawią się w karcie produktu w postaci zdefiniowanej przy wyborze rodzaju kombinacji, tj. lista rozwijalna, przyciski jednokrotnego wyboru lub forma graficzna dla atrybutu typu kolor.

Gospodarka magazynowa

W sekcji „Ilości” mamy stany magazynowe produktu. Jeśli produkt posiada kombinacje atrybutów to należy podać ilość sztuk dla każdej kombinacji produktowej osobno. Możemy ustawić zachowanie systemu dla przypadków, gdy produktu (lub jego kombinacji) nie ma na stanie. System może pozwolić zamówić taki produkt lub nie pozwolić zamówić. Możemy również ustawić globalnie zachowanie wszystkich produktów w „preferencji produktów”. W panelu możemy również ustawić tekst systemowy dla przypadku, gdy produkt jest dostępny na magazynie oraz dla przypadku, gdy produktu brak. Dla bardziej rozbudowanych projektów, gdzie w grę wchodzi budowa omnichannel oraz mamy do czynienia z wieloma magazynami i sklepami stacjonarnymi, które sprzedają równolegle do kanału online, istnieje możliwość włączenia zaawansowanego zarządzania magazynem co odblokowuje szereg zaawansowanych funkcji, umożliwiających tworzenie kilku magazynów, przesunięcia między magazynami, etc.

#Promocje produktowe

Promocje produktowe dotyczą poszczególnych produktów i zawierają szereg użytecznych parametrów. Jednym z nich jest ograniczenie czasowe promocji, gdzie można ustawić datę i czas rozpoczęcia oraz zakończenia trwania obniżki cenowej. Promocje mogą być ograniczone do kraju kupującego, do grupy klientów. Promocję można również przypisać konkretnemu klientowi co umożliwia na zindywidualizowanie oferty i stanowi ciekawe narzędzie marketingowe. Rabaty mogą także dotyczyć wybranej kombinacji atrybutów. Dla przykładu możemy zastosować obniżkę cenową dla danego modelu sukienki, ale tylko w kolorze beżowym w rozmiarze S. Mechanizm promocyjny pozwala również na ustawienie promocji od pewnej ilości sztuk w zamówieniu. Np. 2 sztuki danego modelu szklanki w koszyku nie włączają promocji, ale już 3 sztuki powodują włączenie obniżki cenowej dla wszystkich 3 szklanek. Promocja może być wartościowa lub procentowa oraz dotyczyć ceny netto lub brutto.

Reguły cenowe katalogu

Oprócz indywidualnych promocji dla poszczególnych produktów, system Prestashop umożliwia ustawianie promocji dla całych kategorii asortymentowych. Jest to bardzo przydatna funkcja z punktu widzenia obsługi sklepów zawierających duże ilości produktów. Zamiast ustawiać promocje dla pojedynczych produktów możemy ustawić rabaty budując odpowiednie filtry po polach takich jak kraj pochodzenia klienta, grupa, do której należy klient. Można również ustawić opcję, że promocja działa od pewnej ilości produktów w koszyku. Zakres działania filtrów jest znacznie bardziej rozbudowany, jeśli skorzystamy z tzw. grup warunków. Rabaty mogą być udzielne ze względu na przynależność produktów do danych kategorii, producenta, dostawcy. Dodatkowe warunki jakie można uzyskać w filtrze to uzależnienie przyznawanego rabatu od tego czy w koszyku mamy produkty spełniające pewne kryteria. Kryterium może być atrybutem, czyli rabat zadziała tylko wtedy, gdy w koszyku znajdą się produkty o określonym kolorze, rozmiarze, teksturze. Kryterium może być również cechą, czyli rabat będzie nałożony na produkty o określonych cechach typu wysokość, szerokość, styl. Różnica pomiędzy atrybutami i cechami jest taka, że atrybut może przyjmować wiele wartości, np. kolor może być czerwony, niebieski lub biały a cecha przyjmuje jedną wartość, np. materiał – szkło. Oczywiście jest to kwestia umowna co jest cechą a co atrybutem. Możemy więc bardzo precyzyjnie ustalać warunki, przy których rabaty działają lub nie. Co więcej grup warunków może być ustawionych kilka.

Kupony rabatowe

Prestashop umożliwia definiowanie kuponów rabatowych. Kupony rabatowe są następnie udostępniane wybranym klientom, którzy wpisując ciąg znaków w odpowiednie okienko w koszyku uzyskują rabat. Ten ciąg znaków może być dowolnie zdefiniowany przez administratora sklepu, np. „Jesień2017”. Ustawiając kupon rabatowy w sklepie nadajemy mu nazwę, kod do wpisania przy zamówieniu oraz opis. Ustalamy również co ma się stać w przypadku, gdy wartość kuponu przewyższa wartość zamówienia. Ustalamy również priorytet w stosunku do innych zdefiniowanych kuponów. Kupony o niższym priorytecie przetwarzają się wcześniej. Po zdefiniowaniu ogólnych informacji możemy przystąpić do ustawienia warunków, przy których kupon będzie działał. Do wyboru mamy szeroki wachlarz możliwości. Możemy ograniczyć zastosowanie kuponu do pojedynczego, zalogowanego klienta. Jest to przypadek, gdy chcemy stworzyć kupon wybranego klienta. Kolejne warunki to zakres czasowy obowiązywania kuponu, minimalna wartość zamówienia, ilu klientów może skorzystać z danego kuponu oraz ile razy każdy klient będzie mógł skorzystać z danego kuponu. Oprócz podstawowych warunków administrator ma możliwość ograniczenia zastosowania kuponu do wybranych kurierów, np. kupon ma zastosowanie tylko przy wyborze droższej formy transportu. Działanie kuponu rabatowego może być również ograniczone ze względu na wybór grupy klientów, np. tylko grupa klientów VIP może skorzystać z danego kuponu, przy innych grupach kupon nie działa. Ostatnim, najbardziej rozbudowanym kryterium jest ograniczenie zastosowania ze względu na zawartość koszyka, czyli produkty znajdujące się w zamówieniu. Definiując kryteria można wybrać pojedyncze produkty lub całe kategorie dla których kupon będzie miał zastosowanie. Kolejne kryteria zastosowania kuponu do atrybuty, np. kolor pomarańczowy i szary, producenci oraz dostawcy. Możemy zdefiniować kilka, nakładających się kryteriów na raz.  Po wprowadzeniu warunków użycia kuponu czas na zdefiniowanie rabatów. Rabaty definiujemy w sekcji „akcje”. Ta sekcja pozwala na zdefiniowanie takich rabatów jak „darmowa wysyłka”, rabat procentowy, rabat kwotowy lub darmowy prezent. Rabat procentowy można zastosować do całego zamówienia (bez kosztów dostawy), do wybranego produktu oraz do najtańszego spośród produktów. Równocześnie jako rabat można ustawić darmowy prezent, wybierając konkretny produkt z całego dostępnego katalogu. Kupony w Prestashop są bardzo często wykorzystywane przez marketerów zarządzających sprzedażą online, ponieważ stanowią świetne narzędzie podwyższające sprzedaż i lojalność klientów.

 

Newsletter

Informacje o nowych artykułach i sposobach na rozwój biznesu prosto na Twój e-mail

FreshMail.pl