Kampanie Adwords

Kampanie Adwords czyli linki sponsorowane w wyszukiwarce Google

Kampania Google Adwords to stały element strategii reklamowej większości firm uczestniczących w marketingu internetowym. Z pewnością jest to stabilna i efektywna metoda promocji o czym przekonało się już wiele firm. To dzięki kampanią Adwords można w krótkim czasie pozyskać wielu klientów, zwiększyć sprzedaż oraz skutecznie pomóc budować markę. Mimo ogromnej popularności tej formy promocji, większość reklamodawców nie jest zadowolona z jej efektów. Wynika to z faktu, że kampanie są prowadzone w sposób błędy co jest jednoznaczne z tym, że nie przynoszą oczekiwanego zwrotu z inwestycji.

Przykład z życia wzięty

Jakiś czas temu do naszej agencji zgłosił się do nas Pan Krzysztof, który od wielu lat zajmuje się sprzedażą i montażem folii okiennych. Dotychczas jego firma prowadziła swoje działania w tradycyjny sposób a zatem ulotki, reklama w lokalnej gazecie itp. Właściciel chciał pozyskać nowych klientów dzięki kampanii Adwords. Początkowo sceptycznie nastawiony do tego typu działań w Internecie za namową żony zgłosił się do nas.

W efekcie przygotowaliśmy kampanie reklamową zaczynając od podstawowego elementu jakim są linki sponsorowane. Odpowiedni dobór słów kluczowych z właściwym dopasowaniem oraz interesującą reklamą przyniósł zamierzone skutki. Już w pierwszym tygodniu firma zrealizowała kilkanaście nowych zamówień. My jednak chcieliśmy więcej i wspólnie podjęliśmy decyzję aby rozbudować kampanie o remarketing. Jak można się domyślać efekty były jeszcze lepsze ponieważ część użytkowników, która początkowo nie zdecydowała się na odzew powróciła do nas dzięki reklamie na innych stronach www. Inaczej mówiąc nasze reklamy przez pewien czas podążały za potencjalnymi klientami, którzy odwiedzili nas wcześniej.

Po tych działaniach Pan Krzysztof osiągnął wzrost sprzedaży swoich usług o około 20% co pozwoliło mu powiększyć firmę o kolejnych pracowników oraz zabrać żonę na długo planowane wakacje.

Czym jest kampania Google Adwords?

Kampania Adwords to jedna z form marketingu internetowego, która daje możliwość skutecznej reklamy w najpopularniejszych stronach w całym Internecie takich jak: Google, YouTube oraz tysiące stron partnerskich uczestniczących w sieci reklamowej. To wszystkie sprawia, że mamy możliwość dotrzeć do milionów Internautów za pomocą:

– reklam tekstowych w wyszukiwarkach internetowych,

– reklam graficznych (bannerów) na stronach współpracujących z Google,

– reklam video w serwisie YouTube.

Reklamy w Google Adwords są uważane za jedne z najbardziej skutecznych ponieważ docierają do milionów internautów każdego dnia, a firmy decydujące się na ich użycie zauważają większe zainteresowanie swoją ofertą praktycznie od zaraz.

Formy reklamy

Linki sponsorowane (reklamy tekstowe)

Reklamy tekstowe zwane popularnie linkami sponsorowanymi to najpopularniejsza forma reklamy w Google Adwords. Są one wyświetlane nad i pod wynikami wyszukiwania w formie tekstowej po wpisaniu przez użytkownika do wyszukiwarki frazy kluczowej. Dzięki temu linki te mają dużą skuteczność a co najważniejsze są odpowiednio dopasowane do potrzeb odbiorcy. Opłaty za linki sponsorowane są pobierane za kliknięcie a zatem w momencie wejścia użytkownika na stronę docelową. Dzięki takiemu rozwiązaniu reklama w Google trafia do osób zainteresowanych danym produktem lub usługą w dodatku odbywa się to w momencie gdy jej aktywnie poszukują.

Reklamy tekstowe składają się z nagłówka o maksymalnej długości 25 znaków oraz dwóch dodatkowych linii tekstu o wielkości maksymalnej 35 znaków każda i adresu URL. Rozbudowane reklamy mogą zawierać linki do podstron oraz rozszerzenia lokalizacji i połączeń. W przypadku smartfonów jest możliwość bezpośrednich połączeń telefonicznych za pomocą przycisku „Zadzwoń”.

Zaletami linków sponsorowanych jest:

– trafność – docieramy do osób poszukujących danego produktu lub usługi,

– szybkość – reklamy są widoczne od zaraz po uruchomieniu kampanii,

– mierzalność – kampania posiada pełne dane statystyczne odnoście skuteczności działań,

– elastyczność – możemy w każdej chwili dokonać zmian i obserwować ich efekty,

– efektywność – płacimy wyłącznie za przejście użytkownika na naszą stronę www.

Reklama graficzna (bannerowa)

Dzięki reklamie bannerowej możemy skutecznie promować produkty i usługi w portalach oraz sieciach reklam displayowych. Wśród nich godna uwagi jest Google Display Network czyli sieć reklamowa Google. Z oficjalnych danych wynika, że sieć Google obejmuje przeszło 2 mln stron i dociera do 90% internautów na świecie. W Polsce liczba witryn przekracza 40 tysięcy a zasięg to aż 92% internautów. Do najbardziej znanych uczestników sieci należą takie portale jak Onet, Gazeta, WP, Interia oraz wiele innych, które generują liczbę wyświetleń przekraczającą 40 miliardów rocznie.

System reklam graficznych Adwords to przede wszystkim mnogość form reklamowych oraz możliwość precyzyjnego kierowania. W wielu przypadkach dobrym wyborem jest także połączenie kampanii Adwords z reklamą na Facebooku.

Najpopularniejszymi rozmiarami dla kampanii Adwords oraz Facebook Ads są formaty reklam: pionowy prostokąt 240 x 400, długi baner 728 x 90, kwadrat 250 x 250, duży prostokąt 336 x 280, baner śródtekstowy 300 x 250, wieżowiec 120 x 600, szeroki wieżowiec 160 x 600, duży długi baner 970 x 90, billboard 970 x 250, portret 300 x 1050.

Reklamy video

Reklamy video w Google Adwords to głównie portal YouTube, który jest najpopularniejszym serwisem internetowym na świecie umożliwiającym darmowe umieszczanie i odtwarzanie klipów wideo. Codziennie pojawia się w nim 85 tysięcy nowych filmów zamieszczanych przez prywatne osoby (wideoblogi) oraz firmy i instytucje (teledyski, zwiastuny filmowe). Dzięki ogromnej popularności portalu jego zasięg jest bardzo duży co daje ogromne możliwości reklamowe. Można w nim emitować bannery reklamowe oraz reklamy wideo w dwóch formach:

– In-Stream – jest to reklama wyświetlana przed lub w trakcie materiału wideo umieszczonego na kanale,

– In-Display – promowanie reklam wideo obok filmów w serwisie Youtube, w wynikach wyszukiwania lub na stronach wydawców filmów w sieci reklamowej Google. W przypadku tej formy reklamowej wyświetlanie następuje po kliknięciu przez użytkownika w tzw. obraz początkowy.

Według statystyk 75% polskich internautów korzysta z serwisu YouTube. Co ciekawe w kategorii wiekowej od 18-24 lat odsetek ten wynosi ponad 84%. Statystyki nie pozostawiają wątpliwości, że to więcej niż większość kanałów telewizyjnych. YouTube to druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie i trzecia najpopularniejsza witryna w Polsce. Tak duży zasięg sprawia, że reklama w YouTube pozwala na efektywne budowanie świadomości marki w grupie docelowej.

Kampanie można kierować na wybrane grupy odbiorców zainteresowane daną tematyką. Powszechnie nazywamy to kierowaniem kontekstowym czyli targetujemy nasze reklamy na zainteresowania użytkowników i to właśnie nim je wyświetlamy. Co więcej możemy wyświetlać im reklamy o określonej tematyce nawet gdy oglądają oni treści o innej tematyce.

Kierowanie może następować nie tyle według zainteresowań ale również według demografii (wybieramy wiek i płeć odbiorców) oraz geografii (wybieramy określony obszar terytorialny).

Omawiając formy reklamy w Google Adwords warto wspomnieć o remarketingu czyli kierowaniu na użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili naszą stronę lub nasz kanał na YouTube

Gmail Sponsored Promotions

Gmail Sponsored Promotions to stosunkowo nowa forma reklamy, która pojawia się w karcie Oferty Specjalne w Gmailu. Reklama ta składa się z dwóch podstawowych elementów:

– Teaser, w skład którego wchodzi: logo, temat, opis oraz nazwa reklamodawcy. Przykładowy teaser wygląda następująco:

teaser-gmail-sponsored-promotions

– Rozszerzona reklama, która rozwija się po kliknięciu w teaser. Zawiera ona temat, reklamodawcę oraz plik graficzny:

rozszerzona-reklama-gmail-sponsored-promotions

Reklamodawca płaci za kliknięcie użytkownika w teaser. Warto pamiętać o tym, że wszystkie dodatkowe kliknięcia są już bezpłatne. Użytkownik może zapisać wyświetloną mu ofertę lub przesłać ją dalej.

Reklamy Gmail Sponsored Promotions posiadają wszystkie funkcje Google Display Network (kampanii w sieci reklamowej) z wyjątkiem:

– kierowanie na odbiorców rynku,

– listy remarketingowe,

– miejsca docelowe inne niż skrzynki odbiorcze Gmaila.

Reklamy w Gmailu możemy kierować na zainteresowania odbiorców, słowa kluczowe oraz na tematy. Kierując grupę reklam na miejsca docelowe należy dodać tylko jedną stronę docelową, którą jest mail.google.com. Jeżeli nie wybierzemy kierowania na wybrane miejsca docelowe to Google Adwords doda witrynę mail.google.com automatycznie. Warto wspomnieć również o kierowaniu reklam Gmail na lokalizację geograficzne, języki, odbiorców wg. demografii oraz wszystkie urządzenia.

Formaty reklam Gmail dają nam ogromne możliwości, ponieważ możemy je dowolnie personalizować. Mogą one zawierać filmy, zdjęcia jak i formularz kontaktowy. Co więcej mogą zawierać kilka elementów a każdy z nich może kierować na inną stronę docelową.

Decydując się na kampanie reklamową w GSP należy pamiętać o jej ogromnych możliwościach jakie daje nam Galeria reklam. To dzięki niej możemy tworzyć naprawdę skuteczne kampanie, które w zasadzie ogranicza jedynie kreatywność twórców. Wybór odpowiednich ustawień oraz przetestowanie różnych metod kierowania może tylko pomóc w przeprowadzeniu efektywnej promocji danej firmy.

Kampanie produktowe (Google Merchant Center)

Kampanie produktowe to kolejna możliwość reklamowa jaką daje nam Google Adwords. Jest to skuteczny sposób zwiększenia sprzedaży detalicznej przez zarządzanie produktami i ich promowaniem w Google. Dzięki tym kampanią reklamodawcy mogą w bardzo prosty i intuicyjny sposób decydować o swoich zasobach oraz skutecznie optymalizować kampanię.

GMC korzysta z danych na podstawie przesłanego do Google Adwords pliku danych. Podstawową jednostką na której pracujemy w tego typu kampaniach jest grupa produktów. Tworzymy ją na podstawie wybranych atrybutów takich jak: kategoria, typ produktu, marka, stan, identyfikator produktu oraz etykiety niestandardowe.

Profesjonalne kampanie produktowe dają nam olbrzymie możliwości takie jak:

– intuicyjne zarządzanie kampanii dzięki któremu możemy w prosty sposób tworzyć grupy produktowe za pomocą podstawowych atrybutów w pliku typu feed określając ich stawki oraz priorytety;

– wszystkie działania na jednym koncie co sprawia, że nie musimy logować się do GMC aby zmieniać w dowolnym momencie ustawienia dopasowane do potrzeb i celów jakie zamierzamy osiągnąć w sklepie internetowym, wystarczy zalogować się do Google Adwords;

– zaawansowane raportowanie, które umożliwia nam wyciągnięcie szczegółowych danych o skuteczności kampanii (możemy zbadać nawet efektywność pojedynczego produktu),

– prosty i szybki dostęp do danych, które możemy sprawdzić bezpośrednio na koncie Adwords;

Koszty, rozliczanie a efekty

Reklamy Google Adwords są powszechnie uważane za jedna z najbardziej skutecznych linków sponsorowanych. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta! Docierają do milionów Internautów każdego dnia co przekłada się na zwiększenie zainteresowania ofertą firmy praktycznie od zaraz.

Kampania Adwords może być rozliczana w następujących modelach:

– pay-per-click (PPC) – jest to model w którym reklamodawca ponosi koszt tylko za kliknięcie w reklamę,
– cost per mille (CPM) – model w którym rozliczamy się za tysiąc wyświetleń reklamy,
– cost per action (CPA) – model w którym rozliczamy się za wywołanie akcji zwany również jako koszt pozyskania nabywcy (CPA – cost per aquisition); w tej formie rozliczeń płacimy za wykonanie konkretnej akcji na stronie docelowej, np. zakup produktu, przesłanie danych osobowych przez formularz.

Nie ma minimalnego budżetu dla kampanii reklamowej w Google Adwords co pozwala na korzystanie z jej możliwości zarówno przez małe jak i duże firmy. Możliwość dopasowania rozwiązania spełniającego nasze potrzeby sprawia, że budżet może być dopasowany do możliwości i planu danej firmy.

Jeżeli szukamy sposobu na skuteczną kampanie w Adwords powinniśmy skorzystać z usług agencji, które mają w tym zakresie odpowiednie doświadczenie.

Newsletter

Informacje o nowych artykułach i sposobach na rozwój biznesu prosto na Twój e-mail

FreshMail.pl