MAGENTO ÔÇô PLATFORMA SPRZEDA┼╗OWA DLA WI─śKSZYCH GRACZY

Magento to rozbudowana platforma sprzeda┼╝owa wykorzystywana do budowy du┼╝ych sklep├│w internetowych.

Magento jest jedn─ů z najpopularniejszych na ┼Ťwiecie platform e-commerce. Swoj─ů popularno┼Ť─ç zawdzi─Öcza dobrze zorganizowanej architekturze, skalowalno┼Ťci oraz mo┼╝liwo┼Ťci tworzenia rozwi─ůza┼ä enterprise. Wysokowydajny silnik, tysi─ůce dodatkowych rozszerze┼ä oraz rozbudowana spo┼éeczno┼Ť─ç na ca┼éym ┼Ťwiecie to kolejne przyczyny du┼╝ej popularno┼Ťci systemu Magento. Magento jest stosowane zar├│wno przez du┼╝ych graczy rynkowych jak r├│wnie┼╝ przez firmy ze ┼Ťredniego sektora. Mniejsze firmy wykorzystuj─ů zwykle platform─Ö Prestashop, kt├│ra te┼╝ ma swoje zalety, ale nie jest tak skalowalna i posiada ograniczon─ů architektur─Ö. Magento wyst─Öpuje w 2 wersjach ÔÇô community oraz commerce. Obie wersj─Ö s─ů oprogramowaniem open-source na licencji GNU, co oznacza, ┼╝e mo┼╝na j─ů dowolnie przerabia─ç na swoje potrzeby. Wersja community jest wersj─ů ca┼ékowicie darmow─ů, natomiast wersja commerce, posiadaj─ůca bogatszy zestaw funkcjonalno┼Ťci jest wersj─ů z licencjami p┼éatnymi. Por├│wnanie wersji przedstawili┼Ťmy w dalszej cz─Ö┼Ťci materia┼éu.

MAGENTO JEST BARDZO ROZBUDOWANĄ PLATFORMĄ DLA WYMAGAJĄCYCH KLIENTÓW
Z ZAAWANSOWANYMI POTRZEBAMI

Najnowsza wersja Magento zawiera wiele ulepsze┼ä w stosunku do poprzednich wersji. Magento 2 jest stosowane zar├│wno do budowy rozwi─ůza┼ä B2C oraz B2B. Wersja Commerce wspiera natywnie kilka istotnych funkcjonalno┼Ťci B2B, natomiast do wersji Community istnieje szereg modu┼é├│w, kt├│re s─ů odpowiedzi─ů na rosn─ůce zapotrzebowanie hurtownik├│w w obszarze e-commerce.

Pomimo, ┼╝e po instalacji Magento jest systemem kompletnym i gotowym do sprzeda┼╝y to bez wdro┼╝eniowc├│w i programist├│w z odpowiedni─ů wiedz─ů i do┼Ťwiadczeniem zwykle projekt nie ma szansy powodzenia. To jest w┼éa┼Ťnie rola takich agencji jak nasza, aby zapewni─ç naszym klientom wdro┼╝enie systemu na miar─Ö ich potrzeb. Przede wszystkim najwa┼╝niejszy etap projektu to poznanie potrzeb przedsi─Öbiorstwa w zakresie wdra┼╝anego rozwi─ůzania, a wi─Öc etap szczeg├│┼éowej analizy biznesowej i technicznej po┼é─ůczonej z warsztatami. Ustalenie parametr├│w systemu takich jak formy p┼éatno┼Ťci, formy dostawy, integracje z innymi systemami, statusy zam├│wie┼ä, maile transakcyjne, dostosowanie obszar├│w Magento do wymaga┼ä i oczekiwa┼ä klienta oraz inne dzia┼éania to bardzo wa┼╝ny etap w projekcie. Zwykle ten etap ko┼äczy si─Ö sporz─ůdzeniem dokumentu analizy biznesowej.

Nast─Öpnie okre┼Ťlenie wygl─ůdu sklepu i jego element├│w z naszymi do┼Ťwiadczonymi UX/UI designerami. Po tym etapie jeste┼Ťmy w stanie zamkn─ů─ç dzia┼éania analityczne, skorygowa─ç pierwotne ustalenia i sporz─ůdzi─ç dokument analizy technicznej. Powy┼╝sze dzia┼éania prowadz─ů zwykle do refactoringu bud┼╝etu i ostatecznej wyceny projektu. Oczywi┼Ťcie na etapie programowania i wdra┼╝ania projektu przewidujemy mo┼╝liwo┼Ť─ç zmian. Dodatkowe wymagania s─ů konsultowane i bud┼╝etowane jako backlog.

Po zako┼äczeniu etapu programowania i konfiguracji sklepu rozpoczyna si─Ö etap testowania przez naszych profesjonalnych tester├│w. Zapewniamy przygotowanie odpowiednich scenariuszy testowych po konsultacji z klientem jak r├│wnie┼╝ wsparcie przy testach UAT. Po wdro┼╝eniu przewidziany jest okres gwarancji, uzale┼╝niony od bud┼╝etu wdro┼╝enia. Istnieje r├│wnie┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç podpisania umowy SLA zawieraj─ůcej odpowiednie warunki wsparcia. Wspieramy r├│wnie┼╝ przedsi─Öbiorc├│w w dzia┼éaniach e-marketingowych w zakresie pozycjonowania organicznego, prowadzenia kampanii Adwords, prowadzenia Facebook fanpage, Instagram, Pinterest jak r├│wnie┼╝ wszelkich innych dzia┼éa┼ä w social media.

Magento Inc. zosta┼éo kupione w 2018 roku przez Adobe Inc. co daje gwarancj─Ö stabilno┼Ťci rozwoju systemu, dba┼éo┼Ť─ç o kod i poprawne funkcjonowanie a tak┼╝e regularne publikowanie poprawek zwi─ůzanych z wydajno┼Ťci─ů i bezpiecze┼ästwem. Dodatkowo Magento jest wykorzystywane przez spor─ů liczb─Ö du┼╝ych sp├│┼éek na ┼Ťwiecie. To wszystko czyni Magento godn─ů polecenia platform─ů pod rozbudowane rozwi─ůzania dla wymagaj─ůcych klient├│w.

Poni┼╝ej prezentujemy zestawienie wybranych funkcjonalno┼Ťci darmowej wersji Magento Community 2

Multisite i multistore

Mo┼╝liwo┼Ť─ç stworzenia ┼Ťrodowiska multisite i multistore dla zastosowa─ç wieloj─Özyczno┼Ťci z r├│┼╝nymi domenami pod wybrane kraje, j─Özyki, waluty, warunki sprzeda┼╝y, podatkowe, dostaw, p┼éatno┼Ťci i innych parametr├│w specyficznych dla handlu transgranicznego. Multistore jest r├│wnie┼╝ wykorzystywany wsz─Ödzie tam gdzie zastosowanie ma wsp├│lna platforma ale z r├│┼╝nymi parametrami dla handlu B2C i B2B

Uprawnienia dla administrator├│w sklepu

Zarz─ůdzanie dost─Öpami obs┼éugi klienta do r├│┼╝nych obszar├│w panelu administracyjnego dzi─Öki systemowi zarz─ůdzania rolami i ich uprawnieniami. Przy bardziej rozbudowanych strukturach organizacyjnych przedsi─Öbiorstwa nale┼╝y nada─ç odpowiednie uprawnienia r├│┼╝nym pracownikom. To zadanie jest u┼éatwione dzi─Öki rozbudowanemu systemowi zarz─ůdzania uprawnieniami.

API umo┼╝liwiaj─ůce integracje

API umo┼╝liwiaj─ůce integracje pomi─Ödzy Magento oraz systemami magazynowymi, ksi─Ögowymi, dostawcami zewn─Ötrznymi pos┼éuguj─ůcymi si─Ö metodami opartymi na web serwisach REST lub SOAP. Dzi─Öki rozbudowanemu zestawowi funkcji API, kt├│re pokrywaj─ů w wi─Ökszo┼Ťci zapotrzebowanie integracji mo┼╝na zbudowa─ç w pe┼éni automatyczne rozwi─ůzanie, kt├│re zasili sklep w produkty z hurtowni partner├│w, prze┼Ťle automatycznie zam├│wienia, pobierze stany magazynowe i dost─Öpno┼Ťci produkt├│w, zsynchronizuje statusy zam├│wie┼ä, pobierze faktury z systemu, kt├│ry je wygeneruje i ÔÇŽ zrobi wszystko co trzeba, aby zapewni─ç automatyzacj─Ö proces├│w e-commerce co przy wi─Ökszej skali ma kluczowe znaczenie.

Elastyczna budowa

Elastyczna budowa, kt├│ra pozwala na dostosowanie uk┼éadu i grafiki do bran┼╝y i oczekiwa┼ä w┼éa┼Ťciciela sklepu. Na pewno inaczej b─Ödzie wygl─ůda┼é projekt sklepu dla producenta luksusowej odzie┼╝y lub designerskiej bi┼╝uterii a inaczej zaprojektujemy sklep z narz─Ödziami lub zoologiczny. Magento jest do┼Ť─ç elastyczne, je┼Ťli chodzi o rozmieszczenie kontener├│w oraz dopasowanie standardowego uk┼éadu do wymaga┼ä klienta. Oczywi┼Ťcie im bardziej projekt b─Ödzie odbiega┼é od standardowego rozmieszczenia tym wi─Öcej pracy b─Ödzie potrzebne na wdro┼╝enie takiego rozwi─ůzania.

Grupowanie klient├│w

Zarz─ůdzanie grupami u┼╝ytkownik├│w daje mo┼╝liwo┼Ťci r─Öcznej segmentacji klient├│w. Mo┼╝emy danej grupie klient├│w np. przypisa─ç rabat procentowy na wybran─ů kategori─Ö lub kilka kategorii, na zadane warto┼Ťci wybranych atrybut├│w lub list─Ö SKU. Mamy do dyspozycji rabat procentowy oraz rabat kwotowy. Grupa r├│wnie┼╝ s┼éu┼╝y do ustawienia klasy podatkowej.

System CMS

Magento jest wyposa┼╝ony w system CMS. System CMS ma wbudowany TinyCMS edytor. Dzi─Öki rozwi─ůzaniom opartym na podziale zawarto┼Ťci na strony, bloki i widgety mo┼╝emy uzyska─ç rozbudowane strony informacyjne, zawieraj─ůce dynamiczne tre┼Ťci, np. karuzel─Ö produktow─ů.

Dostawa

Zarz─ůdzanie metodami dostawy, kurierami oraz naliczaniem koszt├│w transportu to niezb─Ödne elementy ka┼╝dego sklepu internetowego. Dzi─Öki popularno┼Ťci systemu Magento niekt├│rzy kurierzy zdecydowali si─Ö na opracowanie specjalnych modu┼é├│w do integracji. Jednym z przyk┼éad├│w jest firma DPD. Po pobraniu i zainstalowaniu wtyczki, u┼╝ytkownik uzyskuje dost─Öp do nast─Öpuj─ůcych funkcjonalno┼Ťci: import danych o przesy┼ékach ze sklepu na platformie Magento, drukowanie dokument├│w przewozowych ÔÇô etykieta oraz protok├│┼é przekazania. Do wi─Ökszo┼Ťci znanych firm kurierskich, takich jak UPS, GLS, INPOST, Poczta Polska, DHL istniej─ů p┼éatne rozszerzenia napisane przez firmy trzecie.

W wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w kurierzy posiadaj─ů systemy ┼Ťledzenia przesy┼éek. Wystarczy w Magento wpisa─ç numer przesy┼éki a klient dostanie maila z tym numerem i b─Ödzie za jego pomoc─ů m├│g┼é ┼Ťledzi─ç stan przesy┼éki i jej lokalizacj─Ö. Oddzielny temat to naliczanie koszt├│w transportu. Zwykle przyjmuje si─Ö, ┼╝e koszty transportu s─ů naliczane od wagi przesy┼éki. Niemniej jednak rzeczywisto┼Ť─ç bywa bardziej skomplikowana. Bior─ůc pod uwag─Ö mo┼╝liwo┼Ťci jakie daj─ů rozwi─ůzania Inpost w zakresie paczkomat├│w lub paczka w Ruchu nale┼╝y zastanowi─ç si─Ö nad wprowadzeniem takich form dostawy, aby u┼éatwi─ç klientom odbi├│r oraz ograniczy─ç koszty dostawy.

Wi─ů┼╝─ů si─Ö z tym jednak problemy, gdy┼╝ nie wszystkie produkty mog─ů zosta─ç wys┼éane do paczkomatu (decyduj─ů o tym rozmiary). W tym przypadku system musi bada─ç koszyk i w przypadku, gdy w zam├│wieniu znajduje si─Ö przynajmniej jeden produkt, nie spe┼éniaj─ůcy warunk├│w danego przewo┼║nika to taka opcja powinna zosta─ç wy┼é─ůczona. System Magento posiada funkcj─Ö estymacji koszt├│w transportu na pierwszym kroku koszyka tak aby klient wiedzia┼é jakie ponosi ewentualne koszty transportu. Magento 2 posiada r├│wnie┼╝ opcj─Ö ustawienia progu darmowej wysy┼éki, kiedy warto┼Ť─ç zam├│wienia przekroczy okre┼Ťlony pr├│g. Jedn─ů z ciekawych opcji (dodatkowe rozszerzenie komercyjne), jest wyliczanie koszt├│w transportu na podstawie odleg┼éo┼Ťci adresu dostawy od adresu magazynu. Odleg┼éo┼Ť─ç jest wyliczana na podstawie mapy Google.

P┼éatno┼Ťci

P┼éatno┼Ťci online s─ů nieodzownym elementem ka┼╝dego sklepu internetowego. Niekt├│re sklepy decyduj─ů si─Ö na wprowadzenie nowych form p┼éatno┼Ťci, takich jak p┼éatno┼Ť─ç za pomoc─ů bitcoin czy p┼éatno┼Ť─ç blikiem. Wszystko dla wygody klienta ko┼äcowego, kt├│rego wymagania s─ů coraz wi─Öksze. Wi─Ökszo┼Ť─ç operator├│w p┼éatno┼Ťci online takich jak PayPal, Payu, Przelewy24, DotPay, PaySafeCard czy eCard opracowa┼éo swoje wtyczki do Magento 2. Niekt├│re z nich s─ů jednak do┼Ť─ç ubogie w funkcjonalno┼Ťci wi─Öc zwykle rozwa┼╝amy wprowadzenie wersji komercyjnych autorstwa firm trzecich.

Dobrze funkcjonuj─ůca wtyczka powinna umo┼╝liwia─ç ponowienie zap┼éaty z panelu klienta lub z linku, w przypadku zakup├│w jako go┼Ť─ç. Powinna r├│wnie┼╝ przys┼éa─ç maila z pro┼Ťba o ponowienie transakcji w przypadku niepowodzenia transakcji (problemy techniczne lub brak ┼Ťrodk├│w na koncie). Rozszerzenie powinno r├│wnie┼╝ obejmowa─ç zwroty ÔÇô ca┼ékowite lub cz─Ö┼Ťciowe. Opr├│cz p┼éatno┼Ťci online, Magento ma r├│wnie┼╝ opcj─Ö ustawienia p┼éatno┼Ťci przez przelew bankowy zwyk┼éy oraz p┼éatno┼Ťci pobraniowej. W krajach skandynawskich i w niekt├│rych krajach Europy zachodniej popularnym systemem p┼éatno┼Ťci s─ů Adyen i Klarna. Partnerzy Magento posiadaj─ů do tych system├│w odpowiednie rozszerzenia komercyjne. Najnowszymi opcjami p┼éatno┼Ťci online s─ů Google Pay i Apple Pay.

Zam├│wienia

Istnieje kilka metod sk┼éadania zam├│wie┼ä. Niekt├│re sklepy dopuszczaj─ů tylko zam├│wienia od zarejestrowanych i zalogowanych u┼╝ytkownik├│w. Podczas gdy inne upraszczaj─ů proces i dopuszczaj─ů zam├│wienia go┼Ťci. Oczywi┼Ťcie w ka┼╝dym przypadku nale┼╝y poda─ç wszystkie niezb─Ödne dane, w tym adres dostawy i przesy┼éki, mail, telefon kontaktowy. Zarejestrowani u┼╝ytkownicy lub ci, kt├│rzy wyrazili zgod─Ö na otrzymywanie powiadomie┼ä mailowych to interesuj─ůca grupa klient├│w z punktu widzenia dzia┼éu marketingu. Mo┼╝na popracowa─ç z takimi klientami na up-sellingiem i cross-sellingiem stosuj─ůc metody automatycznego marketingu. Istotn─ů rzecz─ů jest r├│wnie┼╝ konwersja go┼Ťci w klient├│w posiadaj─ůcych konta. Mo┼╝na to uzyska─ç stosuj─ůc rabaty dla klient├│w zalogowanych lub generuj─ůc specjalne kody rabatowe dla klient├│w, kt├│rzy zapisali si─Ö na newsletter.

Poniewa┼╝ Magento istnieje w 2 wersjach: wersja Community ÔÇô ca┼ékowicie bezp┼éatna oraz wersja Commerce z licencj─ů odnawialn─ů co rok, warto zapozna─ç si─Ö z r├│┼╝nicami w funkcjonalno┼Ťciach jakie Magento 2 dostarcza w ka┼╝dej z tych wersji:

Funkcjonalno┼Ťci i korzy┼Ťci Magento Open Source Magento Commerce
Elastyczna i wydajna platforma z otwartym kodem
Nowoczesna architektura
Przejrzysty kod aplikacji uporz─ůdkowany w klasy
Wydajne API do integracji
Niezawodna skalowalno┼Ť─ç
Wsparcie minifikacji JS w celu zmiejszenia ilo┼Ťci kodu i lepszych wynik├│w w Google Speed Insight
Narz─Ödzia cache typu Varnish
Full-page caching
Cache dla zawarto┼Ťci tekstowych i obrazk├│w
Integracje z wybranymi dostawcami p┼éatno┼Ťci online
Database sharding – horyzontalna segmentacja bazy danych
Wsparcie modelu master-slave w bazie danych dla rozłożenia odczytów i zapisów na różne serwery baz danych
Mo┼╝liwo┼Ť─ç zbudowania klastra bazodanowego w celu roz┼éozenia obci─ů┼╝enia na kilka serwer├│w lub zapewnienia fault tolerance
Wsparcie wyszukiwania przez Elasticsearch (zaawansowane wyszukiwanie)
Wsparcie rozwi─ůza┼ä cloudowych takich jak AWS, platform.sh, NewRelic, Blackfire.io and Fastly
Ogromna ilo┼Ť─ç rozszerze┼ä komercyjnych, dost─Öpnych na Magento Marketplace
Wsparcie dla nowoczesnych rozwi─ůza┼ä UX/UI
Mo┼╝liwo┼Ť─ç zastosowania r├│┼╝nych uk┼éad├│w graficznych dla r├│┼╝nych kategorii i produkt├│w
Wsparcie test├│w automatycznych
Automatyczne powiadomienia w panelu administracyjnym na temat anomalii
Automatyczne z┼é─ůczanie kodu
Wspomaganie kolejkowania aktualizacji danych – zapis zmian
Kwartalne aktualizacje
Narz─Ödzia diagnostyczne i analityczne
Narz─Ödzia administracyjne
Wersja mobilna panelu administracyjnego
Modu┼éowo┼Ť─ç narz─Ödzi administracyjnych z mo┼╝liwo┼Ťci─ů ustawiania praw dost─Öpu dla poszczeg├│lnych r├│l
Mo┼╝liwo┼Ť─ç przystosowania panelu startowego pod wymagania klienta
Zoptymalizowany interfejs tworzenia i zarz─ůdzania produktami
Wsparcie importu danych ze źródeł zewnętrznych
Zaawansowane narz─Ödzia do zarz─ůdzania pozycj─ů produktu na listach
Zaawansowane opcje sortowania produkt├│w na listach
Mo┼╝liwo┼Ť─ç konfiguracji parametr├│w zwi─ůzanych ze zwrotami i wymian─ů towar├│w
Zaawansowane ustawienia praw dostępu dla pracowników obsługi sklepu
Dost─Öp do pe┼énego logu administracyjnego, zawieraj─ůcego wpisy o dzia┼éaniach w panelu administracyjnym
Krzy┼Ťci dla klient├│w sklepu
Ca┼ékowicie responsywny uk┼éad sklepu, umo┼╝liwiaj─ůcy wygodn─ů nawigacj─Ö na urz─ůdzeniach mobilnych
Łatwa nawigacja
Mo┼╝liwo┼Ť─ç osadzania film├│w z Youtube oraz Vimeo
U┼╝ytkownicy maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç rejestracji i dost─Öpu do swojego konta
Zakupy jako go┼Ť─ç
Zoptymalizowany 2 stopniowy koszyk zakupowy lub mo┼╝liwo┼Ť─ç zastosowania rozszerzenia OPC (koszyk na jednej stronie)
In-Site checkout
Wsparcie rozwi─ůza┼ä umo┼╝liwiaj─ůcych optymalizacj─Ö szybko┼Ťci ┼éadowania stron sklepu oraz ┼Ťcie┼╝ki zakupowej
Podwyższony poziom bezpieczeństwa w procesie zakupowym
Mo┼╝liwo┼Ť─ç implementacji wirtualnych i fizycznych kart prezentowych
Zakupy na kredyt kupiecki – funkcjonalno┼Ť─ç B2B
Wsparcie dla funkcjonalno┼Ťci opakowa┼ä podarunkowych
Mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania widok├│w w sekcji „moje konto” dla poszczeg├│lnych kont u┼╝ytkownik├│w
Wsparcie dla zwrot├│w produkt├│w inicjowanych ze strony u┼╝ytkownika
Marketing
Zintegrowane narz─Ödzia marketingowe
Wsparcie dla workflow redakcyjnego oraz poziom├│w akcepatcji i publikacji tre┼Ťci
Content campaigns and grouping
Nieograniczone mo┼╝liwo┼Ťci planowania r├│┼╝nych publikacji tre┼Ťci w czasie
Dynamiczna segmentacja klientów dla targetowania działań marketingowych na podstawie parametrów zakupowych klientów
Wbudowana logika do automatycznej segmentacji
Mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania p├│l formularza rejestracji
Mo┼╝liwo┼Ť─ç przeprowadzania kampanii marketingowych na dynamicznych segmentach klient├│w
Mo┼╝liwo┼Ť─ç stosowania r├│┼╝nych widok├│w w sklepie dla r├│┼╝nych grup klient├│w
Narzędzia do ratowania porzuconych koszyków i konwersji list życzeń w koszyki zakupowe
Kampanie z nagrodami za zakupy z mo┼╝liwo┼Ťci─ů dostosowania kryteri├│w
┼ü─ůczenie nagr├│d z promocjami
Prywatne obni┼╝ki cen oraz obni┼╝ki czasowe z licznikami czasu
CMS umo┼╝liwiaj─ůcy mieszanie statycznej i dynamicznej zawarto┼Ťci
B2B
Narz─Ödzia do zarz─ůdzania obs┼éug─ů zg┼éosze┼ä dotycz─ůcych kont klienckich, zam├│wie┼ä, kredyt├│w kupieckich i innych obszar├│w
Workflow zakupowy umo┼╝liwiaj─ůcy z┼éo┼╝enie zam├│wienia przez pracownika z ni┼╝szym poziomem uprawnie┼ä i akceptacj─ů przez jego prze┼éo┼╝onego
Wpłaty na konto i realizacja zakupów z nadwyżek na koncie
Mo┼╝liwo┼Ť─ç dostosowania widoku list produktowych przez klienta
System negocjacji cen
Szybkie sk┼éadanie zam├│wie┼ä po numerze seryjnym oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç importu pliku do zam├│wienia
Lista zapotrzebowań
Mo┼╝liwo┼Ť─ç ponawiania zam├│wie┼ä wraz z ich edycj─ů
Tworzenie i rozwi─ůzywanie problem├│w z zam├│wieniami klient├│w z panelu administracyjnego
Obs┼éuga du┼╝ych zam├│wie┼ä – powy┼╝ej 300 linii w koszyku
Ponad 25 raport├│w przydatnych dla sprzeda┼╝y B2B
Zaawansowana analityka i raportowanie
Ponad 100 predefiniowanych raport├│w
┼üatwe tworzenie rozbudowanych raport├│w za pomoc─ů narz─Ödzi do wizualnego budowania raport├│w z zapyta┼ä SQL
Natywne wsparcie Google Analytics Enhanced E-commerce
Mo┼╝liwo┼Ť─ç automatycznej wysy┼éki mailem podsumowania z kluczowych raport├│w do cz┼éonk├│w zespo┼éu
Eksport danych do CSV lub Excel