MAGENTO – PLATFORMA SPRZEDAŻOWA DLA WIĘKSZYCH GRACZY

Magento to rozbudowana platforma sprzedażowa wykorzystywana do budowy dużych sklepów internetowych.

Magento jest jedną z najpopularniejszych na świecie platform e-commerce. Swoją popularność zawdzięcza dobrze zorganizowanej architekturze, skalowalności oraz możliwości tworzenia rozwiązań enterprise. Wysokowydajny silnik, tysiące dodatkowych rozszerzeń oraz rozbudowana społeczność na całym świecie to kolejne przyczyny dużej popularności systemu Magento. Magento jest stosowane zarówno przez dużych graczy rynkowych jak również przez firmy ze średniego sektora. Mniejsze firmy wykorzystują zwykle platformę Prestashop, która też ma swoje zalety, ale nie jest tak skalowalna i posiada ograniczoną architekturę. Magento występuje w 2 wersjach – community oraz commerce. Obie wersję są oprogramowaniem open-source na licencji GNU, co oznacza, że można ją dowolnie przerabiać na swoje potrzeby. Wersja community jest wersją całkowicie darmową, natomiast wersja commerce, posiadająca bogatszy zestaw funkcjonalności jest wersją z licencjami płatnymi. Porównanie wersji przedstawiliśmy w dalszej części materiału.

MAGENTO JEST BARDZO ROZBUDOWANĄ PLATFORMĄ DLA WYMAGAJĄCYCH KLIENTÓW Z ZAAWANSOWANYMI POTRZEBAMI

Najnowsza wersja Magento zawiera wiele ulepszeń w stosunku do poprzednich wersji. Magento 2 jest stosowane zarówno do budowy rozwiązań B2C oraz B2B. Wersja Commerce wspiera natywnie kilka istotnych funkcjonalności B2B, natomiast do wersji Community istnieje szereg modułów, które są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie hurtowników w obszarze e-commerce.

Pomimo, że po instalacji Magento jest systemem kompletnym i gotowym do sprzedaży to bez wdrożeniowców i programistów z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem zwykle projekt nie ma szansy powodzenia. To jest właśnie rola takich agencji jak nasza, aby zapewnić naszym klientom wdrożenie systemu na miarę ich potrzeb. Przede wszystkim najważniejszy etap projektu to poznanie potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie wdrażanego rozwiązania, a więc etap szczegółowej analizy biznesowej i technicznej połączonej z warsztatami. Ustalenie parametrów systemu takich jak formy płatności, formy dostawy, integracje z innymi systemami, statusy zamówień, maile transakcyjne, dostosowanie obszarów Magento do wymagań i oczekiwań klienta oraz inne działania to bardzo ważny etap w projekcie. Zwykle ten etap kończy się sporządzeniem dokumentu analizy biznesowej.

Następnie określenie wyglądu sklepu i jego elementów z naszymi doświadczonymi UX/UI designerami. Po tym etapie jesteśmy w stanie zamknąć działania analityczne, skorygować pierwotne ustalenia i sporządzić dokument analizy technicznej. Powyższe działania prowadzą zwykle do refactoringu budżetu i ostatecznej wyceny projektu. Oczywiście na etapie programowania i wdrażania projektu przewidujemy możliwość zmian. Dodatkowe wymagania są konsultowane i budżetowane jako backlog.

Po zakończeniu etapu programowania i konfiguracji sklepu rozpoczyna się etap testowania przez naszych profesjonalnych testerów. Zapewniamy przygotowanie odpowiednich scenariuszy testowych po konsultacji z klientem jak również wsparcie przy testach UAT. Po wdrożeniu przewidziany jest okres gwarancji, uzależniony od budżetu wdrożenia. Istnieje również możliwość podpisania umowy SLA zawierającej odpowiednie warunki wsparcia. Wspieramy również przedsiębiorców w działaniach e-marketingowych w zakresie pozycjonowania organicznego, prowadzenia kampanii Adwords, prowadzenia Facebook fanpage, Instagram, Pinterest jak również wszelkich innych działań w social media.

Magento Inc. zostało kupione w 2018 roku przez Adobe Inc. co daje gwarancję stabilności rozwoju systemu, dbałość o kod i poprawne funkcjonowanie a także regularne publikowanie poprawek związanych z wydajnością i bezpieczeństwem. Dodatkowo Magento jest wykorzystywane przez sporą liczbę dużych spółek na świecie. To wszystko czyni Magento godną polecenia platformą pod rozbudowane rozwiązania dla wymagających klientów.

Poniżej prezentujemy zestawienie wybranych funkcjonalności darmowej wersji Magento Community 2

Multisite i multistore

Możliwość stworzenia środowiska multisite i multistore dla zastosować wielojęzyczności z różnymi domenami pod wybrane kraje, języki, waluty, warunki sprzedaży, podatkowe, dostaw, płatności i innych parametrów specyficznych dla handlu transgranicznego. Multistore jest również wykorzystywany wszędzie tam gdzie zastosowanie ma wspólna platforma ale z różnymi parametrami dla handlu B2C i B2B

Uprawnienia dla administratorów sklepu

Zarządzanie dostępami obsługi klienta do różnych obszarów panelu administracyjnego dzięki systemowi zarządzania rolami i ich uprawnieniami. Przy bardziej rozbudowanych strukturach organizacyjnych przedsiębiorstwa należy nadać odpowiednie uprawnienia różnym pracownikom. To zadanie jest ułatwione dzięki rozbudowanemu systemowi zarządzania uprawnieniami.

API umożliwiające integracje

API umożliwiające integracje pomiędzy Magento oraz systemami magazynowymi, księgowymi, dostawcami zewnętrznymi posługującymi się metodami opartymi na web serwisach REST lub SOAP. Dzięki rozbudowanemu zestawowi funkcji API, które pokrywają w większości zapotrzebowanie integracji można zbudować w pełni automatyczne rozwiązanie, które zasili sklep w produkty z hurtowni partnerów, prześle automatycznie zamówienia, pobierze stany magazynowe i dostępności produktów, zsynchronizuje statusy zamówień, pobierze faktury z systemu, który je wygeneruje i … zrobi wszystko co trzeba, aby zapewnić automatyzację procesów e-commerce co przy większej skali ma kluczowe znaczenie.

Elastyczna budowa

Elastyczna budowa, która pozwala na dostosowanie układu i grafiki do branży i oczekiwań właściciela sklepu. Na pewno inaczej będzie wyglądał projekt sklepu dla producenta luksusowej odzieży lub designerskiej biżuterii a inaczej zaprojektujemy sklep z narzędziami lub zoologiczny. Magento jest dość elastyczne, jeśli chodzi o rozmieszczenie kontenerów oraz dopasowanie standardowego układu do wymagań klienta. Oczywiście im bardziej projekt będzie odbiegał od standardowego rozmieszczenia tym więcej pracy będzie potrzebne na wdrożenie takiego rozwiązania.

Grupowanie klientów

Zarządzanie grupami użytkowników daje możliwości ręcznej segmentacji klientów. Możemy danej grupie klientów np. przypisać rabat procentowy na wybraną kategorię lub kilka kategorii, na zadane wartości wybranych atrybutów lub listę SKU. Mamy do dyspozycji rabat procentowy oraz rabat kwotowy. Grupa również służy do ustawienia klasy podatkowej.

System CMS

Magento jest wyposażony w system CMS. System CMS ma wbudowany TinyCMS edytor. Dzięki rozwiązaniom opartym na podziale zawartości na strony, bloki i widgety możemy uzyskać rozbudowane strony informacyjne, zawierające dynamiczne treści, np. karuzelę produktową.

Dostawa

Zarządzanie metodami dostawy, kurierami oraz naliczaniem kosztów transportu to niezbędne elementy każdego sklepu internetowego. Dzięki popularności systemu Magento niektórzy kurierzy zdecydowali się na opracowanie specjalnych modułów do integracji. Jednym z przykładów jest firma DPD. Po pobraniu i zainstalowaniu wtyczki, użytkownik uzyskuje dostęp do następujących funkcjonalności: import danych o przesyłkach ze sklepu na platformie Magento, drukowanie dokumentów przewozowych – etykieta oraz protokół przekazania. Do większości znanych firm kurierskich, takich jak UPS, GLS, INPOST, Poczta Polska, DHL istnieją płatne rozszerzenia napisane przez firmy trzecie. W większości przypadków kurierzy posiadają systemy śledzenia przesyłek. Wystarczy w Magento wpisać numer przesyłki a klient dostanie maila z tym numerem i będzie za jego pomocą mógł śledzić stan przesyłki i jej lokalizację. Oddzielny temat to naliczanie kosztów transportu. Zwykle przyjmuje się, że koszty transportu są naliczane od wagi przesyłki. Niemniej jednak rzeczywistość bywa bardziej skomplikowana. Biorąc pod uwagę możliwości jakie dają rozwiązania Inpost w zakresie paczkomatów lub paczka w Ruchu należy zastanowić się nad wprowadzeniem takich form dostawy, aby ułatwić klientom odbiór oraz ograniczyć koszty dostawy. Wiążą się z tym jednak problemy, gdyż nie wszystkie produkty mogą zostać wysłane do paczkomatu (decydują o tym rozmiary). W tym przypadku system musi badać koszyk i w przypadku, gdy w zamówieniu znajduje się przynajmniej jeden produkt, nie spełniający warunków danego przewoźnika to taka opcja powinna zostać wyłączona. System Magento posiada funkcję estymacji kosztów transportu na pierwszym kroku koszyka tak aby klient wiedział jakie ponosi ewentualne koszty transportu. Magento 2 posiada również opcję ustawienia progu darmowej wysyłki, kiedy wartość zamówienia przekroczy określony próg. Jedną z ciekawych opcji (dodatkowe rozszerzenie komercyjne), jest wyliczanie kosztów transportu na podstawie odległości adresu dostawy od adresu magazynu. Odległość jest wyliczana na podstawie mapy Google.

Płatności

Płatności online są nieodzownym elementem każdego sklepu internetowego. Niektóre sklepy decydują się na wprowadzenie nowych form płatności, takich jak płatność za pomocą bitcoin czy płatność blikiem. Wszystko dla wygody klienta końcowego, którego wymagania są coraz większe. Większość operatorów płatności online takich jak PayPal, Payu, Przelewy24, DotPay, PaySafeCard czy eCard opracowało swoje wtyczki do Magento 2. Niektóre z nich są jednak dość ubogie w funkcjonalności więc zwykle rozważamy wprowadzenie wersji komercyjnych autorstwa firm trzecich. Dobrze funkcjonująca wtyczka powinna umożliwiać ponowienie zapłaty z panelu klienta lub z linku, w przypadku zakupów jako gość. Powinna również przysłać maila z prośba o ponowienie transakcji w przypadku niepowodzenia transakcji (problemy techniczne lub brak środków na koncie). Rozszerzenie powinno również obejmować zwroty – całkowite lub częściowe. Oprócz płatności online, Magento ma również opcję ustawienia płatności przez przelew bankowy zwykły oraz płatności pobraniowej. W krajach skandynawskich i w niektórych krajach Europy zachodniej popularnym systemem płatności są Adyen i Klarna. Partnerzy Magento posiadają do tych systemów odpowiednie rozszerzenia komercyjne. Najnowszymi opcjami płatności online są Google Pay i Apple Pay.

Zamówienia

Istnieje kilka metod składania zamówień. Niektóre sklepy dopuszczają tylko zamówienia od zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników. Podczas gdy inne upraszczają proces i dopuszczają zamówienia gości. Oczywiście w każdym przypadku należy podać wszystkie niezbędne dane, w tym adres dostawy i przesyłki, mail, telefon kontaktowy. Zarejestrowani użytkownicy lub ci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie powiadomień mailowych to interesująca grupa klientów z punktu widzenia działu marketingu. Można popracować z takimi klientami na up-sellingiem i cross-sellingiem stosując metody automatycznego marketingu. Istotną rzeczą jest również konwersja gości w klientów posiadających konta. Można to uzyskać stosując rabaty dla klientów zalogowanych lub generując specjalne kody rabatowe dla klientów, którzy zapisali się na newsletter.

Ponieważ Magento istnieje w 2 wersjach: wersja Community – całkowicie bezpłatna oraz wersja Commerce z licencją odnawialną co rok, warto zapoznać się z różnicami w funkcjonalnościach jakie Magento 2 dostarcza w każdej z tych wersji:

Funkcjonalności i korzyści Magento Open Source Magento Commerce
Elastyczna i wydajna platforma z otwartym kodem
Nowoczesna architektura
Przejrzysty kod aplikacji uporządkowany w klasy
Wydajne API do integracji
Niezawodna skalowalność
Wsparcie minifikacji JS w celu zmiejszenia ilości kodu i lepszych wyników w Google Speed Insight
Narzędzia cache typu Varnish
Full-page caching
Cache dla zawartości tekstowych i obrazków
Integracje z wybranymi dostawcami płatności online
Database sharding – horyzontalna segmentacja bazy danych
Wsparcie modelu master-slave w bazie danych dla rozłożenia odczytów i zapisów na różne serwery baz danych
Możliwość zbudowania klastra bazodanowego w celu rozłozenia obciążenia na kilka serwerów lub zapewnienia fault tolerance
Wsparcie wyszukiwania przez Elasticsearch (zaawansowane wyszukiwanie)
Wsparcie rozwiązań cloudowych takich jak AWS, platform.sh, NewRelic, Blackfire.io and Fastly
Ogromna ilość rozszerzeń komercyjnych, dostępnych na Magento Marketplace
Wsparcie dla nowoczesnych rozwiązań UX/UI
Możliwość zastosowania różnych układów graficznych dla różnych kategorii i produktów
Wsparcie testów automatycznych
Automatyczne powiadomienia w panelu administracyjnym na temat anomalii
Automatyczne złączanie kodu
Wspomaganie kolejkowania aktualizacji danych – zapis zmian
Kwartalne aktualizacje
Narzędzia diagnostyczne i analityczne
Narzędzia administracyjne    
Wersja mobilna panelu administracyjnego
Modułowość narzędzi administracyjnych z możliwością ustawiania praw dostępu dla poszczególnych ról
Możliwość przystosowania panelu startowego pod wymagania klienta
Zoptymalizowany interfejs tworzenia i zarządzania produktami
Wsparcie importu danych ze źródeł zewnętrznych
Zaawansowane narzędzia do zarządzania pozycją produktu na listach
Zaawansowane opcje sortowania produktów na listach
Możliwość konfiguracji parametrów związanych ze zwrotami i wymianą towarów
Zaawansowane ustawienia praw dostępu dla pracowników obsługi sklepu
Dostęp do pełnego logu administracyjnego, zawierającego wpisy o działaniach w panelu administracyjnym
Krzyści dla klientów sklepu    
Całkowicie responsywny układ sklepu, umożliwiający wygodną nawigację na urządzeniach mobilnych
Łatwa nawigacja
Możliwość osadzania filmów z Youtube oraz Vimeo
Użytkownicy mają możliwość rejestracji i dostępu do swojego konta
Zakupy jako gość
Zoptymalizowany 2 stopniowy koszyk zakupowy lub możliwość zastosowania rozszerzenia OPC (koszyk na jednej stronie)
In-Site checkout
Wsparcie rozwiązań umożliwiających optymalizację szybkości ładowania stron sklepu oraz ścieżki zakupowej
Podwyższony poziom bezpieczeństwa w procesie zakupowym
Możliwość implementacji wirtualnych i fizycznych kart prezentowych
Zakupy na kredyt kupiecki – funkcjonalność B2B
Wsparcie dla funkcjonalności opakowań podarunkowych
Możliwość dostosowania widoków w sekcji „moje konto” dla poszczególnych kont użytkowników
Wsparcie dla zwrotów produktów inicjowanych ze strony użytkownika
Marketing    
Zintegrowane narzędzia marketingowe
Wsparcie dla workflow redakcyjnego oraz poziomów akcepatcji i publikacji treści
Content campaigns and grouping
Nieograniczone możliwości planowania różnych publikacji treści w czasie
Dynamiczna segmentacja klientów dla targetowania działań marketingowych na podstawie parametrów zakupowych klientów
Wbudowana logika do automatycznej segmentacji
Możliwość dostosowania pól formularza rejestracji
Możliwość przeprowadzania kampanii marketingowych na dynamicznych segmentach klientów
Możliwość stosowania różnych widoków w sklepie dla różnych grup klientów
Narzędzia do ratowania porzuconych koszyków i konwersji list życzeń w koszyki zakupowe
Kampanie z nagrodami za zakupy z możliwością dostosowania kryteriów
Łączenie nagród z promocjami
Prywatne obniżki cen oraz obniżki czasowe z licznikami czasu
CMS umożliwiający mieszanie statycznej i dynamicznej zawartości
B2B    
Narzędzia do zarządzania obsługą zgłoszeń dotyczących kont klienckich, zamówień, kredytów kupieckich i innych obszarów
Workflow zakupowy umożliwiający złożenie zamówienia przez pracownika z niższym poziomem uprawnień i akceptacją przez jego przełożonego
Wpłaty na konto i realizacja zakupów z nadwyżek na koncie
Możliwość dostosowania widoku list produktowych przez klienta
System negocjacji cen
Szybkie składanie zamówień po numerze seryjnym oraz możliwość importu pliku do zamówienia
Lista zapotrzebowań
Możliwość ponawiania zamówień wraz z ich edycją
Tworzenie i rozwiązywanie problemów z zamówieniami klientów z panelu administracyjnego
Obsługa dużych zamówień – powyżej 300 linii w koszyku
Ponad 25 raportów przydatnych dla sprzedaży B2B
Zaawansowana analityka i raportowanie    
Ponad 100 predefiniowanych raportów
Łatwe tworzenie rozbudowanych raportów za pomocą narzędzi do wizualnego budowania raportów z zapytań SQL
Natywne wsparcie Google Analytics Enhanced E-commerce
Możliwość automatycznej wysyłki mailem podsumowania z kluczowych raportów do członków zespołu
Eksport danych do CSV lub Excel