Prestashop - profesjonalne sklepy
internetowe

Prestashop to profesjonalna platforma e-commerce s┼éu┼╝─ůca do budowy sklep├│w internetowych.

Dzi─Öki swojej elastyczno┼Ťci i du┼╝ej liczbie po┼╝ytecznych funkcji Prestashop zyska┼é du┼╝─ů liczb─Ö zwolennik├│w na ca┼éym ┼Ťwiecie. System ma budow─Ö modularn─ů dzi─Öki czemu mo┼╝emy dostosowa─ç go do wymaga┼ä du┼╝ych wdro┼╝e┼ä jak r├│wnie┼╝ wdra┼╝a─ç ┼Ťrednie i mniejsze sklepy, odpowiednio w┼é─ůczaj─ůc i wy┼é─ůczaj─ůc poszczeg├│lne modu┼éy. Prestashop posiada intuicyjny i ergonomiczny panel administracyjny co daje mu przewag─Ö nad takimi systemami jak Magento. Du┼╝e znaczenie przy niestandardowych wdro┼╝eniach ma wsparcie mi─Ödzynarodowej spo┼éeczno┼Ťci oraz ogromna liczba dodatkowych modu┼é├│w komercyjnych. Je┼Ťli jakiej┼Ť funkcji nie ma w podstawowej wersji platformy to prawdopodobnie uda znale┼║─ç si─Ö komercyjny modu┼é, kt├│ry pokryje dodatkowe zapotrzebowanie biznesowe.


Prestashop jest systemem darmowym wi─Öc ca┼ékowite koszty wdro┼╝enia s─ů ni┼╝sze ni┼╝ w przypadku system├│w komercyjnych, gdzie dodatkowo dochodz─ů koszty licencji.


Jedn─ů z podstawowych zalet Prestashop jest otwarty kod, co oznacza, ┼╝e system mo┼╝e by─ç dowolnie modyfikowany przez programist├│w z odpowiednim do┼Ťwiadczeniem. Programi┼Ťci mog─ů r├│wnie┼╝ opracowywa─ç i wdra┼╝a─ç dodatkowe modu┼éy, kt├│re nast─Öpnie mog─ů by─ç stosowane przy innych wdro┼╝eniach e-commerce. Dzi─Öki takim w┼éa┼Ťciwo┼Ťciom systemu, firmy wdro┼╝eniowe z odpowiednim do┼Ťwiadczeniem s─ů w stanie zmodyfikowa─ç system w celu dok┼éadnego odzwierciedlenia proces├│w zachodz─ůcych w przedsi─Öbiorstwie klienta. Od strony wizualnej platforma pozwala na wdra┼╝anie indywidualnych szablon├│w graficznych, co pozwala grafikom na zaprojektowanie atrakcyjnych, wychodz─ůcych poza standard szablon├│w. Du┼╝a elastyczno┼Ť─ç systemu a tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç rozbudowy i zmian wbudowanych funkcji pozwala na zastosowanie Prestashop w nietypowych wdro┼╝eniach e-commerce takich jak B2B.

Standardowa instalacja Prestashop wymaga wdro┼╝enia projektu graficznego, parametryzacji oraz wprowadzenia dodatkowych modu┼é├│w, takich jak integracja z kurierami, bramkami p┼éatniczymi czy integracji z systemem magazynowo-ksi─Ögowym. Du┼╝y wyb├│r gotowych wtyczek do system├│w p┼éatno┼Ťci online, takich jak payu, przelewy24, dotpay czy firm kurierskich takich jak DHL, DPD, Pocztex, Apaczka, Paczkomaty, Paczka w Ruchu u┼éatwia proces integracji sklepu z dostawcami powy┼╝szych us┼éug.

Prestashop posiada r├│wnie┼╝ gotowe integracje z popularnymi systemami magazynowo ksi─Ögowymi takimi jak Comarch Optima, WFMAG, Subiekt a tak┼╝e mo┼╝liwo┼Ť─ç dopisania integracji z oprogramowaniem klasy ERP, dzi─Öki wykorzystaniu wbudowanych metod API.

Przyjazny i ergonomiczny panel administracyjny powoduje, ┼╝e Prestashop jest jednym z najch─Ötniej wybieranych platform e-commerce. ┼üatwe zarz─ůdzanie produktami, kategoriami, atrybutami, cechami, producentami, dostawcami, cenami, promocjami oraz zam├│wieniami oszcz─Ödza czas managera sklepu i pozwala skoncentrowa─ç si─Ö na prowadzeniu skutecznej polityki sprzeda┼╝owej oraz innych dzia┼éaniach zwi─Ökszaj─ůcych obr├│t kana┼éu online.

Platforma Prestashop zapewnia relatywnie szybkie wdro┼╝enie sklepu w oparciu o standardowe funkcjonalno┼Ťci e-commerce. Oczywi┼Ťcie bardziej skomplikowane i rozbudowane wdro┼╝enia wymagaj─ů wi─Öcej czasu i zwi─Ökszonych nak┼éad├│w na dodatkowe prace zwi─ůzane z dostosowaniem systemu do wymaga┼ä biznesowych oraz programowaniem niestandardowych modu┼é├│w. Aby okre┼Ťli─ç czy wymagania w stosunku do wdro┼╝enia sklepu online wymagaj─ů dodatkowych modu┼é├│w lub dodatkowego programowania nale┼╝y przeprowadzi─ç dog┼é─Öbn─ů analiz─Ö funkcjonaln─ů poszczeg├│lnych obszar├│w. Cz─Östo zdarza si─Ö, ┼╝e funkcje istniej─ůce w Prestashop nie do ko┼äca spe┼éniaj─ů wymagania zamawiaj─ůcego i nale┼╝y je przerobi─ç zgodnie z ustaleniami lub zaprojektowa─ç i wdro┼╝y─ç nowy modu┼é. Przed przyst─ůpieniem do analizy wymaga┼ä dobrze jest wype┼éni─ç brief, kt├│ry udost─Öpniamy na stronie w celu poznania potrzeb naszych klient├│w i lepszego zrozumienia zakresu projektu (LINK).

Najlepszym podej┼Ťciem jest przeprowadzenie analizy od strony frontu, czyli przygotowanie makiet pude┼ékowych wszystkich obszar├│w oraz od strony backendu, czyli rozpisanie wszystkich funkcjonalno┼Ťci i proces├│w zachodz─ůcych w silniku sklepu.

Dopiero na podstawie takiej analizy mo┼╝na dokona─ç rzetelnej oceny pracoch┼éonno┼Ťci projektu, przygotowa─ç realny harmonogram prac jak r├│wnie┼╝ przygotowa─ç kosztorys. Niestety taka analiza jest p┼éatna, poniewa┼╝ wymaga od wykonawcy dodatkowego zaanga┼╝owania. Niemniej jednak jest to jedyna s┼éuszna koncepcja otwieraj─ůca drog─Ö do dobrej wsp├│┼épracy pomi─Ödzy wykonawc─ů a zleceniodawc─ů.

Prestashop posiada zaawansowan─ů funkcj─Ö multishop, umo┼╝liwiaj─ůc─ů prowadzenie kilku niezale┼╝nych sklep├│w na jednej platformie. Idea polega na zbudowaniu wsp├│lnej bazy produktowej obs┼éugiwanej przez jeden panel administracyjny i ekspozycji r├│┼╝nych produkt├│w w r├│┼╝nych sklepach wyst─Öpuj─ůcych pod innymi domenami. Jednym z przyk┼éad├│w mo┼╝e by─ç producent asortymentu wielobran┼╝owego, kt├│ry sprzedaje cz─Ö┼Ť─ç asortymentu z jednej bran┼╝y w sklepie z domen─ů XYZ.pl a cz─Ö┼Ť─ç asortymentu z innej bran┼╝y w sklepie z domen─ů ABC.pl. W panelu administracyjnym obs┼éuga sklepowa okre┼Ťla, kt├│re produkty maj─ů by─ç wy┼Ťwietlane i sprzedawane przez XYZ a kt├│re przez ABC. Taki zabieg umo┼╝liwia prowadzenie kilku czy kilkunastu sklep├│w bez konieczno┼Ťci prze┼é─ůczania si─Ö pomi─Ödzy panelami. Prowadzenie wsp├│lnej bazy towarowej w jednym sklepie mulishop ma szereg zalet, np. w zakresie integracji z zewn─Ötrznym oprogramowaniem wdra┼╝amy jeden interfejs a nie kilka do r├│┼╝nych sklep├│w.

Obs┼éuga sklepu wraz z systemem zostaje zaopatrzona w rozbudowane narz─Ödzia marketingowe w zakresie promocji produktowych, promocji koszykowych, kupon├│w, punkt├│w lojalno┼Ťciowych oraz programu polecania.

Zarz─ůdzanie produktami w Prestashop

Informacje podstawowe

Produkty w panelu administracyjnym w Prestashop prezentowane s─ů w formie tabelki grid. Grid jest zaopatrzony w wyszukiwark─Ö po nazwie, indeksie, kategorii, cenie, ilo┼Ťci. Grid mo┼╝na rozszerzy─ç programistycznie i wy┼Ťwietli─ç dodatkowe pola. Tabelka posiada r├│wnie┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç filtrowania produkt├│w wg. wybranej kategorii z mo┼╝liwo┼Ťci─ů ustawienia kolejno┼Ťci w wybranej kategorii metod─ů ÔÇ×przesu┼ä i upu┼Ť─çÔÇŁ. Ma to spore znaczenie z punktu widzenia marketingu, poniewa┼╝ w ten spos├│b mo┼╝emy sterowa─ç kolejno┼Ťci─ů wy┼Ťwietlania produkt├│w na listach kategorii w sklepie.

Ka┼╝dy produkt w Prestashop posiada informacje og├│lne, ceny, powi─ůzania z kategoriami oraz innymi produktami, informacje niezb─Ödne dla kuriera, takie jak gabaryty i waga, informacje o tzw. kombinacjach atrybut├│w, czyli zestawieniach r├│┼╝nych opcji, np. kolorystyczno-rozmiarowych, ilo┼Ťci danego produktu na magazynie, galeri─Ö zdj─Ö─ç, zestaw cech, list─Ö za┼é─ůcznik├│w (np. instrukcja obs┼éugi, licencje), list─Ö dostawc├│w ogl─ůdanego produktu.

Tworz─ůc produkt musimy zdefiniowa─ç jego typ. Do wyboru mamy produkt standardowy, paczk─Ö istniej─ůcych produkt├│w, czyli zestaw oraz typ wirtualny, kt├│ry dotyczy us┼éug, rezerwacji lub produkt├│w do pobrania takich jak e-booki.

W informacjach og├│lnych znajduj─ů si─Ö takie dane jak nazwa produktu, jego opisy, kod produktu, EAN. W tej sekcji mo┼╝emy okre┼Ťli─ç widoczno┼Ť─ç produktu, czy jest w┼é─ůczony czy nie, okre┼Ťli─ç, czy sprzeda┼╝ jest dost─Öpna i pokazujemy jego cen─Ö. Dla sprzeda┼╝y typu komis czy antykwariat mo┼╝emy okre┼Ťli─ç, czy produkt jest nowy, u┼╝ywany, odnowiony. Do produktu mo┼╝emy wpisa─ç r├│wnie┼╝ tagi, kt├│re nast─Öpnie mog─ů by─ç wykorzystywane przez wyszukiwark─Ö.

Zarz─ůdzanie cenami

W sekcji ceny definiujemy cen─Ö hurtow─ů produktu (cen─Ö zakupu), cen─Ö sprzeda┼╝y netto, wysoko┼Ť─ç podatku VAT, cen─Ö jednostkow─ů za dan─ů obj─Öto┼Ť─ç lub wag─Ö. Wysoko┼Ťci podatk├│w VAT definiowane s─ů w innym miejscu. W zarz─ůdzaniu cenami korzystamy z gotowej listy predefiniowanych stawek podatkowych. Poni┼╝ej podstawowych informacji o cenach mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç zdefiniowania cen specjalnych, kt├│re s─ů promocjami produktowymi szerzej opisanymi w sekcji promocje produktowe.

Optymalizacja SEO pod pozycjonowanie

W produkcie mo┼╝emy ustawi─ç atrybuty niezb─Ödne do optymalizacji produktu pod k─ůtem pozycjonowania. Do dyspozycji mamy meta tytu┼é, meta opis, przyjazny adres URL. Znaczniki meta nie s─ů widoczne dla u┼╝ytkownika, poniewa┼╝ s─ů to znaczniki sekcji head, kt├│ra nie jest wy┼Ťwietlana w przegl─ůdarce klienta. Za to te znaczniki s─ů bardzo istotne dla wyszukiwarki Google, kt├│ra indeksuje strony sklepu. Przyjazne linki polegaj─ů na pozbyciu si─Ö z adresu URL dodatkowych parametr├│w takich jak indeks produktowy czy indeksy zwi─ůzane z kombinacjami atrybut├│w.

Powi─ůzania

Sekcja powi─ůzania s┼éu┼╝y m.in. do przypisania produktu do odpowiednich kategorii. Prestashop umo┼╝liwia przypisanie produktu do wielu kategorii na r├│┼╝nych poziomach drzewka na raz. W tej sekcji ustawiamy r├│wnie┼╝ domy┼Ťln─ů kategori─Ö co ma znaczenie przy niekt├│rych funkcjach korzystaj─ůcych z domy┼Ťlnej kategorii produktu. W sekcji powi─ůzania mo┼╝na r├│wnie┼╝ ustawi─ç produkty powi─ůzane, kt├│re nast─Öpnie prezentujemy w karcie produktu jako produkty komplementarne. 2 mankamenty tej funkcjonalno┼Ťci polegaj─ů na tym, ┼╝e nie mo┼╝emy zarz─ůdza─ç list─ů produkt├│w powi─ůzanych w zakresie ustawiania kolejno┼Ťci na li┼Ťcie. Brakuje r├│wnie┼╝ zwrotnej relacji, czyli automatycznego powi─ůzania z produktem, kt├│ry wyst─Öpuje jak produkt powi─ůzany. Pomimo tych niedoskona┼éo┼Ťci funkcjonalno┼Ť─ç produkt├│w powi─ůzanych znakomicie podnosi warto┼Ť─ç koszyka i jest ch─Ötnie stosowana jako prosta forma up-sellingu. W sekcji powi─ůzania mo┼╝na r├│wnie┼╝ powi─ůza─ç produkt z producentem, kt├│ry go wyprodukowa┼é. Ma to znaczenie np. dla wyszukiwarki, kt├│r─ů mo┼╝na ustawi─ç na wyszukiwanie r├│wnie┼╝ po polu producent.

Wysyłka

W sekcji wysy┼éka mo┼╝emy zdefiniowa─ç takie parametry produktu jak szeroko┼Ť─ç, wysoko┼Ť─ç, g┼é─Öboko┼Ť─ç i waga opakowania, w kt├│rym transportowany jest produkt. Parametry te mo┼╝na b─Ödzie p├│┼║niej wykorzysta─ç do obliczenia koszt├│w transportu jak r├│wnie┼╝ do okre┼Ťlania, kt├│ry z dost─Öpnych kurier├│w jest w stanie przewie┼║─ç ten produkt i za jak─ů cen─Ö. W sekcji wysy┼éka mo┼╝emy r├│wnie┼╝ okre┼Ťli─ç dodatkowe koszty dostawy produktu zwi─ůzane np. z jego niestandardowymi wymiarami lub narzuconymi warunkami transportu (temperatura, wilgotno┼Ť─ç, produkt kruchy). Na ko┼äcu mo┼╝emy wykluczy─ç niekt├│rych dost─Öpnych kurier├│w tak aby klient nie m├│g┼é ich wybra─ç, gdy dany produkt znajduje si─Ö w zam├│wieniu.

Atrybuty

W systemie Prestashop mo┼╝emy zdefiniowa─ç baz─Ö atrybut├│w oraz ich warto┼Ťci tak aby przypisywanie do konkretnych produkt├│w by┼éo ┼éatwiejsze i szybsze. Podstawowe atrybuty, kt├│re mo┼╝emy zdefiniowa─ç w Prestashop to lista rozwijalna, przyciski jednokrotnego wyboru, kolor lub tekstura. Do zdefiniowanego atrybutu przypisujemy odpowiednie warto┼Ťci. Atrybut kolor przyjmuje warto┼Ťci koloru wybierane z palety kolor├│w w postaci numeru hex lub wstawiana jest tekstura w postaci pliku graficznego z tekstur─ů. Po zdefiniowaniu listy atrybut├│w oraz warto┼Ťci ka┼╝dego atrybutu mo┼╝na utworzy─ç kombinacje atrybut├│w.

Kombinacje atrybut├│w

Dla ka┼╝dego produktu mo┼╝na stworzy─ç dowoln─ů kombinacj─Ö atrybut├│w bazuj─ůc na li┼Ťcie dost─Öpnych atrybut├│w oraz ich warto┼Ťci. Podczas tworzenia kombinacji atrybut├│w wybieramy, kt├│re atrybuty oraz ich warto┼Ťci maj─ů utworzy─ç kombinacj─Ö. Np. mo┼╝emy wybra─ç produkt krzes┼éo i utworzy─ç dla niego kombinacj─Ö sk┼éadaj─ůc─ů si─Ö z atrybut├│w takich jak nogi : aluminiowe, siedzisko : sk├│rzane, kolor: pomara┼äczowy. Ka┼╝dy z wybranych atrybut├│w ma kilka warto┼Ťci, ale do okre┼Ťlenia konkretnego modelu krzes┼éa wybieramy konkretne warto┼Ťci, pomimo ┼╝e atrybut nogi ma jeszcze warto┼Ťci: drewniane, stalowe, tworzywo sztuczne a atrybut siedzisko ma jeszcze warto┼Ťci: syntetyczne, sk├│ra ekologiczna, plastyk. Oczywi┼Ťcie liczba atrybut├│w wchodz─ůcych w sk┼éad kombinacji mo┼╝e by─ç wi─Öksza, ale dla ka┼╝dego atrybutu wybieramy konkretn─ů warto┼Ť─ç. Po zdefiniowaniu par atrybut:warto┼Ť─ç mo┼╝emy dla danej kombinacji atrybut├│w wprowadzi─ç unikalny kod oraz EAN. Jest to przydatne, poniewa┼╝ zwykle Prestashop jako system e-commerce jest po┼é─ůczony z systemem magazynowym lub ERP gdzie ka┼╝dy model produktu jest zdefiniowany swoim kodem. Opr├│cz ustawienia unikalnego kodu i EAN-u mo┼╝emy ustawi─ç hurtow─ů cen─Ö zakupu danej kombinacji produktowej, okre┼Ťli─ç, jak zmieni si─Ö cena sprzeda┼╝y w stosunku do ceny og├│lnej za produkt (mo┼╝emy poda─ç o ile cena si─Ö zwi─Ökszy lub o ile zmniejszy). Mo┼╝emy zdefiniowa─ç wp┼éyw na wag─Ö, np. krzes┼éa a nogami stalowymi b─Öd─ů wa┼╝y┼éy wi─Öcej ni┼╝ krzes┼éa z nogami drewnianymi. Mo┼╝emy r├│wnie┼╝ ustawi─ç wp┼éyw na cen─Ö jednostkow─ů. Kolejn─ů zmienn─ů jest minimalna ilo┼Ť─ç produktu w koszyku, kt├│ra pozwoli na zakup tego produktu przy tej kombinacji atrybut├│w. Ciekaw─ů opcj─ů jest data dost─Öpno┼Ťci, czyli data, kiedy produkt o danych atrybutach b─Ödzie zn├│w dost─Öpny, kiedy obecnie nie ma go na magazynie. Ka┼╝da kombinacja atrybutu mo┼╝e mie─ç sw├│j zestaw zdj─Ö─ç, kt├│re wybieramy z listy zdj─Ö─ç dodanych do produktu. Tworzon─ů kombinacj─Ö atrybut├│w mo┼╝na oznaczy─ç jako domy┼Ťln─ů. Ma to znaczenie dla innych funkcji Prestashop, m.in., gdy dodajemy produkt z listy do koszyka to w zam├│wieniu pojawia si─Ö domy┼Ťlna kombinacja danego artyku┼éu. Kombinacje atrybut├│w pojawi─ů si─Ö w karcie produktu w postaci zdefiniowanej przy wyborze rodzaju kombinacji, tj. lista rozwijalna, przyciski jednokrotnego wyboru lub forma graficzna dla atrybutu typu kolor.

Gospodarka magazynowa

W sekcji ÔÇ×Ilo┼ŤciÔÇŁ mamy stany magazynowe produktu. Je┼Ťli produkt posiada kombinacje atrybut├│w to nale┼╝y poda─ç ilo┼Ť─ç sztuk dla ka┼╝dej kombinacji produktowej osobno. Mo┼╝emy ustawi─ç zachowanie systemu dla przypadk├│w, gdy produktu (lub jego kombinacji) nie ma na stanie. System mo┼╝e pozwoli─ç zam├│wi─ç taki produkt lub nie pozwoli─ç zam├│wi─ç. Mo┼╝emy r├│wnie┼╝ ustawi─ç globalnie zachowanie wszystkich produkt├│w w ÔÇ×preferencji produkt├│wÔÇŁ. W panelu mo┼╝emy r├│wnie┼╝ ustawi─ç tekst systemowy dla przypadku, gdy produkt jest dost─Öpny na magazynie oraz dla przypadku, gdy produktu brak. Dla bardziej rozbudowanych projekt├│w, gdzie w gr─Ö wchodzi budowa omnichannel oraz mamy do czynienia z wieloma magazynami i sklepami stacjonarnymi, kt├│re sprzedaj─ů r├│wnolegle do kana┼éu online, istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç w┼é─ůczenia zaawansowanego zarz─ůdzania magazynem co odblokowuje szereg zaawansowanych funkcji, umo┼╝liwiaj─ůcych tworzenie kilku magazyn├│w, przesuni─Öcia mi─Ödzy magazynami, etc.

Zarz─ůdzanie zdj─Öciami

Prestashop posiada wygodny interfejs zarz─ůdzania zdj─Öciami przypisanymi do produktu. Zdj─Öcia mo┼╝na dodawa─ç bezpo┼Ťrednio z panelu administracyjnego wraz z nag┼é├│wkiem tekstowym, kt├│ry b─Ödzie wy┼Ťwietlany jako alt. Zdj─Öcia mo┼╝na dowolnie pozycjonowa─ç w obr─Öbie galerii, jak r├│wnie┼╝ wskaza─ç, kt├│re ze zdj─Ö─ç jest tzw. zdj─Öciem ok┼éadkowym i reprezentuje dany produkt na listach produktowych.

Cechy produktu

Ka┼╝dy produkt w sklepie internetowym mo┼╝e mie─ç przypisan─ů dowoln─ů ilo┼Ť─ç cech. Ka┼╝da z tych cech ma jedn─ů warto┼Ť─ç. Np. cech─ů mo┼╝e by─ç materia┼é a warto┼Ťci─ů stal. Platforma Prestashop dysponuje r├│wnie┼╝ atrybutami, kt├│re mog─ů przyjmowa─ç wiele warto┼Ťci. Wyb├│r czym ma by─ç dany wymiar czy cech─ů, czy atrybutem jest indywidualna dla sytuacji. Czasami materia┼é mo┼╝e by─ç cech─ů a czasami atrybutem, je┼Ťli mamy w ofercie ten sam model zrobiony z r├│┼╝nych materia┼é├│w. Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç mebel zrobiony z r├│┼╝nych materia┼é├│w.

Prestashop oferuje bardzo przejrzysty panel do zarz─ůdzania cechami i ich warto┼Ťciami. Ka┼╝da z cech ma swoj─ů nazw─Ö, adres internetowy, meta tytu┼é dla cel├│w indeksowania przez Google. Cechy mo┼╝na w┼é─ůczy─ç w tzw. filtrach nawigacyjnych, s┼éu┼╝─ůcych do precyzyjnego wyboru produkt├│w z ca┼éego asortymentu. Przyk┼éadowo mo┼╝emy wyfiltrowa─ç garnki, kt├│re s─ů zrobione z ┼╝eliwa i nadaj─ů si─Ö do kuchenek indukcyjnych.

Baza cech jest wsp├│lna dla wszystkich produkt├│w. Z poziomu panelu dodawania / edycji produktu mo┼╝na wskaza─ç cechy wykorzystywane przez dany produkt oraz wybra─ç wcze┼Ťniej zdefiniowane warto┼Ťci dla ka┼╝dej z przypisanych cech. Dodatkowo, gdy dana cecha nie ma zdefiniowanej warto┼Ťci we wsp├│lnej bazie, mo┼╝emy przypisa─ç r─Öcznie warto┼Ť─ç wybranej cechy do danego produktu. Warto┼Ťci cech ustawiane s─ů oddzielnie dla ka┼╝dego j─Özyka o ile sklep jest wieloj─Özyczny.

Dostosowanie

Prestashop umo┼╝liwia przekazanie dodatkowej informacji / ┼╝ycze┼ä na temat kupowanego produktu lub us┼éugi od kupuj─ůcego do sprzedawcy. W skr├│cie polega to na tym, ┼╝e kupuj─ůcy ma mo┼╝liwo┼Ť─ç lub czasami obowi─ůzek wype┼énienia dodatkowych p├│l informacyjnych i/lub do┼é─ůczenia plik├│w graficznych (np. skan za┼Ťwiadczenia) do kupowanego produktu. T─ů funkcjonalno┼Ť─ç mo┼╝na wykorzysta─ç w r├│┼╝nych celach, gdzie strona sprzedaj─ůca oczekuje dodatkowych informacji od strony kupuj─ůcej na temat kupowanego produktu. Jest to forma komunikacji pomi─Ödzy kupuj─ůcym a sprzedaj─ůcym. Ka┼╝dy produkt mo┼╝e mie─ç sw├│j indywidualny zestaw dodatkowych informacji, kt├│re mo┼╝e przekaza─ç sprzedaj─ůcy. Jest to pewna forma zindywidualizowania zam├│wienia na produkt.

Za┼é─ůczniki

Do ka┼╝dego produktu mo┼╝na przypi─ů─ç dowoln─ů liczb─Ö za┼é─ůcznik├│w. Za┼é─ůczniki dodaje si─Ö do wsp├│lnej bazy a nast─Öpnie podpina je do produkt├│w w zale┼╝no┼Ťci od potrzeb. Linki do ┼Ťci─ůgni─Öcia za┼é─ůcznik├│w s─ů dost─Öpne w karcie produktu. Za┼é─ůczniki mog─ů stanowi─ç dodatkowe instrukcje obs┼éugi, mo┼╝emy podpi─ů─ç dokumentacj─Ö techniczn─ů czy inne po┼╝yteczne pliki (np. sterowniki do urz─ůdzania elektronicznego). Ka┼╝dy z za┼é─ůcznik├│w posiada nazw─Ö pliku oraz opis.

Promocje produktowe w Prestashop

Promocje produktowe dotycz─ů poszczeg├│lnych produkt├│w i zawieraj─ů szereg u┼╝ytecznych parametr├│w. Jednym z nich jest ograniczenie czasowe promocji, gdzie mo┼╝na ustawi─ç dat─Ö i czas rozpocz─Öcia oraz zako┼äczenia trwania obni┼╝ki cenowej. Promocje mog─ů by─ç ograniczone do kraju kupuj─ůcego, do grupy klient├│w. Promocj─Ö mo┼╝na r├│wnie┼╝ przypisa─ç konkretnemu klientowi co umo┼╝liwia na zindywidualizowanie oferty i stanowi ciekawe narz─Ödzie marketingowe. Rabaty mog─ů tak┼╝e dotyczy─ç wybranej kombinacji atrybut├│w. Dla przyk┼éadu mo┼╝emy zastosowa─ç obni┼╝k─Ö cenow─ů dla danego modelu sukienki, ale tylko w kolorze be┼╝owym w rozmiarze S. Mechanizm promocyjny pozwala r├│wnie┼╝ na ustawienie promocji od pewnej ilo┼Ťci sztuk w zam├│wieniu. Np. 2 sztuki danego modelu szklanki w koszyku nie w┼é─ůczaj─ů promocji, ale ju┼╝ 3 sztuki powoduj─ů w┼é─ůczenie obni┼╝ki cenowej dla wszystkich 3 szklanek. Promocja mo┼╝e by─ç warto┼Ťciowa lub procentowa oraz dotyczy─ç ceny netto lub brutto.

Reguły cenowe katalogu

Opr├│cz indywidualnych promocji dla poszczeg├│lnych produkt├│w, system Prestashop umo┼╝liwia ustawianie promocji dla ca┼éych kategorii asortymentowych. Jest to bardzo przydatna funkcja z punktu widzenia obs┼éugi sklep├│w zawieraj─ůcych du┼╝e ilo┼Ťci produkt├│w. Zamiast ustawia─ç promocje dla pojedynczych produkt├│w mo┼╝emy ustawi─ç rabaty buduj─ůc odpowiednie filtry po polach takich jak kraj pochodzenia klienta, grupa, do kt├│rej nale┼╝y klient. Mo┼╝na r├│wnie┼╝ ustawi─ç opcj─Ö, ┼╝e promocja dzia┼éa od pewnej ilo┼Ťci produkt├│w w koszyku. Zakres dzia┼éania filtr├│w jest znacznie bardziej rozbudowany, je┼Ťli skorzystamy z tzw. grup warunk├│w. Rabaty mog─ů by─ç udzielne ze wzgl─Ödu na przynale┼╝no┼Ť─ç produkt├│w do danych kategorii, producenta, dostawcy. Dodatkowe warunki jakie mo┼╝na uzyska─ç w filtrze to uzale┼╝nienie przyznawanego rabatu od tego czy w koszyku mamy produkty spe┼éniaj─ůce pewne kryteria. Kryterium mo┼╝e by─ç atrybutem, czyli rabat zadzia┼éa tylko wtedy, gdy w koszyku znajd─ů si─Ö produkty o okre┼Ťlonym kolorze, rozmiarze, teksturze. Kryterium mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ cech─ů, czyli rabat b─Ödzie na┼éo┼╝ony na produkty o okre┼Ťlonych cechach typu wysoko┼Ť─ç, szeroko┼Ť─ç, styl. R├│┼╝nica pomi─Ödzy atrybutami i cechami jest taka, ┼╝e atrybut mo┼╝e przyjmowa─ç wiele warto┼Ťci, np. kolor mo┼╝e by─ç czerwony, niebieski lub bia┼éy a cecha przyjmuje jedn─ů warto┼Ť─ç, np. materia┼é ÔÇô szk┼éo. Oczywi┼Ťcie jest to kwestia umowna co jest cech─ů a co atrybutem. Mo┼╝emy wi─Öc bardzo precyzyjnie ustala─ç warunki, przy kt├│rych rabaty dzia┼éaj─ů lub nie. Co wi─Öcej grup warunk├│w mo┼╝e by─ç ustawionych kilka.

Kupony rabatowe w Prestashop

Prestashop umo┼╝liwia definiowanie kupon├│w rabatowych. Kupony rabatowe s─ů nast─Öpnie udost─Öpniane wybranym klientom, kt├│rzy wpisuj─ůc ci─ůg znak├│w w odpowiednie okienko w koszyku uzyskuj─ů rabat. Ten ci─ůg znak├│w mo┼╝e by─ç dowolnie zdefiniowany przez administratora sklepu, np. ÔÇ×Jesie┼ä2017ÔÇŁ. Ustawiaj─ůc kupon rabatowy w sklepie nadajemy mu nazw─Ö, kod do wpisania przy zam├│wieniu oraz opis. Ustalamy r├│wnie┼╝ co ma si─Ö sta─ç w przypadku, gdy warto┼Ť─ç kuponu przewy┼╝sza warto┼Ť─ç zam├│wienia. Ustalamy r├│wnie┼╝ priorytet w stosunku do innych zdefiniowanych kupon├│w. Kupony o ni┼╝szym priorytecie przetwarzaj─ů si─Ö wcze┼Ťniej. Po zdefiniowaniu og├│lnych informacji mo┼╝emy przyst─ůpi─ç do ustawienia warunk├│w, przy kt├│rych kupon b─Ödzie dzia┼éa┼é. Do wyboru mamy szeroki wachlarz mo┼╝liwo┼Ťci. Mo┼╝emy ograniczy─ç zastosowanie kuponu do pojedynczego, zalogowanego klienta. Jest to przypadek, gdy chcemy stworzy─ç kupon wybranego klienta. Kolejne warunki to zakres czasowy obowi─ůzywania kuponu, minimalna warto┼Ť─ç zam├│wienia, ilu klient├│w mo┼╝e skorzysta─ç z danego kuponu oraz ile razy ka┼╝dy klient b─Ödzie m├│g┼é skorzysta─ç z danego kuponu. Opr├│cz podstawowych warunk├│w administrator ma mo┼╝liwo┼Ť─ç ograniczenia zastosowania kuponu do wybranych kurier├│w, np. kupon ma zastosowanie tylko przy wyborze dro┼╝szej formy transportu. Dzia┼éanie kuponu rabatowego mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ ograniczone ze wzgl─Ödu na wyb├│r grupy klient├│w, np. tylko grupa klient├│w VIP mo┼╝e skorzysta─ç z danego kuponu, przy innych grupach kupon nie dzia┼éa. Ostatnim, najbardziej rozbudowanym kryterium jest ograniczenie zastosowania ze wzgl─Ödu na zawarto┼Ť─ç koszyka, czyli produkty znajduj─ůce si─Ö w zam├│wieniu. Definiuj─ůc kryteria mo┼╝na wybra─ç pojedyncze produkty lub ca┼ée kategorie dla kt├│rych kupon b─Ödzie mia┼é zastosowanie. Kolejne kryteria zastosowania kuponu do atrybuty, np. kolor pomara┼äczowy i szary, producenci oraz dostawcy. Mo┼╝emy zdefiniowa─ç kilka, nak┼éadaj─ůcych si─Ö kryteri├│w na raz. Po wprowadzeniu warunk├│w u┼╝ycia kuponu czas na zdefiniowanie rabat├│w. Rabaty definiujemy w sekcji ÔÇ×akcjeÔÇŁ. Ta sekcja pozwala na zdefiniowanie takich rabat├│w jak ÔÇ×darmowa wysy┼ékaÔÇŁ, rabat procentowy, rabat kwotowy lub darmowy prezent. Rabat procentowy mo┼╝na zastosowa─ç do ca┼éego zam├│wienia (bez koszt├│w dostawy), do wybranego produktu oraz do najta┼äszego spo┼Ťr├│d produkt├│w. R├│wnocze┼Ťnie jako rabat mo┼╝na ustawi─ç darmowy prezent, wybieraj─ůc konkretny produkt z ca┼éego dost─Öpnego katalogu. Kupony w Prestashop s─ů bardzo cz─Östo wykorzystywane przez marketer├│w zarz─ůdzaj─ůcych sprzeda┼╝─ů online, poniewa┼╝ stanowi─ů ┼Ťwietne narz─Ödzie podwy┼╝szaj─ůce sprzeda┼╝ i lojalno┼Ť─ç klient├│w.

Zarz─ůdzanie e-commerce za pomoc─ů intuicyjnego panelu administracyjnego, wsparcie wieloj─Özyczno┼Ťci oraz wielowalutowo┼Ťci, optymalizacja SEO dla wyszukiwarki Google, eksport zam├│wie┼ä do program├│w zewn─Ötrznych, zarz─ůdzanie dostawami i p┼éatno┼Ťciami, w tym p┼éatno┼Ťciami online PayPal, Przelewy24, PayU etc. , rozbudowane zarz─ůdzanie zam├│wieniami, obs┼éug─Ö klienta, rozbudowane filtrowanie i wyszukiwanie po r├│┼╝nych polach import danych z plik├│w Excel, zaawansowane systemy rabatowe, statystki sprzeda┼╝owe i wiele innych. Platform─Ö mo┼╝na te┼╝ rozbudowywa─ç oraz instalowa─ç wiele komercyjnych dodatk├│w takich jak np. system przypominania o porzuconych koszykach.

System posiada komercyjny dodatek jako aplikacj─Ö Windows do zapewnienia pe┼énej synchronizacji pomi─Ödzy Prestashop a systemami takimi jak WFMAG, Subiekt oraz Comarch Optima. Platforma wspomaga budow─Ö system├│w B2B. Dzi─Öki w┼é─ůczeniu opcji B2B mo┼╝emy m.in. zapewni─ç inne cenniki dla r├│┼╝nych grup klient├│w firmowych i inne dla grup klient├│w indywidualnych. Przyk┼éady sklep├│w, wykorzystuj─ůcych Prestashop na ┼Ťwiecie: PlanetSushi, Janda.pl, BTWIN, Timefy, Peugeot Sport, Waterman, Sneakers.fr, Original Parts, Citro├źn Racing, Zippo a ostatnio r├│wnie┼╝ McDonalds we Francji.