WooCommerce – profesjonalne sklepy
internetowe

WooCommerce to profesjonalny moduł e-commerce do CMS WordPress służący do budowy sklepów internetowych. Dzięki dużej ilości funkcji zyskał on dużą liczbę zwolenników na całym świecie.

WooCommerce w połączeniu z WordPress posiada intuicyjny i ergonomiczny panel administracyjny co daje mu przewagę nad takimi systemami jak Magento.

WooCommerce to system bezpłatny, więc całkowite koszty wdrożenia są niższe niż w przypadku systemów komercyjnych, gdzie dodatkowo dochodzą koszty licencji.

Od strony wizualnej moduł pozwala na wdrażanie indywidualnych, zintegrowanych szablonów graficznych WordPress, co pozwala grafikom na zaprojektowanie atrakcyjnych, wychodzących poza standard szablonów.

Standardowa instalacja WordPress z Woocommerce wymaga wdrożenia projektu graficznego oraz wprowadzenia dodatkowych modułów, takich jak integracja z kurierami, bramkami płatniczymi czy też integracji z systemem magazynowo-księgowym. Duży wybór gotowych wtyczek do systemów płatności online, takich jak payu, przelewy24, dotpay czy firm kurierskich takich jak DHL, DPD, Pocztex, Apaczka, Paczkomaty, Paczka w Ruchu ułatwia proces integracji sklepu z dostawcami powyższych usług. Część z nich jest niestety dodatkowo płatna.

Łatwe zarządzanie produktami, kategoriami, atrybutami, cechami, cenami, promocjami oraz zamówieniami oszczędza czas managera sklepu i pozwala skoncentrować się na prowadzeniu skutecznej polityki sprzedażowej oraz innych działaniach zwiększających obrót kanału online.

Platforma WordPress zapewnia relatywnie szybkie wdrożenie sklepu rozszerzone o standardowe funkcjonalności e-commerce.  Jest ona głównie preferowana dla małych i średnich przedsiębiorstw , obsługujących do 2000 produktów. Oczywiście, aby określić czy wymagania w stosunku do wdrożenia sklepu online wymagają dodatkowych modułów lub dodatkowego programowania należy przeprowadzić dogłębną analizę funkcjonalną poszczególnych obszarów. Dlatego przed przystąpieniem do analizy wymagań prosimy o zapoznanie się i wypełnienie briefu (link).

Najlepszym podejściem jest przeprowadzenie analizy od strony frontu, czyli przygotowanie makiet pudełkowych wszystkich obszarów oraz od strony backendu, czyli rozpisanie wszystkich funkcjonalności i procesów zachodzących w silniku sklepu. Dopiero na podstawie takiej analizy można dokonać rzetelnej oceny pracochłonności projektu, przygotować realny harmonogram prac jak również przygotować kosztorys. Niestety taka analiza jest płatna, ponieważ wymaga od wykonawcy dodatkowego zaangażowania. Niemniej jednak jest to jedyna słuszna koncepcja otwierająca drogę do dobrej współpracy pomiędzy wykonawcą a zleceniodawcą.

WordPress posiada zaawansowaną funkcję multisite, umożliwiającą prowadzenie kilku niezależnych sklepów na jednej platformie. Polega to na zarządzaniu wieloma subdomenami przez jeden panel administracyjny. Jednym z przykładów może być producent asortymentu wielobranżowego, który sprzedaje część asortymentu z jednej branży w sklepie z domeną domena.pl a część asortymentu z innej branży w sklepie z domeną branza.domena.pl. Poprzez panel administracyjny mamy dostęp do wszystkich naszych subdomen.

Obsługa sklepu wraz z systemem zostaje zaopatrzona w rozbudowane narzędzia marketingowe w zakresie promocji produktowych i kuponów.

Zarządzanie produktami w WooCommerce

Informacje podstawowe

Produkty w panelu administracyjnym w WooCommerce prezentowane są w formie tabelki grid.

Każdy produkt posiada informacje ogólne, ceny, powiązania z kategoriami oraz innymi produktami, informacje niezbędne dla kuriera, takie jak gabaryty i waga, informacje o tzw. kombinacjach atrybutów, czyli zestawieniach różnych opcji, np. kolorystyczno-rozmiarowych, ilości danego produktu na magazynie, galerię zdjęć, zestaw cech, listę załączników (np. instrukcja obsługi, licencje), listę dostawców oglądanego produktu.

W informacjach ogólnych znajdują się takie dane jak nazwa produktu, jego opisy, kod produktu. W tej sekcji możemy określić widoczność produktu, czy jest włączony czy nie, określić, czy sprzedaż jest dostępna i pokazujemy jego cenę.  Do produktu możemy przypisać również kategorie i tagi, które następnie mogą być wykorzystywane przez wyszukiwarkę.

Zarządzanie cenami

W sekcji ceny definiujemy cenę hurtową produktu (cenę zakupu), cenę sprzedaży netto, wysokość podatku VAT. Wysokości podatków VAT definiowane są w innym miejscu. W zarządzaniu cenami korzystamy z gotowej listy predefiniowanych stawek podatkowych. Poniżej podstawowych informacji o cenach mamy możliwość zdefiniowania cen specjalnych, które są promocjami produktowymi szerzej opisanymi w sekcji promocje produktowe.

Optymalizacja SEO pod pozycjonowanie

W produkcie możemy ustawić atrybuty niezbędne do optymalizacji produktu pod kątem pozycjonowania. Do dyspozycji mamy meta tytuł, meta opis, przyjazny adres URL. Znaczniki meta nie są widoczne dla użytkownika, ponieważ są to znaczniki sekcji head, która nie jest wyświetlana w przeglądarce klienta. Za to te znaczniki są bardzo istotne dla wyszukiwarki Google, która indeksuje strony sklepu. Przyjazne linki polegają na pozbyciu się z adresu URL dodatkowych parametrów takich jak indeks produktowy czy indeksy związane z kombinacjami atrybutów.

Powiązania

Sekcja powiązania służy m.in. do przypisania produktu do odpowiednich kategorii. WooCommerce jak i sam WordPress umożliwia przypisanie produktu do wielu kategorii na różnych poziomach drzewka na raz. W tej sekcji ustawiamy również domyślną kategorię co ma znaczenie przy niektórych funkcjach korzystających z domyślnej kategorii produktu. W sekcji powiązania można również powiązać produkt z producentem, który go wyprodukował.

Wysyłka

W sekcji wysyłka możemy zdefiniować takie parametry produktu jak szerokość, wysokość, głębokość i waga opakowania, w którym transportowany jest produkt. Parametry te można będzie później wykorzystać do obliczenia kosztów transportu.

Atrybuty

W systemie Woocommerce możemy zdefiniować bazę atrybutów oraz ich wartości tak aby przypisywanie do konkretnych produktów było łatwiejsze i szybsze.

Warianty

Z podanych atrybutów możemy utworzyć warianty danego produktu i ustawić np. cenę inną dla każdego wariantu.

Zarządzanie zdjęciami

WooCommerce posiada wygodny interfejs zarządzania zdjęciami przypisanymi do produktu. Zdjęcia można dodawać bezpośrednio z panelu administracyjnego. Zdjęcia można dowolnie pozycjonować w obrębie galerii, jak również wskazać, które ze zdjęć jest tzw. zdjęciem wyróżniającym i reprezentuje dany produkt na listach produktowych.