10 błędów popełnianych przy tworzeniu logo

Analiza błędów podczas tworzenia logo

Jako że Internet ma obecnie ogromne znaczenie w kwestii pozyskiwania klientów, Twoje logo firmowe jest w stanie zobaczyć więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli zostanie zaprojektowane w oryginalny i ciekawy sposób, pomoże Ci zdobyć rozpoznawalność i zwiększyć zyski. Istnieją niestety negatywne scenariusze – zły projekt logo, przez który Twoja firma stanie się obiektem żartów, otrzyma sprawę sądową i ponownie wyda pieniądze na jego redesign.

Na pewno chcesz uniknąć takiego rozwoju wypadków. W tym artykule omówimy zatem nie to, jak zaprojektować logo, a raczej to, jak tego nie robić. Poznasz dokładnie 10 błędów, o których powinieneś pamiętać, jeśli sam tworzysz swoje logo lub gdy zlecasz to zadanie specjalistom.

Grafika rastrowa

W projektowaniu logo możemy wymienić dwa główne formaty:

  • Grafika rastrowa – rodzaj obrazu zapisywanego w postaci bitmapy, czyli zestawienia prostokątnej siatki pikseli w odpowiednim kolorze.
  • Grafika wektorowa – rodzaj obrazu zapisywanego w postaci zdefiniowanych punktów geometrycznych, które w matematyczny sposób są zapisywane w układzie współrzędnych.

Na pierwszy rzut oka to samo logo zaprojektowane w formacie grafiki rastrowej i wektorowej za wiele się od siebie nie różnią. Wystarczy jednak zmienić ich rozmiary, aby przekonać się, gdzie tkwi problem.
Otóż grafika rastrowa jest w ograniczonym stopniu podatna na zmianę rozmiaru, jako że stworzona jest z odgórnie zdefiniowanych zestawów punktów. Jeśli taką grafikę powiększysz w odpowiednim stopniu, zobaczysz siatkę pikseli.

Grafika wektorowa z kolei nie ma tej wady, gdyż każdy punkt na grafice jest zdefiniowany matematycznie, więc może on płynnie dostosowywać się w zależności od tego, jak powiększymy lub pomniejszymy całe logo. Dzięki temu zmiana jego rozmiaru nie ma wpływu na ogólną jakość.
W kwestii projektowania logo czynnik ten ma duże znaczenie, gdyż zwykle znajduje się ono w zróżnicowanych miejscach jak strona internetowa, dokumenty, szyldy, aplikacje mobilne, plakaty itd. Aby oszczędzić sobie zamieszania związanego z koniecznością ręcznego dostosowywania go pod każde miejsce w celu utrzymania wysokiej jakości, lepiej po prostu zdecydować się na projekt w grafice wektorowej.

Przerost formy

Trzeba przyznać, że tworzenie logo to trudny proces, zwłaszcza jeśli chcesz, aby było unikalne i doskonale oddawało zamierzony przekaz. Nie wpadnij jednak w pułapkę zamieszczania w nim zbyt wielu elementów i ogólnie pojętego przesadnego designu. Liczne kolory, czcionki, zróżnicowane i szczegółowe elementy graficzne – takie podejście może przysporzyć wielu problemów z czytelnością logo.
Prostota to klucz w przypadku takich projektów. Jest tak z trzech powodów:

  • Uniwersalność – logo powinno pasować w swojej podstawowej formie (lub z bardzo małymi zmianami) w zróżnicowanych miejscach.
  • Zapamiętywalność – gdy potencjalny klient zobaczy Twoje logo, powinien je zapamiętać i łatwo rozpoznać w kolejnych sytuacjach. Dzięki temu, gdy później taka osoba pomyśli o Twoich produktach i usługach, automatycznie połączy je z tworzoną przez Ciebie marką.
  • Wpływ – jeśli potencjalny klient po pierwszym zetknięciu z logo nie potrafi zrozumieć jego przesłania, nie zostało ono dobrze zaprojektowane.

Pamiętaj zatem, aby Twoje logo było czyste, proste i łatwe w zapamiętaniu.

Zbyt abstrakcyjny projekt

Rozważmy teraz scenariusz przeciwny do wyżej omówionego – logo jest zbyt proste i zawiera za mało potrzebnych elementów. Stale pamiętaj, że Twoim celem jest przekazanie nieraz złożonych idei za pomocą małego obrazka i zaledwie kilku słów. Nie zakładaj zatem, że jego odbiorcy automatycznie domyślą się, o co Ci chodziło.

Jeśli przykładowo mamy do czynienia z marką odzieżową, która stara się być trendy i trafiać do nastolatków, logo musi to odzwierciedlać. Barwne i odważne kolory czy dynamiczne czcionki na pewno w tym pomogą. Z kolei w przypadku firmy oferującej usługi biznesowe w branży „większego kalibru” jak księgowość, projekt powinien przekazywać profesjonalizm i bezpieczeństwo.

Zastanów się zatem dokładnie, jakie uczucia chcesz wzbudzać wśród klientów i z czym powinni kojarzyć Twoją firmę.

Zamieszanie w typografii

Typografia (rodzaj i wielkość stosowanych czcionek) ma ogromny wpływ na postrzeganie Twojego logo, nawet jeśli w jego projekcie punktem centralnym są elementy graficzne. W końcu chcesz zawrzeć gdzieś nazwę firmy, aby grupa docelowa mogła ją zapamiętać.
Niektórzy designerzy trzymają się zasady tworzenia logo, według której nie powinno się stosować więcej niż dwóch czcionek w jednym projekcie. Zwykle należy też unikać czcionek, które są wyjątkowo „skoczne”, cienkie lub grube.

Oczywiście nie traktuj tych wskazówek jako twardych reguł, gdyż wszystko zależy od ostatecznego projektu logo. Zwróć choćby uwagę na poniższy przykład:

Pogrubienie pierwszego słowa podkreśla łatwość i przystępność dostarczanych usług, podczas gdy pochylenie drugiego z nich tworzy świetne wizualne i znaczeniowe skojarzenie, które wskazuje na szybkość ich dostarczania.

Kolory i specjalne efekty jako główny element wyróżniający

Jeśli głównym atutem logo są jego kolory czy specjalne efekty wizualne (np. cienie), to nie jest to dobre logo. Warto dlatego początkowo projektować je w formie czarno-białej, a dopiero później dodać kolory i „upiększające” elementy.

Jest tak, gdyż Twoje logo firmowe będzie pojawiać się w różnych miejscach – w niektórych z nich nie da się zastosować pewnych efektów wizualnych lub można to zrobić tylko w ograniczonym stopniu. Jest tak choćby w przypadku grawerunków, płaskorzeźb czy naszywek.
Warto dlatego dokładnie przemyśleć, gdzie będzie znajdować się Twoje logo, aby jego kolorystyka i elementy wizualne nie utrudniały odbioru.

Zbyt dużo barw

Skoro już przy stosowaniu kolorów jesteśmy, to warto wspomnieć, że zazwyczaj logo nie powinno mieć ich zbyt wiele jednocześnie. Poszczególne barwy zwykle mają ograniczony zakres skojarzeń. Różowy to kolor kobiecy, dziewczęcy, dziecięcy i związany z zabawą. Zielony z reguły kojarzy się z naturą, spokojem lub domem.

Jeśli zatem w logo, które jest stosunkowo małym obiektem graficznym, umieścimy dużo barw, jego przesłanie stanie się bardzo niejasne. Trudno w ten sposób trafić do konkretnej grupy odbiorców.
Zwróć choćby uwagę na logo Pepsi:

Zastosowano tu właściwie dwa wrzucające się w oczy kolory oraz sprytnie wykorzystano białą przestrzeń jako trzeci. W ten sposób świetnie rozdzielono barwy i podkreślono między nimi kontrast.

Niespójne odcienie

Dobór barw i odcieni ma kluczowy wpływ na to, czy postrzegamy dane kolory jako czyste. Jeśli ma między nimi miejsce duża rozbieżność w przypadku wartości nasycenia, to podświadomie wiele osób dostrzeże, że coś nie gra.
Zwróć uwagę na logo Mastercard:

Zauważ, że odcienie każdego koloru są takie same. Wystarczy jednak, że czerwone koło byłoby o 50% mniej nasycone i już te dwa elementy logo nie współgrałyby ze sobą.

Brak korekty tekstu

Nie przeczytałeś tego źle – korekta językowa ważna jest także w przypadku logo. Na pewno nie chciałbyś, żeby Twoja marka i produkty były kojarzone z nazwą, która nie jest po prostu poprawna językowo. Taki błąd może prowadzić do nieprzyjemnej kompromitacji, choć jest łatwy do uniknięcia.
Tego typu wpadka przydarzyła się raz Nike, gdy ich koszulka drużyny Seattle Seahawks NFL zawierała błędnie zapisane słowo Seattle jako „Seatlle”:

Warto dlatego podczas projektowania logo pamiętać o tym, aby (najlepiej ktoś inny) przyjrzał się mu po prostu od strony językowej, nawet jeśli wydaje się to ostatnią rzeczą, którą warto robić.

Plagiat

Jeśli zlecasz projektowanie logo komuś innemu, sam możesz sprowadzić na siebie ten problem, zatrudniając kogoś, kto wykona zlecenie najtaniej i najszybciej. Projektowanie logo wymaga wiele pracy i researchu, dlatego musisz wybrać odpowiednich specjalistów, którzy nie pójdą po linii najmniejszego oporu.

Problem z plagiatem może wystąpić także całkiem przypadkowo. Niektóre branże są tak nasycone, jeśli chodzi o pewne popularne schematy logo, że ktoś może całkiem nieumyślnie wykonać bardzo podobny projekt. Oczywiście w niczym to nie usprawiedliwia takiego błędu, który dalej wynika z braku odpowiedniego researchu rynku pod kątem tego, jakie panują obecnie trendy.

Błędy przy projekcie logo – podsumowanie

Pamiętaj zatem, aby podczas samodzielnego projektowania logo unikać wspomnianych tutaj błędów. Jeśli zlecasz to zadanie specjalistom, bądź tak samo czujny. Jako klient także masz duży wkład w ostateczny wygląd logo i powinieneś uważać, by nic nie zepsuło projektu.