10 wskazówek dotyczących efektywnej współpracy z blogerami

10 wskazówek dotyczących efektywnej współpracy z blogerami

Blogerzy przez wiele firm uważani są za intrygujące, lecz nieprzewidywalne osoby. Dlatego jeszcze kilka lat temu mało kto z nimi współpracował. Dzisiaj, blogerzy pokazują, że są godni zaufania, a ich praca przynosi wymierne efekty. Stali się też nieodłącznym elementem nowoczesnych mediów. Aby współpraca przebiegała bez problemów i przykrych niespodzianek, należy zapoznać się z kilkoma zasadami.

Osoby odpowiedzialne za marketing i PR w firmie wiedzą, że blogosfera daje ogromne możliwości promocji. Tworzony przez nich storytelling jest podstawą budowania wizerunku firmy. Dodatkowo, w przeciwieństwie do dziennikarzy, nie muszą być obiektywni, ale ceni się ich pogląd i wyrażanie własnego zdania.
Współpraca z blogerami może być bardzo korzystna dla obu stron, ale coraz częściej wymaga dużych nakładów pracy i przemyślanej strategii. Bardzo wielu internautów czerpie informacje na temat marek czy poszczególnych produktów z blogów, dlatego ta forma  współpracy jest coraz bardziej populara. Odbiorcy również dużo chętniej angażują się w takie akcje prowadzone przez blogerów i daje to dużo lepszy efekt wizerunkowy niż tradycyjna kampania.
Warto pamiętać, że współpraca z blogerami wygląda inaczej niż współpraca z dziennikarzami czy zwykłymi mediami. Należy przemyśleć wszystkie  swoje działania i zmienić podejście, aby nie zaszkodzić  wizerunkowi firmy. W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek afery, możemy być pewni, że internauci staną po stronie blogera. Przedstawiamy 10 podstawowych zasad, których należy przestrzegać przy współpracy z blogerami, aby osiągnąć obopólną korzyść.

Po pierwsze – stwórz strategię

Współpracując z blogerami potrzebujesz planu

Przed podjęciem współpracy, warto w firmie zarządzić spotkanie, na którym ustalimy strategię działań, w tym cele jakościowe i ilościowe, ofertę dla blogerów i zasady współpracy, metody prowadzenia kampanii, budżet oraz wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za kontakt z blogerem. Ważne jest dostarczenie blogerowi najważniejszych informacji, dzięki których zrozumie, czego od niego oczekujemy. Warto też posłuchać drugiej strony, co do innych możliwości, ponieważ wiadomo, że zna blogosferę lepiej od nas. Na samym początku pokażmy też, że zależy nam na stabilnej współpracy o jasnych zasadach.

Po drugie – wyznacz osobę odpowiedzialną za współpracę

Współpraca z blogerami czasami nie jest łatwa. Dlatego należy wybrać osobę kompetentną, która nie będzie posiadała wiele innych zadań, ponieważ wymaga to czasu i poświęcenia. Dodatkowo, przy współpracy z kilkoma blogerami, szczególnie podczas pracy długofalowej, powinniśmy zdecydować się na osobę doświadczoną, znającą się na social media oraz zasadach panujących w blogosferze.
Wiele firm nie szuka takiej osoby wśród swoich pracowników, lecz wybiera zewnętrzną agencję. Jest to niezwykle korzystne przy prowadzeniu dużej kampanii z kilkoma twórcami. Agencje są przygotowane do współpracy z blogerami i doskonale wiedzą jak poradzić sobie w kwestiach spornych, a także kryzysów. Jednak ma to swoje minusy – blogerzy zdecydowanie bardziej preferują współpracę bezpośrednio z marką.

Po trzecie – zastanów się nad wyborem blogera

Przed podjęciem współpracy dobrze zastanówmy się nad wyborem odpowiedniego blogera. Sprawdźmy jaką tematyką zajmuje się najczęściej oraz jaki ma zasięg. Poczytajmy jego wpisy i zapoznajmy się z jego stylem, rodzajem promocji oraz komentarzami czytelników. Do tego celu możemy wykorzystać platformy monitorujące media społecznościowe (Brand24 lub SoTrender). Warte zobaczenia są również rankingi, które oznaczają najbardziej wpływowych blogerów. Nie kierujmy się jednak tylko rankingami – doskonałych blogerów jest wielu, a ranking bardzo krótki. Dodatkowo współpraca z blogerami spoza rankingu będzie wymagać mniej nakładów finansowych, a dobrze przeprowadzona kampania przyniesie popularność obu stronom.

Po czwarte – jasno określ zasady współpracy

Już na samym początku powinniśmy omówić zasady współpracy. Przede wszystkim należy ustalić wysokość i sposób wynagrodzenia. Poruszyliśmy te kwestie w tym artykule. Poza tym warto doprecyzować jakie materiały i jak często będziemy dostarczać blogerowi, ile wpisów na blogu oczekujemy i w jakiej mają być formie (konkursy, filmy, porównania) oraz możliwość promowania bloga na innych kanałach.
Wiele firm przekonanych jest, że za współpracę z blogerem nie muszą płacić – wystarczyć powinny wysłane produkty. Oczywiście jest to możliwe, jeśli produkt jest wysokiej wartości lub prowadzimy współpracę z niewielkimi blogami.
Jednak w większości, szczególnie, gdy chcemy nawiązać współpracę z blogerem z „wyższej półki” powinniśmy przygotować się na wypłatę wynagrodzenia. Dla wielu blogerów takie kampanie to po prostu praca, dzięki której czerpią zyski. Hash.fm przeprowadził badania, z których wynika, że ponad 60% blogerów nie chce współpracować z firmami, które nie oferują wynagrodzenia.

Po piąte – zmień myślenie

Promocja na blogu to nie jest zwykła reklama. Zapomnijmy o wyznaczeniu blogerowi sztywnych danych, takich jak dokładna ilość publikacji, zasięg i zysk o takiej czy innej kwocie. Blogerzy po prostu nie pracują w ten sposób. Ich ogromną zaletą jest specjalna grupa odbiorców, która wierzy w każde ich słowo.
Nie wywierajmy też presji na blogerach i nie każmy im kopiować naszych opisów produktów, haseł reklamowych czy innych podesłanych materiałów. Współpraca z blogerem powinna być zaskakująca i ciekawa – warto wyjść poza standardowe działania marketingowe.
Ciekawym przykładem jest marka Ariel, która wysłała zaplamione, designerskie ubrania wraz z próbką odplamiacza do najlepszych modowych blogerów w Brazylii. Aby przekonać się, jaki ciuch dostali, musieli go najpierw wyprać. Dzięki temu Ariel zyskał ogromny szum nie tylko w internecie, ale też pozostałych mediach.
Innym przykładem jest producent lodów Cloud 9. Zaprosił on do współpracy kilku blogerów, którzy wzięli udział w niesamowitej akcji w kosmosie.

Po szóste – traktuj blogera po partnersku

Nawet jeśli współpracujesz z kilkoma blogerami, każdego traktuj indywidualnie. Dzięki temu będzie on bardziej zaangażowany, a firma zyska poprawę wizerunku. Takie podejście zwiększy efekt końcowy akcji i przyniesie korzyści obu stronom.
Nie oznacza to jednak, że pracując z blogerami, mamy traktować ich jak kolegów. Nadużywanie takiej relacji nie przyniesie nic dobrego. Chodzi o to, by nie patrzeć na blogera z góry i nie okazywać mu na każdym kroku, że jesteśmy jego szefem. Zachowajmy profesjonalizm i podejście partnerskie – pamiętajmy, że to współpraca, z której korzyści czerpane są wspólnie.
Blogerzy są odpowiedzialni i na pewną nie chcą zburzyć swojej popularności i wizerunku. Dlatego oferując partnerski układ, współpraca będzie bardziej owocna.

Po siódme – wysłuchaj propozycji blogera

warto wykorzystać doświadczenie blogera

Każdy bloger chciałby zaistnieć dzięki jakiejś nowatorskiej kampanii. Dlatego warto porozmawiać z nim na temat akcji, jakie chcemy wykonać. Wysłuchajmy jego pomysłów i wspólnie zdecydujmy się na jakąś spektakularną kampanię. Pamiętajmy, że powodzenie akcji jest też równie ważne dla blogera, ponieważ przyniesie mu większą popularność.
Na poniższych wykresach pokazujemy, jaki jest poziom zaangażowania internautów na firmowych profilach oraz blogach z dziedziny moda i kosmetyki:
Od razu widać, że blogi bardziej angażują czytelników, a warto pamiętać, że posiadają dużo mniejszy budżet i są tworzone bez pomocy specjalistów. Blogerzy znają też oczekiwania swoich czytelników, dlatego warto wysłuchać, jakie rozwiązania proponuje. Według Hash.fm, tylko 3% blogerów oczekuje podczas współpracy gotowych materiałów – reszta woli sama tworzyć treści lub ze współpracą z firmą.

Po ósme – monitoruj działania

Nie czekajmy na wiadomość od blogera o skończonej akcji. Warto na bieżąco sprawdzać blog i informować twórcę o swoim zdaniu – pokażesz, że jesteś zaangażowany w akcje, a pochwały wpisów zdecydowanie polepszą współpracę. Można też na samym początku przekazać, co nam się nie podoba i co chcielibyśmy zmienić.
Powinniśmy też przeglądać inne blogi szukając na nich pomysłów i inspiracji. Możemy szybko dowiedzieć się, co akurat jest na topie i jakie działania przynoszą najlepsze skutki.
Jeśli odpowiedzialność za kampanię przerzuciliśmy na kampanię, powinniśmy otrzymywać raporty i informacje o postępach. Dzięki temu będziemy wiedzieli w jakim kierunku zmierza nasza promocja i co jeszcze możemy w niej zmienić.

Po dziewiąte – na bieżąco rozwiązuj problemy

Internauci są spostrzegawczy i łatwo nie wybaczają błędów. Dlatego na bieżąco powinniśmy rozwiązywać problemy i odpowiadać na negatywne komentarze i słowa krytyki. W przypadku, gdy czytelnik ma rację – przeprosić i przyznać się do winy. Nigdy nie ignorujmy takich komentarzy i nie oskarżajmy blogera o niepowodzenia. Jeśli nasza wina jest ewidentna, środowisko internatów może nam bardzo zaszkodzić. Ale pomysłowe wyjście z sytuacji może dodatkowo przynieść nam wiele plusów.
Przykładem na to, jak rozwiązać takie sytuacje jest firma Play. Autor popularnego bloga podróżniczego czekał kilka dni na przeniesienie numeru do sieci. Z drobnego błędu wyszła ogromna akcja na cały kraj – Play oczywiście szybko naprawił swoją pomyłkę, a rzecznik firmy przeprosił za sytuację w dowcipny sposób, co uspokoiło nerwowy nastrój internautów.

Po dziesiąte – wykaż się kreatywnością

Od blogerów oczekujemy kreatywności i własnych pomysłów. My też powinniśmy wykazać te same cechy. Dodatkowo niespodzianki czy upominki z pewnością umilą współpracę, a dodatkowo zwiększymy zaangażowanie blogera. Wysyłając produkt do testowania, postarajmy się o ciekawe opakowanie oraz próbki lub gratisy dla czytelników.
Pamiętajmy, że to jak traktujemy blogerów, odbija się na naszej marce. Dlatego warto postawić na nieszablonowe działania, które dla obu stron będą przyjemnością.