10 wskazówek jak zaprojektować logo firmowe

Logi Nike na butach

Projekt logo Twojej firmy może mieć bardzo duży wpływ na powodzenie w zdobywaniu klientów i reputacji. Jeśli jednak zostanie wykonane ono w zły sposób, nie uda mu się przekazać odpowiedniego komunikatu, a w najgorszym przypadku stanie się wręcz obiektem żartów i memów (odsyłam choćby do logo Arlington Pediatric Center).
Czym zatem należy się kierować podczas projektowania logo? W tym artykule poznasz 10 przydatnych wskazówek. Pomogą Ci one nie tylko, jeśli zamierzasz samodzielnie je stworzyć. Gdy zlecisz takie zadanie odpowiednim specjalistom, zrozumienie najważniejszych zasad związanych z tym procesem pozytywnie wpłynie na waszą współpracę.

Dobrze znaj samego siebie

Logo firmy nie istnieje w próżni i jest ściśle powiązane z Twoją ofertą, historią i rodzajem klientów, do których chcesz dotrzeć. Z tego powodu, aby dobrze je zaprojektować, na początek musisz przeprowadzić samoanalizę. Zadaj sobie choćby następujące pytania:

• Co wyróżnia moją firmę?
• Czy pewne wartości i poglądy są dla mojej firmy szczególnie ważne?
• Za pomocą jakich słów chciałbym, aby klienci opisywali moją firmę?
• Do jakich klientów głównie docieram?
• Czy preferuję oficjalny, profesjonalny styl komunikacji, a może w moim przypadku bardziej odpowiedni jest przyjacielski i luźny ton?

Taki krok jest bardzo ważny, gdyż odpowiedzi, jakich udzielisz w tym przypadku, będą mieć duży wpływ na resztę procesu projektowania logo.

Weź pod uwagę działania konkurencji

Istnieją dwa zasadnicze powody, dla których powinieneś dokładnie spojrzeć na projekty logo wśród konkurencji. Po pierwsze, dowiesz się w ten sposób, jak się wyróżnić. Na pewno nie chciałbyś, aby okazało się, że pomysł na logo, nad którym spędziłeś wiele czasu, jest już w zasadzie zajęty.
Oprócz tego logo, jakie znajdziesz wśród innych przedstawicieli Twojej branży, będą dobrym punktem startowym. Każdy tego typu projekt graficzny wymaga wiele czasu i wysiłku. Jeśli zatem dokładnie przyjrzysz się takim efektom ciężkiej pracy, będziesz w stanie wyciągnąć przydatne wnioski dla samego siebie.
W przypadku współpracy z agencją, której zlecisz projektowanie logo firmowego, możesz nawet przygotować sobie zestawienie takich projektów konkurencji. Powołując się na te przypadki, łatwiej będzie Ci wytłumaczyć specjalistom, co Ci się podoba, a co nie.

Zastanów się, gdzie będziesz prezentować logo

Przez wiele lat firmy brały pod uwagę głównie to, jak ich logo będzie wyglądać w wersji drukowanej, na szyldach, bilbordach i ewentualnie w telewizji. Obecnie do tego grona koniecznie trzeba jeszcze wliczyć strony internetowe i ewentualnie aplikacje mobilne. Twoi klienci mogą korzystać z różnych urządzeń, dlatego projekt logo musi prezentować się odpowiednio na każdym z nich.
Fakt ten ma duże znaczenie w kontekście całego logo – zbyt duża ilość szczegółów może sprawić, że trudno będzie dostosować je choćby do aplikacji mobilnej. Ewentualnie konieczne będzie zaprojektowanie jego kilku zbliżonych wariacji, które będą stosowane w różnych kontekstach.

Zastosuj dwuznaczność wizualną

Jaki jest element wspólny projektów logo, które wiele osób od razu uważa za ciekawe i unikalne? Kluczem do sukcesu jest tzw. double entendre. Ten francuski termin można najlepiej oddać jako wizualna figura stylistyczna.
W przypadku tej techniki celem jest zaprojektowanie takiej grafiki, która zawiera w sobie przynajmniej dwa powiązane ze sobą przesłania. Zwróć uwagę na poniższy przykład:

Mozilla to popularna przeglądarka internetowa. W powyższym przykładzie litery i oraz l przekształcono odpowiednio w : oraz /. Oba te znaki graficzne są często spotykane w programowaniu czy w treści adresów URL, co świetnie współgra z tym, czym jest sama Mozilla.
Twoi klienci na pewno docenią tego typu kreatywną i ciekawą grę skojarzeń. Aby to się udało, starannie zastosuj się do innych porad wymienionych w tym artykule. Tylko dokładne zrozumienie tego, co chcesz przekazać za pomocą logo, pozwoli Ci do tego stopnia bawić się komunikatem.

Ostrożnie podejdź do monogramu

Monogram to logo, które składa się z inicjałów firmy – np. z Kowalski Marketing zrobi się KM. Jest to dość proste i w miarę często spotykane rozwiązanie, jednak warto zdawać sobie sprawę z kilku kwestii z nim związanych.
Taki format sprawia, że trudno jest określić dokładny wydźwięk logo firmy. Zastosowanie tylko kilku liter alfabetu, które dla przeciętnej osoby za wiele nie znaczą, może być przyczyną problemów z komunikowaniem marki. Oczywiście istnieją firmy, które posługują się monogramem i cieszą się światową renomą – przykładem niech będą IBM (International Business Machines), czy H&K (Heckler & Koch). Zwykle jednak przedsiębiorstwa obierają sobie inicjały jako logo, gdy już są w pewnym stopniu rozpoznawalne.
Monogramy nie są zatem same w sobie złe, jednak gdy w grę wchodzi stworzenie pierwszego logo dla Twojej firmy, lepiej nie odchodzić od bogatej graficznie formy.

Dobierz dobrą czcionkę

Wybór czcionki jest bardzo ważny – w logo zwykle nie znajduje się wiele tekstu. Ten, który już tam jest, często sam w sobie można traktować jako część graficznego projektu. Przeanalizujmy zatem kilka najczęściej spotykanych czcionek:

• Serif

Klasyczna i elegancka czcionka. Jej elementem charakterystycznym są małe „końcówki” zaprezentowane na poniższym zdjęciu. Dobrze sprawdza się ona w przypadku praktycznie wszystkich projektów logo. Najczęstsze zastosowanie znajduje jednak w przypadku projektów logo, które mają być eleganckie lub w stylu vintage.

• Sans-serif

Sans-serif to minimalistyczna i przejrzysta czcionka. Pasuje ona do firm, które kładą nacisk na nowoczesność i prosty styl.

• Script

Jak sama nazwa wskazuje, czcionka stara się naśladować pismo odręczne. Jako że można w jej przypadku znaleźć dużą różnorodność, sprawdzi się zarówno w klasycznych i prostych projektach, jak i w tych bardziej „wymyślnych”.

• Display

Display to mocno stylizowany rodzaj czcionki, której zastosowanie ma głównie miejsce w przypadku nagłówków.

Pamiętaj o znaczeniu koloru

Kolor ma duży wpływ na to, jak będzie postrzegane Twoje logo. Każdy odcień oznacza coś konkretnego i ma różne skojarzenia w zależności od tego, jak jest używany.

Pomyśl o osobowości marki i uczuciu, które chcesz wywołać, zanim zdecydujesz się na kolor. Prowadzisz kancelarię prawną, która zajmuje się poważnymi sprawami sądowymi? Jeśli tak, jaskrawoczerwony raczej nie będzie dla Ciebie. A co z firmą zajmującą się wynajmem mieszkań w miejscach turystycznych dla ludzi, którzy chcą świetnie spędzić wolny czas? Nie ma wtedy sensu stosować stonowanego białego lub szarego.

Przyjrzyjmy się dokładniej innym barwom:

Niebieski – klasyczny kolor, dla wielu osób wręcz ulubiony. Kojarzy się ze spokojem czystością i nowoczesnością.

Czerwony – pasja, zaangażowanie i ruch. Świetny wybór dla młodzieżowych i odważnych marek.

Żółty – ciepły kolor kojarzący się z bezpieczeństwem i pozytywną energią.

Zielony – podobnie jak niebieski bardzo przyjazny kolor, który dodatkowo ma mocne powiązanie z naturą, zdrowiem czy urodą.

Pomarańczowy – znaczeniowo zbliżony do czerwonego, jednak jest mniej „krzykliwy”.

Fioletowy – luksus i elegancja.

Złoty – bez dwóch zdań symbol bogactwa i luksusu.

Brązowy – świetnie sprawdza się w wyrażaniu elegancji i profesjonalizmu w kontekście „poważnych” zagadnień, jak choćby prawo.

Różowy – mniej więcej w latach 20 ubiegłego wieku różowy stał się zdecydowanym symbolem kobiecości. Oprócz tego kojarzy się także z młodzieńczością czy nawet wiekiem dziecięcym.

Nie bądź za bardzo skupiony na własnej wizji

Oczywiście dobrze jest, jeśli logo Twojej firmy podoba się i Tobie. Pamiętaj jednak, że większe znaczenie w tej sytuacji ma opinia klientów. Nie wybieraj przykładowo danej czcionki, tylko dlatego, że jest w Twoim guście.
Nie zakładaj też, że to, co symbolizuje logo, musi być dla Ciebie w szczególny sposób bliskie. Jeśli jego charakterystyczną cechą będzie to, że odnosi się ono do pewnej ważnej z Twojego punktu widzenia rzeczy lub doświadczenia, to czy potencjalni klienci dostrzegą taki przekaz? Niewykluczone, jednak nie zmarnuj środków przeznaczonych na tak ważną inwestycję marketingową i wizerunkową, przez zbytnie skoncentrowanie się na sobie.

Miej kontrolę nad procesem twórczym

Jeśli zlecisz zadanie zaprojektowania logo firmowego np. doświadczonej agencji, możesz spodziewać się świetnych rezultatów. Pamiętaj jednak, że Twój wkład w cały proces jest bardzo ważny, gdyż możesz zapobiec powstaniu pewnych błędów.
Możliwa jest sytuacja, w której designer za bardzo skupi się na tworzeniu logo dla samego siebie niż dla Twojej firmy. W efekcie będzie trzymał się pewnych przyzwyczajeń lub dążył do przygotowania efektownego projektu, którym może się pochwalić, pomijając przy tym Twoje potrzeby.
Aby temu zapobiec, bądź stale w kontakcie z designerem i umówcie się tak, aby cały proces projektowania logo składał się z licznych etapów i konsultacji. Wielu problemom uda się także zaradzić, jeśli zlecenie powierzysz zespołowi specjalistów, w którym to każdy członek będzie miał własny wkład.

Pamiętaj, że logo to nie wszystko

Projekt logo oczywiście musi być przemyślany i warto, aby przekazywało ono odpowiednie komunikaty. Jednak koniec końców to poczynania Twojej firmy będą stanowić o wartości samego logo – nie odwrotnie.
Symbol kojarzony z Mercedes-Benz to srebrne kółko z małą, trójramienną gwiazdką w środku. Jednak dopiero świetne samochody oraz przemyślany marketing sprawiły, że z tym logo kojarzy się prestiż i jakość.
Projektowanie logo firmowego – podsumowanie
Mam nadzieję, że dzięki tym poradom będziesz lepiej przygotowany do tego, aby zaprojektować własne logo. Pamiętaj, by skorzystać z usług specjalistów, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty.