Duża ilość typów treści w content marketingu sprawia, że strategia ta jest wyjątkowo uniwersalna. Dzięki temu praktycznie każda firma może w jakiś sposób ją zastosować. Niemniej jednak z racji tego, że marketing treści przybiera wiele różnych form, to wybór optymalnego rodzaju contentu, jaki chcesz tworzyć, nierzadko potrafi być sporym problemem.
W tym artykule poznasz 6 sprawdzonych form treści w content marketingu, które możesz uwzględnić w swojej strategii marketingowej.
1. Blogi
Blogi są jedną z najczęściej spotykanych form content marketingu i to nie bez przyczyny. Wykazano, że firmy, które posiadają własnego bloga, zdobywają miesięcznie nawet o 67% więcej leadów niż te, które go nie prowadzą.
Warto też nadmienić, że blogi wymagają mniejszego nakładu pracy niż inne typy marketingu treści omówione w tym artykule, dzięki czemu świetnie sprawdzają się jako przystępny kosztowo sposób na poprawę SEO oraz polepszenie ruchu organicznego.
Zanim jednak zaczniesz pisać posty na blogu, pamiętaj o poniższych kwestiach:
- Twórz treści, które tematycznie będą powiązane z Twoją ofertą.
- Staraj się regularnie publikować nowe wpisy na blogu – najlepiej codziennie lub przynajmniej raz na tydzień. W ten sposób polepszysz jego wiarygodność i przyciągniesz stałych czytelników. Załóżmy, że ktoś zaciekawił się tematami, które poruszasz na swoim blogu. Osoba ta zagląda tam po kilku dniach i zauważa, że nic nowego się nie pojawiło – najpewniej nie odwiedzi go ponownie zbyt szybko.
- Optymalizuj swoje treści pod odpowiednie słowa kluczowe – dzięki temu zwiększysz ruch organiczny oraz polepszysz widoczność strony.
2. Podcasty
Podcasty to serie darmowych materiałów audio publikowanych w Internecie, w których jego uczestnicy (lub często pojedynczy prowadzący) dzielą się swoją wiedzą w wybranych dziedzinach. Zazwyczaj przyjmują one formę wywiadów lub dyskusji, a niekiedy praktycznie wpisów blogowych w wersji audio.
Podcasty to świetna forma content marketingu. Wiele osób nie jest w stanie wygospodarować czasu na przeczytanie złożonego wpisu blogowego. Materiały audio są jednak łatwiejsze w odbiorze, gdyż można ich słuchać, będąc np. na siłowni, na spacerze, czy jadąc autobusem.
W czasie ciekawych rozmów uczestnicy podcastów (np. członkowie Twojej firmy) mogą pokazać swoją ludzką stronę. Taki format pozwala dlatego tworzyć lepszą relację między klientami, a przedsiębiorstwem.
Podcasty sprawdzą się także świetnie jako uzupełnienie treści, które zamieszczasz na swoim blogu. Co więcej, mogą one służyć jako alternatywa dla filmów na YouTube ze względu na to, że są mniej kosztowne w przygotowaniu.
Oto kilka porad, dzięki którym podcasty z powodzeniem staną się świetną częścią Twojej strategii marketingowej:
- Zamieszczaj podcasty w jak największej ilości miejsc – istnieje wiele agregatorów podcastów, w których warto umieszczać odcinki jak Google Play, Stitcher, SoundCloud, czy Apple Podcasts. Rozważ także ich publikację na Spotify i YouTube.
- Wchodź w relację z odbiorcami – choć podcasty to przede wszystkim jakościowa jednostronna komunikacja, to jednak nie zapomnij o tym, aby angażować w nie także słuchaczy. Odpowiadaj na pytania, słuchaj sugestii i zachęcaj ich do podjęcia konkretnych akcji lub zorganizuj dla nich giveaway z warunkami udziału.
- Pojawiaj się w innych podcastach – branie udziału w innych podcastach to świetny sposób na dotarcie do nowych odbiorców. W ten sposób poznasz także inne osoby z branży, które możesz następnie zaprosić do siebie jako gości. Znacznie ułatwi Ci to tworzenie nowego contentu.
3. Materiały video
Chociaż filmy są kosztowne w produkcji oraz wymagają sporego nakładu pracy, to jednak warto dodać je do swojej strategii marketingowej. Jak podaje Wyzowl, aż 84% ludzi przyznaje, że zostało przekonanych do kupna produktu lub usługi po obejrzeniu filmu promocyjnego danej marki.
Inną ważną zaletą filmów stworzonych na potrzeby content marketingu jest ich szczególna zdolność do samoistnego rozprzestrzeniania się (tzw. viralowość treści). Jeżeli stworzysz materiał, który będzie ciekawy i oryginalny, to internauci zapewne podzielą się z nim poprzez media społecznościowe, takie jak Facebook lub Instagram.
Jeżeli chciałbyś wdrożyć materiały video do swojej strategii marketingowej, zapoznaj się z tymi wskazówkami:
- Przyłóż szczególną uwagę do pierwszych 10 sekund – w Internecie nasza uwaga jest bardzo rozproszona. Twój film może odznaczać się dlatego nawet bardzo wysoką jakością, jeśli jednak nie wzbudzi zainteresowania odbiorców w pierwszych sekundach, to na nic się to zda. Zwróć uwagę na ten element zwłaszcza wtedy, gdy z materiałów video zamierzasz korzystać przede wszystkim w mediach społecznościowych.
- Dodawaj napisy do swoich filmów – pozwoli to odbiorcom na oglądanie twoich materiałów np. w miejscach, które wymagają ciszy lub kiedy jadą komunikacją miejską i nie mają przy sobie słuchawek.
4. Infografiki
Co warto jeszcze zrobić, żeby wzbogacić swoją strategię marketingową? Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w infografiki. Są to graficzne wizualizacje konkretnych informacji i danych. Tworzy się je w taki sposób, aby przekazywać wiedzę odbiorcom w jasny i przystępny sposób.
Podczas projektowania infografik, weź pod uwagę te rady:
- Skompletuj dane – pamiętaj, że podczas tworzenia infografiki, musisz zawrzeć w niej różne interesujące dla odbiorcy informacje. Warto, aby były one podparte solidnym researchem i wiarygodnymi źródłami.
- Zadbaj o prosty styl – nie umieszczaj w infografikach zbyt dużej ilości informacji i nie poruszaj kilku tematów jednocześnie. Pamiętaj, że ten typ treści powinien zwięźle i w wyczerpujący sposób objaśniać jedno zagadnienie, aby było ono łatwe do przyswojenia dla odbiorcy.
5. Studium przypadku (case study)
Struktura case study to zazwyczaj problem/sytuacja klienta > wyzwania > zastosowane rozwiązanie > efekty. Za pomocą takiej struktury można świetnie przedstawić cel, jaki klient chciał osiągnąć i co najważniejsze, jak oferta Twojej firmy tym pomogła.
Jako że mówimy o content marketingu, takie case study nie może być po prostu krótkim wpisem o tym, że klient po skorzystaniu z Twojej oferty odniósł korzyści i jest teraz bardzo zadowolony. Aby czytelnicy byli w stanie wyciągnąć z niego przydatne informacje, należy zawrzeć w nim dokładny opis wyzwania oraz tego, jak Twoja firma przystąpiła do jego rozwiązania.
Taki informacje będą bardzo przydatne dla czytelników, którzy zastanawiają się nad skorzystaniem z Twoich produktów i usług. Gdy zobaczą, jak prezentują się one „w akcji”, będzie im łatwiej podjąć decyzję co do zakupu. Zapoznając się także z procesem rozwiązywania problemu innego klienta, będą mogli przekonać się, jak współpraca z Tobą wygląda w praktyce, co jest nieocenioną pomocą.
Oto kilka pomysłów, jak skutecznie zaimplementować studia przypadku do swojej strategii marketingowej:
- Przedstaw problem, do którego można łatwo się odnieść – zastanów się nad tym, jakich klientów głównie chcesz przyciągać. Zadbaj o to, by studium przypadku opisywało wyzwanie, z którym sami prawdopodobnie mają lub mogą mieć do czynienia.
- Podawaj konkretne liczby – jeśli tylko to możliwe, przedstawiaj w maksymalnie dokładny sposób, w jakim stopniu Twoja oferta pomogła klientowi. Ile zysku udało się wygenerować? O ile procent obniżono koszty produkcji? Podawanie konkretnych liczbowych wartości to także świetny sposób na dalszą promocję case study np. „Zobacz, jak pomogliśmy naszemu klientowi zwiększyć zyski o 74% w ciągu roku!”.
- Zadbaj o wkład klienta – skoro dany klient zgodził się na to, by swoją sytuację przedstawić w formie case study, niech także ma w nim swój wkład. Najlepiej, aby własnymi słowami opisał swój problem i jak sama współpraca wyglądała z jego perspektywy. Studium przypadku nie powinno ograniczać się do mówienia w superlatywach o swojej ofercie.
6. White Paper
White Paper to raport, który analizuje złożone zagadnienia, trendy lub zjawiska i często zawiera przy tym porady, jak sprostać związanym z nim wyzwaniom. Często jest oparty na jakościowych analizach, badaniach naukowych, ankietach i testach, dzięki czemu zawarte w nim informacje i wnioski są bardzo wartościowe.
Z racji swojego specyficznego, rozbudowanego charakteru White Papers są wykorzystywane zwykle w strategiach marketingowych firm B2B. W końcu praktycznie jedynie w branży biznesowej klienci zmagają się z bardzo złożonymi problemami, które są poddawane dogłębnym analizom.
Rozważ następujący przykład. Firma z Polski zastanawia się nad eksportem swoich produktów na rynki zagraniczne. Nie jest jednak do końca pewna, jak poradzić sobie z kwestiami logistycznymi, gdyż wymagania prawne w innych krajach stanowią nowe wyzwanie.
Firma świadcząca usługi z zakresu doradztwa logistycznego publikuje White Paper, który w złożony sposób opisuje wyzwania, jakie pod względem organizacji transportu i magazynowania towarów stoją przed polskimi przedsiębiorcami, gdy poszerzają oni działalność na zagraniczne rynki. Gdy potencjalni klienci zapoznają się z takim dokumentem, na pewno zwiększy ich to zaufanie do marki.
Jak tworzyć White Papers, które staną się świetnym elementem strategii marketingowej? Oto przydatne porady:
- Przyłóż uwagę do designu – White Paper to bardzo ważna publikacja branżowa, która może reprezentować Twoją firmę. Zadbaj zatem o to, by od strony graficznej prezentowała się bardzo dobrze.
- Zrób dokładny research – złożone problemy biznesowe należy traktować bardzo poważnie. Miej dlatego pewność, że dokładnie opisujesz dane zagadnienie i dostarczasz naprawdę przydatne wskazówki.
Sprawdzone formy content marketingu – podsumowanie
Jak więc widać, istnieje sporo różnych form treści, które można dodać do swojej strategii marketingowej. Podczas ustalania, na których z nich się skupić, weź pod uwagę swoją branżę. Przykładowo firma modowa może osiągnąć szczególnie świetne efekty dzięki materiałom video, z racji na „wizualny” charakter swoich produktów. Z drugiej strony w przypadku IT lepsze efekty przyniosą wpisy blogowe, gdyż to dzięki nim najlepiej jest przedstawić złożone tematy techniczne.
Sprawdź zatem, co sprawdzi się w Twoim przypadku i nie bój się eksperymentować. Dzięki content marketingowi na pewno odniesiesz wiele korzyści.