Google zajmuje się nie tylko karaniem złych praktyk, ale też wychodzi naprzeciw swoim użytkownikom. Nie inaczej jest z właścicielami witryn i webmasterami, dla których Google stworzyło przydatne Narzędzia Google dla Webamasterów. To doskonałe narzędzie, które pomaga znaleźć problemy ze stroną oraz wspomaga lepsze indeksowanie treści znajdującej się w witrynie.
Jak to działa?
Google Webmaster Tools, czyli w tłumaczeniu Narzędzia dla Webmasterów zostało stworzone z myślą o właścicielach stron internetowych, webmasterów i specjalistów SEO. Do jego głównych zadań należy:
- Powiadamianie o możliwych problemach i zagrożeniach, które mogą pojawić się na danej stronie internetowej
- Tworzenie statystyk o przejściach użytkowników z wyszukiwarki Google na daną stronę internetową
- Podpowiadanie, jakie zmiany można wprowadzić, aby uzyskać lepsze pozycjonowanie danej strony internetowej
Dodawanie swojej strony do Google Webmaster Tools
Narzędzia Google dla Webmasterów to całkowicie bezpłatne narzędzie. Jedynym warunkiem do korzystania z Google Webmaster Tools jest posiadanie konta Google. Jeśli już posiadamy takie konto, wystarczy, że zweryfikujemy naszą stronę internetową. Weryfikacja jest niezbędna do udowodnienia, że osoba, która chce korzystać z narzędzi, ma pełny dostęp do strony i ochronę przed dostępem do danych wrażliwych przez osoby trzecie.
Jeśli nasze konto Google jest aktywne, możemy dodać naszą witrynę pod tym linkiem https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl/.
Teraz musimy wybrać opcję „Dodaj witrynę”.
Tu podajemy adres strony internetowej. Ważne, aby podać adres bezbłędnie, bez różnicy, czy dodamy na początku www czy nie. Do wyboru mamy dwie metody weryfikacji domeny. Należą do nich:
- Weryfikacja poprzez przesłanie pliku HTML – Google Webmaster Tools tworzy specjalny plik przygotowany tylko pod naszą domenę. Plik ten musimy pobrać i umieścić w katalogu na głównym serwerze
- Umieszczenie specjalnie wygenerowanego tagu w kodzie swojej strony internetowej
I chociaż dla osób nie znających się na programowaniu sposoby te mogą wydać się skomplikowane, Google zadbał o osoby początkujące i przy każdej metodzie znajdziemy szczegółową instrukcję.
Kiedy zrobimy wszystko według wskazówek, od razu zyskujemy dostęp do informacji na temat naszej domeny. Jednak pełny dostęp do wszystkich danych możemy otrzymać dopiero po kilku dniach od weryfikacji.
Jakie wiadomości możemy dostać od Google?
W zakładce „Wiadomości dla witryny” możemy zobaczyć najważniejsze problemy związane z naszą domeną. Poniżej przedstawiamy najbardziej użyteczne wiadomości, jakie możemy otrzymać od Google:
- Googlebot nie może uzyskać dostępu do Twojej witryny – jeśli dostaniemy taką wiadomość, może oznaczać to, że jest jakiś problem z serwerem lub domeną. A co najważniejsze, jeśli na naszą stronę nie może dostać się Googlebot, nie mogą tego zrobić także użytkownicy. Może zdarzyć się to przy nieprawidłowym działaniu serwera lub nieopłaceniu domeny
- Powiadomienie o usunięciu treści z wyszukiwarki – europejskie prawo pozwala każdemu na zgłoszenie z wyszukiwarki treści, które zawierają jego dane osobowe. Jeśli jakaś treść z naszej witryny zostanie usunięta, Google Webmaster Tools powiadomi nas o tym działaniu
- Increase in server errors – czasem zdarzają się jeszcze nieprzetłumaczone powiadomienia. Taki nagłówek oznacza, że Googlebot znalazł dużo błędów na stronie, które mogą być spowodowane usunięciem dużej liczby stron lub problemów z prawidłowym działaniem serwera
- Witryna jest zainfekowana złośliwym oprogramowaniem – taka wiadomość pojawia się, kiedy na stronie wykryto złośliwe oprogramowanie. Może to wynikać z braku aktualizacji skryptu CMS, najczęściej gdy posiadamy stronę na WordPressie. Po otrzymaniu takiej wiadomości powinniśmy jak najszybciej usunąć problem, ponieważ Google przed wejściem na taką stronę wyświetla ostrzeżenie, a dodatkowo zmniejsza pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Więcej opisów takich powiadomień możemy znaleźć pod linkiem http://www.silesiasem.pl/lista-20-powiadomien-z-narzedzi-dla-webmasterow-google.
Lista błędów i wskazówek, które pomogą ulepszyć stronę
Google Webmaster Tools nie tylko powiadamia nas o błędach i problemach, ale też podpowiada, co możemy poprawić na naszej stronie internetowej, a w szczególności jej optymalizację pod kątem SEO. Taką listę błędów i wskazówek znajdziemy w zakładce „Status” > „Udoskonalenia HTML”.
Informacje jakie możemy tu znaleźć:
- Metaopisy – inaczej opisy meta description
- Wyświetla strony, na których znaleziono powielone metaopisy
- Wyświetla strony, na których wykryto zbyt długie (powyżej 150 znaków) metaopisy
- Wyświetla strony, na których wykryto za krótkie metaopisy
- Tagi tytułowe – inaczej title
- Pokazuje strony, gdzie tagi są za długie
- Pokazuje strony, gdzie tagi są za krótkie
- Pokazuje strony, gdzie powielone są tagi
- Pokazuje strony, gdzie nie ustawiono tagów
Aby rozwinąć informacje o wyświetlającym się błędzie, wystarczy na niego kliknąć. Pojawi się bardziej szczegółowy opis i konkretne strony, na których znaleziono problemy.
Jak sprawdzić czy strona nie została ukarana przez Google?
Google stosuje dwa typy kary – ręczną lub algorytmiczną. Karę ręczną można otrzymać za złamanie regulaminu wyszukiwarki. Otrzymując tę karę dostaniemy stosowną wiadomość za pomocą Narzędzi Google dla Webmasterów. Inaczej jest z karą algorytmiczną – jeśli Google ukarze naszą stronę, nie dostaniemy na ten temat żadnej informacji. Możemy jedynie sprawdzić czy na naszej stronie nie nastąpił gwałtowny spadek ruchu. Informację o tym znajdziemy pod zakładką „Ruch związany z wyszukiwaniem” > „Ręczne działania”.
Komunikaty, jakie możemy otrzymać, to między innymi:
- Nienaturalne linki do Twojej strony – Google wykryło dużą ilość linków prowadzących, które są niskiej jakości
- Spam tworzony przez użytkowników – możemy otrzymać taką wiadomość, gdy w komentarzach pod wpisem lub na forum nikt nie usuwa obraźliwych i niezgodnych z regulaminem wpisów
- Czysty SPAM – na stronie znajduje się bardzo dużo powielonych treści lub wiele linków do innych stron
Usuwanie kar od Google nie jest łatwą sprawą, dlatego warto poprosić o pomoc specjalistów SEO, którzy sprawnie i szybko rozwiążą problem.
Pełną listę komunikatów jakie możemy otrzymać znajdziemy pod linkiem https://support.google.com/webmasters/answer/2604824?hl=pl&ref_topic=4591246.
Jak użytkownicy trafiają na stronę z wyszukiwarki
Sekcja „Ruch związany z wyszukiwaniem” i zakładka „Wyszukiwane hasła” może przynieść nam wiele przydatnych informacji, które pomogą nam zwiększyć optymalizację strony pod względem SEO. Znajdujące się tu dane podzielone zostały na dwie zakładki:
- Najczęstsze zapytania – tu znajdziemy dane o słowach kluczowych, jakie wpisywali w wyszukiwarkę użytkownicy i dzięki temu trafili na nasza stronę. Dodatkowo uzyskamy informację o:
- Zapytanie – pokazuje jakie słowo kluczowe pomogło trafić użytkownikom na naszą stronę
- Wyświetlenia – informuje ile razy dane słowo kluczowe pomogło trafić użytkownikom na stronę
- Kliknięcia – podaje informację ile razy użytkownicy trafili na naszą stronę przez wyszukiwarkę
- CTR (z ang. Click Through Rate) – pokazuje stosunek liczby kliknięć do wyświetleń, czyli odsetek użytkowników, którzy po wyświetleniu naszej strony w wynikach wyszukiwania kliknęli na link
- Śr. Pozycja – informuje jaką średnio pozycję ma nasza strona według danego słowa kluczowego
- Najpopularniejsze strony – pokazuje informacje o stronach, na jakie trafiali użytkownicy po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. Dane jakie są tu wyświetlone, to między innymi:
- Strona – pokazuje określony adres, na jaki trafiali użytkownicy z wyszukiwarki
- Wyświetlenia – określa liczbę wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania
- Kliknięcia – ilu użytkowników trafiło na naszą stronę z wyników wyszukiwania
- CTR – stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania
- Śr. Pozycja – pokazuje jaką średnio pozycję miała strona w wynikach wyszukiwania
Klikając w przycisk „Ze zmianami” możemy sprawdzić jak zmieniała się liczba wyświetleń, kliknięć, CTR oraz średnia pozycja w stosunku do poprzednio wybranego okresu.
Dzięki tym informacjom możemy poprawić pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania. Czego możemy się dowiedzieć?
- Jakie słowa kluczowe pomagają trafić użytkownikom na naszą stronę?
- Jakie słowa kluczowe pomagają trafić użytkownikom na konkretne strony?
- Które strony mają niski wskaźnik CTR, chociaż znajdują się na wysokiej pozycji? Warto wiedzieć, że najczęstszą przyczyną jest nieprawidłowy tytuł strony i metaopisy.
Linki prowadzące do naszej strony
Sprawdzanie, jakie witryny umieszczają linki do naszej strony to bardzo ważna informacja. Linki prowadzące są niezwykle ważne dla SEO. Google Webmaster Tools pozwala sprawdzić, jakie witryny zamieściły link do naszej strony.
Te informacje znajdziemy w zakładce „Ruch związany z wyszukiwaniem” > „Linki do Twojej witryny”.
Dane zostały podzielone na 3 kategorie:
- Źródła największej liczby linków – pokazuje ile i z jakich domen prowadzą linki do naszej strony
- Treść najczęściej wskazywana przez linki – pokazuje do jakich konkretnych stron prowadza umieszczone na innych witrynach linki
- Jak wyglądają linki do Twoich danych – informuje jaki jest tekst linków prowadzących
Większa ilość danych jest dostępna poprzez kliknięcie opcji „Więcej”, która znajduje się przy interesującej nas liście. Dane pobierane są w formacie CSV.
Możliwe problemy z witryną
Google Webmaster Tools pozwala na szybkie reagowanie w przypadku wystąpienia błędów strony. Taka awaria skutkuje najczęściej brakiem dostępu do strony. Narzędzia dla Webmasterów na bieżąco monitorują występujące błędy, które wyświetlane są w zakładce „Indeksowanie” > „Błędy indeksowania”. Znajdziemy tam listę wykrytych błędów, które mogą wynikać z usunięcia niektórych stron lub awarią serwera.
Błędy, które powstały przez przypadkowe usunięcie stron oznaczone są jako „Nie znaleziono”, a te, za które odpowiada awaria serwera, nazywa się „Błąd serwera”.
Inne ustawienia strony
Narzędzia Google dla Webmasterów pomaga w przekazywaniu informacji dla wyszukiwarki. Możemy tu znaleźć na przykład:
- Informacje o przeniesieniu serwisu na inną domenę – przy przenoszeniu serwisu warto zgłosić ten fakt w Narzędziach Google
- Ustawienia adresu strony – możemy zdecydować czy w wynikach wyszukiwania nasza strona ma pojawiać się z www na początku adresu czy nie
- Zgłoszenie prośby o usunięcie konkretnych stron z wyszukiwarki – jeśli chcemy, aby niektóre strony nie pojawiały się w wynikach wyszukiwania wystarczy wejść w opcję „Indeks Google” > „Usuń adresy URL”.