Regulamin sklepu dropshipping – co musi zawierać?

Regulamin sklepu dropshipping – co musi zawierać

Branża e-commerce jest dzisiaj jedną z najprężniej rozwijających się. W związku z tym, założenie własnego sklepu internetowego może okazać się bardzo zyskowne. Na szczególną uwagę zasługuje model dropshipping, który pozwala zarabiać na sprzedaży w bardzo prosty i niewymagający inwestycji sposób. Co musi zawierać regulamin sklepu opartego na dropshippingu? Informujemy poniżej!

Regulamin sklepu internetowego – dlaczego jest ważny?

Regulamin jest jednym z najważniejszych dokumentów, jeżeli chodzi o działanie każdego sklepu internetowego. Jego głównym zadaniem jest ochrona, zarówno sprzedających, jak i kupujących. Należy pamiętać, że jego stworzenie nie jest wyłącznie dobrą wolą właściciela sklepu, lecz jego obowiązkiem.

Co istotne? Jeżeli regulamin nie jest udostępniony na stronie internetowej sklepu i Klient nie może się z nim zapoznać, wówczas nie obowiązują go zawarte w nim zapisy. Regulamin powinien zawierać przede wszystkim dane temat sprzedającego, instrukcje dotyczące składania zamówień, informacje o zakresie świadczonych usług a także dane na temat warunków ich świadczenia, w tym również procedur, które dotyczą reklamacji.

Tworząc regulamin sklepu dropshippingowego kluczowe znaczenie ma ustalenie, jaką rolę wobec Klienta końcowego pełnisz jako właściciel sklepu online. Innymi słowy, możesz być sprzedawcą lub pełnić rolę pośrednika między hurtownią a Klientem, który zamawia towar w Twoim sklepie.

E-sklep w roli sprzedawcy

W tym modelu ze względu na fakt, iż jesteś dla Klienta sprzedawcą, to Ty ponosisz odpowiedzialność za sprzedany towar. Ponadto, Ty wystawiasz dowód sprzedaży – paragon lub fakturę. Jako właściciel sklepu internetowego musisz nawiązać współpracę z wybraną hurtownią lub producentem. Gdy warunki współpracy zostaną wynegocjowane kupujesz od Twojego kontrahenta towary, a następnie sprzedajesz swoim Klientom. Dostawcy w twoim imieniu kompletują zamówienie, pakują je wysyłają do Klienta końcowego. Tym sposobem, Twoim zyskiem jest różnica pomiędzy ceną produktu w hurtowni a tą, którą Klient płaci w sklepie

Sklep internetowy jako pośrednik

Prowadząc sklep internetowy w drugim modelu dropshipping pełnisz rolę pośrednika pomiędzy dostawcą a Klientem końcowym. W tej sytuacji Klient mimo, iż wybiera i kupuje towary na stronie Twojego sklepu, zawiera umowę sprzedaży z hurtownią. Prościej mówiąc, dostawca jest odpowiedzialny, zarówno za wysyłkę, jak i wystawienie paragonu, faktury oraz obsługę zwrotów i reklamacji

Regulamin sklepu dropshipping – o czym warto pamiętać?

Należy zaznaczyć, iż regulamin sklepu dropshippingowego praktycznie nie różni się zbyt wiele od regulaminów tradycyjnych sklepów internetowych. Mimo tego jest kilka istotnych kwestii, o których trzeba pamiętać tworząc taki dokument. Przede wszystkim musisz zadbać, aby regulamin był dostosowany do modelu działalności. Pamiętaj, że na sprzedawcy ciążą inne obowiązki niż na pośredniku, dlatego jeżeli jesteś pośrednikiem warto wyraźnie to zaznaczyć.

Co więcej? W regulaminie powinny znaleźć się również zapisy, które jasno wskazują kto jest podmiotem odpowiedzialnym za reklamacje i zwroty. Ponadto, należy zwrócić uwagę na kwestię ochrony danych osobowych. Niezależnie od tego, w jakim modelu działa Twój sklep online, informacje o Klientach w każdym przypadku są przekazywane innemu podmiotowi. Według obowiązujących przepisów RODO sklep jest administratorem danych osobowych, z kolei hurtownia podmiotem, który je przetwarza. Dbając o politykę prywatności, należy więc poinformować Klientów, że ich dane przekazywane są innym podmiotom.

Masz dodatkowe pytania bądź wątpliwości związane z regulaminem sklepu w modelu dropshipping? Skontaktuj się z nami – specjaliści COOLBRAND zawsze i chętnie służą pomocą i fachowym doradztwem. Zapraszamy!