Dropshipping to rozwiązanie, w którym posiadasz własny sklep internetowy, ale sprzedajesz towary, których fizycznie nie masz w magazynie. Sprzedajesz produkty hurtowni, z którą podpisałeś wcześniej umowę. Dostawca zajmuje się całym procesem logistycznym, czyli magazynuje, wysyła i zarządza towarami. Rola sklepu w dropshippingu sprowadza się do zbierania zamówień oraz przesyłaniu ich do hurtowni, która realizuje wysyłkę zakupionych produktów do Klientów. Jak założyć sklep dropshipping i na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy w poniższym artykule!
Sklep dropshipping – jak zacząć?
Sklep internetowy dropshipping nie wymaga dużych nakładów finansowych, ani ogromnego doświadczenia biznesowego. Podstawą, na której opiera się ten biznes są dobre relacje z dostawcami oraz świetnie działająca strona internetowa. Ty odpowiadasz za stworzenie witryny i swojej marki, wybór asortymentu, marketing produktów, koszt wysyłki oraz ustalenie cen.
Zatem, jak założyć sklep dropshipping i jak zacząć działać w tym modelu sprzedaży krok po kroku?
- Wybór dostawcy – zastanów się, jakie produkty chcesz sprzedawać. W tym celu przeanalizuj rynek, pomyśl w jakim temacie czujesz się najlepiej. Czy chcesz, żeby Twój sklep zawierał starannie wyselekcjonowane towary, czy zależy Ci na dużej różnorodności asortymentu. Aby zdobyć dostawców, możesz skorzystać z gotowych aplikacji, które często oferują duże firmy. Warto przeanalizować m.in. Aliexpress
- Zbadanie konkurencji – zrób research wszystkich konkurencyjnych sklepów online oraz stacjonarnych. Zastanów się i przemyśl, czego inni nie mają, co może przyciągać Klientów i zastosuj to u siebie
- Dobór odpowiednich cen – przemyśl cennik i zastanów się nad promocjami oraz całą polityką cenową sklepu
- Stworzenie sklepu internetowego – aby móc sprzedawać produkty, które wybrałeś musisz mieć do tego przestrzeń. Tym miejscem będzie sklep dropshipping. Możesz skorzystać z gotowej platformy sklepowej lub przygotować sklep online od początku, według własnych preferencji i pomysłu, razem z firmą zewnętrzną. Pamiętaj, że jakość sklepu, jego niezawodność oraz przystosowanie do wymagań użytkowników jest bardzo istotne. Dlatego warto zainwestować w jakość sklepu online oraz zadbać o odpowiednie integracje
- Założenie działalności – aby móc podpisywać umowy z dostawcami i sprzedawać, musisz założyć działalność gospodarczą lub na początku działać jako działalność nierejestrowana. Najlepszym rozwiązaniem jest przeanalizowanie pomysłu z księgowym, który pomoże dobrać najlepsze rozwiązanie w Twojej sytuacji
- Podpisanie umowy z dostawcami – kiedy wybierzesz produkty, masz własną stronę internetową i założoną działalność, możesz podpisać umowę z dostawcą bądź dostawcami. Na początku działalności marża nie będzie wysoka. Pamiętaj, że z biegiem czasu musisz wypracować u dostawcy lepsze warunki i pokazać mu, że warto z Tobą współpracować.
- Uzupełnienie asortymentu – dodaj produkty do swojego sklepu internetowego. W tym celu skorzystaj z pomocy wtyczek, które ułatwią Ci automatyczną integrację z hurtowniami
- Dbałość o wizerunek firmy i marki – należy pamiętać również o marketingu. Zastanów się m.in. nad prowadzeniem specjalistycznego bloga, załóż newsletter oraz profile w mediach społecznościowych. Tym sposobem skutecznie dotrzesz do swojej grupy docelowej
Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z hurtownią?
Umowa o współpracy dropshippingowej jest fundamentem działania każdej firmy funkcjonującej w tym modelu. Jednak zanim ostatecznie podpiszesz umowę, warto rozważyć następujące kwestie, aby w przyszłości uniknąć nieporozumień z dostawcą:
- Wybór formy dostawy produktu
- Jaki jest koszt wysyłki oferowany przez hurtownie?
- Od jakiej kwoty hurtownia realizuje zamówienia?
- Czy dostawca pobiera inne dodatkowe koszty np. za udostępnienie produktów i zdjęć?
- Czy stany magazynowe i dostępności aktualizują się w sposób automatyczny?
- Czy można rabatować produkty?
- Jak dostawca pakuje produkty?
- Czy dostawca dołącza dowód zakupu do zakupionych produktów?
- Czy można dołączyć do wysyłanych produktów materiały reklamowe sklepu?
- Oraz jak wyglądają reklamacje, zwroty i kto ponosi koszty?
Reasumując, założenie sklepu dropshipping nie jest bardziej skomplikowane, niż prowadzenie sklepu online z własnym magazynem. Prawdę mówiąc, najtrudniejszy jest początek, kiedy należy założyć stronę www, zadbać o dobrych dostawców oraz pozytywne relacje z nimi. Kolejny krok to zdobycie Klienta oraz jego profesjonalna obsługa.