Odpowiedni profil linków przychodzących ma kluczowe znaczenie w pozycjonowaniu strony. On podobnie jak treść znajdująca się na stronie w znaczącym stopniu determinuje pozycję w wyszukiwarce. Jednocześnie jest to obszar, z którym nie radzi sobie wielu właścicieli stron internetowych. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się narzędziom, które można wykorzystać do przeanalizowania profilu linków prowadzących z zewnętrznych stron do twojej witryny.
Google Search Console — podstawowe narzędzie
Jak zawsze na naszym blogu zaczynamy od narzędzi najprostszych i potem stopniowo podnosimy poprzeczkę. Narzędzia od Google być może nie są najbardziej zaawansowanym narzędziem, jednak dzięki korzystaniu z niego:
- Analizujesz linki widoczne dla Google — masz pewność, że one w mniejszym lub większym stopniu wpływają na pozycję twojej witryny.
- Zlokalizujesz witryny, z których do twojej strony prowadzi najwięcej linków.
- Możesz zlokalizować strony, do których najczęściej prowadzą linki zewnętrzne.
Jednocześnie jest to narzędzie oferujące bardzo proste informacje zwrotne, za jego pomocą możesz co najwyżej ocenić ilość linków prowadzących do twojej strony. Analiza elementów takich jak jakość linków, anchor teksty jest już znacznie trudniejsza.
Jak możesz wykorzystać analizę linków za pomocą Google Search kontrole?
- Możesz skontaktować się z właścicielami serwisów, z których pozyskuje najwięcej linków i zastanowić się nad większą współpracą.
- Możesz porównać linki umieszczane do twojej strony z danymi z Google Analytics. W ten sposób znajdziesz serwisy, które nie tylko są źródłem linków, ale przy okazji generują ruch.
- W ten sposób możesz odkryć wartościowe serwisy, z którymi warto nawiązać współpracę.
Ahrefs i Majestic SEO
Czas przejść do bardziej zaawansowanych narzędzi pozwalających Ci lepiej analizować linki przychodzące, te narzędzia do Ahrefs i MajesticSEO. Wspominaliśmy o nich w artykule o analizie SEO konkurencji. Oba narzędzia oferują podobną funkcjonalność, w obu znajdziesz wersje darmowe, jednocześnie, jeżeli chcesz przeprowadzić dokładniejszą analizę linków, to powinieneś rozważyć zakup płatnej wersji, choćby na miesiąc.
Dlaczego warto skorzystać z tych programów? Oto najważniejsze powody:
- Pozwalają w prosty sposób ocenić, w jakiej kondycji znajduje się linkowanie do twojej witryny. Od razu po wpisaniu informacji dostajesz proste i zwięzłe informacje zwrotne.
- Masz informacje na temat anchor tekstów, jakie mają linki prowadzące do twojej witryny.
- Jesteś w stanie dokładniej przyjrzeć się stronom, które do Ciebie linkują i wychwycić najbardziej wartościowe linki.
A skoro mówimy o znajdowaniu najbardziej wartościowych linków, to warto zastanowić się, czym cechuje się dobry link.
Cechy dobrego linku
Warto na początku zaznaczyć, że według Google każda świadoma próba ingerencji w pozycję w wyszukiwarce jest zła. Jednocześnie pewne strategie są bezpieczniejsze niż inne, a dobry link to po prostu taki, który jest najbardziej bezpiecznie. Żeby odnośnik można było zaliczyć do tej kategorii, to musi spełniać kilka wymagań:
- Musi być umieszczony w dobrej witrynie — linki pozyskane ze spamerskich stron są błędem!
- Anchor tekst musi wyglądać naturalnie — jeśli pozyskujesz tylko linki zawierające słowa kluczowe, to narażasz się na kary.
- Idealna sytuacja jest taka, gdy link jest też wartościowy dla użytkownika. Dzięki temu masz szansę, że część osób wejdzie na twoją witrynę poprzez kliknięcie w link.
Jednocześnie trzeba zauważyć, że mówiąc o linkach warto patrzeć w większej perspektywie. Tutaj trzeba dbać o zróżnicowany profil linków — żeby pochodziły one z witryn różnego typu oraz zawierały różne anchor teksty. Odpowiedni profil linków jest tak naprawdę kluczem, jeżeli chodzi o linkowanie. A tutaj najważniejsze jest jedno słowo — dywersyfikacja!
Dywersyfikacja linków ze względu na anchor tekst
Tutaj można wydzielić kilka kluczowych rodzajów anchor tekstów:
- Słowa kluczowe np. pozycjonowanie stron; agencja marketingowa.
- Słowa brandowe np. Coolbrand.
- Adres witryny np. https://coolbrand.pl
- Inne np. kliknij tutaj, więcej informacji znajdziesz na.
W jaki sposób dywersyfikować linki ze względu na anchor tekst? Przede wszystkim trzeba ograniczyć linki zawierające słowa kluczowe. Powód takich działań jest prosty — ludzie w ten sposób nie piszą. Znacznie bardziej naturalne jest wstawienie czystego linku albo podlinkowanie kilku słów, ale niekoniecznie kluczowych.
Dlatego też bądź ostrożny z wykorzystaniem słów kluczowych jako anchory. Oczywiście możesz ich używać, jednak powinny być one tylko uzupełnieniem całej strategii linkowania.
Dywersyfikacja linków ze względu na źródło
Źródeł, z których możesz pozyskać linki jest bardzo dużo – komentarze, dyskusje na forach, artykuły gościnne, profile, katalogi. To i tak dopiero początek możliwości na zdobycie wartościowych linków. Jaką strategię warto tu przyjąć?
Podobnie jak w przypadku anchor tekstów — ważna jest dywersyfikacja. Oczywiście pewne rodzaje linków są bardziej wartościowe niż inne np. linki z artykułów. Jednocześnie warto dbać o to, żeby linki do twojej strony pochodziły z różnych stron. Dzięki temu twoja witryna osiągnie bardziej stabilne pozycje, bo nawet jeżeli jakieś linki okażą się niewłaściwe i Google będzie za nie karać, to Ty będziesz miał jeszcze inne linki, które działają.
Warto jest przeprowadzić analizę SEO konkurencji i zobaczyć skąd ona pozyskuje linki przychodzące.
Podsumowując — jak linkować bezpiecznie?
Tutaj wracamy do tego, o czym pisaliśmy – przepisu nikt Ci nie poda, ponieważ każde świadome linkowanie jest w pewnym sensie wykroczeniem. Jednak stosując się do zasad opisanych w tym artykule i zachowując zdrowy rozsądek uda Ci się zdobyć wiele wartościowych linków bez narażania się na kary od Google.
Warto jednocześnie pamiętać, że istotna jest odpowiednia optymalizacja strony internetowej. Jeżeli o nią zadbasz, to pozyskiwanie kolejnych linków da jeszcze lepsze rezultaty.