Różnice pomiędzy dziennikarzem i copywriterem

Grafika copywriting

Copywriter i dziennikarz to osoby, które wykonują w pewnym sensie te same zadania – pracują one z tekstem i starają się stworzyć teksty atrakcyjne dla odbiorców. W tym artykule skupimy się na różnicach i cechach wspólnych pomiędzy copywriterem i dziennikarzem.

Kim jest dziennikarz i copywriter — definicje

Czym się różni copywriter od dziennikarza?

Sprawdzając definicję dziennikarza w Wikipedii trafimy na:

”Dziennikarz – osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu”.

Przyjrzyjmy się teraz definicji Copywritera:

”Copywriter – autor tekstów -i sloganów reklamowych. Copywriter nazywany też bywa po francusku concepteur-redacteur (pomysłodawca – redaktor).”

To tyle, jeżeli chodzi o słownikowe definicje. Jednak jak wyglądają treści tworzone przez dziennikarzy i copywriterów w praktyce?

Przede wszystkim dziennikarze skupiają się na tekstach informacyjnych. Oczywiście treści mogą mieć różny charakter i dotyczyć różnych tematów.

Natomiast copywriterzy zajmują się znacznie szerszym spektrum tekstów. Tworzą oni zarówno za teksty typowo reklamowe jak i marketingowe, działają również w branży kreatywnej i tworzą różnego rodzaju scenariusze do radia, ale są tutaj też osoby tworzące treści informacyjne. Dlatego też warto się przyjrzeć różnym specjalizacjom w copywritingu.

Najważniejsze specjalizacje copywriterskie

Oczywiście różnych specjalizacji w copywritingu jest wiele. Tak naprawdę każdy copywriter sam decyduje, o jakiego tym rodzaju artykuły pisze. Niektórzy specjalizują się ze względu na tematykę, jednak większość osób specjalizuje się w pewnym rodzaju tekstów. Bardzo ciężko byłoby bowiem realizować wszystkie możliwe rodzaje zleceń. Najważniejsze i najpopularniejsze specjalizacje, to:

SEO copywriter

Jego praca dawniej była bardzo prosta. Przed aktualizacjami algorytmu Google wystarczyło po prostu tworzyć treści, które zawierały dużo słów kluczowych. Jednak dzisiaj bardzo często SEO copywriterzy muszą nie tylko znać się na pozycjonowaniu, ale wiedzieć, w jaki sposób pisać wartościowe dla czytelników treści. Wiąże się to z wcześniej wspomnianymi zmianami w wyszukiwarce Google. Najczęściej SEO copywriterzy oferują teksty różnej jakości, począwszy od zapleczowych, które są po prostu tekstem napisanym pod wyszukiwarki, kończąc na wpisach blogowych łączących wartość dla czytelnika i zasady SEO.

Creative copywriter, czyli copywriter kreatywny

Jego specjalizacją są wszelkiego rodzaju hasła reklamowe, czy też slogany. Wyróżnia się on na tle konkurencji tym, że tworzy bardzo mało treści, ale za to ta treść jest bardzo droga. Copywriterzy kreatywni specjalizują się m.in. w tworzeniu haseł i sloganów reklamowych, przygotowywaniu ogólnej formy reklam, czy też namingu. Często w ich usługach znajdziesz tworzenie różnego rodzaju scenariuszy np. reklamowych.

Warto zauważyć, że bycie copywriterem kreatywnym nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Co prawda tworzą oni niewiele treści, jednak wymaga ona dużej kreatywności i wiedzy. Często stworzenie hasła reklamowego przez copywritera kreatywnego zajmuje więcej czasu niż napisanie artykułu.

Content writer, czyli twórca treści

Zadaniem content writera, jest tworzenie wartościowych treści. Wśród content writerów często można spotkać różne specjalizacje — niektórzy skupiają się na artykułach eksperckich i wpisach blogowych, inni skupiają się na tekstach bardziej marketingowych np. ofertach i mailingach, natomiast jeszcze inni specjalizują się w tekstach z zakresu PR.

Zakres pracy content writerów jest bardzo duży — tworzenie większości treści, z którymi będą stykać się odbiorcy, wchodzi właśnie w kompetencje content writerów.

Umowa copywritera

Jeżeli planujesz pracować jako copywriter, to masz tak naprawdę pełną dowolność, jeżeli chodzi o sposób zatrudnienia. Możesz rozliczać się na podstawie umowy o dzieło, jak i umowy zlecenie, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś pracował stacjonarnie na podstawie umowy o pracę. Wielu copywriterów w późniejszym etapie zakłada własne firmy i rozliczają się na podstawie faktur.

Możliwości jest bardzo dużo i wszystko zależy tak naprawdę od preferencji copywritera i firmy zlecającej tworzenie tekstów.

Co warto wiedzieć o pracy dziennikarza?

Wróćmy na chwilę do pracy dziennikarza. Na przestrzeni lat ona bardzo ewoluowała — dawniej prasa była praktycznie jedynym masowym środkiem przekazywania informacji. Wtedy zawód dziennikarza był bardzo ceniony, a dziennikarze mieli mnóstwo pracy, żeby zdobyć wartościowe informacje i jeszcze w odpowiedni sposób je opracować.

Jednak potem pojawiło się radio, telewizja, które zmniejszały popularność prasy. Gwoździem do trumny był internet, który daje możliwość zdobycia wszystkich informacji w czasie rzeczywistym.

Jednak mimo wszystko gazety, zwłaszcza specjalistyczne utrzymują się na rynku. Ponadto też dziennikarze często tworzą dzisiaj treści na portale informacyjne.

Mimo upływu lat obowiązki dziennikarza się nie zmieniły — jego zadaniem jest dostarczanie wartościowych informacji. Najczęściej dotyczy to obecnych wydarzeń, chociaż oczywiście różnego rodzaju treści dotyczą również innych tematów.

To, co najbardziej odróżnia dzisiejszych dziennikarzy, to fakt, że często tworzą oni własne kanały przekazywania informacji. Niektórzy ograniczają się do aktywności w mediach społecznościowych — najpopularniejsi dziennikarze mają tysiące obserwujących. Jednak wiele osób stawia na własne blogi, czy też kanały na YouTube. Przykładem jest choćby Tomasz Kammel, który już od dawna prowadzi swój kanał na YouTube.

Warto wspomnieć o tym, że dzięki internetowi coraz częściej można spotkać osoby, które nie są zawodowymi dziennikarzami, a mimo to publikują newsy. Takie działania są szczególnie popularne w lokalnych środowiskach. Chcąc pisać takie artykuły warto pamiętać o prawie prasowym i rejestracji swojego portalu.

Umowa dziennikarza

Podobnie jak w przypadku copywritera jest tutaj pewna dowolność. W większości przypadków redakcje współpracują z dziennikarzami na podstawie umowy o pracę, jednak coraz częściej wybierana jest umowa zlecenie lub umowa o dzieło. Wiąże się to m.in. z tym że dziennikarze chcą mieć coraz większą wolność i nie chcą zależeć od konkretnej redakcji.

Co łączy pracę copywritera i dziennikarza?

Na koniec podsumujmy, co różni, a co łączy pracę copywritera oraz dziennikarza. Zacznijmy od cech wspólnych.

Przede wszystkim zarówno copywriter, jak i dziennikarz zajmują się tworzeniem nowej treści. Ich celem jest przykucie uwagi odbiorcy i sprawienie, żeby zapoznał on się z przygotowanymi przez niego materiałami.

Również sposób tworzenia treści jest w pewnym sensie podobny. Zarówno copywriterzy, jak i dziennikarze muszą zadbać na początku o pozyskanie uwagi czytelnika. W tym celu starają się stworzyć chwytliwy nagłówek i zadbać o ciekawe wprowadzenie. Następnie dbają o odpowiednią edycję tworzonych materiałów, co pozwala na utrzymanie uwagi odbiorcy. To sprawia, że przedstawiciele obydwu zawodów muszą znać przynajmniej podstawy marketingu i pozycjonowania — jest to kluczowe, żeby wyróżnić treści tworzone przez ich samych na rynku.

Biorąc pod uwagę zmiany na rynku pracy, coraz częściej dziennikarzy i copywriterów łączy sposób zatrudnienia. Dziennikarze stają się dzisiaj wolnymi strzelcami, natomiast firmy doceniają coraz bardziej znaczenie dobrego copywritera, chcą mieć “swojego” specjalistę zatrudnionego w formie umowy o pracę.

Co różni pracę copywritera i dziennikarza?

Mimo wielu podobieństw praca copywritera i dziennikarza bardzo się od siebie różni. Co prawda wcześniej opisaliśmy cechy obu tych zawodów, jednak skupmy się tutaj na różnicach.

Przede wszystkim jest to cel tworzonych treści. Copywriterzy bardzo często skupiają się na operowaniu językiem korzyści, wiele treści przez nich tworzonych to treści marketingowe. Oczywiście niektórzy copywriterzy zajmują się tworzeniem artykułów eksperckich, jednak znaczna większość skupia się na tekstach marketingowych.

Natomiast dziennikarze zwykle skupiają się na tekstach informacyjnych, to również wpływa na język przez nich używany. Przeważa tu w zależności od grupy docelowej język publicystyczny lub naukowy.

Warto również zauważyć, że dziennikarze zwykle podpisują się pod tworzonymi przez siebie treściami. Czytając jakiś artykuł czy to w serwisie, czy też w gazecie wiesz, kto jest jego autorem. To sprawia, że najlepsi dziennikarze tworzą osobistą markę i z czasem mogą stać się całkowicie niezależni.

Copywriterzy natomiast zwykle pod swoimi tekstami się nie podpisują. Nawet jeżeli jakiś tekst stanie się popularny, nie przekłada się to w żaden sposób na ich popularność (chyba że firma, dla której pisali tekst poleci ich usługi innym). To przekłada się m.in. na to, że copywriterzy nie są tak medialni i nie tworzą wokół swojej osoby grona odbiorców i fanów.

Jak widać dziennikarzy i copywriterów wiele łączy, ale również wiele dzieli. Z całą pewnością najlepsi dziennikarze i copywriterzy to magicy słów, którzy tworzonymi artykułami mogą zaciekawić setki odbiorców. Każdy z nich zrobi jednak to w innych celach i na swój sposób.

Jeśli szukasz profesjonalnych copywriterów, to zapraszamy do kontaktu.