Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to z pewnością musisz dać swoim klientom możliwość zapłacenia za zakupy. W tym artykule przyjrzymy się różnym metodom płatności, które możesz wdrożyć w swojej firmie.
Przelew tradycyjny
Jest to najprostsza forma płatności. Po prostu przekazujesz swoim klientom dane do przelewu i ich zadaniem jest dokonanie płatności. Niektóre gotowe systemy obsługujące transakcje online mają możliwość wygenerowania wypełnionego blankietu do przelewu, dzięki temu osoby, które chcą np. wykonać przelew na poczcie, mogą to zrobić z łatwością.
Największą zaletą tego rodzaju płatności jest brak dodatkowych opłat ze strony sprzedawcy. Nie ma tu pośrednika w postaci np. platformy do szybkich przelewów, która pobiera opłatę za wykonanie transakcji. Korzyścią jest również to, że od razu po otrzymaniu płatności masz swobodę w dysponowaniu środkami.
Jednak rozwiązanie to ma wady, do najważniejszych trzeba zaliczyć:
- Długi czas realizacji — zanim otrzymasz wpłatę minie wiele czasu, przez co opóźniona będzie wysyłka, to z kolei prowadzi do niezadowolenia klientów.
- Uciążliwe dla klienta — trzeba ręcznie wypełniać dane do przelewu, co jest uciążliwe i męczące. Przez to zwiększa się ilość porzuconych koszyków. Jest to niezgodne z tym jak powinno się projektować proces składania zamówienia w sklepach internetowych.
- Możliwe pomyłki — np. złe wprowadzenie tytułu transakcji przez klienta. To powoduje kłopoty logistyczne.
Popularne systemy płatności online
Jest to dzisiaj najpowszechniejszy i najbardziej naturalny sposób na płacenie za zakupy w internecie. Tego typu usługi oferują firmy takie jak DotPay, Przelewy24, Payu. W skrócie wygląda to w ten sposób, że Ty zakładasz konto w takiej firmie i podpinasz system płatności do swojego sklepu. Dzięki temu klient, który chce zapłacić, przechodzi do systemu szybkiej płatności, tam może wybrać sposób płatności np. swój bank, czy też płatność kartą.
Dzisiaj coraz częściej tego typu systemy płatności oferują również nowoczesne formy płacenia takie jak Google Pay, czy też Blik. Warto o tym pamiętać, ponieważ klienci coraz chętniej korzystają z takich systemów.
To rozwiązanie ma wiele zalet:
- Ty nie musisz się niczym przejmować, wystarczy, że odpowiednio podepniesz system płatności do sklepu.
- Bezpieczeństwo.
- Wygoda dla klienta.
- Wykorzystujesz nawyki zakupowe klientów — dzisiaj tego typu płatności to standard.
Oczywiście systemy mają swoje wady. Pierwszym z nich są opłaty. Sama prowizja za przelew waha się często od 1,5% do nawet 2,5%. A oprócz tego w wielu systemach płatności są różnego rodzaju dodatkowe opłaty, których warto być świadomym.
Oprócz tego dostęp do środków, które zarabiasz, jest trochę utrudniony. Pieniądze wpływają na twoje konto w systemie płatności i żeby z nich skorzystać, musisz zlecić wypłatę, przez co minie trochę czasu, zanim znajdą się one na twoim koncie firmowym.
Płatność kartą
Jest to jedna z najpopularniejszych metod płatności za granicą, jednak w Polsce nie jest ona szczególnie popularna. Wiąże się to również z tym, że prowizje za płatność kartą są często większe niż w przypadku klasycznych systemów płatności, przez to sprzedawcy niechętnie ją wykorzystują.
Dużą zaletą tej formy płatności jest zabezpieczenie klientów — mają oni dodatkowe zabezpieczenie od banku w postaci chargeback.
Warto wspomnieć tu również o PayPalu, czyli e-portfelu oraz systemie płatności internetowej opartym o karty. Nie jest on w Polsce tak popularny, jak na zachodzie, jednak warto pomyśleć o jego udostępnieniu swoim klientom. Ci, którzy mają tam swoje konto z podpiętą kartą, mogą bardzo łatwo zapłacić za zakupy (wystarczy kilka kliknięć po zalogowaniu). Ponadto PayPal umożliwia proste skonfigurowanie płatności cyklicznych.
Kryptowaluty
Boom na kryptowaluty trochę ucichł, jednak w międzyczasie powstały rozwiązania takie jak BitBay Pay, które umożliwiają płatność poprzez kryptowaluty. Wspomniany BitBay Pay cechuje się niską prowizją, ponieważ na ich stronie przeczytamy, że wynosi ona tylko 0,5%.
Obecnie tego typu forma płatności to raczej ciekawostka, z której nie korzysta szczególnie wiele sklepów. Jednak można ją zaimplementować i wyróżnić się dzięki temu na tle konkurencji.
Jednak pytaniem jest szybkość — korzystając kilka razy z płatności poprzez kryptowaluty byłem zmuszony czekać ok. godziny na to aż transakcja została zweryfikowana. Według strony BitBay Pay zajmuje to tylko kilka chwil, jednak nie ma czasu podanego w minutach.
Kolejną wadą są same kryptowaluty, których ceny są bardzo zmienne. Przykładowo, gdyby twój klient kupił od Ciebie produkt X za 1000 zł 28 października, to otrzymałbyś ok. 0,027 BTC. Dzisiaj tyle bitcoinów jest warte ok. 800 zł. Oznacza to stratę 20% w ciągu miesiąca! Cena Bitcoina potrafi zmienić się o kilka procent w przeciągu jednego dnia. Oczywiście są również inne waluty, jednak również nie są one szczególnie stabilne. Dlatego przyjmowanie płatności w kryptowalutach to ryzyko.
Podsumowanie — jaki system wybrać w swoim sklepie?
Odpowiedź w tym przypadku jest prosta — im więcej, tym lepiej dla Ciebie. Oczywiście w przypadku niektórych systemów narażasz się na większe prowizje, jednak dzięki temu zwiększasz zadowolenie swoich klientów z zakupów.
Absolutnym minimum są dzisiaj klasyczne szybkie płatności, jednak warto uzupełnić je o płatność Blikiem oraz Google Pay i Apple Pay. Warto przemyśleć również PayPala i płatności kartą — oznaczają one wyższe prowizje, jednak te systemy płatności są coraz popularniejsze w Polsce.