Instagram to jeden z serwisów społecznościowych, w którym możemy reklamować swoją firmę lub zwiększyć popularność osób prywatnych i celebrytów. Swoją premierę miał w 2010 roku i był wtedy dostępny tylko na iPhone. Jednak już po 2 latach z aplikacji mogli korzystać także użytkownicy telefonów z Androidem. Dodatkowo serwis został przejęty przez Facebooka.
Zacznijmy od początku
Instagram to jeden z serwisów społecznościowych, w którym możemy reklamować swoją firmę lub zwiększyć popularność osób prywatnych i celebrytów. Swoją premierę miał w 2010 roku i był wtedy dostępny tylko na iPhone. Jednak już po 2 latach z aplikacji mogli korzystać także użytkownicy telefonów z Androidem. Dodatkowo serwis został przejęty przez Facebooka.
Obecnie, z Instagrama korzysta już ponad 600 milionów ludzi! Około 90% użytkowników ma mniej niż 35 lat, a 70% z nich stanowią kobiety. W samej Polsce aplikacja posiada 3 miliony odbiorców. Te dane dużo mówią o grupie docelowej, do której powinniśmy kierować swoje posty na Instagramie.
Ponad 90% wszystkich postów, które umieszczane są na Instagramie to zdjęcia. To właśnie ciekawe fotki są pożądanymi wpisami, które generują popularność.
Jak korzystać z Instagrama?
Najpierw musisz zastanowić się, co chcesz udostępniać światu i w jakiej formie. Kreatywność i podejście inne niż wszystkich to sposób na zdobycie followersów. Ważne jest to, jakie zdjęcia umieszczamy na stronie – i nie chodzi tu o to, co się na nim znajduje, ale czy jest przyjemne dla oczu odbiorców. Dane mówią, że najwięcej polubieni zyskują zdjęcia, które zawierają dużo niebieskiego koloru lub błękitnego zabarwienia. W tym celu możemy wykorzystać przeróżne aplikacje do filtrowania zdjęć, które możemy pobrać bezpłatnie lub za niewielką opłatą.
Starajmy się, aby na zdjęciach nie było zbyt wiele czerwieni, bo internauci tego nie lubią. Za to do każdego wpisu musimy dobrać najlepsze hashtagi.
Zdjęcia nie mogą być nudne. Ważne jest też regularne aktualizowanie treści. Możemy codziennie wrzucać wpis, ważne jednak, aby zawierał coś, co przyciąga wzrok i może spodobać się naszym odbiorcom.
Co to są hashtagi?
Hashtag to słowo, przed którym umieszczony jest znak # czyli hash. Dzięki wykorzystaniu hashtagów nasze wpisy trafiają do odpowiednich odbiorców, którzy je obserwują. Maksymalna liczba hashtagów, jakie można zamieścić pod jednym zdjęciem wynosi 30. Może wydawać się to dość dużą liczbą, ale jeśli chcemy dotrzeć do jak największej liczby użytkowników Instagrama, warto wykorzystać je jak najlepiej. Standardowo umieszcza się 10-15 hashtagów.
Koniecznie trzeba na bieżąco sprawdzać najbardziej popularne hashtagi. Listę najczęściej używanych hashtagów znajdziemy na http://fejsopisy.pl/hashtagi-instagram/. Zobaczymy tam listę popularnych hashtagów na całym świecie oraz w Polsce. Jest dostępna też ciekawa i pomocna strona do śledzenia najpopularniejszych tagów https://www.hashtracking.com/. Przyda się nam także program, który automatycznie znajduje powiązane tagi.
Jak zdobyć followersów?
Followersi to osoby, które obserwują nasz profil na Instagramie. Zasada jest prosta – im więcej mamy followersów, tym bardziej jesteśmy popularni.
Najprostszym sposobem na zdobycie followersów jest organizowanie konkursów. Wystarczy zrobić własny hashtag i prosić ludzi o umieszczanie zdjęcia na własnym profilu, pod nowym hashtagiem. Jego nazwa musi być związana, albo z nazwą naszej firmy, nazwiskiem lub tym, czym się zajmujemy. Warto wykorzystać skuteczną formę konkursu „Follow, like, repost”, czyli obserwuj, polub i udostępnij. Nie możemy zapomnieć o wartościowej nagrodzie, która pokażemy na swoim profilu.
Innym sposobem na zdobycie followersów jest prawidłowe używanie hashtagów. Najlepiej tych, które mają najwięcej obserwujących. Dobrze, jeśli pokazujemy się na innych profilach – komentujemy, lajkujemy – po prostu dajemy znać, że jesteśmy. Jednak uważajmy, żeby nie spamować – nie zapraszajmy na swoje konto w komentarzach u innych użytkowników. Nie bądźmy nachalni. Niech followersi sami chcą obserwować nasz profil. Dzięki temu ich lajki są najbardziej wartościowe.
Warto też połączyć Instagrama ze swoim kontem na Facebooku. Aby przyciągnąć użytkowników daj znać w innych mediach społecznościowych, że na Instagramie dostępne są niepublikowane nigdzie indziej zdjęcia, które pokazują nasze życie od zupełnie innej strony.
Trzeba również czytać komentarze i wiadomości. Odpowiadanie na zapytania obserwujących zwiększa ich lojalność i chęć należenia do grona naszych odbiorców. Nie bójmy się krytyki. Na negatywne komentarze też powinniśmy odpowiadać – temat ten poruszyliśmy tutaj. Dobrą radą przed odpisaniem na krytykę jest odcięcie się od emocji. Pisanie pod ich wpływem nie przyniesie nam nic dobrego. Musimy spokojnie odpisać, że nam przykro, że postaramy się to zmienić. Takie odpowiedzi najczęściej zbijają krytykanta z tropu. Za to odpowiedź pełna emocji prowadzi najczęściej do eskalacji problemu.
Zadawanie pytań zachęca followersów do zaangażowania się. Możemy pod zdjęciami umieszczać teksty takie jak: która wersja podoba Wam się bardziej? Co jeszcze można zmienić? Itp.
Ucz się od najlepszych
Sami powinniśmy odwiedzać najlepsze polskie i zagraniczne profile na Instagramie. W Polsce największą liczbę followersów ma Abstrachuje TV, Maffashion oraz Anna Lewandowska. Tworzą oni coś, czego nie znajdziemy u innych. Interesujący content, ciekawe zdjęcia i wpisy, które zachęcają ludzi do obserwowania.
Starajmy się stworzyć własny content, który będzie ściśle związany z naszą działalnością, ale pokazany w kreatywny sposób.