Dokładasz wszelkich starań, żeby dobrze zoptymalizować stronę internetową, a mimo to obserwujesz wyraźny spadek ruchu w witrynie? Powodem może okazać się kanibalizacja słów kluczowych. Czym się charakteryzuje i co musisz wiedzieć, żeby skutecznie jej przeciwdziałać?
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
Stanowi częsty błąd optymalizacji strony internetowej i może być problematyczna w procesie pozycjonowania witryny. Kanibalizacja ma miejsce w sytuacji, w której więcej niż jedna zakładka serwisu została stworzona na bazie identycznych słów kluczowych, co wyraźnie utrudnia algorytmom podporządkowanie danym frazom konkretnej podstrony. Jak wykryć kanibalizację, jak jej przeciwdziałać i jak wyeliminować, jeśli doszło do publikacji treści?
Czy doszło do kanibalizacji treści? Wykrywanie kanibalizacji
Najprostszym sposobem na uniknięcie kanibalizacji treści jest konsekwentne unikanie optymalizacji różnych podstron na te same słowa kluczowe. Zadanie tylko pozornie jest łatwe, a z największymi trudnościami borykają się właściciele stron o ściśle określonej tematyce. Dlaczego warto unikać kanibalizacji? Powód jest prosty – algorytmy Google dążą do tego, żeby do danej frazy kluczowej dopasować konkretną podstronę. W sytuacji pozycjonowania na te same słowa – klucze dochodzi do wymieniania się podstron w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji – zmniejszenia ruchu w witrynie. Jak sprawdzić, czy doszło do kanibalizacji? Warto skorzystać z dedykowanych narzędzi. W czołówce najchętniej wybieranych niezmiennie plasują się:
- Senuto, czyli narzędzie dysponujące dedykowaną zakładką „kanibalizacja”. Dostęp do tej opcji pozwala zweryfikować, czy konkretne frazy uległy kanibalizacji, a także – jakie podstrony zostały pod te fazy zoptymalizowane.
- Google Search Console umożliwia wykrycie kanibalizacji słów – kluczy poprzez sprawdzenie, na jakich podstronach znajdują się konkretne frazy.
- Ahrefs. Korzystając z tego narzędzia, należy wejść w statystyki odnoszące się do pozycjonowania organicznego i tam sprawdzić, jakie słowa kluczowe pojawiają się w konkretnej witrynie.
Jeśli w wyniku korzystania z wymienionych powyżej narzędzi (warto pamiętać, że to nie jedyne narzędzia, służące wykrywaniu kanibalizacji treści) okaże się, że te same frazy zostały wykorzystane na różnych podstronach, mamy do czynienia z kanibalizacją fraz kluczowych. Co więcej, wymienione narzędzia umożliwiają systematyczną obserwację różnorodnych wskaźników, dotyczących optymalizacji konkretnej witryny.
Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych?
Uniknięcie kanibalizacji słów kluczowych jest możliwe, niemniej – wymaga pełnego zaangażowania w budowę, rozbudowę i optymalizację witryny. Najprostszym sposobem na zapobieganie kanibalizacji jest wypisanie podstron i przypisanie im fraz, na jakie ma być pozycjonowana witryna, a dodatkowo – systematyczna weryfikacja witryny, w celu możliwie szybkiego wykrycia zjawiska (jeśli to się pojawi).
Wykrycie kanibalizacji fraz kluczowych w opublikowanych treściach. Jak wyeliminować kanibalizację?
Eliminacja kanibalizacji słów kluczowych w już opublikowanych treściach jest możliwa, niemniej – jest czasochłonna i skomplikowana. Nierzadko trwa nawet kilka miesięcy i wymaga pomocy specjalistów. Czas trwania prac jest uzależniony od kilku czynników – wiedzy i umiejętności eksperta, liczby podstron pozycjonowanych na te same słowa kluczowe, a także – ilości kanibalizowanych fraz. Jak przebiega eliminacja niepożądanego zjawiska?
Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji, która z podstron danej witryny ma być pozycjonowana na powtarzające się słowa – klucze. Najczęściej jest to podstrona najbardziej wartościowa. W kolejnych należy dobrać inne frazy do pozostałych zakładek, dotychczas pozycjonowanych na to samo słowo kluczowe i odpowiednio je zoptymalizować. W tym celu warto korzystać z fraz powiązanych z pozycjonowaniem lokalnym. Chcąc osiągnąć najlepsze rezultaty, skorzystać z pomocy doświadczonego eksperta SEO.
Kanibalizacja w pigułce. O czym musisz pamiętać?
Kanibalizacja słów kluczowych, to problem, którego nie należy lekceważyć – zwłaszcza że wykorzystanie tych samych fraz kluczowych do pozycjonowania różnych podstron przekłada się na wyraźnie mniejszy ruch w witrynie. Najlepszym rozwiązaniem jest unikanie zjawiska, jeśli jednak ono wystąpi, należy podjąć kroki mające na celu eliminację powtarzających się słów kluczowych. Przemyślana strategia działania pozwoli nie tylko zlikwidować problem, ale także – prawidłowo zoptymalizować witrynę.