Co to jest algorytm?

Co to jest algorytm

Czy wiesz, że ranking witryn w wyszukiwarce Google ustalany jest przy pomocy różnych algorytmów? To właśnie dzięki nim system może prawidłowo zinterpretować intencje użytkowników oraz sprawdzić, czy dana strona internetowa jest dopasowana do wysłanego zapytania. Bez algorytmów wyszukiwarka byłaby kompletnie bezużyteczna! Czym jest algorytm? Na czym polega jego działanie? Dowiesz się wszystkiego, czytając poniższy artykuł. Zapraszamy do lektury!

Co to jest algorytm- definicja

Algorytm to ciąg czynności lub inaczej sposób postępowania, który prowadzi do realizacji określonego zadania lub rozwiązania problemu w skończonym czasie. Algorytmy znajdują zastosowanie m.in. w wyszukiwarkach internetowych np. Google, Bing, Yahoo czy Yandex.

Ciekawostka

Obecnie algorytmy wyszukiwarki Google w dużej mierze cechują zwierzęce imiona m.in. Pingwin, Panda czy Opos. Każdy z nich odpowiedzialny jest za inne kwestie związane z oceną strony internetowej a także określaniem pozycji w rankingu. Ponadto, algorytmy są systematycznie aktualizowane, a co jakiś czas pojawiają się nowe, aby zapewnić wygodę użytkownikom korzystającym z wyszukiwarki Google.

Na czym polega algorytm Google?

Wyszukiwarka Google działa wykorzystując wiele różnych, skomplikowanych algorytmów. Ze względu na fakt, iż każdy z nich odpowiada za inne elementy w trakcie ustalania rankingu, warto poznać je bliżej. Powinieneś wiedzieć, że algorytm Google w ostatnim czasie bardzo się rozwinął. Można śmiało stwierdzić, że wyszukiwarka składa się z wielu mniejszych algorytmów, które razem tworzą system wyszukiwania.

Zastanawiasz się, na czym tak naprawdę polega działanie algorytmu Google? Otóż, ustalanie organicznych wyników w wyszukiwarce jest bardzo skomplikowane. Co więcej? Składa się z setek różnych czynników rankingowych. Choć linkowanie zewnętrzne pozostaje w dalszym ciągu istotną kwestią podczas pozycjonowania stron www, jednak barak odpowiedniej optymalizacji i contentu to zbyt mało, aby zdobyć wysokie noty w rankingu. Dziś każda strona internetowa odwiedzana jest przez roboty indeksujące, które dokładnie analizują zawartość domeny. Następnie stronie internetowej przypisywana jest pozycja w systemie wyszukiwania na konkretne frazy i słowa kluczowe. Pamiętaj, aby strona www mogła osiągnąć wysoką pozycję, niezbędne jest przestrzeganie wszystkich wskazówek dla webmasterów.
W ostatnim czasie powstało wiele nowych algorytmów działających na różnych etapach klasyfikacji witryn, które w ostatecznym etapie prowadzą do wyświetlenia odpowiedzi na pytania zadane przez internautów. Wyszukiwarka Google wykorzystuje zaawansowane rozwiązania takie jak m.in. do oceny jakości strony, do zrozumienia intencji użytkownika bądź do walki z użytkownikami, którzy wykorzystują prawa autorskie innych osób.

Najbardziej znane algorytmy Google

Aby lepiej zrozumieć, na czym polegają algorytmy Google, warto przyjrzeć się im nieco bliżej. Dlatego, poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich. To algorytmy, które odgrywają kluczową rolę w systemie rankingowym.

  • Panda – algorytm, o którym pierwszy raz można było usłyszeć w 2011 roku, analizujący treści na stronach www. Od momentu jego wprowadzenia, na wysokie pozycje w wyszukiwarce mogą liczyć przede wszystkim te strony internetowe, które regularnie publikują ciekawy i wartościowy content. Z kolei, spadki zauważalne są w serwisach zawierających spam bądź duplikacje. Dzięki temu algorytmowi znacznej redukcji uległo „upychanie fraz kluczowych”
  • Pingwin – jeden z bardzo istotnych algorytmów Google, który zajmuje się analizą linków prowadzących do stron internetowych w sieci. Ten algorytm przynosi wiele korzyści domenom, które posiadają jakościowe linki. Pingwin przykuwa szczególną uwagę dzięki nagłym przyrostom linków. Algorytm został wprowadzony w 2012 roku
  • Pirat – algorytm stosowany od 2012 roku. Dzięki niemu wyszukiwarka Google rozpoczęła walkę z witrynami kopiującymi treści. Przez Pirata w systemie wyszukiwania wysokie pozycje straciły domeny, które naruszały prawa autorskie, natomiast wiele zyskały strony internetowe zawierające unikalne treści
  • Koliber – wprowadzony w 2013 roku. Głównym zadaniem algorytmu Koliber jest lepsze zrozumienie intencji użytkowników. Tym sposobem na wysokich pozycjach w rankingu pozostały te strony www, które nie koniecznie posiadają słowa kluczowe, lecz ich tematyka i content odpowiada na pytania zadawane przez użytkowników. Co istotne? Od tej chwili wartościowe i merytoryczne treści nabrały jeszcze większego znaczenia!
  • Opos – nowa aktualizacja Opos miała miejsce w 2016 roku. To algorytm, który sprawił, że pozycjonowanie lokalne przybrało inną formę. W trackie ustalania organicznych wyników zaczęto zwracać uwagę na geolokalizację urządzenia. Dzięki temu algorytmowi najwięcej zyskały mniejsze, lokalne biznesy posiadające własną stronę internetową
  • RankBrain – algorytm opublikowany w 2015 roku, dzięki któremu Google może lepiej dopasować wyniki do standardów użytkowników. Wraz z aktualizacją RankBrain, lepsze wyniki zaczęły osiągać te strony internetowe, które zwracały uwagę zarówno na wartościowe treści, jak i UX. Z kolei, spadki zauważalne były w serwisach o dość wysokim współczynniku odrzuceń

Jak często przeprowadzane są aktualizacje algorytmu Google?

Praktycznie każdego dnia wykonywane są większe lub mniejsze aktualizacje algorytmu. Poczynając od czerwca 2019 roku, Google z odpowiednim wyprzedzeniem informuje o planowanym wdrożeniu dużych zmian w głównym algorytmie. Niestety minusem jest to, że informacje na temat tego, co zostaje zmienione, nie są przekazywane do publicznej wiadomości.

Aktualizacje algorytmów- gdzie szukać informacji na ich temat?

Jeśli masz własną stronę internetową i chcesz zadbać o jej skuteczne pozycjonowanie, pamiętaj aby na bieżąco kontrolować wszelkie zmiany, jakie wdrażane są przez wyszukiwarkę Google! W tym celu możesz wykorzystać sprawdzone i wiarygodne źródła informacji np. blogi przeznaczone branży SEO czy profile na Twitterze użytkowników związanych z Google. Pozyskiwanie wiedzy na temat aktualizacji algorytmów jest bardzo ważne, szczególnie wtedy, gdy pozycjonujesz swoją witrynę samodzielnie.