Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google stawiają sobie za cel niemal wszyscy właściciele stron internetowych. Nie ma w tym nic dziwnego – widoczność e-sklepu przekłada się na dynamikę rozwoju marki i sprzyja budowaniu biznesu. Zastanawiasz się, czy hosting wpływa na pozycjonowanie? Sprawdziliśmy!
Czym jest hosting?
Decydując się na założenie strony internetowej, bloga albo wizytówki firmowej poświęciłeś czas wyłącznie nazwie domeny, pozostawiając kwestie związane z postawieniem strony programistom i administratorom? Podobnie zachowuje się zdecydowana większość właścicieli witryn o różnym charakterze. Tymczasem okazuje się, że warto kontrolować każdy krok, mający związek z procesem zakładania strony internetowej. Zwłaszcza że do funkcjonowania witryny niezbędny jest hosting, czyli dedykowane miejsce na serwerze, umożliwiające działanie strony www.
Wybierasz hosting? Sprawdź, na co zwrócić uwagę
Chociaż usługę hostingu świadczy wiele firm, warto przeprowadzić dokładny research i usługodawcę wybrać rozsądnie, szczególną uwagę zwracając na awaryjność, opinie klientów, wybór konkurencji i treść umowy.
Awaryjność jest bez wątpienia pierwszą kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, wybierając dostawcę hostingu. Chcąc mieć pewnoś, że Twoja witryna będzie działała bez niepotrzebnych przerw (to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych), poszukaj informacji na temat tego, czy dana firma hostingowa w przeszłości często ogłaszała awarie serwera. Jeśli tak, poszukaj usługodawcy, który może pochwalić się korzystniejszymi statystykami.
Jakie znaczenie ma bezawaryjność hostingu? Ogromne – zwłaszcza w sytuacji, kiedy na e-sklepie znajduje się wielu użytkowników z dużymi koszykami zakupowymi (rozpoczęcie wyprzedaży, akcje promocyjne, gwarantujące korzystne ceny). Jeśli w tym momencie dojdzie do awarii, stracisz mnóstwo zamówień.
Opinie klientów również są ważne. Analizując je, będziesz mógł uzupełnić wiedzę także w zakresie słabych stron planowanej współpracy. Zastanów się, czy jesteś w stanie zaakceptować ewentualne minusy, a wątpliwości wyjaśnij z dostawcą hostingu.
Wybór konkurencji również może Ci pomóc w podjęciu decyzji. Zwłaszcza jeśli obserwujesz witrynę od dłuższego czasu i wiesz, czy i jak często zostaje wyłączona na skutek awarii. Treść umowy także powinna Cię zainteresować. Przeczytaj ją kilkukrotnie, zwracając uwagę przede wszystkim na zapisy informujące o kosztach ukrytych (najlepiej, jeśli nie byłoby ich w ogóle) oraz zakres odpowiedzialności usługodawcy za działanie serwera.
Hosting a pozycjonowanie, czyli jak hosting wpływa na miejsce w wynikach wyszukiwania
Decydując się na rzetelną firmę hostingową, zapewniasz swojej witrynie płynne i bezawaryjne działanie. Czy to przekłada się na pozycję strony w wynikach wyszukiwania? Okazuje się, że tak. Co więcej – niezawodny hosting ma ogromny wpływ na pozycjonowanie, a decydują o tym:
- szybkość połączenia internetowego firmy hostingowej, decydująca o szybkości ładowania się Twojej strony www. Im szybciej się ona ładuje, tym wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania Google może zająć. Dzieje się tak dlatego, że algorytmy Google chcą dostarczać użytkownikom wyłącznie treści, które nie zawiodą ich oczekiwań. Długi czas ładowania się strony nie tylko nie jest pożądany przez potencjalnych klientów – nierzadko jest przyczyną wysokiego współczynnika odrzuceń.
- limit miejsc na serwerze, które możesz wykorzystać, to kolejna kwestia, na jaką należy zwrócić uwagę (przede wszystkim dlatego, że ona również wpływa na wyniki pozycjonowania). Rachunek jest prosty – im mniej miejsca proponuje usługodawca, tym mniej produktów będziesz mógł oferować w e-sklepie. W sytuacji, gdy strona internetowa ma służyć wyłącznie jako wizytówka firmy, ilość dostępnego miejsca nie ma znaczenia. Problem pojawia się w przypadku bardziej rozbudowanej witryny. Dlaczego? Powód jest prosty – nie wypozycjonujesz strony na wiele słów kluczowych, mając do dyspozycji zaledwie dwie lub trzy podstrony.
Hosting a pozycjonowanie – darmowy czy płatny?
Wielu właścicieli stron www, blogów i wizytówek zastanawia się, na jaki rodzaj hostingu warto się zdecydować – darmowy czy płatny. Darmowy jest atrakcyjny zwłaszcza dla tych, którzy z biznesem w sieci dopiero startują (świadczy o tym fakt, że w ten sposób zaczynało wiele popularnych serwisów), niemniej – w miarę rozwoju firmy warto przemyśleć migrację na hosting płatny. Dlaczego? Powodów jest kilka – płatny hosting tworzy częste backupy, zapewniając tym samym gwarancję braku utraty danych (dzięki takiemu rozwiązaniu skutki awarii lub przypadkowe usunięcie danych będą odwracalne) i zabezpiecza zgromadzone dane, Twoje i klientów (firma hostingowa stosuje techniki blokujące możliwość włamania się na serwer). Inwestując w dobry i niezawodny hosting, gwarantujesz swojej witrynie solidną bazę pod pozycjonowanie, umożliwiając zajęcie możliwie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania Google.