W Google Search Console można znaleźć funkcję Accelerated Mobile Pages, czyli w skrócie AMP. Niektórzy właściciele stron internetowych w ogóle nie wiedzą o jej istnieniu. W tym artykule przyjrzymy się różnym zagadnieniom związanym z funkcją AMP.
Czym jest Accelerated Mobile Pages?
Warto zauważyć, że AMP jest skierowane przede wszystkim do witryn opartych o statyczne treści. Cala technologia Accelerated Mobile Pages składa się z trzech elementów:
- AMP HTML — znajdziesz tu zalecenia dla kodu HTML. Stosując się do nich stworzysz treści za pomocą kodu HTML, możesz wykorzystać również rozszerzenia oferowane przez AMP.
- AMP JS — ten pozwala zwiększyć szybkość ładowania się treści znajdującej się na witrynie.
- AMP CDN — jest to element oparty na proxy, który dostarcza dokumenty AMP i poprawia wydajność strony.
W jaki sposób działa AMP?
Z punktu widzenia internauty nie ma żadnej różnicy pomiędzy witryną opartą o system AMP a witryną, która tego systemu nie wykorzystuje. Wszystkie nowoczesne przeglądarki wspierają wykorzystanie technologii AMP. Jedyna różnica może być w szybkości ładowania się witryny.
W trochę gorszej sytuacji są osoby tworzące strony, ponieważ AMP narzuca pewne ograniczenia co do wykorzystania kodu HTML. Niektórych elementów nie można wykorzystywać w ogóle, a niektóre są możliwe do użycia w szczególnych przypadkach.
Jeżeli chodzi o działanie AMP, to polega ono na wykorzystaniu elementów technicznych, które dostarczają różne przeglądarki i serwery, tym samym przyspieszając czas ładowania strony. Najważniejszą zaletą AMP jest to, że strony, które wykorzystują tę technologię, mogą być zapisane w cache podmiotu trzeciego.
Jednocześnie, żeby korzystać z tej technologii konieczna jest weryfikacja strony internetowej. W przypadku Google można to zrobić za pomocą narzędzi dla Webmasterów.
Co daje zastosowanie AMP i kiedy warto je stosować?
Wprowadzenie AMP w życie zmniejsza ilość odrzuceń spowodowaną wolnym wczytywaniem się strony. To może również przełożyć się na zaangażowanie użytkowników w zapoznawanie się z treściami na witrynie, a jak dobrze wiemy, Google bierze pod uwagę zachowanie użytkowników na stronie internetowej, dlatego też AMP może korzystnie wpłynąć na pozycje.
Czysto teoretycznie każda osoba posiadająca strony internetowe może wdrożyć AMP, jednak niestety w praktyce jego wykorzystanie może być ograniczone. W prawidłowym wdrożeniu będzie przydatna znajomość HTML i JavaScript, ponieważ konieczne będzie dopasowanie kodu. To z kolei narzuca pewien sposób budowania strony internetowej, co przekłada się na to, że nie na każdej stronie uda się wdrożyć to rozwiązanie.