Trudno jest poprawić złe pierwsze wrażenie – zasada ta ma zastosowanie zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Jak zatem firmy mogą zadbać o to, aby były odpowiednio postrzegane? Właśnie tutaj w grę wchodzi identyfikacja wizualna oraz szeroko pojęty branding. W tym artykule dowiesz się, czym różnią się od siebie te pojęcia. Skupimy się jednak przede wszystkim na identyfikacji wizualnej, dzięki czemu zapoznasz się z przydatnymi wskazówkami, jak ją przygotować.

Branding – czym jest?

Na początek przybliżmy sobie dwa pojęcia i zacznijmy od tego, czym jest marka, czyli branding. Sam termin dość trudno zdefiniować, ale istotę rzeczy dobrze oddają słowa znanego autora i eksperta od marketingu, Setha Godina:

Marka to zbiór oczekiwań, wspomnień, historii i relacji, które razem wzięte wpływają na decyzję konsumenta o wyborze konkretnych produktów i usług zamiast innych. Jeśli konsument (niezależnie od tego, czy jest to firma, osoba prywatna, ktoś oddający głos w wyborach lub składający datek dla organizacji charytatywnej) nie chce zapłacić więcej ani nie poleca Cię innym, wówczas w jego oczach wartość Twojej marki nie istnieje.

Twoja marka jako całość składa się zatem z namacalnych i nienamacalnych elementów, które wpływają na to, jak jesteś postrzegany. W grę wchodzą zatem takie elementy jak identyfikacja wizualna (o której więcej poniżej), slogany, kultura pracy i wiele więcej. Ogólnie celem tych czynników jest wywoływanie u grupy docelowej zamierzonych odczuć. Nike nie jest kojarzone jedynie z charakterystycznym symbolem, lecz również z inspiracją i innowacją dla sportowców. Podobny cel powinien przyświecać i Tobie.

Identyfikacja wizualna – czym jest?

Identyfikacja wizualna i marka to nieraz słowa używane zamiennie, jednak jest to błąd. Jak już wykazała poprzednia definicja, identyfikacja wizualna wchodzi w skład marki. Jest to jej wizualny aspekt, który przyświeca podobnemu celowi jak sam branding – wywoływaniu konkretnych emocji. Innymi słowy, pojęcie to obejmuje wszystko, co klienci mogą fizycznie zobaczyć – od logo po wystrój sklepu.

Często ostatecznym celem identyfikacji wizualnej jest opracowanie wytycznych stylu marki, który dostarcza spójnych wskazówek na temat tego, w jaki sposób marka powinna być wizualnie reprezentowana w każdym momencie i w każdej sytuacji.

Celem identyfikacji wizualnej jest:

  • wywołanie odpowiednich emocji wśród odbiorców
  • informowanie odbiorców o charakterze marki i oferowanych usług/produktów
  • ujednolicanie różnych aspektów działalności firmy poprzez spójne elementy wizualne

Niektórzy błędnie zakładają, że identyfikacja wizualna to po prostu stworzenie logo firmy. Nic bardziej mylnego. Choć oczywiście logo jest częścią takiej identyfikacji, to jednak w grę wchodzi znacznie więcej elementów:

  • kolorystyka
  • hierarchia
  • typografia
  • fotografia
  • ikonografia
  • wizualizacja danych
  • elementy interaktywne
  • video
  • design strony internetowej

Identyfikacja wizualna vs branding – najważniejsze różnice

Przyjrzyjmy się bliżej relacji tych obu pojęć, które są ze sobą nierozerwalnie związane.

Z jednej strony, branding jest holistycznym wyrazem wszystkiego, co sprawia, że marka jest tym, czym jest. W skład tego pojęcia wchodzi identyfikacja wizualna wraz z elementami niewizualnymi.

Jednocześnie identyfikacja wizualna jest odrębną dziedziną, która wymaga innego procesu myślenia i podejścia niż sama marka jako całość. Mimo tego, że te pojęcia zachodzą na siebie, do zrealizowania zadań z nimi związanych potrzebni są inni specjaliści. Branding nadzorowany jest głównie przez marketerów, podczas gdy w przypadku identyfikacji wizualnej potrzebni są dyrektorzy kreatywni i designerzy.

Krótko mówiąc, branding określa, jak firma prezentuje się w środku, podczas gdy tożsamość wizualna wyraża firmę na zewnątrz.

Jak stworzyć dobrą identyfikację wizualną?

Skoro podstawy mamy już omówione, przejdźmy do konkretów. Oto najważniejsze czynniki, które decydują o udanej identyfikacji wizualnej:

  • Elastyczna

Twoja marka będzie się stale rozwijać, dlatego jej aspekt wizualny musi być na tyle elastyczny, aby sprawnie dostosować się do nowych produktów, usług czy nawet branż.

  • Zrozumiała

Nad identyfikacją wizualną będzie pracować wiele osób, dlatego muszą one być w stanie dobrze zrozumieć jej założenia, by dobrze wywiązać się z zadania.

  • Dokładna

Za pomocą identyfikacji wizualnej musisz być w stanie odpowiednio wyrazić liczne komunikaty – osobowość, wartości, ton głosu itp. Jeśli takie przesłania nie będą odpowiednio jasne, cała kwestia identyfikacji chybi swojego celu.

Przejdźmy zatem do kolejnych kroków, które pomogą Ci zaprojektować wysokiej jakości identyfikację wizualną.

1. Znaj swoją grupę docelową

Zdefiniuj wyraźny segment, do którego chcesz się odwołać. Informacje na temat demografii, takie jak płeć, grupa wiekowa, czy miejsce zamieszkania da się uzyskać dzięki danym gromadzonym przez media społecznościowe. Następnie możesz zagłębić się w nawyki, zachowania i motywacje swoich odbiorców i na tej podstawie pracować nad identyfikacją wizualną. Znajomość grupy docelowej pomaga także w kształtowaniu storytellingu, który także w dużym stopniu pomaga w promowaniu marki.

2. Ustal, jakie emocje chcesz wywołać

Produkty lub usługi mogą wydawać się „suche”, jeśli zbytnio skupiasz się jedynie na ich funkcjonalności. Emocje są ważne, gdyż mogą sprawić, że Twoją markę będzie łatwiej zapamiętać i obdarzyć zaufaniem. Pierwszym krokiem jest oczywiście wybranie emocji, które chcesz wywołać za pomocą identyfikacji wizualnej. W dobraniu odpowiednich barw pomogą Ci wykresy takie jak ten:

Źródło

3. Zachowaj jednolity standard

Twoja identyfikacja wizualna powinna być zawsze i wszędzie spójna, niezależnie, czy mowa o Facebooku, oficjalnej stronie internetowej, szablonach mailowych itd.

Istotą identyfikacji wizualnej jest to, że ścisłe wytyczne dotyczące jej stylu pomagają komunikować zamierzony przekaz. Aby osiągnąć spójność, wszyscy graficy, fotografowie, ilustratorzy i projektanci stron internetowych (również ci zewnętrzni jak freelancerzy) powinni być zapoznani z tymi zasadami.

Z tego też powodu musisz odpowiednio podejść do samej kwestii organizacji pracy nad elementami identyfikacji wizualnej. Lepiej pracować nad poszczególnymi elementami z osobna w odpowiedniej kolejności, niż zajmować się wszystkimi jednocześnie. Jest tak, gdyż przykładowo typografia i kolorystyka wpłynie na projekt logo. Tak samo styl ilustracji będzie mieć znaczenie w kwestii zaprojektowania ikon, które będzie łączyć wspólny styl.

4. Opowiedz historię

Podczas gdy sama grafika świetnie wizualizuje pewne idee, pomysły te muszą się połączyć, aby opowiedzieć przykuwającą uwagę historię o Twojej marce. Materiały wizualne potrafią przyciągnąć uwagę, ale to storytelling ma moc angażowania ludzi.

W skład dobrych historii wchodzą odpowiednie postaci oraz konflikty. Ustal zatem, kto będzie protagonistą i jakim wyzwaniom stawia czoła. Mogą to być Twoi klienci i ich pilne potrzeby lub po prostu Twoja firma, która stara się odmienić na lepsze standardy w branży.

5. Bądź gotów na zmiany

Jak to bywa w biznesie, często za pierwszym razem nie uda Ci się zrobić wszystkiego w najlepszy możliwy sposób. Choć całkowite zmienianie identyfikacji wizualnej co kilka miesięcy nie jest zbyt dobre, to jednak warto regularnie analizować jej stan i wprowadzać pewne zmiany. W ten sposób uda Ci się doprowadzić ją do optymalnego stanu.

Identyfikacja wizualna – podsumowanie

Przygotowanie identyfikacji wizualnej to znacznie więcej niż stworzenie logo. Zadanie to wymaga odpowiedniego planowania oraz kreatywności. Tylko w ten sposób uda się przygotować taki styl, który odpowiednio wyrazi Twoją markę i pozwoli Ci zdobyć jeszcze więcej klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *