Marketing online wiążę się z koniecznością rozliczania kosztów poniesionych w związku z realizowaną kampanią. Pomimo tego, że możesz to robić w różny sposób (płacąc za wyświetlenia Twoich reklam w sieci lub za kliknięcia w Google albo na Facebooku), zdarzają się sytuacje, w których chcesz, żeby użytkownik podjął konkretne (zamierzone przez Ciebie) działanie. Z pomocą przychodzi cost per action, czyli model CPA, będący opłatą za podjęcie działania. Czym jest ta forma rozliczenia i co musisz o niej wiedzieć? Sprawdziliśmy!
CPA – czym jest model, w którym płacisz za rezultat?
Model CPA, chętnie wykorzystywany w performance marketingu (marketingu, w którym płacisz za rezultat), jest jednym z kilku modeli rozliczeniowych, dedykowanych przedsiębiorcom, którzy zdecydowali się przenieść biznes do sieci. To, na jaki ostatecznie się zdecydujesz, będzie zależało przede wszystkim od tego, jakich rezultatów oczekujesz:
- CPC – cost per click, czyli opłata za kliknięcie reklamy,
- CPM – cost per mille, czyli opłata za tysięczne wyświetlenie reklamy,
- CPS – cost per sale, czyli opłata za sprzedaż (charakterystyczna dla e-commerce),
- CPV – cost per vier, czyli opłata za wyświetlenie.
Model CPA powstał dla przedsiębiorców, którym zależy, żeby klient podjął inny rodzaj działania i obejmuje szereg różnych czynności, możliwych do zrealizowania przez użytkowników. Jakie rozlicza się w modeli CPA? Najczęściej – pobranie e-booka, zapis do newslettera, złożenie rezerwacji i wypełnienie formularza zgłoszeniowego, a także – wysłanie zapytania lub uzupełnienie ankiety.
Model CPA w marketingu – co decyduje o jego popularności?
Model CPA w marketingu cieszy się dużą popularnością, Świadczy o tym zainteresowanie nim chociażby takich gigantów jak Google i Facebook. A co o tym decyduje? Przede wszystkim – duża elastyczność. Model CPA może być wykorzystywany w bardzo wielu sytuacjach i, co najważniejsze, jest bardzo prosty do wyliczenia – koszt kampanii, realizowanej w modelu CPA liczy się z dedykowanego wzoru. Zgodnie z nim należy sumaryczny koszt kampanii podzielić przez liczbę akcji.
Model CPA a zarobki firmy – jaki jest związek pomiędzy tymi aspektami?
Jeśli model CPA wiążę się z kosztami dla Ciebie, jako przedsiębiorcy, to jak realnie przekłada się na zarobek? Okazuje się, że związek pomiędzy sposobem działania modelu CPA a korzyściami firmy jest pośredni i nie opiera się na tym, ile zarobisz, ale na tym, jakie działania podejmą użytkownicy, w tym również Twoi klienci. Przykładowo, po lekturze pobranego e-booka, odwiedzający e-sklep zdecyduje się dokonać zakupu. Jednocześnie należy pamiętać, że nie wszystkie działania doprowadzą do sprzedaży i do CPA podchodzić ostrożnie i przede wszystkim – z cierpliwością. Zwłaszcza że kampanie rozliczane w ten sposób nigdy nie gwarantują natychmiastowych efektów.