Dropshipping to popularny model sprzedaży online, który polega na dystrybucji produktów bez fizycznego ich posiadania i magazynowania. W tym przypadku proces kompletowania oraz wysyłki zamówionego towaru spoczywa na producencie lub wybranej hurtowni dropshippingowej. Głównym zadaniem sklepu internetowego jest promocja produktów, zbieranie zamówień oraz przesyłanie ich do podmiotu współpracującego.
Dropshipping stanowi świetną formę sprzedaży e-commerce dla osób rozpoczynających przygodę ze sprzedażą internetową, mniejszych sklepów a także podmiotów, które borykają się z brakiem przestrzeni magazynowych.
Na czym polega działanie modelu dropshipping?
Wbrew krążącym opiniom działanie sklepu internetowego opartego na modelu dropshipping nie jest skomplikowane. Właściciel sklepu musi wybrać hurtownię, która oferuje odpowiedni wybór produktów oraz jasne i zrozumiałe warunki współpracy. Pamiętaj, że wybór dostawcy ma kluczowe znaczenie, ponieważ w głównym stopniu realizacja zamówień będzie stanowiła o jakości obsługi Klienta oraz możliwości rozwoju sprzedaży.
Kolejnym etapem są działania marketingowe mające na celu pozyskanie potencjalnych Klientów. Mowa tutaj m.in. o pozycjonowaniu sklepu internetowego, promocji w mediach społecznościowych oraz innych formach promocji.
- Klient składa zamówienie
- Właściciel sklepu internetowego rezerwuje u Partnera liczbę zarezerwowanych produktów
- Po otrzymaniu płatności sprzedawca przekazuje hurtowni należność za towar – marża naliczana jest realnym przychodem sklepu
- Hurtownia kompletuje i wysyła zamówienie do Klienta końcowego
Ważne! Proces zakupowy w dropshippingu powinien być całkowicie zautomatyzowany tak, aby optymalizować czas obsługi zamówień.
Dropshipping – wady i zalety
Dropshipping ma bardzo wiele zalet, dlatego jego popularność wzrasta z roku na rok. Największą zaletą tego modelu jest fakt, iż sprzedawca może oferować szeroką gamę produktów bez posiadania własnego magazynu. To doskonałe rozwiązanie, zwłaszcza dla nowych sklepów internetowych, którym zależy na obniżeniu kosztów inwestycyjnych oraz zmniejszeniu ryzyka strat przy ewentualnym niepowodzeniu biznesu. Ponadto, dropshipping daje również pełną swobodę lokalizacji – współpraca z hurtownią nie wymusza prowadzenia działalności gospodarczej w konkretnym miejscu.
Co więcej? Kolejną zaletą dropshippingu jest ogromna oszczędność czasu jaką możesz zyskać, kończąc zamówienie praktycznie na przesłaniu go do hurtowni. W sklepie internetowym ten model sprzedaży oznacza również możliwość szybkiego rozwoju firmy, dzięki współpracy z dowolną liczbą hurtowni, co z kolei przekłada się na wzrost asortymentu w dowolnym czasie. Prowadzenie sklepu online w oparciu o dropshipping to także brak konieczności prowadzenia ewidencji stanu magazynowego oraz brak pracowników odpowiadających za wysyłkę zamówień.
Jednak dropshipping ma również swoje wady. Do największych minusów prowadzenia sklepu internetowego w tym modelu zalicza się brak kontroli nad wysyłką zamówień oraz wyprzedanie przez hurtownie oferowanych produktów, co po złożeniu zamówienia przez Klienta uniemożliwia jego realizację bądź opóźnia. Osobny problem mogą stanowić płatne kampanie Google Ads, gdzie pojawiają się przypadki zawieszania reklam sklepów działających w modelu dropshipping z powodu nieprzestrzegania regulaminu Google. Dotyczy to w szczególności braku posiadania oferowanych produktów w magazynie bądź niejasnej polityki zwrotów.
Sklep internetowy oparty na modelu dropshipping – dla kogo?
Zastanawiasz się, dla kogo przeznaczony jest model dropshipping? Ta forma sprzedaży jest dedykowana każdemu, kto chce sprzedawać towary w internecie. Aby rozpocząć dropshipping nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy, ani doświadczenia w handlu internetowym. To model sprzedaży który wykorzystywany jest, zarówno w przypadku firm rozpoczynających działalność, jak i tych które aktywnie prosperują na rynku od dłuższego czasu.
Pamiętaj, że aby sprzedawać nie musisz dysponować sklepem online. Sprzedawcy z powodzeniem wykorzystują dropshipping, zarówno do handlu na portalach aukcyjnych, jak i innych platformach sprzedażowych.
Jeśli masz dodatkowe pytania bądź wątpliwości związane z dropshippingiem, skontaktuj się z nami. Specjaliści COOLBRAND udzielą Ci potrzebnej pomocy! Zapraszamy!