sztuczna inteligencja

Jak działa sztuczna inteligencja Google?

Wyszukiwarka Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Codziennie wpisujemy do niej około 3 miliardy zapytań. Co ciekawe, aż 450 milionów z nich jest zupełnie nowa, nigdy wcześniej nie wpisywana. Nie zastanawialiście się nigdy, jak działa wyszukiwarka? Jak to jest, że w kilka sekund potrafi znaleźć odpowiedź na każde pytanie? Przede wszystkim odpowiada za to sztuczna inteligencja Google, które jest niezwykle rozwinięta.

Co to jest RankBrain?

W 2015 roku Google wprowadził RankBrain, który jest aktualizacją algorytmu Google. Wykorzystuje on sztuczną inteligencję, która niebywale trafnie dopasowuje wyniki wyszukiwania do wpisanej frazy. Przed aktualizacją za nowe zapytania Google, których jak wspomnieliśmy wcześniej jest aż 450 milionów dziennie odpowiadał człowiek, którego zadaniem było przygotowanie listy synonimów do wpisywanych haseł. RankBrain zamienił pracę człowieka na automat.

To właśnie sztuczna inteligencja w największej mierze odpowiada za dopasowanie wyników wyszukiwania. Choć tak naprawdę składa się na to też wiele innych czynników. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem stron uważają, że jest ich około 200, ale podejrzewają, że może być ich dużo więcej.

Jak działa sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja, czyli AI (Artificial Intelligence) została tak skonstruowana, aby zrozumieć intencje użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Wciąż analizuje wpisywane frazy pod kątem ich zależności z wynikami wyszukiwania, które nie zawierają słów kluczowych wpisanych przez internautę. Znalezione wyniki są dodatkowo poddawane standardowemu działaniu algorytmu Google, który zajmuje się rankingiem stron. Co ciekawe RankBrain potrafi podać różne wyniki w zależności od lokalizacji, w której wpiszemy zapytanie.

Google AI wciąż jest udoskonalane, aby osiągnąć doskonałość. Nie jest to łatwe, bo zrozumienie użytkowników jest trudnym zadaniem. Mimo wszystko, RankBrain sprawuje się bardzo dobrze i rzadko zawodzi nas niezadowalającymi wynikami.

Czy możemy zauważyć zmiany wprowadzane razem z RankBrain?

Zwykły użytkownik raczej nie ma szans zauważyć jakichkolwiek zmian. Prędzej zrobią to specjaliści od SEO, choć to także nie jest oczywiste. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie dane zebrane przez RankBrain są najpierw analizowane i oceniane przez zatrudnionych specjalistów, a dopiero później dodawane są do wyszukiwarki.

Najważniejszą zmianą dla specjalistów od SEO jest ukierunkowanie wpisywanych fraz na intencje użytkownika. Oznacza to, że wyszukiwarka pokazuje wyniki określonego rodzaju. Nie każdy bowiem szuka produktu w sklepie internetowym, lecz może tez potrzebować informacji i opinii na temat danej rzeczy. Dzięki wprowadzeniu sztucznej inteligencji, Google „rozumie”, jakich informacji potrzebuje użytkownik.

Jaki wpływ na SEO ma RankBrain?

Kiedyś najważniejsze było dopasowanie słów kluczowych. Po wprowadzeniu RankBrain nie ma to aż tak istotnego znaczenia. Sztuczna inteligencja z łatwością poradzi sobie z naturalnie wprowadzanymi frazami i poda najlepsze wyniki wyszukiwania.

Jaki to ma wpływ na SEO? Przede wszystkim zmienia sposób prowadzenia strony internetowej. Nie liczy się już sama treść, ale odbiór witryny przez użytkowników. Ważne, aby strona była prowadzana z zasadami UX, łatwa w odbiorze i pomocna dla użytkowników. Pamiętajmy, że sztuczna inteligencja jest tak rozwinięta, że już za chwilę będzie „myśleć” tak jak my.

Dlatego osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron muszą wciąż śledzić zmiany, jakie wprowadza Google. Oprócz samego śledzenia musimy też dostosowywać nasze działania do nowych zasad Google.

Newsletter

Informacje o nowych artykułach i sposobach na rozwój biznesu prosto na Twój e-mail

FreshMail.pl