Feed produktowy

Feed produktowy

Feed produktowy stanowi nieodłączny element skutecznej promocji w internecie. Pozwala on m.in. na prowadzenie kampanii produktowych oraz remarketingu dynamicznego. Warto zaznaczyć, iż są to jedne z najbardziej efektywnych i skutecznych kampanii sprzedażowych. Jednak, by zacząć z nich korzystać należy zapoznać się bliżej z działaniami tych kampanii. W tym artykule przybliżmy najważniejsze aspekty feedu produktowego.

Dzisiaj praktycznie każdy sklep internetowy działa w otoczeniu silnej konkurencji. Aby dotrzeć do potencjalnego Klienta i skłonić go do zakupu, marka musi być widoczna w wielu miejscach. Każdy właściciel e- sklepu prędzej czy później spotka się z hasłem „feed produktowy i reklam przygotowanych na jego podstawie. Do czego służy i jakie parametry powinien zawierać? Wszystkiego dowiesz się w poniższym artykule. Zapraszamy!

Co to jest feed produktowy?

Feed produktowy to inaczej specyfikacja określonych produktów, czyli spis produktów dostępnych w sklepie online, zawierający zarówno ich opisy, jak i atrybuty. Co więcej? To niezbędny element podczas tworzenia reklam produktowych np. kampanii Google Ads. Z reguły format zapisu pliku produktowego to „.xml/csv. Feed produktowy można utworzyć korzystając z arkusza kalkulacyjnego w dokumentach Google.

Gdzie można wykorzystać feed produktowy?

Specyfikacja feedu produktowego może różnić się w zależności od platformy, na której ma być wykorzystywany. Zatem, gdzie można go użyć?

Facebook Ads

Z pewnością każdy z nas doświadczył sytuacji, w której był „śledzony” przez ten sam produkt, którego wcześniej szukał. Zastanawiasz się, jak to możliwe? To nic innego, jak rodzaj dynamicznej reklamy opartej na feedzie produktowym. Tego typu reklama cechuje się najwyższym współczynnikiem konwersji

Google Product List Ads

Wyszukiwarka Google wykorzystuje pliki danych m.in. w celu wyświetlania produktów ze sklepu w zakładce „Zakupy”. Oprócz tego, feed produktowy może zostać również użyty podczas tworzenia reklam Google Display Network oraz inteligentnych reklam produktowych. To świetne rozwiązanie, dzięki któremu produkty ze sklepu online wyświetlane są w wielu miejscach i na wielu stronach internetowych

Porównywarki cenowe

Feed produktowy to podstawa reklam dynamicznych, jednak jest również niezbędny do tego, by móc zaistnieć w porównywarkach cenowych. Jak wiemy, zdecydowana większość konsumentów nim podejmie ostateczną decyzję o zakupie- sprawdza, czy w innym sklepie nie może nabyć tego samego produktu po niższej cenie. Aby być widocznym w porównywarkach cenowych np. Ceneo, należy wykorzystać feed produktowy. Z reguły jest to możliwe współpracując z siecią afiliacyjną.

Jak stworzyć feed produktowy?

Twój sklep internetowy działa na oprogramowaniu Magento, Shoper lub Shoplo? Świetnie się składa, bowiem możesz w bardzo łatwy sposób wygenerować plik z feedem. Wystarczy zintegrować system z odpowiednią platformą, a uzyskasz pliki, które możesz wykorzystać W Google czy na Facebooku. Co istotne? Jeśli z jakichś powodów feed produktowy okaże się zbyt skomplikowany do wygenerowania- możesz stworzyć go samodzielnie w Excelu.

  • W przypadku Shopera eksport pliku do reklamowania produktów jest bardzo prosty. Wystarczy otworzyć panel administracyjny, przejść do działu „ Dodatki i integracje”, następnie „Inne Integracje” i kliknąć w zakładkę „Google Products”
  • Na platformie Shoplo konieczna jest instalacja specjalnego dodatku „Google Shopping”, który umożliwia generowanie feedu
  • Feed produktowy może mieć wiele formatów, a najpopularniejsze to XML oraz CSV. Jaki wariant wybrać? Wszystko zależy od tego, na jakiej platformie prowadzisz swój e- commerce. Feed może przybrać różną formę:
  • W przypadku WooCommerce możesz wykorzystać specjalną wtyczkę „Google Merchant XML- WooCommerce”
  • Z kolei w PrestaShop warto zwrócić uwagę na moduł „Advanced CSV Export” bądź „XML Feeds Pro”

Ze względu na to, iż różnią się one między sobą funkcjami, zalecamy zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami. W zależności od tego, jak biznes e- commerce prowadzisz (mniejszy czy większy), z pewnością dopasujesz moduł do indywidulanych potrzeb.

Ważne! Wszystkie systemy przeznaczone do prowadzenia e – commerce posiadają jasną i czytelną instrukcję dotyczącą tego, jak wygenerować feed produktowy (krok po kroku).

Jakie atrybuty powinien zawierać feed produktowy?

Czy wiesz, że feed produktowy powinien zawierać atrybuty, czyli parametry związane z produktem? Pamiętaj, im więcej ich będzie, tym częściej Twoja marka pojawi się w wynikach wyszukiwania Google i z większym prawdopodobieństwem trafi do nowych odbiorców! Najważniejsze elementy to:

  • Identyfikator produktu (ID)- służy do określania produktów znakiem alfanumerycznym
  • Nazwa produktu (Title)- tytuł powinien zawierać ok. 70 znaków i być zgodny z nazwą produktu, który znajduje się na witrynie. W tym celu warto wykorzystać odpowiednie słowa kluczowe
  • Opis (Description)- jak sama nazwa wskazuje, opis to miejsce, w którym należy opisać swój produkt, podając jego cechy charakterystyczne. Do wykorzystania jest maksymalnie 5000 znaków
  • Dostępność (Availability)- pamiętaj, aby w feedzie produktowym wskazać, czy dany produkt jest aktualnie dostępny. Dla sklepu posiadającego wiele produktów aktualizowanie tych danych może być nieco uciążliwe, dlatego warto skorzystać ze specjalnych wtyczek, które są dostępne na platformach sprzedażowych
  • Ilość (Quanity)- liczba sztuk produktów, które dostępne są w sklepie internetowym
  • Cena (Price)- należy pamiętać, aby cena była zgodna z dostępną na stronie internetowej. Gdy feed produktowy zawiera niższą ceną, niż tą która jest w sklepie, może spowodować zarówno stratę Klienta, jak i dobrego wizerunku firmy
  • Płeć (Gender)- treść dotycząca płci, do jakiej skierowany jest produkt: male, female lub unisex
  • Fallback URL- adres URL strony www, na którą użytkownik zostanie przekierowany w chwili, gdy ilość spadnie do zera
  • Link do zdjęcia (image link)- w feedzie produktowym należy umieścić link do głównego zdjęcia. Grafika nie może zawierać znaków wodnych czy tekstów promocyjnych. Istotne jest, aby zdjęcia były dobrej jakości, a jednocześnie wyróżniały się na tle konkurencji
  • Dostawa (Shipping)- w przypadku produktowych reklam, informacja o cenie dostawy w feedzie jest obowiązkowa.

Dlaczego warto wykorzystać feed produktowy?

Zależy Ci, aby wyświetlać produkty w reklamach produktowych? Chcesz zwiększyć sprzedaż? Powinieneś zbudować plik, który nie ma błędów i zawiera wszystkie wymagane atrybuty! Profesjonalnie przygotowany feed produktowy to doskonały sposób na komunikację między sklepem internetowym a platformą reklamową. Największe zalety feedu produktowego to:

  • Atrakcyjne i ciekawe wyróżnienie oferty
  • Wzrost ruchu na stronie www
  • Znaczne zwiększenie sprzedaży

Feed produktowy stanowi nieodłączny element kampanii produktowych. Choć jego stworzenie wymaga wiedzy i pracy, jednak dynamiczne reklamy są jednymi z najskuteczniejszych sposobów promocji produktów e- sklepu. Ponadto, utrzymanie dobrze stworzonego feedu nie wymaga zbyt wiele pracy. Chcesz przygotować profesjonalny feed produktowy lub zasięgnąć porady w kwestii jego optymalizacji? Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami! Zapraszamy.