Google Analytics dla początkujących

Google Analytics dla początkujących

Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy nasze działania SEO odnoszą efekty jest analiza ruchu na stronie. Google wyszło naprzeciw swoim użytkownikom i wydało do dyspozycji darmowe statystyki nazwane Google Analytics. W tym artykule podpowiemy jak się nim posługiwać i opowiemy o najbardziej przydatnych opcjach.

Jak działa Google Analytics?

Google Analytics to popularne narzędzie do analizy ruchu

Google Analytics zbiera dane o użytkownikach, którzy wchodzą na naszą stronę internetową. Aby zbierać dane, wystarczy na swojej stronie umieścić specjalny kod JavaScript, który przesyła zebrane dane do Google Analytics. Możemy je później przeglądać i analizować poprzez automatycznie generowane raporty.
Dane jakie zbiera Google Analytics to między innymi:

  • Jak trafili do nas użytkownicy – możemy sprawdzić, czy znalazł naszą stronę przez wyszukiwarkę, link z innej strony czy samodzielnie wpisany adres strony
  • Lokalizację – w jakim kraju i mieście znajduje się użytkownik
  • Jakie oprogramowanie posiadają użytkownicy – możemy dowiedzieć się z jakiego systemu operacyjnego korzystają, z jakiej przeglądarki oraz czy odwiedzili naszą stronę na komputerze czy przez urządzenie mobilne
  • Jak zachowywali się użytkownicy po wejściu na stronę – jak długo na niej przebywali, ile podstron odwiedzili i ile czasu spędzili na każdej podstronie

Jak zacząć przygodę z Google Analytics?

Jeśli posiadamy już Google Search Console, założenie konta na Google Analytics nie przyniesie żadnych trudności, ponieważ proces jest bardzo podobny. Po pierwsze musimy posiadać konto Google (e-mail na Gmail.com nie jest potrzebny). Przez to konto możemy połączyć naszą stronę z Google Analytics. Musimy też dodać do wszystkich stron w obrębie witryny kod śledzący, który będzie zbierał dane o użytkownikach. Aby dodać swoją stronę do Google Analytics musimy zalogować się na www.google.com/analytics/. Tam wybieramy zakładkę „Administracja” i klikamy w „Nowe konto”. Teraz wystarczy wpisać nazwę konta i podać adres naszej strony. Natychmiast otrzymamy kod, który należy umieścić na wszystkich stronach witryny. Jeśli nie potrafimy zrobić tego sami, poprośmy osobę, która zakładała nam stronę lub webmastera, który zrobi to za nas.

Informacje o Google Analytics znajdziesz również w innym artykule na ten temat na naszym blogu.

Jakie raporty są dostępne na Google Analytics?

Co właśnie dzieje się na stronie? – raport na żywo

W Google Analytics znajdziemy zakładkę „Na żywo”, które podają dane osób przebywających właśnie na naszej stronie. Przechodząc do zakładki „Ogółem” możemy dowiedzieć się wielu przydatnych informacji, takich jak:

  • Ile osób aktualnie przegląda naszą stronę
  • Jak trafili na naszą stronę
  • Gdzie właśnie się znajdują
  • Czy przeglądają stronę na komputerze czy urządzeniu przenośnym
  • Na której podstronie spędzają czas

Taki zbiór danych „Na żywo” jest przydatny szczególnie w sytuacjach, kiedy po publikacji naszego artykułu w innym, większym serwisie spodziewamy się napływu nowych czytelników.

Zakładka „Odbiorcy”

Wchodząc w kartę „Odbiorcy” możemy przeglądać zebrane dane o użytkownikach, którzy przeglądali naszą stronę. W karcie znajdziemy też kilka ciekawych zakładek, które pomogą nam sprawdzić użytkowników. Szczególnie ciekawe są zakładki:

  • Dane geograficzne – lokalizacja – pokazuje z jakich państw pochodzą osoby, które wchodziły na naszą stronę
  • Zachowanie – pokazuje, ile osób wchodzących na stronę jest nowych, a ilu powracających
  • Technologia – sprawdza, z jaki system operacyjny i jaką przeglądarkę mają odwiedzający nas użytkownicy

Dzięki tym informacjom możemy lepiej dopasować stronę, aby była bardziej przyjazna użytkownikom, na przykład:

  • Widząc, że na naszą stronę wchodzą osoby z innych krajów, możemy uruchomić nową wersję językową
  • Informacje o stosowanych przeglądarkach pomogą lepiej zoptymalizować stronę pod ich kątem, aby wszystko wyświetlało się bez problemów
  • Dane o ilości użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych pomogą przy podjęciu decyzji o stworzeniu mobilnej wersji strony

Zakładka „Pozyskiwanie”

Dzięki Google Analytics możemy też dowiedzieć się skąd użytkownicy trafili na naszą stronę. Informacje te podzielone są na kilka podstawowych kanałów, takich jak:

  • Direct – tu zlicza się wejścia bezpośrednie, czyli poprzez ręczne wpisanie strony lub kliknięcie w stworzoną w przeglądarce zakładkę
  • Organic Search – podaje informacje o bezpłatnych wejściach z wyników wyszukiwania, co oznacza, że użytkownik trafił na naszą stronę wpisując słowa kluczowe do wyszukiwarki internetowej
  • Referral – pokazuje informacje o wejściu na naszą stronę poprzez kliknięcie w link umieszczony na innym serwisie.
  • Social – pokazuje wejścia na stronę z mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter czy Google+
  • Paid Search – zlicza osoby, które trafiły na naszą stronę poprzez kliknięcie w reklamę Google AdWords lub inną płatną reklamę

Dodatkowo, kanały Organic Search i Social podzielone są na dokładniejsze podkategorie:

  • Organic Search
    • Google
    • Bing
    • Yahoo
  • Social
    • Facebook
    • Google+
    • Twitter

Przeglądając dane umieszczone w kategorii „Pozyskiwane”, możemy sprawdzić:

  • Zakładka „Kanały” – ile wejść otrzymujemy z różnych kanałów ruchu
  • Zakładka „Cały ruch” – pokazuje źródła wejść na stronę
  • Zakładka „Wszystkie odesłania” – z jakich innych stron użytkownicy przechodzą na naszą stronę

Kategoria „Pozyskiwane” zbiera informacje o tym, jak wyniki wyszukiwania wpływają na ruch na naszej stronie.

Jaki udział ruchu na stronie jest zasługą Google?

Dla naszej strony, najlepiej jest, aby ruch tworzony był z kilku źródeł i nie opierał się w całości na ruchu pochodzącym z wyszukiwarki. Bo jeśli Google zmieni algorytm, który obniży naszą pozycję w wynikach wyszukiwaniach, ta strata będzie najmniej odczuwalna. Informacje o tym, jaki udział ruchu na stronie pochodzi z wyszukiwarki znajdziemy pod zakładką „Cały ruch”.

Gwałtowny spadek w ruchu z wyszukiwarki Google

Jeśli zauważymy nagły spadek ruchu pochodzący z wyszukiwarki Google, najczęściej oznacza to, że otrzymaliśmy karę od Google. Innym problemem mogą być błędy strony lub awaria serwera, która nie pozwala użytkownikom wejść na stronę. Obserwując ruch na stronie i zauważając jego gwałtowny spadek możemy podjąć szybką interwencję i naprawić błędy. Dodatkowo w zakładce „Cały ruch” możemy porównać ruch na stronie z poprzednimi miesiącami.

Jakie strony najczęściej wyświetlają się użytkownikom korzystających z wyszukiwarki

Bardzo ciekawą opcję, którą znajdziemy na Google Analytics jest informacja o tym, na jakie strony trafiają użytkownicy, który wchodzą na naszą stronę z wyników wyszukiwania. Dzięki temu dowiemy się, co na naszej stronie jest najbardziej interesujące oraz które strony potrzebują optymalizacji pod kątem SEO. Aby to sprawdzić, wystarczy wejść w „Cały ruch” i kliknąć link „google / organic”. Wymiar podstawy ustawiamy na wartość „Strona wejścia” i uzyskujemy potrzebne nam informacje.

Zdobywanie nowych linków z innych serwisów

Tak jak pisaliśmy wcześniej, warto zadbać, aby cały ruch ze strony nie pochodził tylko z wyszukiwarki Google. Dlatego warto postarać się o wartościowe linki umieszczone na innych witrynach, które będą prowadzić użytkowników do naszej strony. Dodatkowo, w ten sposób możemy zwiększyć ilość odwiedzających nas osób. Aby sprawdzić z jakich innych stron trafiają do nas użytkownicy, wystarczy kliknąć w raport „Wszystkie odesłania”.

Zakładka „Zachowanie”

W zakładce zachowanie możemy dowiedzieć się jak długo użytkownicy przebywają na stronie i konkretnych podstronach. Sprawdzimy też, które strony najdłużej zatrzymują użytkowników oraz jakie strony są najrzadziej odwiedzane.

Które strony są najciekawsze?

Zakładka „Zawartość witryny > Wszystkie strony” zawiera istotne informacje o czasu spędzonym na stronie przez użytkowników oraz procent wyjść. Te dane obrazują nam, które strony najbardziej zaciekawiły użytkowników oraz strony, po których użytkownicy prawie natychmiast zamykali.

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń pokazuje w procentach ilość użytkowników, którzy opuścili witrynę po wejściu tylko na jedną stronę. Warto pamiętać, że ten współczynnik, nie oznacza, że użytkownicy nie znaleźli na naszej stronie niczego interesującego. Często bywa tak, że od razu trafili na informację, której szukali, po czym zadowoleni zamknęli zakładkę.
Współczynnik odrzuceń jest bardzo przydatny, na przykład po zmianie wyglądu strony. Jeśli współczynnik odrzuceń się zwiększy, być może pojawiają się błędy na stronie lub nowa szata graficzna nie przypadła do gustu użytkownikom. Aby sprawdzić informacje na temat współczynnika odrzuceń należy wejść w zakładkę „Zawartość witryny” > „Wszystkie strony” > „Współczynnik odrzuceń”.