Na samym początku warto zaznaczyć, iż identyfikacja wizualna jest bardzo ważnym elementem w projektowaniu graficznym, ma ona szczególne znaczenie dla firm i przedsiębiorstw, gdyż wpływa bardzo pozytywnie na ich całościowy wizerunek. Jest to kompletny system, który dana marka wykorzystuje w celu ujednolicenia wizualnego sposobu komunikacji z rynkiem odbiorców. Wiele osób zastanawia się po co tworzy się skodyfikowaną identyfikację wizualną oraz czy samo logo firmy jest wystarczające, aby można było mówić o identyfikacji wizualnej? Odpowiedzi na te oraz inne pytania uzyskasz w poniższym artykule!

Identyfikacja wizualna- czym tak naprawdę jest- ogólne wyjaśnienie

O czym warto pamiętać? To, iż identyfikacja wizualna rozumiana jest najczęściej jako narzędzie, które wykorzystuje się do tworzenia spójnej identyfikacji danej marki na rynku przez konsumentów. Jest to bardzo istotne rozwiązanie, które niesie ze sobą konsekwencje między innymi:

  • dzięki marce, która pojawia się w sklepach, na eventach, w internecie wszyscy odbiorcy zapamiętują najważniejsze, kluczowe elementy, składające się na identyfikację 
  • konsumenci potrafią w znacznie szybszy sposób rozpoznać markę
  • rynek odbiorców rozpoznaje również wszelkie wartości, które kojarzone są z marką.

Należy jednak pamiętać, iż cały proces budowania identyfikacji wizualnej zaczyna się od profesjonalnego projektowania logo (chodzi tutaj między innymi o: sygnet lub logotyp), który określa wizualno- tekstową część loga! Co istotne, w momencie kiedy marka pojawia się na rynku, jest jeszcze młoda najczęściej nie są wykonywane bardziej zaawansowane czynności, jednakże wraz z rozwojem danego przedsiębiorstwa pojawia się konieczność ujednolicenia sposobu, którego głównym celem jest wizualna prezentacja marki. Przed rozpoczęciem identyfikacji wizualnej zarówno firmy jak i przedsiębiorstwa muszą odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań między innymi:

  • Jakich kolorów potrzebuje Twoja firma do posługiwania się?
  • Jaki krój będą mieć pisma wykorzystywane w materiałach promocyjnych?
  • Jak będzie prezentować się siedziba Twojej firmy?
  • Jak będą wyglądać poszczególne elementy takie jak: newslettery, główna strona www, szyldy firmowe, ubiór oraz identyfikatory pracowników, a także wiele innych elementów, które są równie istotne dla firmy.

Pamiętaj, że dobrze przemyślana identyfikacja wizualna jest podstawowym i kluczowym narzędziem w budowaniu świadomości marki Twojej firmy. Tak istotne działania jak między innymi: branding zdecydowania pomagają odbiorcom dokonać identyfikacji marki po cechach zewnętrznych, co jednocześnie przekłada się na późniejsze odtworzenie cech jakie reprezentuje dana marka!

Jakie elementy zawiera system identyfikacji wizualnej?

Warto zaznaczyć, iż zakres identyfikacji wizualnej firmy lub marki jest różny w zależności od zastosowanej strategii marketingowej oraz całego kontekstu biznesowego. Aczkolwiek wszystkie formy składają się z podstawowych elementów, które tworzą większe projekty oraz systemy identyfikacji. Czy wiesz, że obecnie do dyspozycji jest bardzo bogaty i urozmaicony alfabet wizualny? Bowiem jest on wykorzystywany do tworzenia między innymi układów, różnego rodzaju kompozycji oraz layoutów. Prawidłowe posługiwanie się alfabetem wizualnym pozwala stworzyć konkretny przekaz, który w późniejszym etapie zostanie odczytany przez odbiorców w sposób podświadomy. Takie rozwiązanie przekłada się także na emocje, odczucia oraz postrzeganie danej marki na rynku. System identyfikacji wizualnej jest precyzyjnie opisywany w specjalnej księdze identyfikacji, która zawiera szczegółową instrukcję obsługi tzw. brandbook. W księdze identyfikacji znajdują się nie tylko same informacje o konstrukcji, ale także przykłady poprawnego i niepoprawnego zastosowania oraz praktyczne wskazówki które opisują:

  • logo (chodzi tutaj między innymi o: sygnatury i znaki)
  • kolorystyka
  • typografia- w zakresie podstawowym lub uzupełniającym
  • akcydensy takie jak: wizytówki, koperty oraz papier firmowy
  • materiały, które służą strategii marketingowej oraz reklamie np. foldery, plakaty i broszury
  • media w postaci cyfrowej oraz media społecznościowe takie jak: witryna www a także profile na portalach społecznościowych
  • prezentacje i oferty w postaci drukowanej oraz cyfrowej, co istotne w tym przypadku stosuje się je zarówno do zewnętrznego jak i wewnętrznego użytku 
  • opakowania- pudełka, torby, kartony 
  • specjalne gadżety firmowe takie jak między innymi: koszulki, kubki, długopisy oraz czapki
  • wystawiennictwa- identyfikatory, bannery.

Księga znaku- a identyfikacja wizualna

Powinieneś wiedzieć, że księga znaku związana jest przede wszystkim z logo, bowiem najczęściej obejmuje ona w swoim zakresie konstrukcję oraz przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia. Co istotne, obecnie istnieją 3 rodzaje ksiąg znaków, wśród których znajdują się:

  1. Podstawowa księga identyfikacji wizualnej- jest ona bardziej zaawansowana, rozbudowana o konkretne wskazówki dotyczące wykorzystania podstawowych elementów projektowania graficznego w systemie identyfikacji wizualnej między innymi: kolorystki, układów treści, typografii.
  2. Pełna księga identyfikacji wizualnej– znajdują się w niej wytyczne dotyczące poszczególnych materiałów stosowanych w komunikacji w formie: marketingowej, drukowanej i wystawienniczej. 
  3. Księga marki- „brandbook”- obecnie najszerszy rodzaj wskazówek oraz wytycznych do komunikacji werbalnej i niewerbalnej, chodzi między innymi o zalecane słowa i przykłady komunikatów.

Warto mieć na uwadze, iż kompleksowa księga identyfikacji wizualnej ma ogromne znacznie w projektowaniu graficznym dla Twojej firmy, gdyż jest to kompletny sposób w jaki marka pozycjonuje się na rynku wizualnie, werbalne a także w aspekcie wszystkich celów i misji. Profesjonalny brandbook zawiera nie tylko same instrukcje, ale również sposób posługiwania się elementami składowymi marki!

Jak stworzyć skuteczną identyfikację wizualną dla firmy?

O czym warto pamiętać? To, że zbudowanie spójnej identyfikacji wizualnej marki polega między innymi na odtworzeniu charakteru oraz świadomym zaplanowaniu konkretnych obszarów działania na jakich w przyszłości będzie się ona poruszać. Identyfikacja wizualna powinna zacząć być tworzona nie tylko od samego poznania historii firmy, ale również od precyzyjnego określenia jakich klientów obsługuje, jakie produkty oferuje w porównaniu z konkurencją. Identyfikacja wizualna w kontekście projektowania graficznego jest bardzo istotna, informacje zdobyte podczas pierwszej rozmowy z klientem muszą być precyzyjnie uzupełnione. Korzystając z oferty firmy, zyskujesz pewność i gwarancję, że cały proces identyfikacji wizualnej już od samego początku będzie realizowany w sposób jak najbardziej profesjonalny, a wszystko to dzięki odpowiednio doświadczonej i wykwalifikowanej ekipie pracowników, specjalistów. Co ważne, proces rozpoczyna się od przeprowadzenia wywiadu z przedstawicielem firmy oraz z wykorzystaniem własnego researchu. Podczas wywiadu poruszane są takie tematy jak między innymi: firma i jej historia, potencjalni odbiorcy, oferowane produkty oraz usługi, istniejąca konkurencja, strategia marketingowa a także działania obejmujące przyszłość.

Dokładne poznanie odbiorców

Zasada jest prosta, bowiem im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym lepiej trafisz z przekazem! Najlepszym źródłem informacji w tym zakresie są pracownicy Twojej firmy, ponieważ mają oni bezpośredni kontakt z odbiorcami (chodzi tutaj między innymi o dział sprzedaży, obsługę klienta, recepcję). Innym równie świetnym rozwiązaniem jest skorzystanie z internetu.

Określanie wytycznych i zdefiniowanie grupy docelowej

Pamiętaj, że precyzyjne określenie wytycznych pozwoli podejmować ważne decyzje, oprócz wywiadów można wesprzeć się także badaniami marketingowymi, które są ściśle związane z poznaniem odbiorców. Po przeprowadzonych badaniach marketingowych oraz wywiadach możliwy jest wybór grupy odbiorców o największym potencjale! Jasną rzeczą jest, iż każdy projekt graficzny dotyczący identyfikacji wizualnej jest inny, jest to uwarunkowane zarówno rozmiarem, potrzebami jak i możliwościami danej firmy. Efekt końcowy może zawierać:

  • opisy konsumentów oraz ich potrzeby
  • segmentację odbiorców- persony, typologię
  • mapę potrzeb 
  • oraz ważne nośniki brandingu i przekazu.

Styleboard- strategia wizualna

Głównym celem styleboardu jest przybliżenie wyglądu marki wykorzystując pożądane cechy wizualne, oraz prezentacja przykładów dla głównych elementów identyfikacji wizualnej takich jak: logo, kolorystyka, obrazy, zdjęcia, kompozycja, a także stylistyka i typografia.

Przygotowanie wstępnych rozwiązań 

W tym etapie wszystkie rozwiązania są dokładnie przeglądane, tworzy się koncepty oraz szkice, co więcej efekty są weryfikowane i oceniane pod kątem wytycznych.

Wybór właściwego kierunku i realizacja projektu graficznego identyfikacji wizualnej

Gdy już Twoja firma wybierze właściwy kierunek, pozostaje tylko przygotować elementy systemu identyfikacji wizualnej, których będziesz mógł używać w przyszłości. Decydując się na skorzystanie z usług naszej firmy, otrzymujesz pewność przywiązania do każdego nawet najmniejszego detalu! Oferta identyfikacji wizualnej to tworzenie skutecznego rozwiązania, które będzie nie tylko bardzo efektywne, ale również zbuduje realną wartość Twojego biznesu!

Przykłady skutecznej identyfikacji wizualnej

Czy wiesz, że bardzo ciekawym przykładem identyfikacji wizualnej jest Microsoft? Jest to bowiem logo, które zmieniło się kilka lat temu, było spowodowane promocją nowego systemu Windows 8. Microsoft skupił swoje wysiłki przede wszystkim na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych, które obecne są w ostatnich produktach marki. Innym przykładem doskonałego projektu graficznego jest logo McDonalda, jest to bowiem połączenie prostoty oraz wykorzystanie bardzo charakterystycznej czcionki w kolorze żółtym i czerwonym. Potwierdzeniem tego jak bardzo istotna jest marka dla firmy jest Apple, koncern s charakterystycznym nadgryzionym jabłkiem, który zyskał status firmy kojarzonej z prestiżem, modą oraz kultem! Dzięki skutecznej identyfikacji wizualnej firmy może bez obaw sprzedawać droższe produkty, mimo że na rynku dostępne są inne, o wiele tańsze.

Spójna identyfikacja wizualna firmy- jakie korzyści niesie ze sobą?

Należy podkreślić, iż spójna identyfikacja wizualna niesie wiele korzyści dla firmy między innymi:

  • zwiększa rozpoznawalność w branży oraz wśród klientów
  • wyróżnia firmę spośród konkurencji
  • wywiera profesjonalne wrażenie
  • podkreśla atuty firmy
  • buduje niepowtarzalny, oryginalny wizerunek.

Dzięki wdrożeniu skutecznej identyfikacji wizualnej Twoja firma stanie cię bardziej rozpoznawalna i zyska uznanie w branży, co więcej jest to również ogromna szansa na zdobycie nowych klientów a tym samym większą sprzedaż Twoich produktów i usług! Jeśli jesteś zainteresowany zapoznaj się z dostępną ofertę i wybierz najlepsze rozwiązanie dla siebie! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *