Rozpoczynasz działalność e-commerce? Dobrze się zastanów i przemyśl, jak nazwać swój sklep internetowy. Pamiętaj, że nazwa ta towarzyszyć będzie Tobie i Twojej marce przez lata. Twój sklep będzie z nią kojarzony i po niej rozpoznawany. W związku z tym, warto wybrać nazwę mądrze. Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę? 5 poniższych wskazówek ułatwi Ci to zadanie!
Nazwa sklepu online – czym się kierować?
Oczywistą rzeczą jest, iż sklep internetowy jak każdy inny musi przyciągać do siebie nie tylko cały czas nowych Klientów, ale sprawiać, że będzie miał grono regularnie kupujących w nim osób. Aby coś takiego było możliwe do osiągnięcia, należy połączyć wiele sprawdzonych mechanizmów. Jednym z nich jest odpowiednia nazwa sklepu internetowego. Mimo, iż sama nazwa nie sprawi, że Klienci tłumami będą robić zakupy w Twoim sklepie, jednak z pewnością może ułatwić dojść do takiego stanu. Zatem, jak wybrać dobrą nazwę dla sklepu?
Unikalność
Należy pamiętać, iż w nazwach sklepów internetowych część przedsiębiorców stawia na kierunek opisowy, rodzajowy, wybierając taką nazwę, która jednoznacznie i w sposób bezpośredni wskazuje na profil działalności – np. Sklepwedkarski.pl
Niepodważalną zaletą takich nazw jest czytelne powiązanie z ofertą. Innymi słowy, Twój Klient znajdując stronę internetową w wyszukiwarce od razu będzie wiedział z czym ma do czynienia. Z drugiej strony zaś, nazwy opisowe są bardzo do siebie podobne, często identyczne. Co to oznacza? Twój Klient łatwo może pomylić jeden sklep z drugim, ponieważ z jego punktu widzenia nazwy są praktycznie takie same. Ponadto, nazwy opisowe są również trudne do zarejestrowania jako znak towarowy, ponieważ nie posiadają tzw. zdolności odróżniającej – są zbyt podobne do innych.
Właśnie dlatego warto wybrać nazwę, która wyróżnia sklep na tle konkurencji. Zamiast produktu bądź usługi wyrażonego wprost w nazwie, sięgnij po pojęcia, które odnoszą się do Twojej Marki, do jej wartości jakie przekazujesz Klientowi.
Uniwersalność
Jeżeli rozpoczynasz sprzedaż online np. bluz z nadrukami istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości poszerzysz swoją ofertę o t-shirty, czapki bądź inne części garderoby. W tej sytuacji wskazana jest nazwa uniwersalna. Tego typu nazwa sklepu internetowego powinna być przede wszystkim zorientowana na przyszłość. Nie powinna zamykać się na określoną kategorię usług bądź produktów sprzedawanych obecnie, lecz brać pod uwagę możliwości i perspektywy rozwoju oraz modyfikację oferty w bliższej lub dalszej przyszłości.
Łatwa i zrozumiała
Pamiętaj, że ważną kwestią w sklepie internetowym jest łatwy i czytelny interfejs. Internauci powinni móc bez problemu odnaleźć w nim dokładnie to, czego szukają oraz w sprawny sposób sfinalizować transakcję. Właśnie taka musi być nazwa Twojego sklepu, czyli łatwa, przejrzysta, zrozumiała znaczeniowo i fonetycznie.
Co istotne? Zrozumiała nazwa to taka, która komunikuje coś o sklepie oraz odwołuje się do profilu działalności. Nie zawsze chodzi tutaj jednak o same produkty bądź usługi, ale również o wyróżniki, wartości bądź emocje z jakimi ma być kojarzona marka, czyli wszystko to co z punktu widzenia Klienta jest najważniejsze. Innymi słowy, nazwa sklepu musi mówić językiem trafiającym do Twojego odbiorcy.
Przejrzysta fonetycznie nazwa e-sklepu powinna być łatwa do wypowiedzenia, czyli taka której nie trzeba powtarzać i literować podczas rozmowy. To świetne rozwiązanie, dzięki któremu Klient będzie ją wymawiał, zapisywał tak jak ją zapamiętał oraz jak mu się wydaje, że jest poprawnie. W związku z powyższym warto wybrać nazwę sklepu, na której Klienci nie będą sobie łamać języka.
Sprawdzona
Należy zaznaczyć, iż zanim Klient zdecyduje się na ostateczny zakup w sklepie internetowym, najczęściej sprawdza opinie na jego temat w sieci. Tym sposobem weryfikuje, czy jest to realna i wiarygodna firma. Nazwa sklepu, nim sprawi, że marka stanie się popularna, powinna zostać zweryfikowana, zarówno pod kątem znaczeniowym, jak i językowym.
Warto sprawdzić, czy określenie, słowo bądź pojęcie, które chcesz wykorzystać w nazwie firmy nie budzi kontrowersji oraz negatywnych skojarzeń. Biorąc pod uwagę zasięg sklepu warto również pomyśleć o innych, popularnych europejskich językach. Jednak sięgając po obcojęzyczne zwroty, należy upewnić się, że ich forma jest poprawna gramatycznie.
Bezpieczeństwo
Nie sposób wyobrazić sobie finalizacji zakupu w sklepie internetowym bez protokołu szyfrującego, który gwarantuje bezpieczeństwo danych. Bardzo podobnie sprawa wygląda w przypadku nazwy dla biznesu e-commerce – również i ona powinna być zweryfikowana i zabezpieczona, zanim zacznie działać na rynku.
Weryfikacja oznacza nie tylko sprawdzanie dostępności domeny, ale również sprawdzenie bazy Krajowego Rejestru Sądowego, aby upewnić się, czy inna firma nie prowadzi już działalności z taką samą nazwą. Poza tym, należy również sprawdzić bazy Urzędu Patentowego, gdzie dowiesz się, czy dana nazwa nie została zastrzeżona jako znak towarowy. Pamiętaj także o tym, by zastrzec nazwę sklepu internetowego, aby samemu zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją.
Jesteśmy przekonani, iż po przeczytaniu powyższego artykułu wiesz już na co zwrócić uwagę podczas wyboru nazwy sklepu internetowego. Jak widać jest to złożony i czasochłonny proces, który wymaga więcej niż zastanowienia. Jednak nagrodą jest wyjątkowa, unikalna nazwa, która budzi pozytywne skojarzenia oraz sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku marki w oczach Klientów.