Wielu dzisiejszych PR-owców ma za sobą mniejszą lub większą karierę dziennikarską. Do tego grona zaliczają się zarówno znani, ogólnopolscy dziennikarze występujący w telewizji lub piszący do krajowych gazet, jak również ci, którzy skupili się pisaniu artykułów do kolorowych pism i dzienników. Te osoby mają zdecydowanie ułatwiony start, jeśli chodzi o komunikację z dziennikarzami, ponieważ znają branżę od podszewki. Dlatego postaramy się podpowiedzieć jak powinna wyglądać rozmowa na linii PR-owiec – dziennikarz osobom, które miały doświadczenie z dziennikarstwem i tym drugim, którzy rozpoczęli swoją karierę od samego PR-u.

I chociaż praca PR-owca przypomina czasem zajęcie typowo dziennikarskie (na przykład pisanie notatek prasowych, o których pisaliśmy w tym artykule), to nie należy mylić obu tych zawodów. Doświadczenie zdobyte jako dziennikarz z pewnością może być przydatne, ale wcale nie jest konieczne. Tym bardziej, że notatki prasowe nie powinny być pisane w stylu artykułów prasowych. Cel takich notatek jest zupełnie różny. Dlatego powinniśmy wiedzieć jak komunikować się z dziennikarzami będąc PR-owcem.

Jak wygląda praca PR-owca

Niewielu dziennikarzy ma dobry kontakt z PR-owcami. Wszystko to wynika ze złej komunikacji. Dlatego przed pierwszym kontaktem warto poznać podstawowe zasady, jakimi należy kierować się podczas rozmowy z dziennikarzem. Stosowanie się do tych zasadach z pewnością usprawni i uprzyjemni pracę obu stronom.

  1. Pamiętaj, że nie jesteś dziennikarzem

I chociaż być może kiedyś byłeś dziennikarzem, dzisiaj jesteś PR-owcem. Pisanie notatek prasowych nie czyni z Ciebie dziennikarza, a wasze umiejętności i zadania są całkowicie inne. Dziennikarz musi skupić się na zdobyciu newsa i ukazanie w nim prawdy. PR-owiec ma za zadanie dbać o dobrą reputację swojej firmy.
Dlatego nie możemy być dziennikarzem, chcąc być PR-owcem, bo to łamie zasady tego zawodu. Będąc PR-owcem staramy się ukryć niektóre fakty i pokazać firmę w najlepszym świetle. Dziennikarz nie może zatajać prawdy i być stronniczy.
Jeśli zależy nam na dobrym kontakcie z dziennikarzem, nie wywyższajmy się i nie udowadniajmy, że lepiej znamy się na jego pracy.

  1. Utrzymuj naturalne relacje, bez cienia korupcji

Niestety, wielu PR-owców korzysta z nieodpowiednich praktyk, takich jak korupcja. Według Rady Etyki Public Relations jest to często spotykany błąd w sztuce. Niestety oferowanie jakichkolwiek korzyści, materialnych lub niematerialnych, dziennikarzom i mediom, może szybko przemienić się w katastrofę. Po pierwsze jest to nieetyczne, a po drugie to zwykłe łamanie prawa.
Pamiętajmy, że dziennikarzom zależy również na aferach i po propozycji korupcji możemy stać się głównym newsem, w którym firma jaką mamy pod opieką straci swój dobry wizerunek, a my – pracę.
Nie warto próbować bawić się w przekupstwa w zamian za przyjazny artykuł. To bardzo ryzykowne i po prostu nieodpowiednie.

  1. Niczego nie ukrywaj

W notatkach prasowych PR-owcy chętnie posługują się wypowiedziami ekspertów w danej dziedzinie lub danymi statystycznymi. Jednak uważajmy, ponieważ nie wszystko, co mówią i pokazują eksperci może być prawdą.
Jak już pisaliśmy dziennikarzom zależy na odkryciu prawdy, a jego praca w głównej mierze składa się z researchu, więc dla nich znalezienie fałszywej lub błędnej wypowiedzi to tylko kwestia czasu.
Dlatego w relacjach PR-owiec – dziennikarz, postawmy przede wszystkim na uczciwość.

  1. Zainteresuj dziennikarza tematem

Praktycznie każdy dobry dziennikarz dostaje codziennie kilkadziesiąt informacji, z których wybiera tylko kilka. Dlatego warto pomyśleć nad przekazem, który go zainteresuje i wykorzysta w swojej pracy. Statystyki jasno wskazują, że słabe merytorycznie teksty są automatycznie są przez nich odrzucane. Sprawdźmy też, czy nie wysyłamy artykułu o budownictwie do dziennikarza modowego.
73% dziennikarzy nawet nie czyta niskiej jakości tekstów. Skupmy się i poświęćmy więcej czasu na napisanie dobrego artykułu, zanim go wyślemy.

  1. Wzajemna pomoc

Dziennikarze sami jasno mówią, że z artykułów dostarczonych przez PR-owców korzystają wtedy, gdy nie mają lepszych tematów do pisania. Inaczej, korzystają z informacji, które dostają od rzecznika prasowego.
W niektórych okresach brakuje nowych tematów do zapełnienia gazety. Przykładowo, jest okres pomiędzy rozgrywkami ligowymi i w dziale sport brakuje 2 stron, które trzeba czymś zapełnić.
Więc jeśli dziennikarz będący w takiej sytuacji będzie chciał uzyskać od nas takie materiały, skorzystajmy z tej oferty. Wzajemna pomoc będzie korzystna dla obu stron, wedle powiedzenia „coś za coś”. PR-owcom zdecydowanie taka współpraca przyda się na przyszłość.

Skorzystaj z naszych porad dla osiągnięcia lepszych efektów pracy

Podtrzymywanie dobrych relacji z dziennikarzami pomoże nam w uzyskaniu lepszych efektów pracy. PR-owcy są skazani na pracę z dziennikarzami, dlatego nie warto palić za sobą mostów. Do nawiązywania dobrych relacji z dziennikarzami możemy też wykorzystać social media oraz konferencje prasowe, na których powinniśmy zadbać o bezpośrednie relacje z dziennikarzami.
Dobrym pomysłem jest także dodawanie własnych zdjęć i grafik do artykułu. Pamiętajmy: piszmy teksty wysokiej jakości, dbajmy o relacje i nie oszukajmy. Wtedy współpraca na pewno będzie owocna.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *