Wielu dzisiejszych PR-owców ma za sobą mniejszą lub większą karierę dziennikarską. Do tego grona zaliczają się zarówno znani, ogólnopolscy dziennikarze występujący w telewizji lub piszący do krajowych gazet, jak również ci, którzy skupili się pisaniu artykułów do kolorowych pism i dzienników. Te osoby mają zdecydowanie ułatwiony start, jeśli chodzi o komunikację z dziennikarzami, ponieważ znają branżę od podszewki. Dlatego postaramy się podpowiedzieć jak powinna wyglądać rozmowa na linii PR-owiec – dziennikarz osobom, które miały doświadczenie z dziennikarstwem i tym drugim, którzy rozpoczęli swoją karierę od samego PR-u.
I chociaż praca PR-owca przypomina czasem zajęcie typowo dziennikarskie (na przykład pisanie notatek prasowych, o których pisaliśmy w tym artykule), to nie należy mylić obu tych zawodów. Doświadczenie zdobyte jako dziennikarz z pewnością może być przydatne, ale wcale nie jest konieczne. Tym bardziej, że notatki prasowe nie powinny być pisane w stylu artykułów prasowych. Cel takich notatek jest zupełnie różny. Dlatego powinniśmy wiedzieć jak komunikować się z dziennikarzami będąc PR-owcem.
Jak wygląda praca PR-owca
Niewielu dziennikarzy ma dobry kontakt z PR-owcami. Wszystko to wynika ze złej komunikacji. Dlatego przed pierwszym kontaktem warto poznać podstawowe zasady, jakimi należy kierować się podczas rozmowy z dziennikarzem. Stosowanie się do tych zasadach z pewnością usprawni i uprzyjemni pracę obu stronom.
-
Pamiętaj, że nie jesteś dziennikarzem
I chociaż być może kiedyś byłeś dziennikarzem, dzisiaj jesteś PR-owcem. Pisanie notatek prasowych nie czyni z Ciebie dziennikarza, a wasze umiejętności i zadania są całkowicie inne. Dziennikarz musi skupić się na zdobyciu newsa i ukazanie w nim prawdy. PR-owiec ma za zadanie dbać o dobrą reputację swojej firmy.
Dlatego nie możemy być dziennikarzem, chcąc być PR-owcem, bo to łamie zasady tego zawodu. Będąc PR-owcem staramy się ukryć niektóre fakty i pokazać firmę w najlepszym świetle. Dziennikarz nie może zatajać prawdy i być stronniczy.
Jeśli zależy nam na dobrym kontakcie z dziennikarzem, nie wywyższajmy się i nie udowadniajmy, że lepiej znamy się na jego pracy.
-
Utrzymuj naturalne relacje, bez cienia korupcji
Niestety, wielu PR-owców korzysta z nieodpowiednich praktyk, takich jak korupcja. Według Rady Etyki Public Relations jest to często spotykany błąd w sztuce. Niestety oferowanie jakichkolwiek korzyści, materialnych lub niematerialnych, dziennikarzom i mediom, może szybko przemienić się w katastrofę. Po pierwsze jest to nieetyczne, a po drugie to zwykłe łamanie prawa.
Pamiętajmy, że dziennikarzom zależy również na aferach i po propozycji korupcji możemy stać się głównym newsem, w którym firma jaką mamy pod opieką straci swój dobry wizerunek, a my – pracę.
Nie warto próbować bawić się w przekupstwa w zamian za przyjazny artykuł. To bardzo ryzykowne i po prostu nieodpowiednie.
-
Niczego nie ukrywaj
W notatkach prasowych PR-owcy chętnie posługują się wypowiedziami ekspertów w danej dziedzinie lub danymi statystycznymi. Jednak uważajmy, ponieważ nie wszystko, co mówią i pokazują eksperci może być prawdą.
Jak już pisaliśmy dziennikarzom zależy na odkryciu prawdy, a jego praca w głównej mierze składa się z researchu, więc dla nich znalezienie fałszywej lub błędnej wypowiedzi to tylko kwestia czasu.
Dlatego w relacjach PR-owiec – dziennikarz, postawmy przede wszystkim na uczciwość.
-
Zainteresuj dziennikarza tematem
Praktycznie każdy dobry dziennikarz dostaje codziennie kilkadziesiąt informacji, z których wybiera tylko kilka. Dlatego warto pomyśleć nad przekazem, który go zainteresuje i wykorzysta w swojej pracy. Statystyki jasno wskazują, że słabe merytorycznie teksty są automatycznie są przez nich odrzucane. Sprawdźmy też, czy nie wysyłamy artykułu o budownictwie do dziennikarza modowego.
73% dziennikarzy nawet nie czyta niskiej jakości tekstów. Skupmy się i poświęćmy więcej czasu na napisanie dobrego artykułu, zanim go wyślemy.
-
Wzajemna pomoc
Dziennikarze sami jasno mówią, że z artykułów dostarczonych przez PR-owców korzystają wtedy, gdy nie mają lepszych tematów do pisania. Inaczej, korzystają z informacji, które dostają od rzecznika prasowego.
W niektórych okresach brakuje nowych tematów do zapełnienia gazety. Przykładowo, jest okres pomiędzy rozgrywkami ligowymi i w dziale sport brakuje 2 stron, które trzeba czymś zapełnić.
Więc jeśli dziennikarz będący w takiej sytuacji będzie chciał uzyskać od nas takie materiały, skorzystajmy z tej oferty. Wzajemna pomoc będzie korzystna dla obu stron, wedle powiedzenia „coś za coś”. PR-owcom zdecydowanie taka współpraca przyda się na przyszłość.
Skorzystaj z naszych porad dla osiągnięcia lepszych efektów pracy
Podtrzymywanie dobrych relacji z dziennikarzami pomoże nam w uzyskaniu lepszych efektów pracy. PR-owcy są skazani na pracę z dziennikarzami, dlatego nie warto palić za sobą mostów. Do nawiązywania dobrych relacji z dziennikarzami możemy też wykorzystać social media oraz konferencje prasowe, na których powinniśmy zadbać o bezpośrednie relacje z dziennikarzami.
Dobrym pomysłem jest także dodawanie własnych zdjęć i grafik do artykułu. Pamiętajmy: piszmy teksty wysokiej jakości, dbajmy o relacje i nie oszukajmy. Wtedy współpraca na pewno będzie owocna.