Jak prowadzić firmowego bloga?

Jak prowadzić firmowego bloga?

Wiele przedsiębiorstw decyduje się na prowadzenie firmowego bloga. Dynamiczny rozwój e-marketingu to okazja na podniesienie pozycji swojej firmy. Poza tym, blog generuje niewielkie koszty, a może przynieść ogromne korzyści w postaci nowych klientów i zwiększeniu świadomości marki.

Od czego zacząć?

Założenie bloga internetowego zacznij od podstaw

Przede wszystkim przemyślmy, czy blog będzie subdomeną strony internetowej, czy będzie posiadać zupełnie inną domenę. Jedno i drugie ma swoje plusy i minusy. Przede wszystkim blog stworzony na subdomenie, nie będzie miał większego wpływu na pozycjonowanie. Ale za to klienci odwiedzając bloga, będą mogli od razu przejrzeć ofertę i zdecydowanie bardziej będą kojarzyć blogowe treści z naszą marką.
Bardzo ważny jest też adres bloga – powinien być przyjazny i łatwy do zapamiętania. O tym jak wybrać domenę pisaliśmy w tym artykule. Własna nazwa domeny wpływa na postrzeganie bloga przez klientów. Inaczej patrzy się na bloga pod nazwą firmabudowlana.pl, a firmabudowlanaa001.blogerek.org.
Następnie musimy dokładnie zaplanować, jaki charakter ma posiadać blog. Kto będzie go pisał i jakie teksty zamieszczał. Firmowy blog nie może mieć formy pamiętnika, tak to najczęściej bywa w przypadku prowadzenia blogów przez osoby prywatne. Jednak od czasu do czasu można zamieścić interesujące zmiany w życiu firmy i jej pracowników. Zamieszczane teksty powinny być ciekawe dla klientów, być może inspirujące oraz koniecznie przydatne. I co najważniejsze – unikalne. Powielanie treści od konkurencji nie przyniesie żadnych korzyści, a wręcz przeciwnie. W oczach klientów powinniśmy być profesjonalistami, którzy doskonale znają swoje produkty i wiedzą, jak je wykorzystać. Warto na kilka tygodniu w przód zapisać tytuły artykułów, które będziemy regularnie zamieszczać na swoim blogu. A regularnie nie oznacza codziennie.

Jak często aktualizować bloga?

Możemy ustalić sobie jeden lub dwa dni w tygodniu, w których będziemy wrzucać nowe teksty na bloga. Załóżmy, że jesteśmy właścicielami firmy produkującej meble. W poniedziałek możemy zamieszczać artykuły z inspiracjami typu jak udekorować salon, a w środy porady jak utrzymać meble tapicerowane w czystości lub jak konserwować skórzane fotele. Raz w miesiącu można dodać krótki film lub zorganizować konkurs, który z pewnością zwiększy zainteresowanie blogiem.
Ważne, żeby regularnie zamieszczać posty na blogu – czytelnicy powinni wyczekiwać na określony dzień tygodnia, aż pojawi się nowy artykuł. Dyscyplina jest tutaj bardzo ważna – nie możemy zapomnieć o wrzuceniu kolejnego tekstu, ponieważ zawiedziemy lojalność naszych odbiorców.

O czym pisać?

Zasada numer jeden to pisanie wartościowyc

Odpowiednie wybranie tematów jest kluczowe

h treści. Koniecznie musimy też sprawdzić artykuł przed zamieszczeniem pod względem stylistycznym oraz nie pozwolić na wkradnięcie się błędów ortograficznych. Takie niedopatrzenie jest bardzo źle odbierane przez internautów.
Tematy postów możemy z początku zaczerpnąć od naszej konkurencji. Ale same tematy! Absolutnie nie wolno nam kopiować treści. Taka inspiracja z innych blogów może pomóc w rozwinięciu naszego firmowego bloga. Warto też czytać komentarze klientów pod wcześniejszymi artykułami w poszukiwaniu tematów, jakie ich interesują oraz czego chcieliby się dowiedzieć.
Wszystkie teksty muszą być związane z branżą jaką się zajmujemy. Prowadząc firmę budowlaną, nie będziemy przecież pisać o nowinkach sportowych. Warto skupić się na wykorzystaniu naszych produktów, kreatywnym rozwiązaniom oraz dyskretną promocją przez pokazanie zalet i wielu zastosowań.

Kto powinien pisać bloga firmowego?

Jeśli sami nie czujemy się na siłach lub pisanie nie jest naszą mocną stroną, możemy zapytać naszych pracowników, czy nie podjęliby się tego zadania. A może znalazłoby się kilku chętnych, którzy prowadziliby na zmianę firmowego bloga? Ktoś mógłby pisać wesołe anegdotki, ktoś inny zająłby się sprawami technicznymi, a kolejny wrzucałby zdjęcia produktów z przykładami ich użycia.
Jeśli jednak w firmie nie znalazł się nikt, kto poradzi sobie z pisaniem kreatywnych tekstów, możemy wynająć do tej pracy profesjonalistów. Blogerzy lub copywriterzy doskonale znają się na tworzeniu ciekawych, poczytnych i profesjonalnych artykułów. Dodatkowo wiedzą, co to jest pisanie według zasad SEO, co zdecydowanie pomoże lepiej wypromować bloga.

Wygląd bloga

Szata graficzna bloga powinna od razu kojarzyć się z marką. Powinien być spójny z główną stroną internetową naszej firmy. Może mieć kolor tła związany z marką, zamieszczone logo lub baner.
Blog powinien wygląd estetycznie i przejrzyście. Klient powinien szybko znaleźć to czego szuka, dlatego tematy postów warto wrzucać pod odpowiednie katalogi i tagi. Kolory i szata graficzna musza być przyjazne dla odbiorcy. Źle dobrana czcionka – zbyt duża lub zbyt mała, albo jej nieodpowiedni kolor, który uniemożliwia łatwe czytanie, ponieważ zlewa się z tłem to ogromny minus dla bloga. Dlatego musimy zwrócić uwagę na każdy szczegół.

Relacje z czytelnikami

Warto dbać o dobre relacje z czytelnikami

Czytajmy komentarze i wiadomości od swoich klientów. Odpowiadajmy na każde zadane pytanie i komentujmy ich wpisy. Od razu warto tez usuwać wpisy, które są wulgarne i nie wnoszą nic do bloga, na przykład spam lub odnośniki do innych stron internetowych. Klienci, którym odpiszemy, będą z pewnością wdzięczni i zadowoleni. A na pewno poczują się docenieni i zwiększy się ich lojalność do marki. Pamiętajmy, że to czytelnicy bloga odpowiadają za jego powodzenie!
Dobrym pomysłem jest jednocześnie założenie kont w mediach społecznościowych, na których będziemy informować o nowych postach. Social media pomagają też w utrzymywaniu z klientami dobrych relacji za pomocą wiadomości i komentarzy.

Korzyści płynące z prowadzenia firmowego bloga w pigułce

  1. Pozyskiwanie nowych klientów
  2. Kreowanie wizerunku eksperta
  3. Pozyskanie naturalnych linków dzięki dzieleniu się linkami w social media
  4. Premia w wynikach wyszukiwania przy regularnie aktualizowanym blogu
  5. Poznanie opinii klientów
  6. Zdobycie przewagi nad konkurencją