Po długich poszukiwaniach udało Ci się znaleźć idealną agencję marketingową. Wiesz, że to właśnie ona pomoże Ci zdobyć klientów. Pamiętaj jednak, że to tak naprawdę dopiero początek. Na zadowalające efekty trzeba poczekać, dlatego przed wami długoterminowa współpraca.

Jak zatem wynieść z tej relacji jak najwięcej? W tym artykule omówimy 9 porad, które Ci w tym pomogą

1. Ustal, jak będziecie realizować projekty

Gdy zaczynasz współpracę z firmą marketingową, przedstaw swoją obecną sytuację dotyczącą procesu zdobywania klientów i tego, jaką rolę powinna odgrywać w niej agencja. Być może niektórymi projektami chcesz zajmować się samodzielnie, gdyż np. masz już w firmie osobę odpowiedzialną za pisanie artykułów na bloga.

Nawet jeśli wiele rzeczy wykonujesz in-house, nie musi to ograniczać roli agencji marketingowej. Wracając do wcześniejszego przykładu – wewnętrzny pracownik może pisać artykuły blogowe, ale to agencja zajmie się planowaniem contentu z długoterminowej perspektywy i promowaniem go w mediach społecznościowych. Dzięki temu wszystkie moce przerobowe, w które inwestujesz, będą maksymalnie wykorzystan

2. Zaplanuj budżet

Ustal, w jaki sposób chcesz docierać do klientów i w które kanały marketingowe zainwestować najwięcej środków. Pomoże to agencji marketingowej lepiej zaplanować to, co może dla Ciebie zrobić.

W przypadku gospodarowania budżetem pamiętaj też, aby liczyć siły na zamiary. Nadmierne rozciąganie jednej kampanii marketingowej lub przerzucanie się z jednego projektu na drugi nie przyniesie zbyt dobrych efektów, a do tego wprowadzi zamieszanie w całym procesie współpracy.

Wiele metod pozyskiwania klientów (np. content marketing) potrzebuje czasu i ciągłego wsparcia, aby generować rezultaty. Jeśli zbyt szybko anulujesz tego typu strategię, zmarnujesz czas, budżet i w ogóle nie zyskasz nowych klientów. Wina w tym przypadku nie będzie jednak spoczywać na agencji marketingowej, gdyż ta mogła robić wszystko doskonale, jednak nie miała odpowiednich środków i czasu, aby wygenerować efekty.

3. Bądź cierpliwy

Nie powinieneś spodziewać się, że współpraca z firmą marketingową od razu będzie układać się doskonale. Zarówno Ty, jak i agencja musicie dobrze się poznać. Jak wspomniano wcześniej, wiele działań reklamowych wymaga czasu, aby zobaczyć rezultaty. Jeśli zaczniesz rozglądać się za innymi agencjami, które muszą następnie od nowa analizować Twoją sytuację i planować działania reklamowe, będziesz stale tkwił w miejscu.

Bądź też realistą – podczas współpracy z agencją marketingową będą mieć miejsce dobre, jak i złe chwile. Jednak dzięki profesjonalnemu podejściu uda wam się przetrwać takie trudniejsze momenty

4. Dbaj o dobry kontakt

Marketing to nie produkt, który można zakupić i o nim zapomnieć. Z agencją marketingową nawiązujesz tak naprawdę bliskie partnerstwo, dlatego regularny i treściwy kontakt jest konieczny. Jeśli dodatkowo agencja reklamowa ma do pewnego stopnia zajmować się kwestiami związanymi z PR, szybka i sprawna komunikacja jest jeszcze bardziej konieczna, aby Twoja firma mogła być prawidłowo reprezentowana.

Sprawna i terminowa komunikacja jest bardzo ważna podczas realizacji różnych projektów – deadline’ów powinna trzymać się nie tylko agencja marketingowa! Jeśli właśnie pracujecie nad nowym logo, serią wpisów na bloga, czy planujecie budżet na reklamy PPC, zawsze odpowiadaj na czas. Opóźnienia mogą się naskładać i prowadzić do wielu problemów.

Dobry kontakt obejmuje także jasne określanie swoich wymagań. W przypadku kreatywnych projektów jak grafika czy artykuły łatwo wpaść w pułapkę komunikowania niejasnych, subiektywnych odczuć. „Fajny i ciekawy tekst” nie mówi zbyt wiele. Jeśli jednak przedstawisz więcej szczegółów jak długość, roboczy tytuł czy nawet przykładowe teksty, na których należy się wzorować, znacznie ułatwisz pracę agencji.

5. Nie bój się udzielić krytyki

Kontynuując poprzednią myśl o dobrym kontakcie – w każdej relacji ważna jest szczerość. Nie popadaj w pułapkę ignorowania pewnych błędów, wychodząc z założenia, że agencja w końcu domyśli się, co jest nie tak i naprawi problem. Często w takich przypadkach sytuacja eskaluje aż do momentu, gdy jest za późno i w końcu firma „wygarnia” nieświadomej agencji, co się jej nie podoba.

Takich niepożądanych scenariuszy można uniknąć, jeśli będziesz sprawnie i szybko informował agencję marketingową o tym, czy nie należy czegoś zmienić i poprawić. Pamiętaj także o udzielaniu konstruktywnej krytyki. Informacja zwrotna w stylu „ta grafika nie jest fajna” nie mówi zbyt wiele i nie pomoże agencji poprawić jej zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Udzielaj dlatego krytyki w taki sposób, aby dało się z niej wyciągnąć jak najwięcej wniosków.

6. Nie bój się przyjmować krytyki

Skoro mówimy już o krytyce, to powinna ona działać w obie strony. Skoro decydujesz się skorzystać z usług agencji marketingowej, widocznie potrzebujesz pomocy branżowych ekspertów. Powinieneś spodziewać się od nich feedbacku dotyczącego Twojej oferty, firmy, brandingu i dotychczasowych działań marketingowych.

Zapewne z pewnymi poradami możesz się nie zgadzać i ich nie rozumieć, jednak pamiętaj, kto jest ekspertem i ma branżowe doświadczenie. W takich sytuacjach staraj się zatem dociekać, dlaczego dane podejście jest lepsze – pomoże Ci to zrozumieć agencję marketingową i zagwarantuje lepszą współpracę na przyszłość.

7. Bądź gotowy spróbować czegoś nowego

Świat reklamy stale się zmienia. Ciągle pojawiają się nowe trendy, a niektóre z nich zostają później z nami na stałe. Stają się one później na tyle ważne, że należy je uwzględniać przy działaniach marketingowych, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.

Firma marketingowa, z którą współpracujesz, będzie zatem starać się być na czasie z nowymi trendami reklamowymi. Niekiedy nie będą one wyglądać zbyt zachęcająco. Warto jednak dać im szansę. Kto wie – może szybko załapiesz się na coś nowego i wyprzedzisz dzięki temu konkurencję.

8. Koncentruj się przede wszystkim na wynikach

Daj agencji nieco swobody w realizowaniu swoich projektów, gdyż dzięki temu będzie w stanie dostarczyć zadowalających efektów. Jeśli skupisz się za bardzo na samych stosowanych metodach, zaczniesz zwracać zbyt dużą uwagę na nieistotne szczegóły.

Firma marketingowa powinna odciążyć Cię od działań reklamowych lub nawet całkowicie je przejąć. Daj jej zatem swobodę w realizowaniu założeń strategii zdobywania klientów. Dzięki temu będzie mogła wykazać się kreatywnością i przynieść zadowalające efekty.

9. Regularny kontakt to podstawa

Podczas współpracy warto zaplanować regularne spotkania dotyczące kwestii finansowych, jak i realizacji samych projektów. Roczne podsumowania są świetne, ale lepiej organizować takie rozmowy częściej, gdyż dzięki temu łatwiej będzie w razie czego zaadresować kryzysowe sytuacje. Lepiej spotykać się nawet i nieco za często niż zbyt rzadko, przez co pewne nieporuszane przez długi czas kwestie urosną do dużych rozmiarów.

W kwestii komunikacji dobrze jest także wybrać osoby reprezentatywne po obu stronach, dzięki czemu będzie wiadomo, do kogo zwracać się w przypadku nagłej sytuacji. Dzięki takiej formie kontaktu łatwiej będzie zadbać o to, aby wszyscy odpowiednio się rozumieli.

Współpraca z agencją marketingową – podsumowanie

Mam nadzieję, że dzięki tym poradom Twoja relacja i współpraca z wybraną agencją marketingową będzie przebiegać znacznie lepiej, przynosząc przy tym świetne efekty. Pamiętaj, że często potrzeba czasu, aby się „dograć”, jednak korzyści w postaci nowych klientów i rozpoznawalności marki na pewno będą tego warte.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *