Jak sprawdzić sklep internetowy?

Jak sprawdzić sklep internetowy

Choć internet to doskonałe miejsca do dokonywania wygodnych i szybkich zakupów, jednak niekiedy może stać się również platformą dla oszustów. Co gorsza, często słyszy się o Klientach sklepów internetowych, którzy złożyli i opłacili zamówienie, lecz towaru nigdy nie zobaczyli na oczy. W poniższym poradniku podpowiadamy więc jak sprawdzić, czy sklep internetowy naprawdę istnieje. Zapraszamy!

Jak sprawdzić czy e-sklep jest prawdziwy, uczciwy i wiarygodny?

Dane firmy

Pamiętaj, że za każdym uczciwym sklepem online stoi jakaś firma bądź osoba, która prowadzi działalność gospodarczą. Jej dane powinny być łatwe do znalezienia na stronie sklepu internetowego – zazwyczaj znajdują się w zakładce „Kontakt” lub w stopce strony, dziale „O nas” bądź innym miejscu. Co istotne? Muszą być one przedstawione w przejrzysty i jasny sposób – konieczne jest m.in. nazwa firmy, jej adres i numer NIP. Czasem podane są również nazwiska i dane kontaktowe osób, które odpowiadają za określone obszary działalności sklepu. Wszystkie te informacje pozwalają sądzić, że mamy do czynienia z prawdziwym sprzedawcą. Jeżeli nie jesteś w stanie zweryfikować, kto odpowiada za dany sklep, lepiej zrezygnuj z zakupu.

Regulamin sklepu i polityka prywatności

Wszyscy sprzedawcy internetowi podlegają wymogom prawnym. Każdy sklep online musi mieć m.in. regulamin oraz politykę prywatności, która spełnia wymogi RODO. Jeżeli nie jesteś w stanie odnaleźć tych dokumentów na stronie internetowej sklepu, sklep możesz zaliczyć do podejrzanych. Wyżej wymienione dokumenty powinny być łatwo dostępne np. poprzez odnośniki w stopce.

Bezpieczne płatności

Należy zaznaczyć, iż profesjonalny sklep internetowy dba o bezpieczeństwo swoich Klientów. Dlatego zazwyczaj stosuje zaufane bramki płatności. Mowa tutaj o serwisach, które umożliwiają przeprowadzanie bezpiecznych transakcji oraz możliwości ewentualnego odwołania się w przypadku nieprawidłowości. Co więcej? Już sama obecność bramek daje sygnał, że sklep założony został przez prawdziwą firmę – wymaga ona bowiem podpisania stosownych umów. Natomiast, jeżeli sprzedawca oferuje zapłatę wyłącznie przelewem, warto się zastanowić nad zakupem.

Warto również sprawdzić szyfrowanie połączenia. Już od dłuższego czasu certyfikat SSL, który szyfruje dane przekazywane witrynie jest wymagany. Zastanawiasz się, jak to sprawdzić? Jeśli w przeglądarce przy pasku adresowym widzisz ikonkę kłódki, oznacza to, że sklep internetowy stosuje szyfrowanie.

Ceny i koszty wysyłki

Pamiętaj, że cena brutto produktu powinna być podana obok przycisku, który pozwala na dodanie go do koszyka. Ponadto, jeżeli trzeba do niej doliczyć jakieś dodatkowe opłaty, muszą być one w jasny sposób wyszczególnione. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku kosztów wysyłki, które powinny być sprecyzowane.

Zwroty i odstąpienie od umowy

Według obowiązującego prawa Klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, czyli zrezygnowania z zakupu bez podawania przyczyny. To czas, w którym może zwrócić towar i otrzymać pełen zwrot kosztów. Jeśli chodzi o politykę firmy, powinna być ona zgodna z przepisami.

Ważne! Jeżeli sklep internetowy nie przyznaje Klientom prawa do odstąpienia od umowy lub żąda zwrotu produktu w oryginalnym opakowaniu, łamie prawo. Poza tym, niedozwolone są również obecne w regulaminie sklepu klauzule, które mówią o tym, że przesyłka jest realizowana na ryzyko nabywcy.

Warto również sprawdzić politykę dotyczącą zwrotów i reklamacji. Jeśli wyda się ona Tobie zbyt surowa, może to oznaczać, iż sklep nie jest do końca uczciwy np. sprzedaje produkty niezgodne z opisem na stronie.

Opinie

Weryfikacja opinii o sklepie internetowym przed dokonaniem w nim zakupów jest zawsze dobrą praktyką. Obecnie w sieci można znaleźć wiele serwisów, które ułatwiają ich znalezienie i porównanie. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie z nich są prawdziwe – zdarza się, iż są dodawane by przyćmić i zrekompensować negatywne doświadczenie opisane przez prawdziwego Klienta. Właśnie dlatego warto dokładnie przejrzeć wszystkie dostępne dane.

Obecność firmy w internecie

Oprócz opinii na temat sklepu warto również sprawdzić inne ślady obecności danej firmy w internecie. Prawdziwe, uczciwe sklepy zazwyczaj posiadają swoje profile w mediach społecznościowych, a linki do nich można znaleźć w stopce witryny. Ponadto, wiele wiarygodnych platform handlowych udostępnia także wiele kanałów komunikacji i zachęca Klientów do kontaktu m.in. do zadawania pytań, które dotyczą asortymentu. Mimo, iż nie są to obowiązkowe elementy, jednak ich brak powinien Cię zastanowić, zwłaszcza jeśli nie masz pewności co do braku uczciwości sklepu.

Reasumując, zakupy w sieci mogą być bezpieczne i przyjemne. Należy jednak zachować odpowiednią ostrożność. Zanim ostatecznie dokonasz zakupu, sprawdź kto stoi za daną stroną internetową i jaką politykę prowadzi. Jeżeli masz trudności z rozpoznaniem, czy dany sklep jest prawdziwy, nie ryzykuj. Pamiętaj, że istnieje wiele dużych znanych stron, na których możesz zrobić zakupy bez jakiejkolwiek obaw.