Na naszym blogu nie raz poruszaliśmy kwestie namingu. Odpowiednia nazwa to podstawa budowania swojej marki w sieci. Jednocześnie nie mniej ważnym elementem jest hasło reklamowe, slogan, czy też tagline. Co warto o nim wiedzieć? Jak stworzyć dobry tagline? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule.
Czego może dotyczyć tagline?
Tagline, czyli inaczej hasło reklamowe może dotyczyć tak naprawdę wszystkiego — twojej całej marki (np. McDonald i „I’m lovin’ it” lub nike i „Just do it”), gamy produktów np. „Stop smog, go Hybrid” odnośnie do hybrydowych samochodów Lexusa. Czy też konkretnych produktów — tu znów przykładem może być marka Lexus i tagline samochodów np. model LS i „Arcydzieło absolutne”.
Jednocześnie warto zastanowić się, czy aby na pewno każdy produkt potrzebuje swojego sloganu. W przypadku samochodów jest to uzasadnione, ponieważ produktów nie ma zbyt dużo (zwykle marki mają od kilku do kilkunastu modeli). Jednak sprzedając, np. ubrania tworzenie tagline dla każdego modelu byłoby bardzo kosztowne i prawdopodobnie byłyby to pieniądze wyrzucone w błoto. W takiej sytuacji warto postawić na tagline całej marki lub gamy produktów.
2 funkcje sloganów reklamowych
Warto zauważyć, że slogan może pełnić dwie główne funkcje:
- Informacyjna np. sklep komputerowy, domowe jedzenie.
- Reklamową, marketingową, budującą markę np. wcześniej wspomniane „Just do it”, czy też „Najwyższa jakość w ponadczasowym stylu” marki Wittchen.
Oczywiście te funkcje można połączyć. Przykładem jest slogan marki Grycan „Lody od pokoleń”, który jednocześnie informuje o działalności marki, jak i buduje markę firmy, informując klienta o dużym doświadczeniu firmy.
Najlepiej, żeby slogan spełniał obie funkcje — jednocześnie informacyjną, jak i marketingową. Dzięki temu pomoże internautom odnaleźć się na stronie, jednocześnie taki slogan będzie budował twoją markę.
Czy potrzebujesz tagline?
Można zastanowić się, czy tagline jest w ogóle potrzebny. Teoretycznie można z niego zrezygnować, jednak działając w biznesie internetowym, nie warto tego robić. Dlaczego? Ponieważ tagline to świetny sposób, żeby pomóc internaucie zorientować się, z jakim serwisem ma do czynienia.
Tagline ułatwia też budowanie swojej marki w internecie. Odpowiednio przygotowany tagline może być tak samo ważny w tworzeniu twojej marki, jak logo, czy też nazwa firmy. Oczywiście można stworzyć rozpoznawalny brand bez wykorzystania tagline, czego przykładem jest choćby allegro.
Jednak dla mniejszych firm tagline to prosty sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji i lepsze dotarcie do klienta. Dlatego nie warto z niego rezygnować.
Czego unikać przy tworzeniu tagline?
Zanim przejdziemy do omawiania tego, jak stworzyć dobry tagline przyjmy się temu, jakich błędów unikać:
- Banały — wyświechtane hasła typu „najlepszy sklep komputerowy”, „satysfakcja gwarantowana”, czy też „numer 1 wśród xyz” to tylko pustosłowie. Działały może kilka dekad temu, dziś ludzie są przyzwyczajeni do górnolotnych obietnic, z których nic nie wynika.
- Czysty, abstrakcyjny marketing — hasła typu „Just do it” świetnie sprawdzą się w przypadku wielkich marek. Jednak jeżeli prowadzisz mały sklep, to warto zadbać o to, żeby tagline miał też wartość informacyjną.
- Czysta informacja „sklep komputerowy”, „restauracja” i inne oczywistości nie działają dobrze. Oczywiście lepiej postawić na informację, niż na coś banalnego co nie mówi kompletnie nic, jednak lepiej poświęcić więcej uwagi na stworzenie dobrego sloganu.
Najmniej bolesny jest ostatni błąd. Jeżeli stworzysz taki tagline, to po prostu jesteś jednym z wielu, jednak przynajmniej internauta wie, gdzie się znajduje. Lepiej mieć tagline czysto informacyjny, niż nie mieć go w ogóle. Jednak warto poświęcić trochę czasu na stworzenie dobrego sloganu.
Jak stworzyć dobry tagline?
Wiele osób może zastanawiać się jak stworzyć dobry i ciekawy dla klienta tagline. Oczywiście podejść do tworzenia sloganu reklamowego jest wiele — możesz wykonać np. analizę grupy docelowej lub konkurencji i na tej podstawie przygotować slogan. Jednak jednym z prostszych sposobów jest wykorzystanie USP (unikalnej propozycji sprzedaży), czyli tego, co odróżnia twoją firmę/ofertę od konkurencji.
Dlaczego akurat USP? Powód jest prosty — dzisiaj konkurencja na rynku jest olbrzymia, wyróżnienie się jest bardzo ważne. A jak już czymś się wyróżniasz, to warto to komunikować i budować wokół tego swoją markę. Ponadto tagline zbudowany na podstawie USP będzie miał niemalże na pewno wartość marketingową.