Często powtarza się, że pozyskanie klienta jest znacznie droższe niż jego utrzymanie. Jest w tym sporo prawdy, jednak powstaje pytanie — jak utrzymać klientów, jak sprawić, żeby wracali oni do twojego sklepu i robili zakupy? Pomocne są w tym programy lojalnościowe.

Jak działają programy lojalnościowe?

Programy lojalnościowe nie są niczym nowymi. Ich historia zaczyna się długo przed popularyzacją branży ecommerce. Natomiast internet pozwala wejść programom lojalnościowym na nowy poziom, ponieważ tutaj klient nie musi wykazywać się dodatkowym zaangażowaniem, wystarczy, że będzie robił zakupy w twoim sklepie.

Programy lojalnościowe działają na różnych zasadach. Dla klientów najczęściej oznaczają dwie korzyści:

  • Dodatkowe rabaty i promocje.
  • Różnego rodzaju prezenty i gratisy.

Niektóre firmy idą o krok dalej i oferują np. pierwszeństwo zakupu nowego produktu. Jednak ten aspekt mogą wykorzystać głównie producenci.

Natomiast Ty, jako przedsiębiorca dzięki programom lojalnościowym możesz zyskać bardzo dużo. Poza powracającymi klientami, możesz dzięki temu lepiej poznać osoby, które robią zakupy w twoim sklepie. To z kolei pozwoli lepiej organizować różnego rodzaju akcje promocyjne, skuteczniej prowadzić kampanie marketingowe, pozwoli Ci również lepiej komponować asortyment sklepu. Pozwalają one również zbudować lepsze relacje z odbiorcami.

Nic nie stoi również na przeszkodzie, żeby stworzyć okazję typu “poleć przyjaciela i zyskaj rabat”, co pozwoli zyskać nowych klientów.

Jak wdrożyć programy lojalnościowe w e-sklepie?

Istnieje z pewnością wiele technik, za pomocą których możesz je wdrożyć. Jednak w tym artykule omówimy dwie główne.

  1. Specjalny system do programu lojalnościowego
  2. Newsletter programu lojalnościowego dla klientów

Pierwsze rozwiązanie daje Ci więcej możliwości. Możesz np. stworzyć system punktów, gdzie za każde wydane X zł otrzymuje się Y punktów, a punkty można wymienić np. na kody rabatowe, promocje, czy też różnego rodzaju prezenty. Odpowiednio projektując program, możesz też np. w panelu klienta wyświetlać spersonalizowane zniżki, a nawet na stronach produktowych zmodyfikować wyświetlane rekomendacje. Niestety wiąże się to również z większymi kosztami wdrożenia. To jak duże będą, zależy już od tego, jak bardzo zaawansowany system zechcesz stworzyć.

Natomiast drugie rozwiązanie może wydawać się powierzchowne, w końcu to tylko zwykły newsletter. Jeśli również tak uważasz, to koniecznie przeczytaj artykuł o marketing automation. Dzisiaj można w bardzo zaawansowany sposób przypisywać subskrybentom różne tagi na podstawie tego co kupili, jakie produkty znajdą się w ich koszyku. Dzięki temu można np. różnym grupom subskrybentów wysłać różne rabaty.

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz swój sklep internetowy, to koniecznie stwórz swój własny program lojalnościowy. To bardzo prosty sposób na zwiększenie sprzedaży i zachęcenie klientów do ponownych zakupów w twojej firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *