Prowadzisz swój sklep? A może dopiero planujesz zacząć działać w branży e-commerce? Jeśli tak, to dzisiaj nie wystarczy stworzyć strony, która dobrze wygląda na komputerze. Z roku na rok coraz częściej korzystamy z internetu w telefonie, coraz częściej właśnie na smartfonach robimy zakupy. Chcąc pozostać na rynku, należy podłączyć się do tego trendu. Jeśli tego nie zrobisz, to prędzej czy później wypadniesz z gry.
Nie ma sensu zastanawiać się, czy warto, lecz jak to zrobić
Niektóre osoby mogą stwierdzić, że u nich w sklepach większość osób robi zakupy na komputerze, więc nie ma sensu robić mobilnej wersji strony? Jeśli należysz do tego grona, to mam dobrą wiadomość: masz duże pole do rozwoju i wdrożenie mobilnej wersji strony może wpłynąć pozytywnie na twoje zyski.
Pozostaje pytanie, jak wdrożyć mobilną wersję strony? Możliwości jest wiele. Najprostszym rozwiązaniem jest stworzenie responsywnej strony. W takiej sytuacji po prostu witryna skaluje się w zależności od ekranu, na którym jest przeglądana.
To rozwiązanie nie jest jednak zawsze wystarczające, zwłaszcza jeśli korzystasz z gotowego szablonu i posiadasz bardzo rozbudowany serwis. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest przygotowanie drugiej wersji serwisu, która będzie się wyświetlać na urządzeniach mobilnych. Wtedy możesz zrezygnować np. z sliderów, wyskakujących okienek pop-up z zapisem na newsletter, czy też różnych uzupełniaczy treści.
Inną opcją jest stworzenie aplikacji mobilnej. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli chodzi o możliwość utrzymania relacji z klientami, tworzenie programów lojalnościowych, ponadto korzystanie ze sklepów na telefonie w ten sposób jest bardzo wygodne. Niestety stworzenie aplikacji mobilnej wiąże się również z dużym wydatkiem. Dlatego zwykle korzystają z niego tylko duże serwisy takie jak Allegro.
Od czego zacząć?
Pierwszym krokiem jest stworzenie responsywnej strony internetowej. Jest to bardzo ważne, nawet jeśli twoja witryna wyświetla się głównie na komputerze. Dzięki temu masz pewność, że wyświetla się poprawnie na różnych monitorach, czy też, gdy użytkownik nie korzysta z serwisu w pełnym oknie.
W przypadku wielu sklepów stworzenie responsywnej strony jest również wystarczające. Zwłaszcza jeśli skorzystasz z usług agencji, która przygotuje dla Ciebie stronę, a nie będziesz opierał się na gotowych szablonach.
Jeśli twój e-sklep w wersji na komputer jest bardzo rozbudowany, to wtedy prawdopodobnie będzie konieczne wprowadzenie modyfikacji i usunięcie niektórych elementów z wersji mobilnej. W większości sytuacji nie będzie jednocześnie trzeba tworzyć oddzielnej wersji mobilnej serwisu.
Stworzenie aplikacji tak naprawdę jest zarezerwowane dla największych sklepów. Nawet wiele znanych marek takich jak media markt nie posiada własnych aplikacji. Jest to zarezerwowane głównie dla platform e-commerce takich jak Allegro, Aliexpress, czy Amazon. Dlatego dobrym pomysłem jest prowadzenie sprzedaży na takich platformach.
Odpowiedni marketing
Jednocześnie przygotowanie responsywnej strony to dopiero początek. Dzięki temu nie tracisz ruchu mobilnego, który mógłbyś zyskać, gdyby twoja strona poprawnie wyświetlała się na telefonach.
Warto pójść o krok dalej i przeanalizować jak różnią się klienci mobilni od klientów, którzy dokonują zakupów na komputerze. nierzadko zdarza się, że kupują oni zupełnie inne produkty, mają inne nawyki zakupowe. Warto to wykorzystać i zmodyfikować mobilną wersję e-sklepu tak, żeby proponowała inne produkty, niż wersja, która wyświetla się użytkownikom komputerów.
Kolejnym aspektem, o którym warto pomyśleć, jest reklama mobilna. Możesz stworzyć kampanię, która jest skierowana tylko do osób korzystających np. z Facebooka w aplikacji mobilnej. Dzięki temu zwiększysz skuteczność swojego marketingu.