Większość osób tworzących strony internetowe skupia się na wyglądzie oraz na pisanych artykułach. Często są jednak mniej „widoczne” metody, które pozwolą Ci jeszcze lepiej zarządzać stroną. Do takich sposobów należy przekierowanie 301, które odpowiednio wykorzystane wpłynie pozytywnie na wysokość twojej witryny w wyszukiwarce, oraz na komfort przeglądania twojej witryny przez czytelników. Jednak zacznijmy od podstaw.
Po co stosować przekierowania?
Prowadząc stronę internetową, czasem będziesz chciał usunąć pewne treści, które już opublikowałeś. Przykładem może być np. usunięcie podstrony przekazującej informacje o ciasteczkach z powodu tego, że umieściłeś te informacje np. w polityce prywatności. Jednak gdy po prostu usuniesz stronę informującą o ciasteczkach, to pojawi się problem — osoby wchodzące na nią trafią na komunikat 404.
Jednym ze sposobów, żeby uniknąć tej sytuacji jest po prostu zamiana kilku linków, jednak tutaj pojawia się kolejny problem — co jeżeli jakiś przeoczyłeś jakiś link? Z odpowiedzią przychodzą właśnie przekierowania, dzięki nim możesz po prostu sprawić, że osoba wchodząca na jedną stronę zostanie automatycznie przeniesiona na inną, w sposób praktycznie niezauważalny.
Podobne kwestie mogą Cię dotyczyć, gdy będziesz z jakichś powodów chciał zmienić domenę. Tu również pomogą przekierowania, które nie tylko będą korzystne dla użytkowników, ale również wpłyną pozytywnie na pozycję twojej witryny w wyszukiwarce.
Kiedy warto robić przekierowanie podstrony?
Oczywiście nie zawsze warto robić przekierowanie. Dlatego warto sprawdzić, czy takie działania są warte zachodu. Pierwszym sposobem jest wykorzystanie Google Analytics. Jeżeli korzystasz z tych statystyk, to sprawdź, jak często jest odwiedzana podstrona, którą planujesz przekierować. Może się okazać, że generuje ona bardzo małe ilości odsłon, które są nieodczuwalne. W takich przypadkach przekierowanie często jest niepotrzebne.
Innym sposobem jest wykorzystanie narzędzia Majestic SEO. Dzięki niemu możesz ocenić, jak wiele linków przychodzących prowadzi do danej podstrony. Może się okazać, że z jakichś powodów była ona linkowana np. przez innych blogerów. W takim przypadku warto zrobić przekierowanie 301, żeby przenieść moc, jaką niosą za sobą te linki.
Natomiast jeżeli strona nie generuje ruchu i nie prowadzą do niej linki przychodzące, to zaprzątanie sobie głowy przekierowaniem jest prawdopodobnie bezcelowe. Chyba że jest to spowodowane aspektami prawnymi np. nowa podstrona zawierająca politykę prywatności.
Jak zorganizować przekierowania?
Wszystko zależy tak naprawdę, od tego, co chcesz osiągnąć. Sytuacji, w której wykonuje się przekierowania jest kilka, rozważmy tutaj najczęstsze przypadki:
- Nowa wersja witryny. W takiej sytuacji najlepiej zrobić całościowe przekierowanie witryny, robienie osobno przekierowania dla każdej podstrony mija się z celem
- Przekierowanie ze starych stron produktowych w sklepach — częstą praktyką jest tutaj przekierowanie ze stron produktowych, na strony kategorii. Jest to najczęściej praktykowane w przypadku dużych sklepów, gdzie nie zawsze jest możliwe przekierowanie do tego samego produktu.
- Przekierowanie pojedynczych podstron — tutaj najczęściej trzeba podjąć indywidualną decyzję, na jaką nową stronę skierować użytkownika.
Jaki rodzaj przekierowania wybrać?
Istnieją tak naprawdę dwa główne rodzaje przekierowań. Dla odbiorcy nie ma między nimi różnicy, jednak jest ona widoczna dla robotów Google, dlatego warto zastanowić się, które przekierowanie chcesz wybrać:
- Przekierowanie 301 – jest to przekierowanie trwałe, informuje ona robota Google o tym, że teraz adres X jest nieaktualny, natomiast aktualny jest adres Z. W ten sposób w wynikach wyszukiwania będzie pojawiała się podstrona Z, natomiast cała moc seo strony X jest przenoszona na stronę Z. Użytkownik najczęściej nawet nie zauważy, że odbyło się jakieś przekierowanie, ponieważ całość odbywa się przed załadowaniem się strony.
- Przekierowanie 302 – jest ono tymczasowe. To oznacza, że w indeksie wyszukiwarki widnieją dwa adresy jednakowo X oraz Z. Nie jest przenoszona moc SEO. Użytkownik natomiast również nie zauważa zmiany adresu, dlatego dla niego różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami przekierowań jest praktycznie niezauważalna.
3 rodzaje przekierowań
W poniższej tabeli umieściłem 3 najczęściej wykorzystywane rodzaje przekierowań 301:
Przekierowanie domeny z www na bez www:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://domena.pl/$1 [L,R=301]
Przekierowanie domeny bez www na www:
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domena.pl [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.domena.pl/$1 [L,R=301]
Przekierowanie konkretnej podstrony na inną:
RedirectMatch 301 /starastrona.php http://nowastrona.pl
Jeżeli nie masz dostępu do pliku htaccess, to możesz jeszcze wykonać przekierowanie poprzez edycję pliku index.php albo przekierowanie JavaScript, poprzez dodanie kodu na stronie.
Warto natomiast uważać na przekierowania za pomocą ładowania treści nowej strony do ramki iframe. Jest to rozwiązanie niepraktyczne dla czytelnika i nieprzyjazne dla robotów indeksujących witrynę.
Komunikacja z robotami Google poprzez tag kanoniczny
Jeżeli natomiast z jakichś powodów nie chcesz robić przekierowania 301, natomiast chcesz poinformować roboty Google o tym, że ta sama treść znajduje się pod innym adresem, to możesz to wykonać za pomocą tagu kanonicznego. Jest to w pewnym sensie przekierowanie, jednak widoczne tylko dla robotów indeksujących. Warto pamiętać o tym, że roboty indeksujące nie muszą brać pod uwagę reguł zawartych w tym znaczniku.
Wiele osób może zastanawiać się, po co stosować takie rozwiązania, czy nie lepiej od razu wykorzystać przekierowanie 301? Tag kanoniczny jest bardzo przydatny w wielu sytuacjach, poniżej znajdziesz niektóre z nich:
- Podobna lub ta sama treść znajduje się na wielu podstronach w witrynie. Jest to często spotykane w sklepach internetowych, gdzie np. oferty 10 różnych modeli laptopa różnią się tylko paroma słowami.
- Strona generuje dynamiczne URL-e np. dopasowane do sesji użytkownika lub jego preferencji wyszukiwania.
- Strona automatycznie zapisuje różne adresy URL, gdy zostanie umieszczona w różnych kategoriach np. ten sam produkt w kategorii hulajnoga i w kategorii pojazdy elektryczne.
Wykorzystaj siłę przekierowań
Warto wykorzystywać siłę przekierowań od początku istnienia witryny. Zwłaszcza jeżeli planujesz tworzyć bardziej rozbudowaną stronę taką jak np. sklep internetowy, to wtedy odpowiednie wykorzystanie przekierowań staje się podstawą do funkcjonowania strony.