Jak zadbać o SEO dzięki zabiegom Public Relations?

Public Relations

Działania PR mają na celu promować markę i rozwijać jej świadomość w oczach odbiorców. Jednak w tym artykule przyjrzymy się sposobom na to, żeby dzięki działaniom PR przy okazji zwiększyć pozycję naszej strony w wyszukiwarce internetowej. W końcu działać w internecie PR w dużej mierze opiera się na linkach.

Dlaczego public relations działa w pozycjonowaniu?

Public Relations pozytywnie wpływa na SEO

Jak wspominaliśmy wcześniej, public relations w internecie często wiąże się z dodaniem linku do twojej strony. Jeżeli na jakimś portalu branżowym będzie wzmianka o twojej firmie, to prawdopodobnie pojawi się wraz z linkiem do twojej strony internetowej.

Warto zauważyć, że linki pozyskane w ten sposób bardzo często są mocne, ponieważ znajdują się w treści cenionych portali. Ponadto takie linki często są też stosunkowo bezpieczne – używając tej metody pozyskiwania linków raczej nie narażamy się na kary od Google.

Na co uważać w działaniach PR?

Warto zauważyć, że Google wyraźnie mówi, iż kupowanie linków jest zabronione. Jednocześnie nie można mylić kupowania linków z działaniami PR. W pewnym sensie prowadząc działania PR pozyskanie linka, jest jedynie efektem ubocznym. Zresztą cały temat tego, czym jest płatny link w oczach Google, wyjaśnia wideo znajdujące się na oficjalnym kanale Google Webmasters.

Dlatego też prowadząc działania PR warto pamiętać o tym, jak istotna jest wartościowa treść.

Content marketing to klucz do sukcesu

Słowem klucz, który łączy SEO i public relations jest content marketing. On otwiera drzwi do najbardziej wartościowych serwisów, a tym samym pozwala Ci pozyskać kluczowe linki. Oczywiście prowadząc działania PR możesz starać się publikować treści na portalach mniej znanych, albo takich gdzie wymagania dotyczące publikowanej treści są niewielkie. Jednak w takiej sytuacji również linki, które pozyskasz nie będą tak bardzo wartościowe.

Jeżeli chcesz, żeby treści twojego autorstwa zostały opublikowane na serwisach zewnętrznych, to koniecznie:

  • Zadbaj o ich poprawność merytoryczną.
  • Zadbaj o to, żeby były to artykuły, które są przystosowane do odbiorców serwisu, na którym chcesz je opublikować. Napisane zbyt technicznych treści może w niektórych przypadkach nie być dobrym pomysłem.
  • Warto opublikować artykuł na czasie, który wiąże się z obecnymi trendami.

Oczywiście duże znaczenie ma również nawiązanie odpowiednich relacji z dziennikarzem, czy też właścicielem strony, na której chcesz opublikować artykuł. Jednocześnie treści, które zamierzasz opublikować muszą być atrakcyjne same w sobie, tylko w ten sposób zapewnisz sobie nie tylko mocny link, ale również pozytywny odzew od czytelników. Jednak temat content marketingu został już dokładniej poruszony na naszym blogu.

Jeżeli masz problem z tym, żeby samemu przygotować odpowiednie artykuły, to możesz rozważyć ich zlecenie na zewnątrz.

Jakie są koszty działań PR, czy może sobie na nie pozwolić każdy?

Przechodzimy teraz do bardzo istotnej części tego artykułu, a mianowicie omówienia kosztów działań PR. Trzeba je podzielić na dwie kategorie:

  • Koszty bezpośrednie np. koszt opublikowania artykułu na jakimś portalu.
  • Koszty pośrednie np. korzystanie z usług agencji PR albo copywritera.

Koszty pośrednie można teoretycznie wyeliminować do zera, ponieważ możesz samemu zajmować się PR-em w swojej firmie. Jednak czasem firmy decydują się albo na korzystanie z usług agencji PR, albo zatrudniają osobę, która się tym zajmuje.

Jakie są koszty współpracy z agencją PR? Tutaj tak naprawdę wszystko zależy od twoich potrzeb — minimalne koszty zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie. Wtedy najczęściej otrzymuje się proste i ograniczone działania. Natomiast górnej granicy tak naprawdę nie ma — wszystko zależy od tego jak dużym budżetem dysponujesz.

Korzystanie z pomocy agencji jest rozwiązaniem bardzo wygodnym, ale jednocześnie kosztownym. Dlatego też wiele firm po analizie kosztów decydują się na zajmowanie się PR-em samemu. O ile dbanie o każdy aspekt działalności PR jest trudne, to dzisiaj dzięki możliwościom, jakie daje e-marketing powstał cały dział e-PR, o który zadbanie samemu jest znacznie prostsze.

O czym trzeba pamiętać dbając o e-PR?

Jeżeli chcesz samodzielnie dbać o public relations, to musisz przede wszystkim skupić się na kilku obszarach:

  • Komunikacja z dziennikarzami to podstawa sukcesu — utrzymanie dobrych relacji pozwoli Ci na bardziej efektywne działania.
  • Najlepiej jest mieć całą sieć, bazę dziennikarzy, z którymi będziesz miał dobre relacje.
  • Stworzenie wirtualnego biura prasowego i odpowiednie konstruowanie notek prasowych to kolejna podstawa e-PR-u

Jednak nawet gdy już twoje działania e-PR będę przynajmniej w podstawowym stopniu zorganizowane, to czas teraz skupić się na głównym temacie naszego artykułu, czyli pozyskiwaniu linków.

E-PR – jak uruchomić maszynę do generowania linków?

Żeby skutecznie pozyskiwać linki dzięki działaniom e-PR musisz zadbać o kilka kluczowych elementów:

  1. Dobra i unikalna treść do podstawa — pisaliśmy już o tym wyżej. Jednak jest to na tyle istotny element, że trzeba o nim przypominać! Nigdy nie próbuj umieszczać tych samych treści na różnych portalach, ponieważ stracisz zaufanie wydawców treści. Jeżeli chcesz publikować treści na różnych stronach, to muszą to być różne i unikalne materiały, jeżeli masz problem z przygotowaniem ich samemu, to koniecznie nawiąż współpracę z profesjonalnym copywriterem.
  2. Mów jasno o swoich celach — niektórzy właściciele firm wolą nie mówić o tym, że zależy im na pozyskiwaniu linków dofollow. To błąd! Jeżeli taki jest twój cel, to zakomunikuj to wydawcy jak najszybciej. Dzięki temu od razu będziesz widział, czy współpraca, jakiej oczekujesz jest możliwa do nawiązania. Jeżeli nie, to też nie warto jej przekreślać — w niektórych miejscach warto istnieć, nawet jeżeli nie pozyskasz tam oczekiwanych linków.
  3. Bądź ostrożny ze wstawianiem linków w publikowanych materiałach — oczywiście tworząc artykuł możesz przemycić do jego treści linki prowadzące do twojej witryny. Jednak jeżeli nie uzgodnisz tego wcześniej z wydawcą, to może być to bardzo źle przez niego odebrane. Dlatego, jeżeli planujesz wstawić dodatkowe linki to koniecznie porozmawiaj o tym wcześniej.
  4. Monitoruj skuteczność działań — gdy prowadzisz działania e-PR to koniecznie analizuj ich skuteczność. Obserwuj czy publikowanie treści na jakiejś witrynie przekłada się nie tylko na wyższe pozycje, ale również na bezpośrednie wejścia. Często dbając o działania PR-owe można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
  5. Monitoruj swoją markę — zdarza się, że na jakiś właściciel bloga, albo serwisu po prostu wspomni o twojej firmie, jednak bez umieszczania linków. Warto kontrolować taki stan rzeczy, ponieważ często wystarczy napisać do autora treści, żeby podlinkował twoją stronę, gdy wspomina o twojej firmie, a on zrobi to bez wahania.

Podsumowanie

Jak widać działania PR nie są szczególnie trudne. Z całą pewnością są jednak  czasochłonne. Zwłaszcza w początkowej fazie, gdy nie mamy nawiązanych relacji z różnymi dziennikarzami i wydawcami treści. Z tego powodu czasem właściciele firm korzystają z usług agencji PR-owych, które mają dostęp do odpowiednich kontaktów.