Własny sklep online to biznes na miarę XXI wieku. To świetne rozwiązanie, które pozwala zredukować bieżące koszty w porównaniu do prowadzenia stacjonarnego sklepu oraz umożliwia zwiększenie zasięgu sprzedaży. Jeśli zaczynasz dopiero swoją przygodę ze sprzedażą w sieci i szukasz informacji o tym jak założyć sklep internetowy, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł!
Jaki sprzęt i oprogramowanie są potrzebne, aby założyć e-sklep?
Samo prowadzenie sklepu internetowego nie wymaga dużych inwestycji. Niezbędne jest przede wszystkim posiadanie komputera z dostępem do internetu oraz drukarki. Co więcej? Taką działalność można prowadzić zdalnie, nawet we własnym domu. Jednak założenie sklepu internetowego narzuca konieczność zaopatrzenia się w odpowiednie oprogramowanie do obsługi procesu zakupowego. Do wyboru masz trzy opcje:
- Dzierżawa sklepu na platformie SaaS
- Skorzystanie z darmowego skryptu open-source
- Lub zakup oprogramowania tworzonego od podstaw przez programistów
Należy zaznaczyć, iż w każdym z tych przypadków wymagany będzie zakup domeny, czyli nazwy strony internetowej z końcówką „pl” czy ”com”. Domena powinna być chwytliwa i łatwa do zapamiętania oraz wzbudzać pozytywne skojarzenia.
Ważne! Zakup oprogramowania oraz sprzętu możesz sfinalizować nie tylko gotówką, ale również za pomocą leasingu lub kredytu. Warto również rozważyć możliwość uzyskania dofinansowania na założenie firmy np. ze środków Funduszu Pracy bądź Unii Europejskiej.
Sklepy internetowe na platformie SaaS
Sklep online na platformie SaaS to rozwiązanie, które polega na udostępnieniu przez usługodawcę gotowego oprogramowania, które znajduje się w tzw. chmurze. W tym przypadku właściciel sklepu opłaca miesięczny abonament – w zamian otrzymuje system przystosowany do obsługi Klientów. Z kolei usługodawca zajmuje się przeprowadzaniem aktualizacji, tworzeniem kopii zapasowych i rozwiązywaniem ewentualnych problemów technicznych. Udostępnia również własny serwer oraz dba o jego konserwacje. Zarządzanie e-sklepem odbywa się z poziomu prostego i łatwego w obsłudze panelu administracyjnego.
Sklep internetowy SaaS to najprostszy i zarazem najszybszy sposób na założenie własnego sklepu online. Nie wymaga ponoszenia wysokich kosztów związanych z zaawansowanymi umiejętnościami informatycznymi ani zatrudniania programistów. Jeżeli chodzi o wady tego rozwiązania, można do nich zaliczyć: konieczność stałego opłacania abonamentu oraz ograniczone możliwości personalizacji i rozbudowy sklepu o nowe funkcje.
Sklepy na platformie open-source
W celu uniknięcia konieczności opłacania abonamentu możesz założyć darmowy sklep internetowy na licencji wolnego oprogramowania. Do najpopularniejszych systemów tego typu zalicza się m.in. PrestaShop oraz WooCommerce. Sama obsługa sklepu w tym modelu nie jest skomplikowana. Dużą przewagą platform open-source nad sklepami w modelu SaaS jest możliwość dowolnej personalizacji oraz rozbudowy sklepu. W tym celu należy skorzystać z odpowiednich wtyczek. To rozwiązanie, które pozwala nadać stronie unikalny i oryginalny projekt graficzny oraz wzbogacić ją o elementy identyfikacji wizualnej. Właściciel sklepu internetowego odpowiada w tym przypadku za zapewnienie serwera, co wymaga posiadania własnej infrastruktury bądź opłacania usług hostingowych.
Oprogramowanie na zamówienie?
Osoby, które zastanawiają się nad tym jak założyć sklep internetowy, mogą również zlecić stworzenie oprogramowania od podstaw programistom. Koszt tego typu usługi jest dość wysoki i może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jednak w tym przypadku właściciel sklepu zyskuje pełną kontrolę nad własnym sklepem m.in. możliwość nieograniczonej rozbudowy i personalizacji. Ponadto strona może uzyskać oryginalny design oraz być dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO. Tworzone na zamówienie oprogramowanie pozwala wyróżnić się na tle całej konkurencji oraz zbudować silną i stabilną markę.
Jak założyć sklep internetowy? Kwestie prawne i obowiązki informacyjne
- Aby móc prowadzić własny sklep internetowy, najczęściej niezbędne będzie zarejestrowanie własnej firmy. Możesz założyć jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę z o.o., komandytową, jawną, cywilną, akcyjną lub komandytowo-akcyjną. Przedsiębiorca podczas rejestracji powinien wybrać odpowiedni numer PKD – w przypadku prowadzenia sklepu internetowego podstawowy kod to 47.91.Z (oznacza sprzedaż detaliczną, prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet).
- W przypadku sprzedaży wysyłkowej niektórych wyrobów wymagane jest również posiadanie odpowiednich zezwoleń, atestów bądź koncesji. Mowa tutaj o takich produktach jak m.in. leki, alkohole i inne substancje uzależniające, broń, paliwa, żywność czy o środki ochrony roślin.
- Ponadto, przedsiębiorca który zakłada sklep internetowy jest zobowiązany spełnić szereg obowiązków informacyjnych, w tym szczególnie tych dotyczących ochrony danych osobowych swoich Klientów. Właściciel sklepu internetowego jest również odpowiedzialny za zamieszczenie zakładki opisującej politykę prywatności. Poza tym, należy również wskazać stronę, która jest administratorem danych oraz cel, podstawy i zakres ich przetwarzania.
- Właściciel sklepu powinien także umieścić na stronie regulamin, w którym należy wskazać m.in. zasady zawierania umowy, odstąpienia od niej i zgłaszania reklamacji.
Warto też opisać zasady dotyczące dostawy i płatności. Regulamin sklepu internetowego można stworzyć samodzielnie lub zlecić jego napisanie prawnikowi.
Mamy nadzieję, iż powyższy tekst pomógł Ci w rozwianiu wszelkich wątpliwości i naświetlił drogę ku temu, jak założyć własny sklep internetowy. Jednak jeśli w dalszym ciągu masz jakiekolwiek pytania bądź wątpliwości skontaktuj się z nami. Doświadczeni specjaliści COOLBRAND chętnie Ci pomogą i wskażą najlepsze rozwiązanie. Zapraszamy!