Mimo, iż mogłoby się wydawać, że sklep internetowy stanowi spory wydatek, jednak część kosztów można w pewnym stopniu ograniczyć. Może nie wszystkie uda się zmniejszyć do zera, ale obecnie sklep internetowy to coś, na co może być stać każdego. Zatem, jak założyć darmowy sklep internetowy i czy jest to w ogóle możliwe? Odpowiedzi na te oraz inne pytania otrzymasz w poniższym artykule. Zapraszamy!
Strona internetowa sklepu online
Zlecenie programiście wykonania strony internetowej to pewność i gwarancja, że wszystko będzie wykonane perfekcyjnie. Jednak wiąże się to z wydatkiem przynajmniej kilku tysięcy zł. Inną możliwością jest stworzenie sklepu całkowicie samodzielnie. W tym celu można wykorzystać różne oprogramowania typu open-source. Niestety fakt, iż są one darmowe niewiele pomoże, jeśli nie umie się z nich korzystać. Różnego rodzaju problemy, z którymi nie będziesz mógł sobie poradzić samemu trzeba będzie zlecić specjalistom. W związku z tym, nawet wykonując wszystko samodzielnie, nie ominiesz pewnych wydatków.
Różnego rodzaju rozszerzenia i wtyczki do sklepu w tego typu oprogramowaniach są płatne. Mimo, iż teoretycznie możesz założyć sklep internetowy bez nich, jednak ciężko wyobrazić sobie handel e-commerce m.in. bez szybkich przelewów czy integracji z firmą kurierską.
Platforma SaaS jako alternatywa
Wszystkie problemy może rozwiązać oprogramowanie Saas. Choć nie jest ono do końca darmowe, jednak wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych nie jest zbyt wygórowaną kwotą, jeżeli chodzi o miesięczny koszt. Niemal każdy może pozwolić sobie na taki wydatek. To kwota, która spokojnie wystarczy na nieduży sklep online, gdzie nie będzie więcej niż tysiąc towarów.
Towar i magazyn
Oczywistą rzeczą jest, że w sklepie internetowym możesz handlować własnymi produktami. Jednak nie zawsze ma się zdolność bądź pomysł na ich produkcję. Alternatywnym rozwiązaniem jest sklep w modelu dropshipping. To model sprzedaży, dzięki której nie musisz kupować żadnych towarów oraz posiadać własnego magazynu. Wystarczy odpowiednio połączyć sklep internetowy z hurtownią. Tego typu sklep nie zajmuje się wysyłką towarów, robi to za niego hurtownia.
Serwer
Choć inwestycja w serwer nie jest szczególnie dużym wydatkiem, jednak również tego da się uniknąć wykorzystując oprogramowanie SaaS. Niezależnie od wariantów dla abonentów dostępna jest różna przestrzeń dyskowa, która pozwala na uruchomienie i prowadzenie sklepu. W związku z tym, nie ma konieczności kupowania dodatkowej przestrzeni na serwerze.
Blog firmowy
Niezależnie od tego, jaki rodzaj sklepu internetowego posiadasz, warto prowadzić własny blog firmowy. To rozwiązanie, które sprawi, że wyszukiwarka Google będzie chętnie wyświetlała stronę wysoko w wynikach wyszukiwania. Ponadto, specjalistyczna wiedza, którą możesz dzielić się na blogu sprawi, że zdobędziesz zaufanie wielu nowych użytkowników. Oczywiście, najlepszą sytuacją jest taka, w której prowadzenie bloga firmowego powierza się doświadczonemu specjaliście. Niestety, jeżeli liczba wpisów blogowych miałaby być duża w skali miesiąca, również i koszty mogą być duże.
Możesz jednak spróbować pisać blogi samemu – choć takich tekstów z pewnością nie będzie czytało się tak lekko jak treści przygotowanych przez doświadczonych copywriterów, ale mimo to będzie to lepsze rozwiązanie, niż zupełny brak bloga. Pamiętaj, że przed publikacją każdego wpisu możesz dać go do przeczytania komuś z rodziny lub znajomych. Cudze oko najlepiej wyłapuje błędy i niezgrabności.
Zarządzanie sklepem internetowym
Łatwe i intuicyjne zarządzanie własnym sklepem internetowym jest bardzo ważne. Choć na początku może to wydawać się nie aż tak istotne, jednak wraz z upływem czasu, gdy zamówień będzie coraz więcej szybkie i sprawne zarządzanie może okazać się kluczowe. Napisanie odpowiedniego oprogramowania od początku do końca to duże koszty. Z kolei, tworzenie sklepu w oparciu o darmowe rozwiązania może okazać się niewystarczające m.in. z powodu skomplikowanego zarządzania samą witryną. Ponadto, w przypadku darmowego oprogramowania finalnie i tak często skazanym się jest na skorzystanie z usług programisty, ponieważ niektórych problemów nie da się rozwiązać samemu.
Na bieżąco z trendami
Zarówno obsługa Klientów, poszerzanie asortymentu oraz wiele innych zabiera bardzo dużo czasu. Dodatkowo, trzeba również na bieżąco śledzić wszystkie trendy i innowacje technologiczne jakie wchodzą do branży, aby móc potem wdrażać je we własnym sklepie. Co więcej? W przypadku oprogramowania open-source trzeba znać się na tworzeniu kodu, aby takie zmiany móc wprowadzać. Jeżeli takiej wiedzy nie posiadasz, pozostaje zlecanie wdrożeń osobom trzecim, co wiąże się z niemałymi kosztami. W przypadku platform sprzedażowych SaaS nie trzeba martwić się o takie zmiany. Regularnie wprowadzane są do nich nowe funkcjonalności, w oparciu o aktualne wymagania rynku. A wszystko to w ramach stałego miesięcznego abonamentu.
Regulamin, polityka cookies i inne
Przygotowanie przez prawnika bądź innego specjalistę regulaminu, polityki cookies oraz innych dokumentów wiąże się z pewnymi kosztami. Jednak można je ograniczyć kupując gotowe pakiety, które należy jedynie uzupełnić o dane sklepu internetowego. Poza tym, można również ściągnąć gotowe wzory z internetu, jednak warto upewnić się, aby były to sprawdzone źródła. Pamiętaj, że ewentualne kary wynikające z błędnych zapisów mogą być dużo wyższe, niż koszty zakupu gotowego pakietu.
Pozycjonowanie, marketing, opisy produktów
Zarówno pozycjonowanie, przygotowanie opisów produktów, jak i działania marketingowe mogą sporo kosztować. Jednak na początku rozwoju sklepu, gdy ten nie zarabia jeszcze zbyt dużo, można tym wszystkim zająć się samemu. Mimo tego, warto dowiedzieć się czegoś więcej na poszczególne tematy z różnych szkoleń bądź poradników dostępnych w sieci. W przypadku sklepu internetowego działającego na małą skalę, działanie w tych obszarach na własną rękę przy odpowiedniej wiedzy może być wystarczające.
Reasumując, nie ma czegoś takiego jak zupełnie darmowy sklep internetowy. Innymi słowy, zawsze trzeba liczyć się z jakimiś wydatkami. Mogą to być np. jednostkowe opłaty związane z wprowadzaniem nowych funkcjonalności bądź stały abonament w najtańszej wersji, dostępny dla każdego. Pozostałe działania związane z marketingiem bądź obsługą sklepu internetowego można wykonać na własną rękę.