Content marketing to obecnie jedna z najlepszych form marketingu. Jednocześnie, żeby dawała możliwie najlepsze efekty, to musi być odpowiednio zaplanowana i zorganizowana. Dobrze zorganizowany content marketing da największe rezultaty, pozytywnie wpłynie na świadomość twojej marki. Dlatego w tym artykule dowiesz się jak krok po kroku przygotować odpowiednią kampanię.
#1 Cel Kampanii content marketingowej
Przygotowywanie swojej strategii zacznij od określenia celu. Co chcesz osiągnąć dzięki prowadzeniu działań content marketingowych. Możliwości masz wiele. Twoim celem może być zwiększenie ruchu, wzrost świadomości marki, zdobycie wyższych pozycji w wyszukiwarce, więcej zapytań ofertowych, większa sprzedaż. A to i tak tylko część celów, jakie możesz osiągnąć dzięki content marketingowi.
Jeżeli masz jakiś ciekawy i nietuzinkowy cel, który chcesz osiągnąć dzięki content marketingowi, to również możesz śmiało próbować go zrealizować. Jest to bardzo elastyczna forma marketingu, która daje ogromne możliwości.
#2 Analiza odbiorcy i grupy docelowej
Zanim zaczniesz przygotowywać treść i szukać serwisów, na których możesz ją opublikować warto, żebyś zainteresował się dokładnym określeniem grupy docelowej. Jeżeli już ją wyznaczałeś podczas tworzenia biznesplanu, przygotowywania kampanii reklamowej, to możesz śmiało wykorzystać swoje notatki.
Jednak jeżeli nigdy do tej pory nie określiłeś grupy docelowej, to powinieneś się tym zająć przed rozpoczęciem kampanii content marketingowej. Określ:
- Wiek
- Płeć
- Rodzinę (singiel, w związku, czy ma dzieci)
- Miejsce zamieszkania (jeżeli ma znaczenie)
- Cele
- Problemy
- Status społeczny
To najważniejsze aspekty wyznaczania grupy docelowej. Jeżeli będziesz ich świadom, to będziesz w stanie odpowiednio dobrać portale i przygotować treści. Warto również przeanalizować konkurencję pod kątem SEO – dostarczy to wielu praktycznych informacji.
#3 Przygotowanie treści i wybór portali do współpracy
Teraz czas zacząć powoli zajmować się treścią. Zacznijmy od wyboru portali, na których chcesz umieścić swoje artykuły, lub z którymi po prostu chcesz rozpocząć współpracę. Istnieją dwie strategie wyboru takich portali:
- Znasz portale branżowe, blogi, serwisy, fora i po prostu wykorzystujesz je.
- Przeprowadzasz analizę SEO konkurencji, o której pisaliśmy na naszym blogu i wykorzystujesz portale, które ona wykorzystała do linkowania.
Drugi sposób jest bardzo skuteczny, ponieważ często w ten sposób możesz odkryć portale, o których wiele osób nie ma zielonego pojęcia. Analiza SEO pozwoli Ci również określić słowa kluczowe, na które pozycjonuje się twoja konkurencja. A w ten sposób znajdziesz wiele pomysłów na treść.
Gdy mówimy o przygotowaniu treści na potrzeby content marketingu, to tak naprawdę najważniejsze jest opracowanie tematów, które chcesz poruszyć. Przygotuj listę co najmniej 10 tematów. Górnej granicy nie ma — wszystko zależy od tego jak dużą kampanię chcesz przeprowadzić.
Podczas tworzenia treści warto jest skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera – w ten sposób zadbasz o to, żeby tworzone przez Ciebie artykuły były najwyższej jakości, co przełoży się bezpośrednio na efektywność prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych.
#4 Publikacja i promocja artykułów
Gdy już masz przygotowane artykuły, to teraz czas nawiązać współpracę z wybranymi portalami. Jednocześnie moment opublikowania artykułu nie jest końcem twojej pracy. Warto dodatkowo zadbać o promocję treści:
- Opublikowanie informacji o niej na swoich mediach społecznościowych
- Podlinkowanie artykułu na forach, w komentarzach na blogach
- Wysłanie powiadomienia do listy adresowej
Gdy na artykule w innym serwisie pojawi się ruch, to on też będzie chciał bardziej go promować. Ponadto też w ten sposób właściciel serwisu będzie chciał z Tobą współpracować w przyszłości, ponieważ zauważył większy ruch na tym artykule.
Podsumowanie
Przeprowadzenie skutecznej kampanii content marketingowej jest możliwe, jeżeli podejdziesz do tego strategicznie. Warto rozłożyć publikację treści w czasie, tak żeby regularnie pojawiały się nowe artykuły na temat firmy. Jednocześnie tempo publikacji nowych artykułów powinno być ściśle związane z celem, jaki chcesz uzyskać.
Możesz również rozważyć inne formaty content marketingu niż tylko tekst. Dziś popularny jest np. videomarketing, który jest również bardzo skuteczny.