Znalezienie copywritera nie jest trudne. Problemem jest znalezienie copywritera najlepszego dla naszej firmy.

Kto to jest copywriter?

Copywriter to osoba, która pisze teksty na zamówienie. Chyba każdy copywriter zaczynał od pisania tak zwanych precli, czyli krótkich tekstów, które służą jedynie do pozycjonowania. Pisane są bardziej pod Google niż do czytania przed ludzi. To mało płatne zajęcie, ale od czegoś trzeba zacząć.
Dobry copywriter wcale nie musi być polonistą, dziennikarzem czy innym poliglotą. Za to musi być dobrym handlowcem. W końcu jego teksty mają zachęcić klienta do zakupów. Co wcale nie jest łatwe, bo pisane teksty skierowane są do ogromnej grupy odbiorców. Zwykły handlowiec rozmawia tylko z konkretną osobą i łatwiej mu znaleźć sposób do osiągnięcia celu. A copywriter jednym teksem musi trafić do tysięcy odbiorców. Jak to jest możliwe?
Po pierwsze, aby pisać dobre teksty sprzedażowe i reklamowe potrzeba trochę doświadczenia i umiejętności marketingowych. Już po pierwszej rozmowie z copywriterem powinniśmy wyczuć, czy wybrana osoba sprawdzi się do wybranego zadania. Komunikatywność i dociekliwość powinny być jednym z wyznaczników. Powierzając mu do napisania artykuł sam powinien zadawać pytania, aby jak najwięcej dowiedzieć się o naszych oczekiwaniach. Jeśli przyjmuje zlecenie od razu, bez dokładnego sprawdzenia na czym ma ono polegać i czego wymagamy – raczej nie będziemy zadowoleni z efektu.

Gdzie szukać copywritera?

W tej kwestii rynek daje ogromne możliwości wyboru. Możemy zacząć poszukiwania od przejrzenia popularnych portali typu useme czy oferia, przez grupy na Facebook’u, na osobistych stronach internetowych copywriterów kończąc. Warto jednak pamiętać, że nie wszędzie otrzymamy jakość, która będzie satysfakcjonująca.

Portale charakteryzują się najniższymi stawkami. Swoje usługi oferują tam stawiające swoje pierwsze kroki w branży osoby, więc jeżeli nie mamy dużego budżetu lub potrzebujemy treści niskiej jakości, np. precli, rzeczywiście możemy znaleźć tam tekściarza dla siebie.

Grupy na Facebook’u gromadzą wykonawców wszelkiej maści: od freelancerów po agencje. Na ogłoszenie otrzymamy kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt propozycji wykonania, jednak ich poziom będzie mocno zróżnicowany.

Szukanie copywritera przez wyszukiwarkę daje największe prawdopodobieństwo znalezienia solidnego i doświadczonego wykonawcy. Przeglądając stronę internetową danej osoby możemy sprawdzić jej referencje, przeczytać artykuły (najczęściej copywriterzy mają również blogi) oraz zobaczyć dotychczasowe realizacje. Własne miejsce w sieci to też pewnego rodzaju zobowiązanie – w końcu wykonawcy prezentują się tam pod własnym nazwiskiem.

Znalezienie świetnego copywritera to trudne zadanie m.in. ze względu na niski próg wejścia do branży. Osoba z komputerem i dostępem do internetu może samozwańczo nazwać się „copywriterem” i zacząć oferować swoje usługi. Są jednak sposoby na rozpoznanie prawdziwych mistrzów sprzedaży słowem.

Jak wybrać najlepszego copywritera?

Możemy wybierać pomiędzy copywriterami prowadzącymi własną działalność, freelancerami lub agencjami, które zatrudniają copywriterów. Na sam początek warto sprawdzić, czy na pewno mamy przyjemność współpracować z profesjonalistą. Zapytajmy o przykładowe teksty, aby sprawdzić czy jego styl pisania na pewno nam odpowiada. Możemy też zadzwonić lub napisać do jego poprzednich pracodawców i zapytać, czy osoba ta jest terminowa, solidna i godna polecenia. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek.
Jeśli zapytasz o termin wykonania specjalistycznego tekstu, a copywriter obieca, że zrobi to na jutro – zrezygnuj. Napisanie dobrego tekstu wymaga zdecydowanie więcej czasu. Taki temat należy przemyśleć, przeprowadzić skuteczny research i dopiero zacząć pisać. Dobry copywriter zawsze potrzebuje trochę czasu, aby przesłać nam wyjątkowy artykuł, który nie tylko zadowoli nas, ale zachęci klientów do zrobienia zakupów.
Wiadomym jest, że profesjonalny copywriter praktycznie nigdy nie ma czasu, aby napisać coś „na już”. Musimy liczyć się z tym, że chociaż przyjmie nasze zlecenie, zajmie się nim dopiero po kilku dniach, aż skończy wcześniejsze projekty. Na takiego copywritera zazwyczaj warto poczekać, ponieważ dobry fachowiec zawsze ma pełne ręce roboty.

Ceny i czas oczekiwania

Copywriterzy swoją cenę podają najczęściej za 1000 znaków ze spacją. Ich cena różni się od tekstu, który mają do wykonania. Inny cennik jest przy tekstach prostych, które nie wymagają specjalistycznej wiedzy i researchu, a inny do artykułów o wysokiej jakości. Profesjonalista poświęca kilka dobrych godzin na stworzenie tekstu, który zadowoli klienta. W końcu każdy chce pisać artykuły, które nie będą wymagały poprawek i dodatkowo wzbogacą portfolio.
My sami powinniśmy wiedzieć, czego oczekujemy od copywritera. Należy przekazać mu odpowiednie wskazówki, aby współpraca była przyjemna i przede wszystkim owocna.

Oto informacje, w które należy zaopatrzyć copywritera:

  • rodzaj tekstu i jego przeznaczenie – determinuje to cenę i styl tworzenia, inaczej bowiem pisze się artykuły, a inaczej treści na strony internetowe czy ulotki,
  • długość tekstu – tutaj należy podać przynajmniej szacunkowe założenia, ponieważ na każdy temat można napisać zarówno 3 tys. zzs, jak i 10 tys. zzs.; długość określa w pewien sposób szczegółowość oraz czas, jaki potrzebny jest na jego wykonanie,
  • styl tekstu – sposób, w jaki chcemy komunikować się z naszymi odbiorcami: formalny, swobodny, z użyciem zwrotów grzecznościowych,
  • cel tekstu – treść ma być merytoryczną pigułką wiedzy, a może delikatnie nakłaniać do przejścia do naszego sklepu internetowego?

To podstawowe informacje, które powinien posiadać każdy copywriter przed przystąpieniem do pracy. Niektórzy zadadzą nawet kilka dodatkowych pytań, które pozwolą im lepiej poznać nasze oczekiwania.

Nie szukajmy najtańszych copywriterów, ponieważ im taniej zapłacimy, tym gorszej jakości tekst dostaniemy. Możemy wypróbować obiecującego copywritera, który nie ma jeszcze zbyt dużego doświadczenia, a tym samym jego ceny nie będą wysokie, ale to niesie za sobą pewne ryzyko. Chociaż z drugiej strony możemy zyskać solidnego i lojalnego copywritera, który za niewygórowaną stawkę będzie tworzył skuteczne artykuły.

Współautorką tekstu jest Izabela Aftyka z Copywriting Biznesowy.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *