Prowadząc biznes internetowy bardzo istotne jest posiadanie odpowiednich narzędzi statystycznych, dzięki którym będziemy mogli kontrolować to jak rozwija się biznes. Bardzo proste jest mierzenie różnego rodzaju konwersji np. ilość pozyskanych leadów na stronach typu squeeze page, ilość sprzedanych produktów przez stronę ofertową, ilość pobranych produktów, ilość kliknięć w link, czy też ilość rejestracji.
Na szczęście większość prowadzonych działań marketingowych ma na celu wykonanie przed odbiorcę konkretnej czynności. Dlatego też łatwo można mierzyć konwersję dzięki narzędziom takim jak np. Google Analytics.
Co zrobić jednak w sytuacji, gdy konwersja nie jest najważniejszym czynnikiem? Co zrobić, gdy celem prowadzenia statystyk jest mierzenie zaangażowania czytelników w stworzoną treść? Taka wiedza może się przydać m.in. podczas prowadzenia kampanii content marketingowych, gdy celem jest zbudowanie marki.
Problem z popularnymi narzędziami analitycznymi
Większość popularnych narzędzi takich jak np. wcześniej wspomniane Google Analytics dają dostęp do statystyk takich jak średni czas wizyty, średni czas trwania sesji, czy też wskaźnik odrzuceń. Jednak niestety te parametry niestety nie są miarodajne.
- Czas spędzony na stronie nie gwarantuje jej przeczytania – osoba mogła w tym czasie sprawdzać coś na telefonie, pójść do łazienki, zrobić mnóstwo różnych rzeczy, gdzie twoja strona internetowa była po prostu otwarta w tle.
- Użytkownik mógł po prostu wejść na kilka stron nie zapoznając się z zawartą treścią, a np. czytając nagłówki.
- Google Analytics mierzy tylko czas spędzony na stronie, jeżeli użytkownik otworzył potem na kolejną podstronę. Jeżeli tego nie zrobił, to nawet jeżeli spędził kwadrans na twojej stronie, to nie będziesz o tym wiedział.
To wszystko sprawia, że bardzo ciężko jest przy pomocy klasycznych narzędzi statystycznych mierzyć skuteczność treści eksperckich, gdzie twoim głównym celem jest dotarcie do jak największej liczby osób i zainteresowanie ich tematem.
Warto wspomnieć również o analizie konkurencji pod kątem SEO – odpowiednio wykorzystując narzędzia tam opisane można zwiększyć skuteczność kampanii content marketingowej.
Sprawdzaj zachowanie czytelników na swoich stronach
Dzisiaj istnieje wiele narzędzi analitycznych takich jak np. hotjar, czy też narzędzia analityczne od WhitePress które pozwalają analizować dokładne zachowanie czytelników na twojej stronie. Szczególnie te drugie są dostosowane do potrzeb ekspertów analizujących to, czy czytelnicy zapoznają się z treścią na ich stronie.
Narzędzia od WhitePress analizują tak zwaną „głębokość scrollowania”, zwracają one uwagę na jego szybkość. Jeżeli użytkownik po prostu przewinie artykuł na sam dół, to oznacza to, że go nie przeczytał. Te narzędzia bazują na tym, że czytając przesuwamy stronę stosunkowo powoli i rytmicznie.
Oprócz tego narzędzia od WhitePress pozwalają zmierzyć ile dokładnie czasu spędził konkretny użytkownik oraz zestawić to z tym jaką część artykułu przeczytał. Dostarczają one też inne przydatne dane, m.in.:
- Informacje o lokalizacji
- Zestawienie ruchu mobilnego z desktopowym
- Analizę źródeł ruchu
Dzięki tej wiedzy wiesz, jak skuteczne artykuły eksperckie tworzysz. Ponadto możesz znaleźć słaby punkt swoich treści, jeżeli np. są one czytane w 50%, to znaczy, że musisz zadbać o ich atrakcyjność w tym miejscu.
Jak zwiększyć atrakcyjność treści?
Gdy mówimy o narzędziach do śledzenia ruchu na stronach eksperckich, to warto od razu wspomnieć sposoby, dzięki którym zwiększysz atrakcyjność swoich treści w oczach czytelnika. To łatwiejsze niż myślisz, wystarczy, że zadbasz o stosowanie się do kilku wskazówek.
- Oprawa graficzna artykułu – zacznij od stosowania nagłówków, pogrubień, kursyw, podkreśleń oraz wypunktowań. To absolutna podstawa, żeby artykuł, który tworzysz dobrze się czytało. Ponadto warto zadbać o ciekawe grafiki, ilustracje, schematy, infografiki, czy też tabele – wszystko, co pomoże uczynić twoją treść jeszcze ciekawszą wizualnie. Jednocześnie w tym wszystkim stosuj umiar – przesyt różnorodności np. w postaci czcionki o różnych kolorach będzie odrzucał czytelników.
- Atrakcyjny wstęp – na zrobienie pierwszego wrażenia masz tylko kilka sekund. Dlatego zacznij od ciekawego i krótkiego wstępu. Artykuł powinno dobrze się czytać od pierwszego słowa.
- Storytelling – to potężne narzędzie, dzięki któremu każda treść jest znacznie ciekawsza. Ludzie uwielbiają słuchać historii, ponadto dzięki niem lepiej zapamiętują. Wykorzystując stroytelling, po pierwsze zwiększysz zaangażowanie swoich czytelników, a po drugie lepiej zapadniesz w pamięć.
- Pamiętaj o swojej grupie docelowej – dopasuj do niej zarówno styl, w jakim tworzona jest treść, jak i przykłady, których używasz. Cały artykuł powinien być napisany do konkretnej grupy docelowej, do której celujesz.
- Stwórz wizerunek eksperta – powołuj się na przykłady ze swojego życia, case study. Pokaż, że naprawdę znasz się na temacie, o którym piszesz. Zadbaj o to, żeby artykuł nie był tylko powtórzeniem pustych frazesów, których jest pełno w internecie, ale żeby był nowością dla czytelnika i wniósł w jego życie coś unikalnego.
- Zadbaj o ogólny wygląd strony – artykuł zwykle jest umieszczany na już istniejącej stronie. Zadbaj o to, żeby wyglądała ona możliwie najlepiej i nie odpychała czytelnika swoim wyglądem. Ponadto pamiętaj, że dzisiaj strony responsywne, czyli działające na urządzeniach mobilnych to konieczność.
Podczas prowadzenia kampanii nastawionych na konwersję narzędzia takie jak Google Analytics są niezastąpione. Jednocześnie, gdy twoja kampania jest nastawiona na budowę wizerunku, czy też po prostu pozyskanie nowych odbiorców to zadbaj o dodatkowe narzędzia analityczne, które pozwolą Ci badać zaangażowanie czytelników w tworzone przez Ciebie treści.