Projektowanie odpowiednioego logo, czyli perswazyjnie skutecznego, a jednocześnie prostego w odbiorze i przede wszystkim łatwego w odpowiedniej identyfikacji jest bardzo trudnym zadaniem. Dodatkową trudnością jest dostosowanie go do możliwości umieszczenia na różnych typach materiałów promocyjnych. Logo powinno być projektowane w zgodzie z rozmaitymi wytycznymi.
Proste, ale unikatowe
W projektowaniu logo ważna jest jego prostota. Logo musi być elementem łatwo rozpoznawalnym, łatwym do zapamiętania oraz uniwersalnym. Jest znakiem, który ma nam służyć do rozpoznawania danych firm, marek, wszystkiego, co się za nim kryje, do czego logo odsyła. Owa prostota nie zawsze odnosi się do prostoty formy. Chodzi głównie o czytelność logo. Nawet najbardziej złożone formalnie logo może być jednocześnie czytelne i łatwe w identyfikacji. Nie ma jasnych zasad, co do tego, jak ową rozpoznawalność uzyskać. Może się okazać, że to właśnie enigmatyczność logo, skomplikowana, niezrozumiała forma sprawi, że stanie się ono łatwo rozpoznawalne i użyteczne w budowaniu tożsamości wizualnej marki. Wymóg prostoty logo odnosi się również do problemu skalowania go do różnych rozmiarów.
W punkt – czyli o trafności logo
Logo nie jest osobnym, wyizolowanym elementem, logo jest częścią tożsamości wizualnej. Ważne, aby przy projektowaniu logo o tym pamiętać. Logo musi być spójne z charakterem marki, czy firmy. Projekt powinien w trafny sposób odzwierciedlać charakter danej firmy, danej branży oraz grupy docelowej, do której skierowany jest komunikat. Ta trafność nie oznacza prostej dosłowność. Nie chodzi o to, że logo zakładu szewskiego zawsze musi nawiązywać do butów, wystarczy, że nawiąże do jakiejś cechy, jakiegoś skojarzenia, które niesie ze sobą branża.
Długowieczność
Dobre logo to takie, które będzie rozpoznawalne jak najdłużej. Logo powinno być tak trwałe, jak firma, do której odsyła. Warto zatem, projektując logo, korzystać z tradycji. Warto czerpać ze zbioru skojarzeń, które są powielane od setek lat i stały się trwałym połączeniem w ludzkich umysłach. Nie chodzi o to, żeby powielać utarte schematy. Chodzi raczej o to, żeby czerpać inspiracje z rzeczy, które są niezmienne i w pewnym stopniu do nich nawiązywać. Często zdarza się, że znane marki delikatnie zmieniaja swoje logotypy i choć ich forma nieco różni się od pierwotnej, to wciąż są rozpoznawalne. To kolejna cecha dobrze zaprojektowanego logo. Powinno być na tyle charaterystyczne, by można było wprowadzać zmiany bez potrzeby naruszenia jego rdzenia, czyli tego, co sparwia, że je odpowiednio identyfikujemy.
Rozmiar ma znaczenie
W związku z tym, że logo jest elementem, który powinien pasować do różnego typu materiałów promocyjnych, o różnej wielkości i charakterze, to musi być na tyle elastyczne, by spobodnie można było manewrować jego wielkością. Logo znajdzie sie zarówno na wielkim bilboardzie, jak na na malutkim znaczku pocztowym. Wszędzie tam, gdzie jest firma, jest logo. Zasada jest taka, że logo jest odpowiednie, jeśli można je zastosować do powierzchni dwóch centymetrów, bez utraty jego szczgółowości. Równie ważny jest odpowiedni dobór kolorów. Często przygotowywane materiały są czarno-białe albo w jakimś bardzo konkretnym kolorze. Logo powinno do nich pasować w takim samym wymiarze. Dlatego, choć kolor ma znaczenie, to logo i w wersji czarno-białej musi być odpowiednio rozpoznawane. Kolor, w przypadku logo, jest wtórny wobec formy.
Zasady zasadami, ale najważniejsza jest intuicja
Przestrzeganie odpowiednich zasad ułatwi projektowanie atrakcyjnego, rozpoznawalnego i ponadczasowego logo. Czasem jednak warto zaufać intuicji. Jeśli projektujący logo ma intuicję, jest przekonany, że jakiś projekt odniesie sukces, pomimo braku zgodności z wytycznymi, to czasem warto zaryzykować. Kiedy? Trudno powiedzieć. ten świat pełen jest niespodzianek. Nie jesteśmy w stanie w pełni przewidzieć, który projekt się sprawdzi. Wyżej wymienione cechy są bardzo ważne, ale oprócz nich ważne jest jeszcze to coś. Unikatowy element, który sprawia, że ludzie uwielbiają i zapamiętują dany znak.