Internet daje duże możliwości komunikowania się z obecnymi i potencjalnymi klientami. W tym artykule przyjrzymy się kluczowym kanałom, które możesz wykorzystać w swojej działalności.
E-mail Marketing
E-mail marketing to bez wątpienia jedna z najstarszych form marketingu online. Pomimo wielu lat, cały czas sprawdza się ona bardzo dobrze i jest wykorzystywana z powodzeniem przez wiele firm. Używając e-mail marketingu, masz duże możliwości, jeśli chodzi o automatyzację komunikacji z klientem, co ułatwia prowadzenie firmy, zmniejszając koszty, przy jednoczesnym zwiększeniu zysków.
Należy również pamiętać, że komunikacja przez e-mail jest tak naprawdę nieunikniona, jeśli prowadzisz swój biznes w sieci. Zadbaj o to, żeby sprawnie odpowiadać na wszelkie maile z pytaniami od swoich klientów. Dobrze w tym celu wykorzystać różnego rodzaju szablony, które usprawnią ten proces.
Livechat
Ta technologia przez wiele lat była wykorzystywana przez niewielu przedsiębiorców. Zmianę przyniosły boty na Facebook Messengerze. Ten kanał komunikacji można wykorzystać na wiele sposobów. Możesz m.in. tworzyć leje sprzedażowe, wysyłać masowe komunikaty, jednocześnie podobnie jak przez e-mail twoi klienci mogą do Ciebie pisać. Dlatego warto potraktować ten kanał jako komunikację dwustronną.
Livechat można również zainstalować na stronie w formie pływającego „dymka”, który będzie zachęcał do kontaktu z twoją firmą. Korzystając z najnowszych rozwiązań, można też w prosty sposób stworzyć coś na kształt „wirtualnego doradcy”. Polega to na tym, że wyświetlają się gotowe, najczęściej zadawane pytania i odbiorca może w nie kliknąć, otrzymując automatyczną odpowiedź. Niestety nie zadziała to w przypadku bardziej nietypowych problemów, jednak w takiej sytuacji korzystając z Messengera, odbiorca może napisać swoją wiadomość, na którą w wolnym czasie odpowiesz.
Media społecznościowe
Warto zauważyć, że komunikacja z odbiorcami nie zawsze jest osobista, może ona przyjmować formę publicznych komunikatów. W takiej roli świetnie spełniają się media społecznościowe, za pomocą których możesz dotrzeć do wielu swoich fanów.
Jednocześnie należy pamiętać, że dziś media społecznościowe są bardziej wymagające niż na początku swojego istnienia. Teraz praktycznie każda firma jest obecna na nich, przez co trzeba walczyć o uwagę odbiorców. Nie wystarczy po prostu „wrzucać postów”. Jeżeli chcesz zaistnieć w mediach społecznościowych, to potrzebna jest kompletna strategia, którą będziesz systematycznie realizował.
Blogi i Vlogi
Pomimo że tekst i Video to dwie zupełnie różne formy komunikacji, to omówimy je razem, ponieważ mają kilka cech wspólnych. Przede wszystkim są to treści, które mają bardziej stały charakter. Jeżeli wrzucisz coś do mediów społecznościowych, to szansa na to, że ktoś za rok wróci do tego posta, jest znikoma (oczywiście, jeżeli prowadzisz regularnie swój profil). Natomiast w przypadku Wideo i blogów szanse na to są całkiem duże i wręcz pożądane jest (w wielu przypadkach), żeby ludzie regularnie odwiedzali stare treści.
Ponadto blogi i vlogi to świetny sposób na budowanie swojej marki i tworzenie wizerunku eksperta.
Rozważ komunikację offline
Pomimo że internet jest potężnym medium, które daje Ci duże możliwości, jeżeli chodzi o komunikację z klientami, to warto rozważyć przeniesienie części komunikacji poza sieć. To prosty sposób, na wyróżnienie się na tle konkurencji, która ogranicza się tylko do prowadzenia działań w internecie.
Jednym z prostszych sposobów na wyjście poza świat online jest wykorzystanie telefonu. Można to zrobić na dwa sposoby — wysyłać sms-y oraz postawić na rozmowy telefoniczne. Pierwsze rozwiązanie jest oczywiście znacznie tańsze, jednak to rozmowa telefoniczna daje Ci większe pole do wykorzystania w sprzedaży. Oczywiście kontaktowanie się z każdym klientem telefonicznie może być kosztowne, alternatywą jest wyselekcjonowanie „klientów VIP”, z którymi będziesz się kontaktował osobiście.
Inną opcją jest wykorzystanie tradycyjnej poczty — dziś coraz częściej firmy ograniczają się do e-maili, więc poczta tradycyjna pozwala tu w prosty sposób się wyróżnić. Oczywiście taka kampania promocyjna wiąże się z dużymi kosztami, jednak warto sprawdzić, jak przełoży się ona na zyski.
Podsumowanie.
Jak widać, istnieje wiele kanałów komunikacji z klientem niezależnie od tego, jaką formę wybierzesz, to konieczne jest opracowanie spójnej strategii i trzymanie się jej. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdzie mamy wiele kanałów do wyboru. Pamiętaj również o tym, że zwykle lepiej jest dobrze zadbać o 2-3 kanały komunikacji, niż próbować być wszędzie, ale żadnego kanału nie wykorzystać w pełni.