Keyword Research – co musisz wiedzieć o dobieraniu słów kluczowych?

Keyword Research

Stanowi nieodłączny etap pozycjonowania i polega na dobieraniu najlepszych dla danej witryny fraz kluczowych (takich, pod którymi strona ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania). Keyword Research oznacza wyszukiwanie takich słów-kluczy, które zapewnią ruch w witrynie.

Keyword Research, czyli w jaki sposób dobierać słowa kluczowe

Dobieranie słów kluczowych powinno odbywać się w taki sposób, żeby spełniać konkretne wymagania – wówczas będziesz miał pewność, że witryna nie tylko zainteresuje użytkowników, ale także – zatrzyma ich na dłużej (wejścia nie będą bezwartościowe, a pozycja w wynikach wyszukiwania przełoży się na ruch na e-sklepie i spowoduje wyraźny wzrost przychodu). Dobrze dobrane słowa kluczowe są bezpośrednio powiązane ze stroną internetową i mogą dotyczyć usług i produktów lub odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania. Warunek mówiący o konieczności zachowania związku pomiędzy frazami kluczowymi, a charakterem strony jest konieczny.

Keyword Research, czyli jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe

Decydując się na samodzielny dobór słów kluczowych, nie jesteś pozostawiony sam sobie – możesz swobodnie korzystać z narzędzi dedykowanych monitorowaniu fraz kluczowych – zwłaszcza że część z nich jest darmowa (niemniej, warto pamiętać, że to płatne narzędzia umożliwiają weryfikację istotnych elementów).
Keyword Research rozpocznij od wyboru jednego (lub kilku) narzędzi, a następnie – dokonaj selekcji fraz kluczowych, które będą najlepsze dla pozycjonowania witryny, biorąc pod uwagę rodzaje zapytań użytkowników. W kolejnym kroku zweryfikuj każde z wybranych wcześniej słów-kluczy pod kątem ich popularności, biorąc pod uwagę liczbę wyszukań, wejść i konkurencyjność fraz. Jeśli dopiero zaczynasz, zainteresuj się szczególnie tymi, które charakteryzuje duża liczba wyszukań przy jednoczesnej, małej konkurencyjności. Dlaczego? Powód jest prosty – takie frazy są stosunkowo najłatwiejsze do wypozycjonowania i gwarantują ruch w witrynie. A co ze słowami kluczowymi i frazami długiego ogona (czyli frazami rozbudowanymi, złożonymi najczęściej z trzech słów)? One mogą być mniej popularne, niemniej nie należy z nich rezygnować. Ich potencjał wynika przede wszystkim z faktu, że użytkownicy, którzy produkty i usługi wyszukują po lokalizacji lub frazach długiego ogona, mają sprecyzowane oczekiwania i najczęściej są nastawieni na dokonanie transakcji.

Słowa kluczowe a użytkownik

Research słów kluczowych, jeśli ma być efektowny, musi być nastawiony przede wszystkim na odbiorcę treści. Wybieranie fraz, które nie są wyszukiwane przez użytkowników, mija się z celem. Dlaczego? Powód jest prosty – takie słowa-klucze nie gwarantują ruchu na stronie i nie zapewniają witrynie miejsca w wynikach wyszukiwania (nikt nie będzie wpisywał tych konkretnych fraz w oknie wyszukiwarki).

Dobór słów kluczowych, chociaż powinien uwzględniać charakter strony, nie może nie uwzględniać preferencji użytkownika. Wybrane frazy powinny być zatem popularne i przekształcone w taki sposób, żeby odpowiadały zachowaniom potencjalnych klientów. Żeby osiągnąć sukces, należy odkryć intencje wyszukujących i sprawdzić, czego oczekują po wprowadzeniu danych słów kluczowych do przeglądarki internetowej (czyli – jakie treści ich interesują).

Właściwe słowa kluczowe, czyli pierwszy krok do skutecznego pozycjonowania

Lista fraz kluczowych to pierwszy krok do efektywnego pozycjonowania. Treści należy tworzyć w taki sposób, żeby były jednocześnie unikalne, merytoryczne i wartościowe. Konieczne jest stosowanie linkowania wewnętrznego w tekstach i prawidłowe oznaczenie nagłówków, warto również stosować adekwatne nazewnictwo, a słowa kluczowe stosuj z umiarem. Frazy-klucze, umieszczone w treści, nie mogą brzmieć sztucznie i powinny pojawiać się także w opisach zdjęć i grafik alternatywnych. Korzystając z pozycjonowania organicznego, możesz jednocześnie korzystać z pozycjonowania płatnego Google Ads.

Lista fraz kluczowych to pierwszy, jednak nie jedyny krok do skutecznego pozycjonowania. Zanim treści nacechowane słowami kluczowymi trafią do e-sklepu, zweryfikuj szybkość ładowania się strony, funkcjonalność witryny na urządzeniu mobilnym i prawidłową optymalizację kodu strony. Jeśli chcesz mieć pewność, że pozycjonowanie przyniesie pożądane rezultaty i pozwoli zrealizować założone cele, zdecyduj się na audyt strony.