Konkursy na FB – pamiętaj o 3 prostych zasadach!

Konkursy na FB z nagrodami

Prowadzisz własną stronę na FB i chcesz zaangażować społeczność? Postanowiłeś zorganizować konkurs z nagrodami, publikujesz post, prosisz użytkowników o polubienia i udostępnienia, a zwycięzcę wybierasz poprzez losowanie. Wszystko wydaje się być proste i łatwe, a jednak zastanawiasz się, czy nie popełniłeś gdzieś błędu. Przeczytaj poniższy artykuł a dowiesz się, o czym warto pamiętać organizując konkursy na FB. Zapraszamy serdecznie!

Ważne! Konkurs typu „polub i udostępnij” jest niezgodny z polityką Facebooka, którą nie każdy do końca zna. Ponadto, metoda wyłaniania zwycięzcy łamie polskie prawo, ponieważ gra losowa powinna zostać wcześniej zgłoszona i musi zostać wydane na nią specjalne pozwolenie. W innym przypadku może grozić Ci kara wysokiej grzywny.

Zadbaj o odpowiednią promocję

Pamiętaj, że reklama w social mediach, to tak naprawdę każde Twoje podjęte tam działanie. Zarówno promocja produktów, jak i usług przy pomocy ciekawych konkursów na FB może okazać się doskonałym rozwiązaniem. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, jak dobrze przeprowadzić konkurs na Facebooku, dzięki którym nie straci on na atrakcyjności i co najważniejsze będzie w pełni zgodny z prawem. Co istotne? Te zmiany w żaden sposób nie utrudnią Ci organizowania konkursu na FB, lecz ochronią przed konsekwencjami wynikającymi z działań niezgodnych z prawem.

Nigdy nie zmuszaj do oznaczania i udostępnień

Niestety większość osób prowadząc działania marketingowe w mediach społecznościowych zapomina, że każdy portal ma swój własny regulamin. Również regulamin Facebooka jasno wskazuje, co należy zrobić, by móc zorganizować konkurs na tym portalu. Zabronione jest wykorzystywanie, jako warunku wzięcia udziału w konkursie- udostępniania posta. Jeśli zależy Ci na zdobyciu dużego zasięgu, możesz poprosić zarówno o polubienia, jak i oznaczenia swoich znajomych. Pamiętaj jednak, aby nigdy nikogo to tego nie zmuszać.

Nie wyłaniaj zwycięzcy poprzez losowanie

Polskie prawo jasno mówi, że każda gra losowa powinna zostać zgłoszona do izby administracji skarbowej. W tym celu będziesz potrzebował niezbędnych dokumentów. Jednak nic straconego- wystarczy, że wybierzesz drugą opcję rozstrzygnięcia konkursu na Facebooku. Jak to wygląda w praktyce? Możesz wymyślić zadanie, które ocenisz według swoich kryteriów. Pamiętaj jednak, aby je jasno przedstawić. Może to być zarówno zdjęcie, film, jak i odpowiedź na pytanie z krótkim i prostym uzasadnieniem. Wybierasz to, które najbardziej Cię zaciekawi, a za kryterium przyjmujesz pomysł, wyobraźnię i kreatywność.

Sporządź krótki regulamin

Regulamin odgrywa bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o organizowanie konkursu na FB. To właśnie on uporządkuje Twój konkurs. Wystarczy kilka punktów regulaminu, które będą Cię chronić. Przede wszystkim musisz wskazać głównego organizatora konkursu oraz osoby, które nie mogą w nim wziąć udziału. Ponadto, musisz zawrzeć również informacje podstawowe informacje na temat RODO.

Istotne są także szczegółowe warunki konkursu m.in. opis zadania, czas trwania, nagrody oraz zasady dotyczące wyłaniania zwycięzców i sposób ogłoszenia konkursu. Jeśli organizujesz konkurs na FB, w którym uczestnicy mają do wykonania określone zadanie np. zdjęcie, rysunek czy tekst promocyjny, który będziesz chciał w przyszłości wykorzystać, umieść w regulaminie przepisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych do tych utworów bądź udzielenia do nich licencji. Pamiętaj, aby dodać również opis dotyczący reklamacji oraz postanowienia końcowe.

Uwaga! Regulamin FB wymaga dodatkowych zapisów w regulaminie takich jak:

  • Pełne zwolnienie serwisu z odpowiedzialności przez każdego uczestnika konkursu
  • Informację o tym, że promocja nie jest sponsorowana, popierana ani organizowana przez Facebook

Reasumując, stosując 3 powyższe wskazówki przeprowadzisz ciekawy konkurs na FB i zyskasz pewność, że będzie on zorganizowany zgodnie z prawem. To również świetny sposób na edukowanie innych, jak powinno się organizować konkursy.