Wszyscy dbają o marketing na Facebooku, instagramie, czy też w ostatnich czasach na snapchacie. Jednak wiele osób zapomina o portalu, jakim jest LinkedIn. Czy warto z niego korzystać? A jeżeli tak, to, jak zadbać o swój wizerunek na nim — przyjrzymy się tym zagadnieniom.
Idea LinkedIn — co warto o nim wiedzieć?
Przede wszystkim nie jest to klasyczny portal społecznościowy. Jeżeli na swoim Facebooku lubisz dzielić się prywatnymi zdjęciami, chwalić tym gdzie podróżujesz, to nie odnajdziesz się na LinkedInie. Ten serwis został stworzony z myślą o kontaktach zawodowych i biznesowych. Jeżeli twoja kariera biznesowa jest dla Ciebie ważna albo jesteś właścicielem biznesu, to wtedy jak najbardziej warto, żebyś zainteresował się tym portalem.
Warto zauważyć, że wykorzystując LinkedIn jesteś w stanie zdobyć kontakty do wielu wpływowych osób, dzięki temu może być Ci łatwiej wypromować swoje usług, pozyskać nowych klientów, czy też po prostu nawiązać relacje biznesowe. Pamiętajmy, że dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Pracodawcy coraz częściej sprawdzają informacje o potencjalnych pracownikach w sieci. Dlatego też dobry wizerunek w sieci jest ważny. Natomiast LinkedIn nadaje się idealnie, do budowania swojego wizerunku biznesowego.
Warto również zwrócić uwagę na to, że na LinkedInie znajdziesz różne oferty pracy. Dzięki posiadaniu tu swojego profilu możesz w bardzo prosty sposób na nie aplikować.
Jak założyć dobry profil na LinkedIn?
Jeżeli założyłeś konto na Facebooku i potrafisz napisać CV, to z całą pewnością uda Ci się założyć konto na LinkedIn. Warto zauważyć, że są tutaj dwa rodzaje kont — konta Basic i różne rodzaje kont płatnych. Te drugie są skierowane raczej do headhunterów, osób pracujących w dziale HR, czy też sprzedawców. Tobie prawdopodobnie wystarczy konto Basic. Jednocześnie masz możliwość wypróbowania konta premium przez 30 dni za darmo.
Istotne jest tak naprawdę odpowiednie uzupełnienie profili LinkedIn. Jeżeli możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami zawodowymi, zrealizowanymi projektami to koniecznie to zrób. To jak opiszesz swój profil będzie wyróżniało Cię na tle twojej konkurencji. Natomiast jeżeli brakuje Ci weny, inspiracji co do wypełnienia profilu, to po prostu sprawdź, jak to zrobiły inne osoby działające w twojej branży.
Networking — klucz do sukcesu na LinkedIn
To, co wyróżnia LinkedIn od innych portali społecznościowych jest to, że tutaj inni użytkownicy mogą na twoim profilu umieszczać rekomendacje, albo potwierdzać twoje umiejętności.
Dlatego odpowiednio dbając o networking, nawiązując relacje możesz zgromadzić na swoim profilu wiele rekomendacji, czy też potwierdzeń twoich umiejętności. To wszystko bardzo pozytywnie wpłynie na twoją zdolność do pozyskiwania klientów oraz zainteresowanie pracodawców twoją osobą.
Warto zwrócić uwagę na to, że LinkedIn ma również możliwość proszenia o rekomendację. Korzystaj z tej opcji, jednak rób to z umiarem i wyczuciem (proszenie o rekomendację każdego znajomego na LinkedIn nie jest dobrym pomysłem).
Jak wykorzystać potencjał linkendIn w 7 krokach?
W kontekście rozwoju zawodowego LinkedIn jest prawdopodobnie najlepszym miejscem, dlatego jeszcze na koniec przygotowałem dla Ciebie garść wskazówek i rad, które możesz wykorzystać prowadząc swój profil i działając na tym portalu:
- Nie bądź skromny — wiele osób w naszym kraju cierpi na przesadną skromność. Boją się chwalić swoimi umiejętnościami, sukcesami. To błąd w kontekście rozwoju zawodowego. Jeżeli masz na swoim koncie sukcesy i osiągnięcia, to mów o nich z odwagą!
- Zdjęcia — zdjęcia mają ogromne znaczenie o czym pisaliśmy w tym artykule. Profilowe zdjęcie powinno być biznesowe. Możesz skorzystać nawet z usług fotografa biznesowego. Jeżeli chodzi o zdjęcie w tle, to tutaj warto postawić na coś, co Cię wyróżni na tle innych osób. Jeżeli prowadzi swoją firmę, to zadbaj o to, żeby zdjęciem w tle budować swoją markę. Warto skorzystać z usług profesjonalnego grafika, który przygotuje dla Ciebie atrakcyjne zdjęcie w tle.
- Dobrze uzupełniony profil to podstawa — dbaj o uzupełnienie wszystkich rubryk, jednak prawdziwym wyzwaniem dla Ciebie powinna być rubryka “podsumowanie” – tam możesz się wykazać i w nietuzinkowy sposób przekazać ważne informacje o sobie.
- Aktualizacje profilu — podobnie jak w przypadku Facebooka, na portalu LinkedIn również możesz publikować posty. Rób to z głową i umieszczaj treści, które zbudują twoją zawodową markę. Profil, na którym regularnie pojawiają się nowe treści jest bardziej atrakcyjny dla innych osób.
- Dołącz do ciekawych grup — to bardzo prosty sposób na nawiązywanie relacji zawodowych. Nie traktuj grup na LinkedIn jako miejsca na swoją reklamę, lecz na nawiązywanie wartościowych znajomości.
- Rozsądnie zawieraj nowe znajomości — nie wysyłaj zaproszenia każdej osobie, jaką uda Ci się wyszukać. Dbaj o to, żeby każda wiadomość, którą napiszesz była spersonalizowania. W ten sposób nawiążesz mniej znajomości, jednak każda z nich będzie bardziej wartościowa.
- Podejdź do tego portalu długofalowo — LinkedIn to nie portal, na którym w tydzień znajdziesz pracę i wszyscy będą się o Ciebie bić. Jeżeli planujesz go wykorzystać w rozwoju zawodowym, to nastaw się na długofalowe działania, ponieważ takie dadzą najlepsze efekty.
Podsumowanie
Portal LinkedIn jest jednym z najlepszych, w których możesz promować swoją osobę w kontekście zawodowym. To świetne miejsce zarówno na promocję siebie, jak i nawiązywanie nowych relacji biznesowych, które zaowocują w przyszłości. Jednocześnie pamiętaj, że najlepsze rezultaty odniesiesz tutaj w długoterminowej perspektywie.