Marketing internetowy – poznaj 12 przydatnych pojęć

Marketing internetowy

Marketing internetowy to szybko rozwijająca się branża. Jeśli chcesz być z nią na czasie, warto orientować się w często używanej terminologii. Taka wiedza pomoże Ci się rozeznać, gdy będziesz np. rozpoczynał współpracę z agencją reklamową.

W tym artykule poznasz zatem 12 terminów odnoszących się do różnych aspektów szeroko pojętego marketingu internetowego. Choć może nie jest ich tutaj sporo, to jednak zostały one opisane w przystępny i jednocześnie rozbudowany sposób, a część z nich zawiera także przykłady, które pomagają w ich zrozumieniu.

1. Automation marketing

Marketing automation (automatyzacja marketingu) odnosi się do wykorzystywania specjalnych narzędzi, które są w stanie zautomatyzować i usprawnić wiele procesów sprzedażowych.

Systemy marketing automation zajmują się zbieraniem danych behawioralnych i transakcyjnych. Następnie analizują takie informacje, dzięki czemu są w stanie samodzielnie zarządzać różnymi działaniami marketingowymi lub je usprawniać, odciążając z części zadań marketerów.

Automatyzacja marketingu pozwala np. na automatyczne personalizowanie wiadomości mailowych, banerów reklamowych, powiadomień w aplikacjach mobilnych, analizę skuteczności działań marketingowych i wiele więcej.

2. B2B marketing

B2B (business 2 business) odnosi się do form reklamy stosowanych w sytuacji, gdy produkty i usługi danej firmy są skierowane do innych przedsiębiorstw (np. software house zajmujący się tworzeniem sklepów internetowych dla korporacji).

Marketing B2B jest z reguły bardziej bezpośredni, złożony i nastawiony na dostarczanie wartościowych informacji docelowym klientom w porównaniu do marketingu B2C (business 2 consumer). Jest tak, gdyż w środowisku biznesowym podczas decyzji zakupowych w grę wchodzą większe pieniądze, a firmy podczas podejmowania decyzji kierują się mierzalnymi wskaźnikami jak ROI (Return on Investment – wzrost z inwestycji).

3. Call to action (CTA)

Call to action (wezwanie do działania) to, jak sama nazwa wskazuje, komunikat, którego celem jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia pożądanego działania. CTA zazwyczaj przyjmuje jednocześnie formę instruktażowo-nawigacyjną, informując np. „kliknij tutaj, aby pobrać darmowego e-booka”.

4. Content marketing

Celem content marketingu (marketingu treści) jest dostarczanie grupie docelowej wartościowych treści, które są dopasowane do jej potrzeb. Dzięki takiemu procesowi firma może budować z potencjalnymi klientami zaufanie oraz długoterminową relację.

Czym content marketing różni się od innych form docierania do klientów? Kluczowe w jego przypadku jest to, że takie treści są aktywnie poszukiwane przez samą grupę docelową. Reklama telewizyjna perfumy jest inwazyjną formą marketingu, gdyż przerywa np. film. Dla odmiany rozważmy poradnik na YouTube dotyczący wyboru perfumy przygotowany przez sklep z kosmetykami. Wiele osób znajdzie go samodzielnie, a następnie, będąc zachęcona przydatną wiedzą, zdecyduje się sprawdzić ofertę firmy, która dostarczyła ów content.

5. Demografia

Demografia to dane statystyczne odnoszące się do ogółu populacji lub mniejszych grup w jej obrębie. Zwykle informacje takie dzieli się według wieku, płci, lokalizacji, dochodów, zawodu, pochodzenia etnicznego i wykształcenia.

W przypadku marketingu internetowego dane demograficzne wykorzystuje się do tworzenia profilów docelowych klientów. Dzięki takim informacjom można precyzyjnie ustalić, jakie są potrzeby i oczekiwania takiej grupy, co pomaga w stworzeniu z myślą o niej skutecznej strategii marketingowej.

6. Influencer marketing

Influencer to osoba, która z racji swojej rozpoznawalności, ekspertyzy, relacji oraz pozycji w mediach internetowych jest w stanie wpływać (z angielskiego influence) na opinie i decyzje licznych odbiorców.

Influencerzy to w pewnym sensie odpowiednik celebrytów – różnica jest jednak taka, że ci pierwsi utrzymują popularność dzięki mediom internetowym, a nie tradycyjnym, jak telewizja i radio.

Sam influencer marketing odnosi się do działań reklamowych, w przypadku których firma promuje swoją markę/ofertę przy współpracy z influencerami. Może to się sprowadzać do sponsorowanych materiałów video, wpisów blogowych czy postów w mediach społecznościowych.

7. Konwersja

Gdy użytkownik pod wpływem zaplanowanych sygnałów podejmie pożądane działanie, dochodzi do konwersji. Definicja ta brzmi bardzo ogólnie – jest tak, gdyż owe sygnały/bodźce oraz docelowe akcje mogą być bardzo różne.

Przykładowe cele konwersji to kliknięcie linka, pobranie dokumentu, pozostawienie danych kontaktowych, wysłanie maila lub dokonanie zakupu. Do takich działań może zachęcać baner reklamowy, reklama PPC, call to action na końcu maila, odnośnik do innego artykułu zamieszczony w środku wpisu blogowego, a nawet chatbot przekierowujący do konkretnej strony.

8. Lead

Termin ten nie ma dokładnego polskiego odpowiednika. Oznacza on potencjalnego klienta, na którego temat mamy już trochę informacji, gdyż przykładowo jest on zapisany na listę mailingową.

Nie jest to już zatem ogólnie pojęty potencjalny klient, gdyż firma jest już z nim w pewnej relacji. W przypadku leadów ważne jest zatem dalsze, przemyślane utrzymywanie kontaktu, czyli tzw. lead nurturing. W jego skład mogą wchodzić różne działania jak wysyłanie maili z powiadomieniami o nowych produktach, ponowne zapytania ofertowe lub oferowanie kuponów ze zniżkami.

9. Strategia marketingowa

Podczas gdy biznesplan opisuje szczegółowo wszystkie aspekty działania firmy, tak strategia marketingowa skupia się na procesie utrzymywania i zdobywania klientów oraz budowania marki. Opisuje ona wszelkie narzędzia, kanały oraz metody, jakie będą wykorzystywane do osiągnięcia takich celów zarówno z perspektywy krótkoterminowej, jak i długoterminowej.

Poglądową strategię marketingową jest w stanie przygotować praktycznie każdy, co zawsze warto zrobić. Z drugiej strony, jeśli za to zadanie weźmie się profesjonalna agencja reklamowa, może powstać bardzo szczegółowy dokument liczący sobie nawet kilkadziesiąt stron.

10. Testy A/B

Testowanie A/B odnosi się do sposobu sprawdzania tego, jak wprowadzane zmiany na stronie wpływają na analizowany czynnik.

Weźmy jako przykład kolor tła przycisku zachęcającego do pobrania darmowego e-booka – domyślny wariant (A) to inaczej wersja kontrolna. Celem testu jest sprawdzenie tego, czy barwa w wariancie B przyczyni się do większej ilości pobrań.

Podczas takiego eksperymentu specjalne oprogramowanie rozdziela ruch między obiema wersjami. Po zebraniu danych za pomocą analizy statystycznej można ustalić, czy wprowadzona zmiana faktycznie przyczyniła się do lepszych rezultatów. Zwykle należy przeprowadzić wiele takich testów, aby mieć pewność co do związku przyczynowo-skutkowego między badanym elementem a zmianą pożądanego zjawiska.

Testy A/B to w praktyce bardzo dobry sposób na poprawę skuteczności tekstów na stronie oraz optymalizację strategii marketingowej.

11. Viral marketing

Treści viralowe (wirusowe) charakteryzują się tym, że często z trudnych do sprecyzowania powodów i zwykle na przestrzeni długiego czasu stają się szczególnie popularne oraz aktywnie przetwarzane oraz przekazywane dalej przez dużą grupę odbiorców. Zjawisko to zazwyczaj można zaobserwować w przypadku różnych memów.

Celem marketingu wirusowego jest zatem przygotowanie czegoś (np. filmu na YouTube lub sloganu), co niejako „samo przyjmie się” w Internecie w taki sposób, aby jednocześnie wypromować Twoją markę lub określony produkt.

Treści tego typu raczej nie powinny być głównym elementem strategii marketingowej, gdyż potrafią być bardzo „kapryśne”. Zwykle osiągnięcie viralowości wymaga niecodziennych lub nawet kontrowersyjnych metod i komunikatów. Bardzo trudno jest określić, czy np. dany film zyska w ogóle jakąś popularność, przejdzie bez echa lub co najgorsze, faktycznie stanie się rozpoznawalny, jednak przyniesie jedynie zażenowanie i złą reputację.

12. Webinar

Webinar to połączenie słów „web” oraz „seminarium”. Termin ten odnosi się do edukacyjnego materiału realizowanego przez Internet w formie prezentacji (zwykle z czynnym udziałem obecnych).

Webinaria są szczególnie popularne w marketingu B2B. Pozwalają one dzielić się praktycznymi informacjami i przekazywać grupie docelowej informacje w zakresie swojej oferty. Sami uczestnicy mogą także brać czynny udział i zadawać pytania. Dzięki temu klienci biznesowi są w stanie podjąć bardziej świadome decyzje zakupowe, co na pewno sobie cenią.

Takie materiały to także świetny sposób na zaprezentowanie ludzkiej strony swojego biznesu, gdyż mogą być one prowadzone na żywo przez członków firmy, z którymi to następnie uczestnicy mają szansę wejść w interakcję.

Podsumowanie

Oto 12 terminów, z którymi zapewne często będziesz się spotykać w kontekście marketingu internetowego. Mam nadzieję, że dzięki zawartym tu opisom są one dla Ciebie już bardziej zrozumiałe.