Wybranie odpowiedniej domeny ma kluczowe znacznie dla prowadzenia biznesu w sieci. Bez względu na to, czy prowadzisz już firmę, która istnieje od wielu lat i dopiero zamierzasz wkroczyć w biznes internetowy, czy też zamierzasz po prostu otworzyć kolejną witrynę to z pewnością staniesz przed problemem wybrania nowej domeny.
Wpływa ona m.in. na pozycjonowanie, czy też działania marketingowe. Dlatego też jej wybór ogranicza się nie tylko do znalezienia wolnej nazwy. O czym pamiętać wybierając domenę? W tym artykule poznasz najważniejsze aspekty, o których trzeba pamiętać.
Wiek i historia
Wiek domeny oznacza czas, w którym została ona pierwszy raz zarejestrowana. Wiele domen, które możesz kupić już wcześniej istniało w sieci. Informacje na ten temat możesz sprawdzić np. na tools.seochat.com lub webconfs.com. Druga strona umożliwia sprawdzanie wielu domen jednocześnie.
Jeżeli domena była już rejestrowana, to warto przyjrzeć się jej przeszłości. Jeżeli była ona regularnie odnawiana, to istnieją szanse na to, że prowadzą do niej różne linki. To jak wyglądała prowadzona strona możesz sprawdzić na stornie web.archive.org.
Linkowanie
Jeżeli na domenie, którą planujesz kupić była prowadzona inna strona, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że jej właściciele zadbali o linkowanie. To może być dobra i zła wiadomość, wszystko zależy od profilu uzyskanych linków:
- Jeżeli były wykorzystywane tak zwane metody „black SEO”, to zdobycie wysokich pozycji może być trudniejsze.
- Jeżeli zdobyte linki były wartościowe, to o wiele łatwiej zdobędziesz wysokie pozycje w Google.
Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ kupując domenę, która była wcześniej wykonywana możesz sobie ułatwić, albo utrudnić proces pozycjonowania. Linki do strony możesz sprawdzić choćby poprzez narzędzia takie jak majestic lub Ahrefs, o których przeczytasz w tym artykule.
Rozszerzenie
Warto zwrócić uwagę na to, jakie rozszerzenie dla domeny wybrać. W Polsce najpopularniejsze są domeny narodowe (.pl), a zaraz za nimi firmowe (.com). Oczywiście są dostępne również inne rozszerzenia jak np. regionalne (waw.pl, elk.pl), inne domeny funkcjonalne (.net, .org), czy też bardziej egzotyczne rozszerzenia (.xxx, .best).
Wybór rozszerzeń jest dziś naprawdę duży. Jak poradzić sobie z wybraniem odpowiedniego? Przede wszystkim zastanów się nad jedną kwestią – na jakim obszarze będziesz działał?
- Jeżeli w Polsce – wykup domenę z rozszerzeniem .pl.
- Jeżeli planujesz działania międzynarodowe możesz postawić na rozszerzenie .com.
- Jeżeli planujesz działania na terenie konkretnego kraju np. Niemiec, to kup domenę odpowiednią dla tego kraju.
- Jeżeli planujesz działać lokalnie w Polsce, to dobrym pomysłem jest domena .pl, ewentualnie możesz poszukać domen regionalnych jak np. waw.pl.
- Warto wziąć pod uwagę profil działalności, zwłaszcza jeżeli planujesz działać na rynku międzynarodowym. Dzisiaj dostępne są takie rozszerzenia, jak: xxx, blog, coach, expert. A to tylko kilka przykładów.
Nazwa własna czy słowo kluczowe?
Przechodzimy do wyboru nazwy domeny. Tutaj trzeba się przede wszystkim zastanowić nad tym, czy postawić na słowa kluczowe jak np. „naprawakomputerow.pl”, czy lepiej postawić na nazwy własne np. nazwę swojej firmy, albo swoje imię i nazwisko.
Wszystko zależy tak naprawdę od twoich celów:
- Jeżeli planujesz inwestować w swoją markę, to wtedy nazwy własne są lepszym pomysłem.
- Jeżeli zależy Ci przede wszystkim na pozycjonowaniu, to wykorzystuj słowa kluczowe.
Jednocześnie, jeśli zamierzasz wykorzystywać słowa kluczowe, to unikaj mimo wszystko stosowania myślników. One utrudniają zapamiętanie adresów witryn, ponieważ ludzie intuicyjnie wpisują adres bez użycia myślników.
Nie warto również bawić się w różnego rodzaju przedrostki i dodatki do domen takich jak „e-” albo „-24”. Dawniej była moda na ich używanie, dzisiaj to prosty sposób na przekierowanie części ruchu do konkurencji.
Domena a język
Jeżeli zastanawiasz się nad nazwą domeny, to oprócz aspektu pozycjonowania warto też wziąć pod uwagę inne elementy, które wpływają na to jak twoja domena będzie odbierana w kraju i za granicą.
- W domenach, które mają być międzynarodowe, unikaj typowo polskich nazw jak np. pszczelarz.
- Wchodząc z działalnością do nowego kraju upewnij się, co oznaczają tam poszczególne słowa wykorzystane w domenie – dzięki temu unikniesz wpadki. Zwróć na to szczególną uwagę, jeżeli twoja domena to nazwa własna.
- W domenach, które mają działać na terenie polski unikaj angielskich zwrotów i liter. Mogą one utrudnić wejście na twoją domenę, zwłaszcza jeżeli będzie ona przekazywana ustnie.
- Warto szukać prostych domen, niestety te bardzo często są dzisiaj zajęte.
Pamiętaj o tych aspektach, jeżeli szukasz domeny dla swojej witryny. Dzięki nim rozwój twojego biznesu w internecie będzie łatwiejszy.
To zajęcie wymaga trochę czasu, jednak jest prostsze, niż mogłoby się wydawać. Zwłaszcza jeżeli wykorzystasz w praktyce informacje z tego artykułu.